Gode råd til sammenføring-hund+kat Gode råd til sammenføring-hund+kat
Godaften HG ...
Jeg står jo i den dejlige situation at jeg skal flytte sammen med min dejlige kæreste .. Vi har nemlig endelig fundet en lejlighed hvor vi må være med 1 hund og 2 katte ..
Men situationen er den , at Zia ikke kan lide katte , hun har aldrig mødt en kat sådan rigtig .. Jo hun har været oppe ved Casper (min kæreste) 2 gange i et par timer for og sige "hej" til kattene .. Første gang knurrede hun og den ene kat hvæste helt vildt ..
Men hun virker som om hun er rigtig nysgerrig .. Anden gang var hun rigtig nysgerrig og det virkede okay .. Kattene var også nysgerrige ..
Problemet er bare at Zia har et adfærdsproblem , det kan man nok godt kalde det .. Hun blev overfaldet af en anden hund for over et år siden ..
Og ja , når hun møder andre hunde kan man mærke at hun gør klar til og forsvare sig selv .. Fordi hun bliver bange og utryg .. Jeg har forsøgt og komme hendes utryghed for andre hunde til livs , men uden held .. har ikke kunnet finde nogle som evt kunne hjælpe mig .. Og jeg frygter at det måske er det samme med kattene ? Jeg frygter virkelig hun slår dem ihjel ..
Casper er en del mere optimist og tror sagtens på at det kan lykkedes .. Men jeg mangler nogle gode råd til hvordan vi gør det bedst ??
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 93
altså da vi skulle have kat, (det var naboen´s kat der havde fået killinger)
"lånte" vi katten med over i vores hus, første gang i 10 minuter og så i 15 minuter osv...
og da katten så var klar til at flytte hjemme fra, ja så kunne kat og hund jo sammen (;
så start med at fører dem sammem i 10 minuter´s tid
okt 2006
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 30 Svar: 1.033
Vores kat kunne ikke fordrage hunde. Når vi havde gæster med hund, så sad den og knurrede højlydt hele aftenen. Men den vænnede sig hurtigt til det, da vi fik hund. Det var som om den hurtigt fandt ud af, hvor hunden ikke måtte komme ( i sofaen foreksempel). Og så fandt den jo ogs ud af, at den kunne opdrage på hunden. Vores første hund var utrolig "blød" og pakkede sig lige så snart katten hvæste af ham.
Den næste hund er lidt mere en bandit. Men sørme om ikke katten har overgivet sig, og lader hundehvalpen slikke på sig osv. Når den har fået nok, så dapper den bare til ham, med bløde poter. Og så stopper han.
Men måske er det anderledes, fordi katten var her først, og hundene fra hvalp af har lært, at det er katten der bestemmer her hjemme.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.475
Det er også lidt svært for mig , for er slet ikke kattemenneske , så ved overhovedet ikke hvordan man skal gribe det an .. :-S
maj 2007
Tak Maj - det var rigtig dejligt og læse ..
Vi har en reol de kan komme op på , og vi vil købe et af de rigtig store kradsetræer når vi lige har pengene til det , så de kan komme væk ..
Jeg er bare bange for at når/hvis de vil sige fra overfor hende og vapper hende en med kløerne at hun bliver skide sur . :-S
okt 2006
okt 2006
Men hundene kan normalt også godt forstå kattens advarselssignaler. Den puster sig op, knurrer, løfter poten .... hvæser måske lidt.
Det får gerne vores til at stoppe op, og huske deres gode manerer.
maj 2007
Hehe ..
men ud fra det i skriver - er jeg da blevet noget mere optimistisk ..
Og så håber jeg at Zia lære deres signaler og omvendt .. og at det kommer til og gå smertefrit det hele ..
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.204
tag så kattene i bur og beskyt dem med et håndklæde og lav et lille kighul til hovederne, stil buret så højt at hunden ikke kan nå dem under nogen omstændigheder.
gentag i løbet af dagen.
- når alt kommer til alt er det hunden der skal beskyttes mod kattens kløer, så det er vigtigt kattene ikke går i panik, i kunne måske låne en hund allerede nu som er vant til katte så kunne kattene få korte besøg af en hund og vænne sig lidt til ideen i roligt tempo
dec 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.516
Husk på at katte pr instinkt går efter de steder hvor de ved at hunden er sårbar. Derfor må katte og hund ikke lades alene den første uge ihvertfald. Sørg for så vidt det er muligt at kæl med kat og hund samtidig, altså dine hænder skal nusse kat og hund hver for sig. Dette vil vise kattene at du som har haft kattene stadig er glad for dem, men at hunden også er ok, og hvis det er din hund, så viser du hunden at det er ok at du også snakker med kattene. (ved ikke om du forstår hvad jeg mener)
Det vigtigste er bare at i lader dem tage den tid det tager. Ikke tage kattene ned til hunden, det virker ikke jan jeg af personlig erfaring sige.
Har ført 8 årig kat som aldrig har mødt en hund før, sammen med en 9 mdr hyper stor klodset hvalp, som ikke har snakket med kat før... WEEEEE behøver ikke sige at katten hang i gardinerne og hunden prøvede at komme after, og jeg blev revet til blods... ;o) Men de lærte det i løbet af ca 7 - 10 dage, og de blev de bedste venner du kan forestille dig.
maj 2007
Joo kan godt forstå dig .. Men dejlig og ku læse om succes historie , det varmer sq .. Så man ikke tror at den næste tid blir et helvede
dec 2005
Hvis din kæreste har en grundtro på at det nok skal gå, og han er et roligt menneske, og du måske er sådan lidt åhh nej hvordan skal det dog gå ( sådan er vi jo nogle genge). Så lad din kæreste være den styrende. Hans rolighed vil smitte af på både dig og dyrene...
Altså jeg har 3 katte og 1 hund, og de er alle super perle venner. Du skulle næsten se Sofus og den ene kat når de leger og vasker hinanden. Du ville tro det var løgn. Så tro på det, det kan lade sig gøre.
Skriv endelig en pb hvis du har spørgsmål når de er ført sammen. Jeg har efterhånden prøvet det 9 gange...
maj 2007
dec 2005
Det er jo dejligt at i ALLE skal flytte sammen... ;o)
maj 2007
Ja det er virkelig skønt ..
Gode råd til sammenføring-hund+kat