{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

finsk lapphund? +'er og -'er???? {{forumTopicSubject}}

starter lige med et link til en anden tråd...

http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=291022

kort forklaring: min kæreste og jeg vil gerne have hund, er begge forelskede i sibirian husky og alaskan malamute.

har snakket med DKK og de anbefaler den finske lapphund...

den har jeg så forelsket mig hovedkulds i...

hvad har i af erfaringer, meninger, holdninger osv til denne race???

jeg vil gerne vide alt hvad der er værd at vide...

min kærestes første reaktion: hvor stor er den?

jeg svarede op til 52 cm. reaktion på det: 52 cm er bare ikke særlig højt.

det er så op til jer at fortælle os (min kæreste), at den ikke behøver at være større... for jeg er fuldstændig solgt...! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  finsk lapphund? +'er og -'er????
  • #1   20. jan 2009 jeg kan kun anbefale at du tager en snak med Sarah . hun er race repræsentant for racen og har de smukkeste Lapphunde .
    www.lapinlumon.dk

selv handler jeg Finsk Lapphund på udstillinger for Sarah . og det er en rigtig dejlig race , jeg vil foreslå i måske tager ud og besøger en kennel og oplever deres hunde . smiley

• #2   20. jan 2009 ´det har jeg også tænkt mig... og skal nok få ham med... har taget billeder på mobilen af nogle lækre eksemplarer herindefra...
    reaktion: nej! de 3 billeder er de af den hund der?
    svar: ja
    reaktion: Fuck hvor er det en sød hund!

så er der en her der er temmelig glad nu??? smiley

• #3   20. jan 2009 nemlig... smiley

snakker med sarah lige nu... smiley

• #4   20. jan 2009 er de meget renlige med sig selv eller???

eller er det ligesom med andre hunde...???

• #5   20. jan 2009 Jeg har haft kig på racen inden jeg endte med en islænder. Jeg synes det er en rigtig dejlig hund.
    Den vil gerne lave noget, er knap så selvstændig som nogen af de andre spidshunde (men tage ikke fejl -det er stadig en spidshund;o)) og så kan den godt tåle at man engang imellem er lidt mindre aktiv (den er god til at tilpasse sig).

Om den holder sig mere ren end andre racer? -det tror jeg da ikke. Skal da være ærlig og sige at jeg ikke ved det, men hvorfor skulle den være mere renlig end andre?

• #6   20. jan 2009 det er en rigtig dejlig hund. jeg har samme oplevelser med den som den stride kælling Michelle.

jeg ved ikke om de er mere renlige, men de skal i hvert tilfælde ikke i bad inden de skal på udstilling.
    kender en der har racen og hun fik skæld ud fordi hun havde badet hendes hund .-)

• #7   20. jan 2009 ok... tak... det var kæresten der spurgte smiley
    det siger jeg videre...

ellers noget jeg skal vide...?

kom med det hele. oplevelser, erfaringer osv... smiley

• #8   20. jan 2009 dem jeg kender er familiehunde, der trives fint med at være det.
    De har spidshundens stædighed og selvstændighed, men er knap så kradse som de større spidshunde som Huskyen og malamutten.

• #9   20. jan 2009 Connie -det gælder jo vidst for de fleste pelsrige racer (din egen osse går jeg da udfra?), at de er ret selvrensende, og at en skyller med vandslangen i reglen kan gøre det hvis hunden er meget beskidt.

Ved mine race har jeg fået at vide at han ikke må bades dagen før udstilling, men helst en lille uge inden, så pelsen er ren men ikke har den der nyvaskede fornemmelse. Jeg kunne da forestille mig det samme gælder for den finske:o)

• #10   20. jan 2009 Jeg nævnte den også som et muligt alternativ i den anden tråd, da jeg selv har forelsket mig i denne race. Jeg kender desværre ikke nogle Lapphunde irl, men efter det jeg har læst mig til rundt omkring, lyder den til at være en meget intelligent hund som sagtens kan trænes, men stadig kan have sin egen vilje. Den vil dog i kraft af sin baggrund som hyrdehhund være noget nemmere at holde inde på matriklen end f.eks. en husky. Som andre spidshunde vil den i kraft af sin pels' egenskaber sjældent komme til at lugte af "våd hund", hvis det er det du mener.

• #11   20. jan 2009 Mn oplevelse, og osse noget jeg har snakket med et par ejere af racen om, er at de sammenlignet med andre spidshunde er ret trænbare.
    At de, selvom de er selvstændige og man skal abrjede lidt for sagen, faktisk godt kan li' at arbejde for deres mennesker, og godt kan li' at gøre menneskerne tilpas (hvis det osse betaler sig for dem selv).

Dem jeg har mødt, har fungeret godt som familiehunde i den lidt aktive ende. Altså hunde som primært hygger sig i hjemmet, bliver gået lidt ture med og går til træning en gang om ugen eller sådan. Me de kan sagtens meget mere end det hvis man har lyst.

• #12   20. jan 2009 det var bare almen renlighed... men manglen af lugten af våd hund... det er en god ting... smiley

det kan jeg godt huske ja...

hvad koster de egentlig?

• #13   20. jan 2009 Hov -hvad man skal huske er at lapphunden er en gøende race. De kan godt lære ikke at gø hele tiden, og at stoppe igen når man beder om det. Men man skal ikek forvente at kunne lære hunden slet ikke at gø.

• #14   20. jan 2009 jo det gælder også for mine at deres pels er selvrensende og ikke lugter af våd hund

• #15   20. jan 2009 Da vi ledte efter en race var vi også inde på finsklapphund, men vi gik væk fra den igen fordi vi læste at de var meget plaget af indavl. Det var derfor vi endte med shibaen...

• #16   20. jan 2009 Siberian husky er jo for tævernes vedkommende heller ikke meget større end de 52-54 cm.
    Så så meget mindre end en af de racer han oprindeligt havde forelsket sig i, er den altså ikke smiley
    Jeg kender kun racen ud fra andres fortællinger- og jeg synes den lyder som et godt alternativ smiley

• #17   21. jan 2009 vi har bestemt os for at det skal være den race... skal ud og se på tre voksne eksemplarer den 8. februar... bare for at se hvordan de er og møde dem...

vil også gerne møde en masse andre... så hvis der er nogen der har lyst, så er jeg frisk... det skal bare være inden for s-togenes ruter... smiley

• #18   21. jan 2009 Anja F: Er det noget du ved noget om at de er plaget af indavl??? Du skulle nok have snakket med nogle opdrættere, istedet for at tro på det du læser. Nu er jeg selv opdrætter af Finsk Lapphund, og så vidt jeg ved er der ikke noget indavl.

• #19   22. jan 2009 Kenneth, nu med Amerikansk Akita:
    Hvor fra skal man som ny hunde ejer vide om det er rigtigt eller ej?
    Det var ikke for at genere din hunderace, men hvis det er rigtigt, syntes du så ikke det er noget en ny "lapp-ejer" bør kigge efter det når hun skal kigge på hvalpe...? Jeg fortæller jo bare hvad jeg læste i sin tid... det er ikke sikkert det er rigtigt, men hvis det er, så er det måske noget af det man som ny hunde-ejer ikke er opmærksom på....

• #20   22. jan 2009 Anja -racen har ry for at være en sund race, uden de store problemer med arvelige lidelser. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være voldsomt nødvendigt at en ny lappejer skal have at vide at man TROR racen har problemer md indavl (for det er jo blot noget du har læst og faktisk ikke noget du VED).
    -indavlsprocenten kan den nye lappejer jo meget nemt tjekke ved at kgge på tavlen, hvor det står skrevet på.

Kommentér på:
finsk lapphund? +'er og -'er????

Annonce