7. apr 2006 Følger: 92 Følgere: 103 Hunde: 2 Emner: 432 Svar: 6.314
God aften HG: Avl {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg læst flere indlæg om avl her i forummet og det har jeg en kommentar til.
Dette er ikke et spørgsmål om tavle eller ej, men om avl generel........og hunde mængden generelt.
Jeg syntes efterhånden at det at få et kuld på sin tæve er et most for mange herinde........og hvorfor det? Er der virkelig ingen der undersøger udbud og efterspørgsel og derefter markedet for vidersalg og aviserne for aflivning og lægger tingene sammen?
Vær dog bamhjertig og se hvor mange hunde der blir aflivet her i landet.........statestikken siger 15000 SUNDE, RASKE HUNDE! Og så kommer de syge oveni. Er der virkelig ingen der skænker det en tanke, når de absolut skal have et kuld og hvad er det der trækker SÅ meget?
Ja efterhånden tænker jeg PENGE og hvorfor........jo fordi det mange gange står allerede i overskriften: hvormeget tror i jeg kan få for mine kommende hvalpe? og hvis ikke, skal det nok komme på banen i indlægget.
MIT HJERTE BLØDER for den ligegyldighed eller ekstrem kærlighed man har til sin hund, der gør at man absolut skal ha et kuld............en hund har nogle basale behov og det inkludere PÅ INGEN MÅDE HVALPE, så syntes i skulle dække de behov først og fremmest og så tænke på at i gør hundeverden en tjeneste ved IKKE at tilføre endnu et hundeliv til en ukendt skæbne!
Nu fik jeg da lidt luft, nu er det med garanti jeres tur, må det foregå i en høflig og saglig tone..........jeg fik sagt det jeg ville og deltager ikke.
God aften HG
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.660
Synes det er forfærdelig med alle de unghunde der er tilsalg herinde, langt de fleste er under 1 år.
Mine skal i hvert fald aldrig have hvalpe :o)
( Det er så helt andre grunde, men alligevel hehe
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.752
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.736
Penge, jo det er højst sandsyneligt en motivation for at få hvalpe. Men jeg tror også at der er rigtig mange som tænker at det er enormt synd for deres hund hvis ikke den får lov til at prøve at blive "far" eller "mor". Hvilket selvfølgelig er fuldstændig absurdt. Det har nok noget at gøre med at folk menneskeliggøre deres hund så meget.
Til sidst må man nok sande at rigtig mange af dem der avler ikke har en smut forstand på det, og iøvrigt aldrig har haft andre hunde end den 1-2 årige de har nu, fordi de er meget unge. Jeg hader at bringe den faktor på banen eftersom jeg selv ikke er så gammel. Men det gør det desværre ikke mindre sandt.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 194 Svar: 1.729
Men kan man ikke bare få lavet en lov som siger der skal have stambog på ens hund sån man kun kan købe ved en godkendt kennel? om så ikke man stopper lidt af alr den alv? eller er det bare ønsketænkning fra min side af....
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 188
Avl bør,efter min mening, foregå selektivt, kontrolleret og med det formål at videreføre visse egenskaber og racetypighed.
Med det høje antal aflivninger og alle de hunde på internater,er det da tankevækkende at der fortsat 'reddes' hunde fra grækenland og lignede steder.
okt 2008
okt 2008
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.736
Jeg forstår virkelig ikke den der med at være far. Der er jeg ved ike hvor mange annoncer under marked hvor fok tilbyder deres han hund til parring. Jeg fatter det ikke.
Nu har jeg aldrig selv drevet et opdræt af hunde, men tager jeg helt fejl hvis jeg siger at det med at finde en han hund plejer at foregå sådan at opdrætteren til en udstilling ell. har set en han som vedkommende så har kigget lidt nærmere på, og så kontakter ejer af hannen for at høre om vedkommende synes det kunne være okay at hendes han parre opdrætters tæve?
Eller at opdrætter allerede er så godt inde i racen og miljøet omkring det, at vedkommende kender hanner rundt omkring?
kort sagt: plejer det ikke at være tævens ejer der opsøger hannen, eller er jeg skudt helt forbi?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
Jeg er ligeglad om det er med tavle eller ej, bare man bruger hovedet lidt.
Her fra byen er der en der har lavet et kuld amstaff (eller de er på vej).
Hanhunden 10 md og tæven 9 md. Og hvad siger den dumme tøs så, når man nævner problematikken i at avle på hvalpe...: Jammen jeg har alllerede afsat 3 stk hvalpe....
Kan også se inde i Marked, at der er en der tilbyder sin han amstaff på lidt over et år til parring. Hunden er uden tavle, pris 4000 kr....? What..?
For lidt tid siden var der også en der tilbød sin hanhund til parring (ambull). Hunden var 1,5 år gammel, og havde lavet 2 kuld, og en 3. var drægtig. Ejeren ville først lave HD fotografering til sommer, da hunden først skulle udvokse. Hvad ville man gøre, hvis hunden så viser sig at have HD, og allerede har lavet 50 hvalpe...?
Hvorfor et det lige, at man skal avle på hvalpe...?
Vent da til hunden er udvokset, og få den så tjekket i hoved og røv, og stil de samme krav til hunden den skal parres med, og så er det ligegyldigt om det er med eller uden tavle. Brug dog hjernen lidt.
Flere racer bliver totalt smadret pga skam avl, bla chi og amstaff lider meget under det nu.
God aften HG: Avl