{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
677 visninger | Oprettet:

at skåne hunden {{forumTopicSubject}}

jeg har ved flere lejligheder truffet hundefolk både her på HG og ude i livet som vælger at skåne deres hunde hvis hunden fejer noget i bevægeapperatet. ekv HD og patella.

jeg har altid undret mig over dette da jeg mener det er ærgeligt ikke at bruge hunden bedst muligt.

eks så har vores monty meget svær patella - han har pt ikke ondt og dyrlægen finder ham desværre ikke egnet til en operation -
monty er en type hund der hele tiden skal udfordres og bruges - derfor har vi valgt at fortsætte træningen både lydighed og agility. jeg ved mange ville vælge at skåne hunden i sådan en sitiuation for at holde den rask længst muligt - jeg mener bare det er synd at fratage monty de opgaver han elsker og er så vigtig for hans trivsel. vi har besluttet at vi hellere vil have en hund der har det 100 godt og aktivt liv i to år også aflive ham hvis han får smerter - end at have ham i 10 år og han hele tiden skal holdes i ro....

hvordan ville i reagere..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at skåne hunden
  • #1   18. jan 2009 Vi tænkte præcis som dig, da vores dreng fik HD... og også grunden til han er aflivet.. selvom beslutningen river ens hjerte midt over....!

  • #2   18. jan 2009 Jeg ville, lige som dig, bruge min hund. Hellere et kort aktivt liv, end et liv under sofabordet.
    Havde en schæer for mange år siden. Den havde HD, og blev kun 14 mdr. Men han var aktiv lige til det sidste


  • #3   18. jan 2009 Jeg har det som dig. Og det har min dyrlæge heldigvis også:-) Da jeg havde en golden med D/E hofter var mit eneste forbehold at han ikke skulle springe. Ellers fik han lov til alt...... Han kom så på prednisolon og fungerede fint med det i en del år indtil hans system sagde stop. Det gjorde vi så også:-)

  • #4   18. jan 2009 Så længe hun ikke har ondt, bliver hun ikke skånet. Der er dage, hvor hun er stiv i kroppen og der får hun lov til at bestemme tempoet på turen, men der bliver ikke pylret. Vi er stadig afsted på legetur om søndagen med et par andre hunde, hvor de tonser rundt som tosser:-)

    Hun får så noget massage og vi svømmer for at hjælpe hende til at have det optimalt..

    Jeg mener det er individuelt fra hund til hund og ejer til ejer. Så længe hunden trives på/uden smertestillende, så er det op til ejeren selv.


  • #5   18. jan 2009 Jeg skåner af og til Fie´s ben, så holder vi en "hviledag" hvor vi springer turen over på de 6km, så må hun "nøjes" med en mindre tur i skoven og de sædvanlige i parken....

    Jeg løber jo heller ikke en 10km, når knæet eller ryggen er i uorden, så jeg finder det helt naturligt at skåne hunden visse dage


  • #6   18. jan 2009 Sådan tænker jeg også, hellere et kort og godt liv end langt og kedelig

  • #7   18. jan 2009 Havde trænet med mine,men med måde..

    De vænner sig til at ha ondt og først når de kørt kolde eller syret til i musklene,vil de vise smerte og der er man igang med at slide på det i forvejen dårlige led


    Samt har sørget for de er holdt i top trimmet form enten via waterwalk eller svøm.. yderlig har jeg sat ind via fodret..


  • #8   18. jan 2009 I forhold til at trække, ja så skåner jeg Dinafisen. Men vi går da stadigvæk tur og svømmer...

  • Jojo B
    Jojo B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 127
    #9   18. jan 2009 Det kommer jo lidt an på hvilken sport man dyrker med hunden..
    Er det konkurrence agility med stor hund på højt plan (klasse 3).. Ja.. Så ville jeg nok vælge at skåne hunden ved at fortsætte med ag men på et mindre krævende niveau..
    Er det lydighed på elite niveau med høje spring og store eftersøgninger, så ville jeg fortsat træne, men undlade spring og eftersøgning..

    Man kan bedst selv vurdere hvordan hunden har det under og efter træning, og så tilpasse aktiviteten efter det


Kommentér på:
at skåne hunden

Annonce