{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.578 visninger | Oprettet:

Aktivering = stresset/hyperaktiv hund {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg håber I kan hjælpe mig til at blive klogere på min hund, Futte, som er en Jack Russell Terrier på 1 år.

Jeg har jo sat mig rigtig meget ind i denne race inden jeg købte Futte. Jeg vidste derfor, at det er en aktiv race, som skal have meget motion og mental aktivering.

Jeg ville det bedste for Futte, så jeg begyndte at træne tricks med hende dagen efter vi fik hende. Efter en uge kunne hun sit, dæk, rulle og give pote. Hun gik til hvalpetræning og hilste på mange hunde rundt omkring. Futte blev mere og mere hyperaktiv, og jeg fandt ud af, at hun var overstimuleret. Derfor stoppede jeg med at lære hende så mange nye ting.

Fra maj til november 2008 havde Futte store problemer med sine led. Vi skulle derfor holde hende så meget i ro som muligt. Jeg stoppede næsten helt med at lære hende nye ting, og lod hende egentlig bare slappe af det meste af tiden. Hun fik dog minimum 2 gåture dagligt, blev leget med, var med rundt omkring, fik tyggeben, blev trænet lidt med, fandt sin mad i haven, var i hundeskov, legede med andre hunde osv osv. Det som mange nok vil betegne som et godt hundeliv for en rolig race. Hun begyndte at blive en mere rolig hund, som stadig var ubeskrivelig glad.

Nu er jeg begyndt at læse en bog af Irene Jarnvad. Hun skriver, at hvis en aktiv race bliver aktiveret for lidt, bliver den trist og ligger bare og slapper meget af. Futte er som sagt ubeskrivelig glad, men slapper meget af, så jeg fik dårlig samvittighed, og gik straks igang med at finde øvelser, der kan stimulere hendes hjerne. Fx trække i en snor, så der falder en godbid ned. Finde pølser i haven, der er sat fast på grenene i hækken. Klikkertræning. Vi har også prøvet spor. Hun har ikke tålmodighed til at finde ting eller spor.. hun snuser bare overalt på én gang og stresser rundt. Hun bliver bestemt ikke træt bagefter, men bliver i stedet hyperaktiv.

Nu står vi i samme situation, som vi gjorde, da Futte var lille. Hun er hyperaktiv igen, og intet kan trætte hende.

Jeg kan ikke finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre.

1. Lade hende slappe af og ikke aktivere hende så meget = rolig og meget glad hund. Rolig passer jo ikke til racen.

2. Aktivere hende, så hun er hyperaktiv hele tiden = urolig og måske stresset hund. Hyperaktiv passer til racen.

Jeg giver hende et tyggeben af oksehud dagligt, da jeg simpelthen også bliver nødt til at slappe lidt af engang imellem. Er det dumt?

Mit indlæg er "lidt" langt, men blev nødt til at have det hele med. Håber I forstår, hvorfor jeg er i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre. Ellers må I sige til, så prøver jeg at formulere mig anderledes.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktivering = stresset/hyperaktiv hund
  • #1   20. jan 2009 hjerne aktivering. Lad hende bruge hjernen og snuden. Læg lidt spor. Det synes alle hunde er sjovt (:

  • #2   20. jan 2009 Jeg er ikke ved computeren hele tiden, så måske svarer jeg ikke med det samme, men jeg skal nok svare.

  • #3   20. jan 2009 Team 'Tasso' & 'Tanja'

    Du har vist ikke læst hele indlægget. Futte bliver stresset af de ting


  • #4   20. jan 2009 Mon ikke det gælder om at finde den berømte "gyldne middelvej" ?

    Det lyder mest som om, du aktiverer hende mere for din egen samvittigheds skyld. Hun lader jo til at være glad og tilfreds med den stimmulering, du tilbyder i de "rolige perioder", altså to gåture, træning, madsøgning osv. Det er sikkert et fint aktivitetsniveu for hende.




  • #5   20. jan 2009 undskyld.
    Hmm? har du spurgt din dyrlæge, måske i kan finde ud af noget? :S


  • #6   20. jan 2009 Benedikte J
    Så du mener, at jeg skal se på hvordan Futte har det, og ikke tænke på, hvordan racen faktisk er?

    En gang Lab-altid Lab
    Vi leger ikke lege der kan stresse. Laver jo næsten kun hjerneaktivering, men det bliver hun ikke rolig af.


  • #7   20. jan 2009 Du skriver, at når hun skal gå spor, bliver hun voldsomt stresset - men når hun laver madsøg, så er det rigtig fint for hende.

    Det får mig til at tænke, at hun ikke kender opgaven - hun ved ikke, hvad du vil have hende til, og så prøver hun en milliard ting oveni hinanden.

    Har du selv erfaring med at lægge spor?

    Ingen hund skal aktiveres hele tiden - ro er jo ligeså vigtigt som stimulans. Der skal findes en balance mellem hvilke, fysisk aktivitet og mental aktivitet.
    Du må se på din hund og vurdere, hvornår den ser ud til at trives, og hvornår den ikke gør det :o)


  • #8   20. jan 2009 Jeg er enig med Benedikte.....

    Hvorfor stresse hende? Det er tydeligvis ikke skide godt for nogen af jer:-))


  • #9   20. jan 2009 Jannie - Ja, jeg synes, det lyder som om, du er rigtig god til at aflæse din hunds behov og humør. Stol på dig selv og gør det, der fungerer for jer smiley

  • #10   20. jan 2009 CH
    Håbede du kom forbi med et svar:)
    Madsøgning kan hun heller ikke finde ud af at gøre på en rolig måde. Hun bruger altid sine øjne mere end sin næse. Det har hun altid gjort. Hun snuser helt vildt meget.. rundt over det hele.. men går tit forbi en godbid. Det er først når hun ser den, at hun finder den.

    Fx i dag har jeg hængt pølseskiver på vores hæk. Hun stod på bagbenene med den ene forpote lige ved siden af pølsen, imens hun snuste helt vildt med næsen. Alligevel gik hun videre uden at finde pølsen, fordi hun havde ikke set den med øjnene.

    Så du mener egentlig det samme som Benedikte.. at jeg skal kigge på Futte og ikke på racebeskrivelsen?


  • #11   20. jan 2009 Benedikte:
    Ja du har nok ret.. jeg må bare stole på, at jeg gør det rigtige. Nogle gange er det bare svært at stole på, at man gør det rigtige, når andre siger noget helt andet smiley

    Mette:
    Nej det er nemlig heller ikke fedt for mig, at jeg skal bruge al min fritid på Futte.

    Vil jo bare gøre det hele så godt, at det nogle gange måske bliver "for" godt.


  • #12   20. jan 2009 Alle hunde er forskellige............ Lotus er den skønneste rolige hund. Kaido er det stik modsatte...... De to skal da ikke aktiveres på samme måde og i samme omfang:-) Læs din hund og giv ham det der skal til for at I begge fungerer optimalt:-)

  • #13   20. jan 2009 Mette
    Det er rigtigt.
    Måske er det fordi alle hele tiden har sagt til mig, at en Jack Russell nærmest er umulig at gøre træt og tilfreds. Så har jeg tænkt, at nu skal den dælme bare have hele armen:)


  • #14   20. jan 2009 Jannie:

    Det kender jeg godt.......... Selv efter SÅ mange år med hunde, gjorde jeg det samme med Kaido....... DET gør jeg så IKKE mere.........*GGGGG* Man skal lære hver dag:-))


  • #15   20. jan 2009 Nemlig:)

    Mange tak for alle jeres svar:)


  • #16   20. jan 2009 Jannie

    Jeg synes egentlig, at du selv giver svaret.

    Din hund er jo stadig glad selvom den slapper noget mere af, når du skruer ned for al den aktivering, så vær dog tilfreds med det og lad ikke Jarnved give dig dårlig samvittighed.


  • #17   20. jan 2009 ja, Jannie, jeg er rørende enig med Benedicte :o)

    De hunde er så gode til at fortælle os, hvordan de trives, og vi er allesammen selv klogest på vores egen hund :o) Når bare man har opmærksomhed på dens signaler, så er man jo nået rigtig langt ;o)

    Så gør det, som du synes din hund ser ud til at have det bedst med. Og gør det med GOD samvittighed, selvom Irene Jarnved skriver noget om racen. Det er trods alt en generel betragtning hun laver :o)


  • #18   20. jan 2009 Lise og CH

    Tak:) Jeg blev da faktisk helt lettet over, at jeg ikke skal aktivere Futte konstant. Der er nemlig pænt hårdt at tilrettelægge alt efter hende.


Kommentér på:
Aktivering = stresset/hyperaktiv hund

Annonce