Jagthund og smådyr {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige set en der har lagt en meget sødt billede af sin hund og kanin ud på et kaninforum.
Hun synes selv det er meget imponerende at hendes jagthund (cocker) kan sammen med kaninen. Og der er en del der kommenterer, at det netop er flot fordi hun har en jagthund.
Her står jeg så lidt af, for det har da ik noget sammenhæng om hunden er en jagthund eller ej??.....En jagthund må vel netop ik jagte byttet uden den får ordrer på, at gøre det...
Min egen hund (cocker) er opvokset med marsvin og kaniner, og der har aldrig været nogle problemer.
Kan langt de fleste hunderacer ik vænne sig til div smådyr?
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.614
Havde før i tiden altid hund og kat sammen. Hundene jagtede aldrig de katte de boede sammen med, men alle andre katte blev jagtet langt pokker i vold.
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 893 Svar: 11.797
Men gad vide hvorfor det er, at mange mener at en jagthund er avlet til at jage alt der bevæger sig......Det er klart at de har instinkter, men det er da ik meningen at de skal udleve dem uden en kommando fra føreren.
aug 2006
Synes bare det er underligt at folk altid kommer med sådanne kommentarer omkring jagthunde. Jeg kunne bedre forstå hvis det var en race der er avlet til at nedlægge byttet.
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.256
I mit A-kuld beholdt jeg en meget instinktfast tæve, Thea (gård/vagt/rottehundsrace) og solgte selvfølgelig resten.
Thea tager rotter, fasan, måger, krager og hvad hun ellers får mellem poterne i vores afhegnede hundegård på 4 tdr land. Hun træner kaninslæb og scweiss + går praktisk jagt en sjælden gang i mellem (her er hun under kommando og tager ikke selv dyr). Thea er fra helt lille præget på jagt, rotte/museforsvar og vildtspor
Hendes Helbror, Athos, som er knap så instinktfast bor sammen med et stk løsgående marsvin - han har aldrig så meget som kigget forkert på det og de sover endda sammen - men han er også præget stik modsat af Thea
Så prægningen spiller en stor rolle sammen med instiktet
aug 2006
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 182 Svar: 2.661
aug 2006
Egentlig er det lidt imponerende at de kan lugte at der er kommet et nyt dyr til.
nov 2007
vi har haft rigtig mange rotter, da vi har avlet, så buffy har været vant til mange rotter.... før hen stak hun snuden helt op i træmmerne så rotterne trak hendes læbe med ind i buret, hun sagde intet, (vi prøved selvf at stoppe det hver gang.. men hun er hurtig hehe...
aug 2006
nov 2007
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.736
Jeg ville nok være lidt mere nervøs ved en terrier. Mange af de små er lynhurtige og avlet til at gå efter rotter. De er sikkert ikke så søde ved kaniner.
Men jeg ander det virkelig ikke
Jagthund og smådyr