{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.605 visninger | Oprettet:

Jesper C
Jesper C
Tilmeldt:
7. jul 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18

Gode råd {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Vi er en familie på 5, der leger med tanken om at anskaffe os en hund for første gang. (Jeg er vokset op med hunde, men har ikke selv haft en endnu)

Vi har snakket løst om en schæfer, da vi alle (mig og konen) har gode erfaringer med den race fra da vi var børn/unge.

Mit spørgsmål til jer kloge mennesker er så: hvilet køn vil i anbefale? Vi snakkede kort om en hanhund, men intet et sikkert endnu jo. Så vil meget gerne høre jeres pros and cons.

Yderligere, hvis i har gode råd til hvilken kennel man skal besøge/købe hunden fra - her er vi totalt blanke, da vi ikke ved noget om det. Vi så jo helst en sund og rask hund, da vi som mange andre har hørt skrækhistorier om ture til dyrelæge og stakkevis af regninger.

Er schæfer normalt ikke sunde og raske?

Men generelt bare tips og tricks og alle jeres gode råd tages imod med kyshånd.

Vh - den håbefulde familie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd
  • #1   7. jul 2017 Schæfere har massive hofte problemer og behov for aktivitet.. Så før I anskaffer jer en schæfer, bør i overveje hvad I kan tilbyde den?

  • #2   7. jul 2017 Desværre er racen ikke specielt sund, så det at købe schæfer kræver noget forarbejde.

    Du skriver om valg af køn - endnu vigtigere er det at finde ud af hvilken type, I vil have.
    Brugslinjer eller udstillingslinjer.
    Der er meget store forskelle på de to varianter så der skal man vide, hvad man vil.

    Før I ved det, giver det ikke mening at overveje køn eller kennel.

    Hvilken rolle skal jeres hund spille i jeres liv og hverdag?


  • #3   7. jul 2017 Hofter... ja det bliver ofte nævnt som det første, men det er næpoe det vigtigste.
    Det bliver der ført nogenlunde kontrol med.

    Spondylose, cauda equina, albueledsdysplasi, bugspytkirtelinsufficiens, hudproblemer..
    Der er nok at tage af


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #4   7. jul 2017 Hmm.. ja, der kan man se hvor lidt man ved.
    Men kan man på nogen måde gardere sig imod at "vælge" en hund med diverse sygdomme? Man må vel gå ud fra at mange af disse sygedomme er arvelige, så kan "vel ses" hos mor eller far til hvalpen?

    Men angående kønnet på hunden der har vi ingen preferencer - det eneste vi ved er at tæver jo har perioder og kommer i løbetid (frabedes at blive mødt med grin) ??

    Vi ved som sagt ikke så meget om hele det eventyr der er forbundet med at anskaffe sig en hund.

    Og hvad typen angår - øhm.. ikke udstilling. Men en familiehund til en relativ aktiv familie smiley


  • #5   7. jul 2017 Nej, arvelige sygdomme kan ikke nødvendigvis ses hos forældredyrene - der skal man kigge på forekomst i linjerne.
    Det kræver ofte lidt hjælp, når man ikke er inde i det i forvejen ; )

    Du skriver kategorisk ikke udstilling - altså ikke udstillingslinjer.
    Hvorfor ikke?

    Jeg spørger nok lidt drilsk - det lyder til at du siger nej til at udstille hund. Det er ikke det, det handler om, det handler om hundens egenskaber og hvad, der passer til jer.
    De er som sagt ret forskellige i både sind og skind.
    Begge er aktive og er gode familiehunde. Men det er en meget overfladisk beskrivelse.


  • #6   7. jul 2017 Mange sygdomme ses ikke... ellers ville folk jo bare lade være med at købe fra dem, hvor hunde så syge ud. Mange sygdomme DNA tester man for, da de netop ikke ses med det blotte øje.

    Nogle racer er altså mindre syge.. har færre arvelige sygdomme.

    Alle hunde er aktive... spørgsmålet er om I vil have en brugshund, hvor der virkelig er gang i... og om I har tiden til at træne så meget som det kræver.

    Jeg ville helt sikkert kigge efter en "nemmere" og mere nybegyndervenlig race... når I ved "så lidt" som I gør... både for jeres og børnenes skyld smiley


  • #7   7. jul 2017 Schæfer er såmænd ok at starte med hvis man kender racen.
    Man bliver ikke mere rustet til den ved at anskaffe sig en anden.

    Men der er nogle ting man bliver nødt til at vide inden for valgene har enorm indflydelse på, om det bliver fantastisk eller en rigtig træls oplevelse.
    Især for børn og hundes skyld.


  • #8   7. jul 2017 "Relativt aktiv familie" hvad ligger der i det?



  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #9   7. jul 2017 CH - haha, ja igen - der kan man bare se hvor lidt jeg ved. Jeg troede naturligvis du mente udstillingshund. Men det gjorde du så ikke smiley

    Men hvad menes der så? Vi vil jo i bund og grund "bare" have en familiehund, som en del af familien. En vi kan gå gode lange ture med eventuelt løbeture med. En hund som ungerne kan lege og hygge med.

    Men vi har naturligvis også fuld forståelse for at det kræver blod, sved og tåre at anskaffe sig en hund. Der er meget arbejde i det. Og det er naturligvis en udfordring vi er friske på.

    Men noget helt andet er, hvad med dyrelæge, vacciner og den slags. Hvor ofte skal man til lægen med hunden? Er der en tommelfinger-regel for det? Jeg er klar over at hvis den bliver syg, skal man naturligvis afsted, men hvis hunden nu er sund og rask?

    Beklager alle de "dumme" spørgsmål


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #10   7. jul 2017 Julie P

    Jamen vi er en aktiv familie, der dyrker sport, går ture i naturen, løbetræner og cykler. Og alt er jo relativt, men vil mene at vi godt kan sørge for en sund hverdag for en hund.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #11   7. jul 2017 Hvorfor ikke vælge en sundere race når i ikke skal bruge de ting en Sch burde bestå af. Der er jo masser af hunde der kunne passe til det i skal bruge den til.

    En Sch skal i mine øjne trænes med og hvis man finder en der ikke har det behov, kan jeg ikke se meningen med det. Man burde købe den for at få hele pakken.


  • #12   7. jul 2017 Jesper: jeg spørger fordi det kan tolkes på mange måder. En aktiv familie kan jo fx være mor, far og to børn, som alle spiller badminton på semiseriøst niveau og der derfor bruges hver aften og weekend i en sportshal. Så er det umuligt at få tid til en hund. En hund skal ikke være alt for meget alene hjemme, og fx hjemme hos os, må hunden ikke være alene to gange på en dag (jo altså jeg kan godt gå ned og handle og gå over med vasketøj samme dag) så hvis jeg har været på arbejde hele dagen, så skal hunden med om aftenen, hvis jeg skal noget.


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #13   7. jul 2017 Julie P - min kone er dagplejer, så hunden ville stortset aldrig være alene hjemme om dagen. Naturligvis er vi også ude hos venner indimellem, men nok ikke mere end folk med hund smiley

  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #14   7. jul 2017 Max H - kan du uddybe lidt? Hvad mener du med at bruge de ting en schæfer består af?

  • #15   7. jul 2017 Kun lige et kort input..


    Mht. vacciner hos dyrlægen osv, der får man oftere og oftere en mail - brev - sms om at det er tid til at komme igen.. Jeg får endda en sms fra forsikringen når min hund har fødselsdag..

    Så her går jeg bare og venter på at blive ''indkaldt''..


    Og så skal du huske den lovpligtige ansvarsforsikring smiley


  • #16   7. jul 2017 Husk at følge op på reglerne i kommunen, når hun er dagplejer. Mange steder må hunden ikke være i rum med børnene, og så er I jo lige vidt ifht "alene-hjemme"-tiden.

  • #17   7. jul 2017 Ligegyldigt hvilken en af variationerne af schæfer man vælger, så er en schæferhund en BRUGShund.
    Den skal bruges - det er ikke optimalt for sådan en KUN at være hygge-sofa-pejsehund, der får tre gåture og en omgang leg med fodbold i haven.

    I udgangspunktet skal I gøre op med jer selv hvilken rolle HUNDEN skal spille i jeres liv. Hvilket rum i jeres hverdag er det, I vil give den, som lige nu er udfyldt af noget andet.
    Hvilken funktion skal den have i jeres familie.
    I skal gøre op med jer selv, hvor meget af den hverdag I kender nu, som I vil ofre på at gøre et schæferhundeliv hos jer optimalt.

    Det er fuldstændig grundlæggende.

    Og som sagt - før I begynder at se på køn, at se på foder, se på vaccinationstider, skal I gøre op med jer selv hvilken en af typerne, I skal have.
    Det betyder at I bliver nødt til at sætte jer noget mere ind i racen og dens egenskaber end i har gjort hidtil.
    Det er VIGTIGT.

    Jeg vil gerne lave en overordnet beskrivelse af de to typer, hvis I ønsker det, men så sig lige til.
    Det er en ordentlig smøre smiley


  • #18   7. jul 2017 Det er jo en ret stor hund omkring dagplejebørn. Og en teenagehund der leger kan meget let vælte et barn. Eller blot en livsglad hvalp kan blive for vild.
    Eller hugge legetøjet og bide det i stykker.


  • #19   7. jul 2017 Salla, det kan alle hunde, i forhold til dagplejegerningen er det lidt underordnet.

    Det, der er vigtigt der er, at det så vidt jeg ved ikke er lovligt at have hunde og børn i nærheden af hinanden.
    Således må der slet ikke komme hunde i de rum børnene opholder sig, heller ikke uden for åbningstiderne.

    Og så er det for hunden jo som en arbejdsdag for alle andre, der arbejder ude.


  • #20   7. jul 2017 der er den lovpligtige ansvars forsikring som man SKAL have...

    hvad der så er mange herinde der vælger mig selv inkluderet er en syge forsikring, man i en hvis grad selv kan vælge hvor fancy skal være.
    har personligt selv den helt store pakke, det eneste den ikke dækker er medicin til at tage med hjem og medfødte fejl hos hunde,
    selv de dækker min chihuahuas øjn problemer, og PL hvis han skulle få det i fremtiden, operation og genoptræning

    så det er smag og behag om man vil have den slags forsikring, men den er i hvert fald et hit herhjemme når der er sket noget akut alvorligt!

    ud over det får hvalpen vaccine som 8 ugers (hos ppdrætter) 12 ugers (hos dig) og så 1 års vaccinen (hos dig)

    normalt får man en mail en gang om året til nye vacciner.
    nogle tager ind en gang om året og får dem re-vaccineret
    jeg personligt gør det hver 2 år, da størstedelen af vaccinerne holder i mindst 2 år..

    men det er smag og behag!

    så tager man selvfølgelig til dyrlægen hvis vaps er syg, med syg kan det næsten være alt!

    vi herhjemme er pylret smiley
    altså jeg tager mine til dyrlægen hvis der er adfærds ændring, og ja jeg er kommet ind tit til en dyrlæge der griner af mig og siger der ikke er noget galt!
    MEN hellere en gang for meget end en gang for lidt!
    desuden er jeg en fast og trofast kunde hos de to dyrlæger jeg bruger så nogle gange er det gratis for mig at komme ind med en vaps, specielt når den nu ikke er syg alligevel smiley


  • #21   7. jul 2017 "Det, der er vigtigt der er, at det så vidt jeg ved ikke er lovligt at have hunde og børn i nærheden af hinanden.
    Således må der slet ikke komme hunde i de rum børnene opholder sig, heller ikke uden for åbningstiderne. " Er det mon ikke lidt forskelligt fra kommune til kommune. Kender da mindst en dagplejer, hvor hundene er sammen med dagplejebørnene. Men det er en privat dagplejer så måske er det derfor ?


  • #22   7. jul 2017 Det lyder ikke hyggeligt for en hund, hvis den ikke må være i det halve af huset.

    Vil det ikke også være stressende at kunne høre børn og ejer i huset, men er lukket inde i et rum?


  • #23   7. jul 2017 Jeg hopper lige en tur på Google... smiley

  • #24   7. jul 2017 jeg kender to kommunelle dagplejer i mit område hvor begge har hunde? så det tror jeg altså godt man må, den ene har schæfer og sådan en stor pelset en, den anden har dsg, og de går da frit blandt børnene, det er dog også natur dagplejer? hvis det gør en forskel?

  • #25   7. jul 2017 Det er kommunen, der sætter grænserne (som også gælder for de private dagplejere, i øvrigt).

    Altså - forskelligt fra kommune til kommune er, hvad jeg har kunnet finde so far.

    Så til TS - find ud af det med kommunen, hvad I må og hvad I ikke må.

    Nanamusen - jeg føler mig lidt fristet til at sige, at det man ser hos den enkelte dagplejer ikke nødvendigvis behøver at være det, reglerne siger smiley


  • #26   7. jul 2017 CH - nej nej selvfølgelig ikke! det var mere sådan en det må da være tilladt nogle steder smiley

    tænker der er betingelser og forhold der skal opfyldes for at det er tilladt at have hund! smiley


  • #27   7. jul 2017 Det er heldigvis let at tjekke hvad man må i den enkelte kommune...

  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #28   7. jul 2017 Hold da fast - Naturligvis er der en del der skal tages op til diskution herhjemme inden vi overhovedet begynder at tænke på navn smiley

    Men - Med hensyn til dagplejen, så må man godt have hund. Og vores hjem er heldigvis indrettet på den måde, så hunden vil faktisk have adgang til det meste af hjemmet, dog ikke lige der hvor ungerne opholder sig. Dog vil den have udsyn til både min kone og ungerne, som så kan snakke og "se den" uden at den ville komme til at gå sammen med dem.

    Her havde jeg tænkt en børnelåge, eller hvad de nu hedder mellem køkken (Hvor børnene opholder sig, og det værelse hvor de er i) I det tilfælde ville både hund, min kone, og DP-ungerne kunne se hinanden. Dog uden at den lige nødvendigvis kommer ind til dem.

    Spørgsmålet er så, om det ville være synd for hunden?

    Men ja, det er naturligvis noget der lige skal undersøges nærmere.

    *CH* Du må meget gerne ved lejlighed forklare nærmere med hensyn til de 2 forskellige typer.

    Og til alle jer andre, så mange tak for jeres svar indtil videre. Jeg bliver klogere og klogere hele tiden.

    Lige en lille sidste ting - Hvis vi endelig beslutter os for at få en hund, så ville det være op til en sommerferie, så vi mindst har 4 uger, hvor både hund og familen ville kunne vænne sig til hinanden. Ved ikke om det har noget at gøre, men tænker det ikke skader.

    *Fredsfyldt* - Hvor ofte skal en hund vaccineres? Bare ca.?


  • #29   7. jul 2017 altså 3 gange det første leve år og så mod det hele hver andet år er sådan vi gør herhjemme smiley
    andre gør det hvert år smiley


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #30   7. jul 2017 Tør man spørge hvad vaccinerne koster?
    Jeg skal jo gerne forberede så meget som muligt for at kunne overbevise skatteministeren ??

    Generelt ville det være super hvis i har lyst til at remse op hvad man skal købe for at hunden har det bedst. Legetøj, kurve og den slags.


  • #31   7. jul 2017 det kommer nok an på hvilken dyrlæge man bruger, men alt fra 700 - 1200+ for alle vaccinerne, sikkert dyrere nogle steder smiley
    så der er ikke galt i prisen! smiley


  • #32   7. jul 2017 Sundhedstjek og vaccination koster mellem 450 og 700 kr afhængigt af dyrlægen.

    Løbende udgifter:
    Forsikring
    Opsparing til uforudsete regninger (de kommer altid til skade i weekenden)
    Træning
    Foder
    Godbidder

    Udstyr er hvad man gør det til. Nogle hunde er lykkelige med en tennisbold, nogle ejere vil have bling-bling og læder blødt som smør.

    Vi har
    Sele/halsbånd
    Snor(e)
    Hundetegn
    Hundeshampoo
    Børster
    Seng/kurv
    Legetøj - især bamser med piv
    Aktivitetslegetøj
    Træningsudstyr (klikker, target)
    En regnfrakke
    Førstehjælpstaske
    To sæt skåle




  • #33   7. jul 2017 tror det er meget forskelligt fra hund til hund hvad den trives med!

    hvad vi har herhjemme:
    kurve og tæpper i massevis
    legetøj i strømme
    legetøj er: Bamser, reb, pivdyr, Bolde, pinde, ting med knuder, sokker med knuder, plastik bøffer og andre sjove former, jamen generelt alt hunden faktisk gider lege med!

    aktiverings spil, der kan man få et hav af forskellige så det er individuelt hvad ens hund fortrækker, Uffe er til puslespil og ting han skal bruge næsen til, som regel af træ ellers går de i stykker når han dasker til dem i utilfredshed..
    Coco er til fodertæpper, hvor man gemmer maden i små lommer og huller.

    foderbolde er også et hit herhjemme, forskellige former og typer

    mad og vand skål er selvfølgelig et must smiley

    vi har tøj til vores basser til vinter ellers fryser de

    så er der selvfølgelig sele som skal sidde spot on (tag vapsen med i butikken og prøv dem på!)

    så snor afhængig af hvad man er til og hvor let hunden er at styre!

    vi havde en klikker herhjemme til træning, virkelig smart men den endte med at blive skiftet ud med en bøtte som rasler, den er mere effektiv herhjemme smiley

    vi har foderspande fordi det ser pænere ud end en pose mad, men det er jo individuelt smiley

    øøh ja kan ikke lige tænke på mere selvom der sikkert er smiley


  • #34   7. jul 2017 Først udstillingslinjen.
    Det er sikkert den, de fleste kender og synes ligner "den rigtige" schæferhund, som de kender.
    Den er oftest sort/gul og har sort saddel.

    Denne type er traditionelt den, der er brugt som familiehund og det hænger i høj grad sammen med, at man i årenes løb har avlet en del af dens brugsegenskaber ud og derfor - på trods af et relativt højt aktivitetsbehov - er mere "rolig" end den anden variant.

    Der, hvor man for alvor mærker forskellen på de to varianter er, når de skal motiveres og trænes.
    Udstillingslinjen er i takt med at brugsegenskaberne har fået mindre fokus i avlen blivet sværere at motivere. Der dukker problemer op med manglende appetit og manglende drift.
    Disse to ting kan besværliggøre nogle helt basale ting.
    De to største omkostninger avlen har haft er på sundhed og på temperament.

    Schæferen er en blød race, den er førerfølsom (ejerfølsom) og er ret let at påvirke.
    Den manglende drift i udstillingslinjerne har desværre haft den omkostning, at nervefastheden er forringet en del.
    Der er opstået mere egetkønsaggression og der er opstået deciderede væsenssvagheder der gør, at de kan blive sky og endog bange for fremmede mennesker, eksempelvis.
    Dette fører til øget aggression - både i forhold til mennesker og dyr (sjældent indenfor familien).

    Ikke dermed sagt at alle schæfere af udstillingslinjen er sådan - det er tendenser, der viser sig linjerne.
    I familiens trygge rammer er den en brandgod børnehund, den er ikke meget krævende i hverdagen (dog kan unghundeperioden være et veritabelt mareridt, det gælder begge populationer). Den er beskyttende (desværre ses ofte en forveksling mellem beskyttertrang og usikkerhed/angst) og den er legesyg, fjollet og kræver en relation til familiemedlemmerne som er tæt og intens.
    Det er her, os der er vokset op med schæfer er gået helt på halen for racen. Alle, der har haft en ven i en schæfer ved det smiley

    Hvad sundhed angår er det problematisk at man i meget høj grad avler på en lidt karikeret opfattelse af, hvordan en schæfer skal se ud.
    Man har i en årrække avlet på overvinklede og overstore hunde og det har omkostninger.
    Bevægemønstrene har ændret sig og man ser alt for ofte hunde, der har kraftig svækkelse af muskulaturen i bagparten, løse haser, blød mellemhånd osv.
    Mange hunde i disse linjer har tidlige rygproblemer trods det, at de ikke er blevet overbelastede.
    De er bare hængslet helt forkert.

    Brugslinjen - det er en helt anden type hund, der dog har præcis de samme grundlæggende schæferegenskaber, som vi jo elsker os, der kender dem.
    Fantastisk familiehund, oplagt børnehund, beskyttende, social, legesyg, fjollet, krævende i kontakten til sine mennesker.
    Der er ingen forskel der - til gengæld er brugslinjen mere krævende når det kommer til aktivitet.
    Det er en regulær brugshund - det er denne type, der bruges som tjenestehunde og sportshunde og det bærer varianten præg af.
    Den har høj drift, den er let at motivere, den er signalfølsom. I træningsøjemed betyder det, at den i bund og grund er lettere at træne - men også lettere at fejle med fordi det går hurtigt i hovedet på den - på godt og ondt.

    I denne variant er det vigtigt at man har fokus på at hunden har en tænd/sluk knap. Har den ikke det, så kører den på time efter time. Det er vigtigt, at den kan slappe af, når man ved, den er velstimuleret.
    Både for dens fysiske og mentale sundhed (og familiens *GG*)

    Hvis man ikke styrer dette, hvis man ikke stimulerer den ordentligt og hvis den ikke kan finde ro, så får man en hund, der løber på væggene.

    Og igen - dette er tendenser og ikke noget der er aktuelt for alle.

    Temperament. Brugslinjen har et noget sundere temperament, mener jeg. De bliver udfordret og prøvet i mod- og kampdrift, i avlen kræves det, at der laves hunde med høj motivation både på mad og legetøj og det er nødvendigt at de kan tåle belastninger udefra uden at pakke sammen.

    Det giver nogle nervemæssige fordele - til gengæld kan det også give hunde, der også er motiveret for løjerne og kan være ret så vedholdende og stædige smiley
    De er i høj grad opportunister, de gør, hvad der kan betale sig. Som ejer er det nødvendigt at være fuldstændig klar over hundens perspektiv i opdragelsen af den. Ellers løber det løbsk.

    Fysisk sundhed - Hvad HD og AD angår er det som udstillingslinjerne. Der er lidt forskel i fordelingen i sværhedsgraderne, men det forekommer i lige høj grad.
    Spondylose og Cauda Equina ses også her, men her skal det nok tages med i vurderingen at mange af brugslinjehundene er særdeles aktive og belastes voldsomt fysisk.
    Allergi og bugspytkirtelproblemer er det samme i hele racen.

    Bevægemønstrene er i det generelle sunde hos brugslinjerne, de kan trave, galoppere, springe og de er fysisk udholdende.

    Hagen ved det - hvis man tror, man kan kører sådan en fysisk træt, så bliver man overrasket over, hvor træt man selv når uden man kan se det på hunden smiley

    Samlet set er der ligheder og store forskelle.
    Det er meget vigtigt at finde ud af, hvad man er til og hvad der passer ind i familien inden man vælger hund.
    Det kræver i mine øjne at man tager ud og oplever dem begge.
    Man skal finde ud af, hvor meget aktivitet man kan tilbyde hunden og man skal være hamrende grundig i forhold til at vælge hund med et temperament, man kan leve med.

    Sundhedsmæssigt skal man være virkelig påpasselig og få hjælpe fra nogen, der kan gennemskue linjer og sundhedsresultater.
    Dette uanset hvilken variant.

    Og så skal man være hamrende kritisk når man står overfor forældredyr og kigger på deres nervefasthed.
    Det er et kæmpe issue - og det skal jeg være ærlig at sige - for mig er en dealbreaker i forhold til at vælge en schæfer af udstillingslinjer.
    Jeg vælger hellere en anden race.
    Det nytter dog ikke at vælge den anden, hvis man ikke kan give den det aktive liv, den er lavet til.

    Så her skal man kigge kritisk på sig selv og hvad man evner og hvad man vil lægge i sit hundehold.

    Det her er en kort og meget overfladisk gennemgang - spørg endelig mere uddybende.

















  • #35   7. jul 2017 Jeg glemte da lige en hurtig beskrivelse af brugslinjeschæfernes farvevariation.

    De kan i bund og grund have alle de farver, der er mulige inden for racen.

    Dette kan være fuldsort, sort/gul(rød), grå med variation i pigmentering, sort/gul med saddel...
    Kig i min profil, der er lidt af mulighederne.

    Meck er udstillingslinje (dog er han ikke helt repræsentativ for, hvordan de ser ud nu, der er sket noget på de 23 år, hans farver er dog trods det at han var lidt lys).
    Cassius, Coffey og Bailey er brugslinjeschæfere.


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #36   8. jul 2017 CH - hold da fast. Sikke en besked. Håber at du kunne kopiere den ind og at du ikke skulle skrive det hele selv smiley

    Men tusinde tak for forklaringen. Men hvordan pokker ved man hvilken type hunden er, når man står ved en kennel og kigger? Det ved opdrætteren jo, men... en førstegangskøber kan jo bildes alt ind smiley

    Og tak til alle jer andre for alle svarene - jeg kommer nok med flere spørgsmål løbende, men lige nu skal der lige snakkes lidt herhjemme først smiley


  • #37   8. jul 2017 Ingen kopier her smiley

    Man ved det fordi man har undersøgt det i forvejen.
    Det er desværre rigtigt at opdrætterene ikke altid taler lige ud af posen - siger at udstillingslinjehunden er en brugsmodel og forvirrer begreberne. Eller at man sagtens kan få høje placeringer i udstilling med en, der på ingen måde er lavet til det.

    I et eller andet omfang kan man se på hundene hvilke linjer de kommer af, men den holder ikke 100%.
    Så her skal der forarbejde til. Kontakt til folk, der kender racen.


  • #38   8. jul 2017 Her er en en typisk hanhund af udstillingslinje.
    Billedet er tilfældigt fra Google



    profilbillede
  • #39   8. jul 2017 Her er en han af brugslinjer i en af de farvevarianter, de kommer i.
    Også en tilfældig hund fra Google.


    profilbillede
  • #40   8. jul 2017 lidt OT men hvorfor er de så korte bagtil? smiley

  • #41   8. jul 2017 Her en lidt sjov tråd om det der med at se forskel
    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/544675-kan_du_se__hvilken_schaefer


  • #42   8. jul 2017 Korte?

  • #44   8. jul 2017 Lens, jo, helt afhængigt af, hvad de ønsker af hunden.

    Den hvide er en udpræget familiehund, som har schæferens karakteriske træk - de har fælles baggrund, så det er logisk nok - men som ikke har brugsegenskaberne med mere.
    Det er en udpræget familie- og udstillingshund.

    De døjede med et noget nervøst temperament og væsenssvagheder på et tidspunkt, det er dog min oplevelse, at man kan komme udenom de problemer, hvis man kigger sig omkring.
    Derudover er sundheden en tand bedre i denne race end hos de farvede.

    Som det gælder for schæferhunden, skal man, når man vil købe hvid schweizisk hyrdehund, kigge sig godt for og se på, hvad avlsdyrene har givet videre til deres afkom.


  • #46   8. jul 2017 Aslan er da sort?

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #47   8. jul 2017 Hvordan kan det være at mange brugs-Schæferhunde også ligner udstillings Schæferhunde en del, man kan jo godt se en del træk fra showhundene, som ses tilsvarende i brugslinierne. Er linierne ikke også blandet lidt sammen, når alt kommer til alt?

    profilbillede
  • #49   8. jul 2017 Aslan- pastelhunden smiley

  • #50   8. jul 2017 Peter, linjerne er ikke blandet sammen - eller, det har enkelte forsøgt for vel en ti år siden, men det projekt blev hurtigt droppet.

    Det er mange år siden efterhånden, at racen var en....

    Hvilke træk er det, du ser i brugslinjerne - altså ud over det helt oplagte eftersom de jo altså er samme race...


  • #51   8. jul 2017 Det er i øvrigt et elendigt billede der det..

    Fuldstændig forvrænget - man kan da ikke sammenligne noget der.

    Den ene hund står ydermere på en bakke, den anden er stillet op....


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #52   8. jul 2017 Hvilke træk er det, du ser i brugslinjerne - altså ud over det helt oplagte eftersom de jo altså er samme race..

    Jeg ser bla ligheden i den stejle ryglinie (ofte med tendens til "bananryg") og det korte kryds. Begge linier er efter min opfattelse blevet alt for tunge i dag.. Og de har begge udviklet sig fra en medium størrelse hund til en stor hund..

    Det er mange år siden efterhånden, at racen var en....

    Når man kikker tilbage på stamtavlerne, hvor langt skal man så kikke tilbage for at se opdelingen i udstillings og brugslinier?


  • #53   8. jul 2017 Det korte kryds?
    Udstillingslinjernes kryds er enormt langt.
    Karperyg ses ikke ret meget i brugslinjerne, det giver sig selv, det kan ikke bruges.
    Overstørrelse er blevet præmieret i udstillingslinjerne, i brugslinjerne stræber man efter mellemstørrelse og det er de fleste. Nogle endog meget små, som eksempelvis min egen hanhund.

    Alle schæfere under FCI er registrerede siden den første og man kan følge dem der tilbage.
    Racens opdeling begyndte for vel 30-40 år siden.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #54   8. jul 2017 Racens opdeling begyndte for vel 30-40 år siden.

    Hvornår gik det helt galt med ryggen og med vinklingen i schæferhundens bagpart, som også er helt unaturlig, og som slet ikke ligner de oprindelige hunde..

    En hund fra 1950 som ikke står på en bakke smiley Synes ikke den ligner en brugs eller en "IPO-Schæferhund" fra 2017.


    profilbillede
  • #55   8. jul 2017 Hvornår de blev overvinklede og fik langt, stejlt kryds?
    Det kom snigende.

    Schæferen har altid haft stejlt kryds, men ikke langt.
    Det er det blevet hos udstillingslinjerne, hvor brugslinjerne - med noget variation, der avles jo ikke efter det - er forblevet kort. Til tider for kort.





  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #56   8. jul 2017 Ryggen skal være fast, lige og kraftig.

    Har meget svært ved at se det forbedret eksteriør på de såkaldte brugshundelinier af Schæferhunde. Det var gået galt da man delte dem, og så meget er der nu nok heller ikke sket på 30år..


  • #57   8. jul 2017 Peter, ryggen er faktisk lige på langt de fleste brugslinjehunde. Karperyg er som sagt sjældent i den population.

    Det, du ser som en skæv ryg er lårbensknoglen, der er blevet lang med årene. Når de er stillet op, betyder det, at ryggen "skråner". Men ryggen er stadig lige...



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #58   8. jul 2017 Peter, ryggen er faktisk lige på langt de fleste brugslinjehunde. Karperyg er som sagt sjældent i den population.

    Kan du så ikke vise mig bare én fra i dag.. med lidt mere lige ryg end #39?


  • #59   8. jul 2017 Bare for sjov skyld kiggede lige lige tilbage på den hund, som Bellen er blevet parret med.

    Fandt et par billeder.

    Først et fra 1971



    profilbillede
  • #60   8. jul 2017 Og en fra 1958



    profilbillede
  • #61   8. jul 2017 Denne er født i 1937



    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #62   8. jul 2017 Ja, de ser ud til at det var omkring 1950 at det gik galt..

    https://www.youtube.com/watch?v=tgpBwnMBfBw


  • #63   8. jul 2017 Eller var det omkring 1937 det gik galt?

  • #64   8. jul 2017 Ham her er fra 1994...

    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #66   8. jul 2017 Kan bare ikke se hvorfor de skal være så tunge og lave i bagparten.. Show or not

    Skal vi se lidt på de danske opdrættere af Schæferhunde af brugshundelinien, og om deres rygge ser lige ud..


  • #67   8. jul 2017 Hehe Peter, du lyder som om, du er på en mission smiley

    De danske opdrættere af brugslinjen bruger udenlandske hunde og omvendt. Det er et stort miskmask her i Nordeuropa...


  • #68   8. jul 2017 Gå på jagt efter brugslinjeschæfere, der ved korrekt opstilling har karperyg smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #69   8. jul 2017 Jeg er ikke på nogen mission smiley Har dog en klar holdning til at mange hunderacer er blevet ødelagt.

    De danske opdrættere af brugslinjen bruger udenlandske hunde og omvendt. Det er et stort miskmask her i Nordeuropa...

    Mange har også deres egne linier i dk idag smiley Men det er åbenbart svært at finde en hund fra idag med lige ryglinie og naturlige bagbensvinkler som de ulvehunde som oprindelig grundlagde racen..

    Man ville komme langt, hvis alle Schæferhunde-missionærer selv kunne se at der var noget galt i dybbøl mølle..


  • #70   8. jul 2017 Nej, INGEN har deres egne linjer i DK i dag...

    Og nej, ulvehunde grundlagde ikke racen...

    Peter, du må altså komme ind i kampen, du gætter løs...


  • #71   8. jul 2017 Bare lige for sjov skyld - her kan man se, hvor meget opstillingen af hunden betyder...

    Det ER den samme hund...


    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #72   8. jul 2017 Nej, INGEN har deres egne linjer i DK i dag...

    Der er nu set Schæferhunde i dk med kennelnavne som stammer flere generationer tilbage (har da også selv set et par stykker gennem tiden.) smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #73   8. jul 2017 Jeg mener at kan huske at have læst en tråd herinde (hvor man beskriver sin race), hvor du også selv viser en lille ulveslægtskabsanalyse.. smiley

    Måske vi skal lave en tråd om hvad en ulvehund er?

    Elsker at fluekneppe stambøger smiley my favorite subject..


  • #74   8. jul 2017 Jep, i tævelinjen - men den tævelinje består kun fordi der er taget fremmede hunde ind. Og disse hunde er ikke kun danske heller...

  • #75   8. jul 2017 For schæferhunden er der masser af stambøger at kneppe...

    Alt er tilgængeligt indtil 1898 - selv moderen til den første registrerede i racen er registreret.

    Schæferen stammer (hovedsagligt) fra to tyske hyrdehunderacer, Thüringer og Würtembergeren.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #76   8. jul 2017 Kender et par stykker med Schæferhunde og har også lige selv kikket en smule i stambøgerne

    Jo, jeg kan jo så spore næsten samtlige af hundene i min hunds stamtavle tilbage til langt før 1880..selv om min race American Stafordshire Terrier) først blev anerkendt som race i 1936... Og APBT blev først anerkendt som race i 1898 (UKC), men der fulgte heldigvis stambøger med fra Irland og England..Det var så godt nok ikke "rødjakkerne fra solrød strand" der havde skrevet dem...Men de var da så "valide" at de også kunne stå inde for dem i 20år smiley

    http://www.apbt.online-pedigrees.com/modules.php?name=Public&file=printPedigree&dog_id=12598


  • #77   8. jul 2017 Jeg mener den første, der kan dokumenteres i schæfer var en tæve i 1891.

    Nu gider jeg ikke at kigge efter, men det er noget i den stil.

    Før det er der ingen registrant på dem.

    De første generationer stritter også i alle mulige sære retninger og man lavede en masse avlsforsøg.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #78   8. jul 2017 Ja, vi har jo så (os med Amstaffs med stambøger) registrant tilbage fra 1898 via ukc..der findes dog dokumenter med stamtavler som viser sig langt længere tilbage i visse linier. En stamtavle er ikke mere valid end de mennesker der står bag.. En håndskreven stamtavle fra mange af de gamle historiske og anerkendte opdrættere., blev i mange kredse anset som mindst lige så valid som de såkaldte kennel klubbers..

  • #79   8. jul 2017 Derfor er vi schæferejere så hamrende glade for DNA smiley
    Slut med snyd..

    Fejl i registranter kan ikke undgås - nogle med snyd, nogle uden.
    Jeg synes det er fedt at kunne gå så langt tilbage og så er det en fornøjelse at der er så mange billeder af de helt gamle hunde.

    DET er jeg glad for - der er nogen, der har lavet et stort stykke arbejde for at gøre den slags tilgængelig for alle.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #80   8. jul 2017 Derfor er vi schæferejere så hamrende glade for DNA

    Hvorfor ikke alle racer? Det ville være et klogt træk smiley


  • #81   8. jul 2017 Ja, det ville være så fint, hvis det var alle racer.
    Der må specialklubberne komme ind i kampen.



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #82   8. jul 2017 Hvilke stambøger kræves der egentlig i forbindelse med Ankörung af en Schæferhund?

  • #83   8. jul 2017 Ankörung er det tyske forbunds avlskåring - og den samme avlskåring som Schæferhundeklubben for Danmark bruger.
    Og altså under FCI.



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #84   8. jul 2017 Ja, men hvilke stamtavler er valide der? Jeg har da set hunde med Ankörung som stammer fra linier som ikke er fci-anerkendte, altså hvor stamtavlerne pludselig "ændrede farve" over natten.. Bruger de også dna?

    Måske at der "blot" er tale om "ulovligheder".. Så vil helst ikke vise et link der bekræfter min påstand smiley


  • #85   8. jul 2017 Jesper

    Et rigtig godt råd jeg tænker i som ny med hund kunne bruge -
    Dkk afholder ind i mellem "før du køber hund"-kurser. Det er ude i kredsene som afholde det men jeg er sikker på at ringer man til dks hovedkontor så kan de hjælpe jer med kontakt i jeres område.
    Jeg ved man i min kreds afholder kurserne nogle gange om året og det koster omkring 50kr pr familie.

    Ellers hvis der ikke lige er et kursus på trapperne i jeres område så

    Søg lidt rundt her inde
    http://www.dkk.dk/side.asp?ID=19910

    Under "for hundeejere" er der en masse god info om dit og dat smiley


  • #87   8. jul 2017 Peter, det er sort for mig, det, du skriver.
    Vil du vise et eksempel?

    Ankörung er bare avlskåring og det kan der jo være i alle stambogsførende klubber.

    I SV og Schæferhundeklubben for DK er der kun FCI tavler.
    Og det skal hunden have for at blive avlskåret her.



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #88   8. jul 2017 Der er mange "huller" i mange brugshundelinier af Schæferhunde og mange af "hullerne" er overraskende nok også ret nye, så det kan være svært at gennemskue hvilke stamtavler der har været tilladt og hvornår..

  • #89   8. jul 2017 ???
    Stadig sort. Hvor er de huller?

    Et par eksempler?


  • #90   8. jul 2017 Hvor blev det der med Harry og hundekampe af?



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #91   8. jul 2017 Det kan være at jeg ikke har haft adgang til den rette database..hvis altså at alle Schæferhunde også dem fra østlandene kan spores tilbage til I 1889 hvor Captain Max von Stephanitz begyndte at standardisere dem..? Skal nok lige kikke lidt mere i deres tavler, når jeg har tid til det.

    Synes at historien om "dirty harry" var uhensigtsmæssig for visse involverede parter..og ser ingen grund til at være en stikker og bringe dem i fedtefadet.. Men sandheden kommer jo gerne frem før eller siden..


  • #92   8. jul 2017 Der er ingen huller og de kan alle følges.

    Både brugs- og udstillingslinjer.

    Hvilken database har du kigget?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #93   8. jul 2017 Jeg har bla. set lidt på pedigree database (com) og flere andre. Men det kan være meget svært at skelne og følge linierne helt til dørs. Det kan være svært med statshundene fra DDR og øst/vest arbejdslinier, tjekkiske-linier, Slovakiske-linier, og Pohranicni Straze... Osv. Findes der en database som har alle hundene samlet i en database. Spændende er det helt sikkert om de ALLE trækker tråde tilbage til selveste beowolf i egen høje "hund"

  • #94   8. jul 2017 Beowulf - og så længere tilbage.
    Hans far var den første registrerede schæferhund...

    http://www.schaeferhunden.eu/winsis_x/winsisshowdog.php?bb=&id=10&tp=5


  • #95   8. jul 2017 Vrøvl... ikke far... Farfar..

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #96   8. jul 2017 Det alt sammen fint nok. Tror at ts skal bruge tid på at tænke over om det er sådan en hund han ønsker. Er man klar på at komme til træning med hunden?. Det kommer man nok ikke udenom når man ikke har erfaring med racen og træning

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #97   8. jul 2017 Her er flotte Schæferhunde smiley
    http://www.ddrlegends.com/wgrsieger1.html


  • #98   8. jul 2017 Jeg er ligeglad med om de er flotte.
    De skal virke.

    Mystisk som folk er så forhippede på at de skal ligne maller..
    Og åbenbart er det bedre med svaj i ryggen....



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #99   8. jul 2017 Jeg er enig. Det vigtigste er at sundheden er ok. Forstår nu godt kritikken. Vi har set tilfælde hvor hunde nærmest slæber sit bagparti og det virker på ingen måde sundt.



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #100   8. jul 2017 Jeg er ligeglad med om de er flotte.
    De skal virke


    Tror du da at dem som findes i dag virker bedre end de oprindelige legender indenfor Schæferhunde verdenen.. Og hvilken rolle omkring den lige ryg spillede den kommunistiske ledelse ved det statsstyrede avlsprogram med de konfiskerede hunde efter den kolde krig..

    http://www.ddrlegends.com/nobleheritage.html


  • #101   8. jul 2017 Der er groteske tilfælde og der er masser at bekymre sig om.
    Men om folk hellere vil se på en schæfer med et andet udseende er jeg ligeflad med.


  • #102   8. jul 2017 Peter, du er god til at google, men den dybdegående viden om racen har du ikke.

    Det giver ikke mening at foregive andet.

    Du har fundet en hjemmeside, du godt kan lide, det er fint.
    En lille del af en meget lang historie.

    Men kun en lille del... og med én vinkel.
    I det store hele ikke ret relevant for hverken det racen kan og laver eller dens problemer


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #103   8. jul 2017 Det var nu bare en tilfældig side om ddr hundene.. smiley

    Nej, man åbner nu nok heller ikke lige for stambøgerne igen..og blander lidt frisk ulveblod ind igen eller lidt malleblod for at komme tilbage på sporet af den oprindelige vægt, bygning og ryglinie igen...

    Har du den dybdegående viden om racen?

    PS: Bruger ikke kun googles søgemaskine


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #104   8. jul 2017 Men det er vil relevant at man har/haft en periode, hvor man med rette,kan være bekymret for den udvikling der var. Både i forhold til sundhed og udseende.

    Jeg er enig i at man en Sch ikke skal ligne en Malle. Det vil dog være fin hvis den kom op på samme sundhed og her kunne man måske se hvorfor det fungere for andre.

    En Sch burde være en garanti for en sund brugshund og sådan er det bare ikke i dag. Jeg synes historien er et godt eksempel på,hvordan det kan gå rigtig galt,når man begynder og avle hen imod noget andet en racen er.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #105   8. jul 2017 Peter, du er god til at google, men den dybdegående viden om racen har du ikke.
    Det giver ikke mening at foregive andet


    Nej, jeg er bestemt ikke nogen ekspert indenfor Schæferhunde, og det mener jeg da heller ikke at foregive smiley Jeg har bare en smule interesse i alle hunderacer og deres oprindelse. Og jeg er ikke blind, så jeg kan godt se at der er gået noget galt i avlen.


  • #106   8. jul 2017 Her ville jeg nok vælge at lytte til CH. Hun ved så godt som alt om racen i modsætning til andre her i tråden.
    Der er intet galt med en Schæfer som førstegangshund. Så TS, sæt Jer ind i racen, evt. med hjælp fra CH og spring så ud i det smiley


  • #107   8. jul 2017 Jeg er fuldstændig enig Max. Der er kæmpe problemer og jeg tror der er masser af schæferejere, der er dybt bekymrede.

    Det handler bare meget lidt om, om racen skal de ud som nogle af de første (variationen var enorm dengang) fordi det tilfredsstiller øjet hos nogle.

    Det handler derimod en masse om arvelighed både i forhold til fysisk og mental sundhed og brugsegenskaber. Racen skal kunne det, den bruges til i dag og ikke det, den blev brugt til i 1909.
    Diskussionen om kvadratisk/ikke kvadratisk er irrelevant - de komplet deforme hunde er alle her nok enige om er en katastrofe.

    Det rigtig komplicerede vi schæferejere er oppe imod, er i høj grad politik..


  • #108   8. jul 2017 Mallen har været et mønstereksempel på hvordan man kan avle på brugsegenskaber udelukkende.
    Desværre ser det ud til at problemerne med sundhed kommer snigende i takt med populariteten er stigende...


  • #109   8. jul 2017 Hun ved så godt som alt om racen

    Det er nok at trække den lidt langt smiley :D

    Jeg er bare entusiast og har samlet lidt sammen gennem årene smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #110   8. jul 2017 Diskussionen om kvadratisk/ikke kvadratisk er irrelevant

    Jeg mener jo så at det er et tydeligt tegn på at man har tabt den oprindelig type.

    Skal man være entusiast af racen for at må være kritisk..


  • #111   9. jul 2017 Ah CH, jeg tror jeg har til gode at spørge dig om noget om racen som du ikke kunne svare på smiley

  • #112   9. jul 2017 Det var så tidligt i racen at der næppe kan siges at det var en type.

    De var vidt forskellige dengang. Både i statur, størrelse, farve, pels og ørestilling.



  • #113   9. jul 2017 Jeg har ikke forbudt dig at være kritisk, Peter. ..



  • #114   9. jul 2017 Men nu er der vel også forskel på at være kritisk og så det at sidde og gætte på ting der intet har at gøre med virkeligheden.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #115   9. jul 2017 Den skrånende overlinie ser ud til at komme efter anden verdenskrig,, I DDR tiden ser det ud til at de generelt blev holdt mere lige i ryggen i forhold til vest tyskland..

    Dem Adolf havde fra Bormann så jo også ud til at være lige i overlinien.. smiley


  • #116   9. jul 2017 Jeg bliver nødt til at høre hvad du mener med lige overlinje...

    De fleste brugslinjeschæfere har lige overlinje og derefter et ret kort, stejlt kryds.
    Enkelte har nærmet sig udstillinslinjen og har fået et længere kryds og lang lårbensknogle, men det er ikke normen i den population.

    Og så er jeg vist ude i gentagelser. ..


  • #117   9. jul 2017 DDR-linjerne er i øvrigt ikke isolerede.
    De løber i masser af brugslinjeschæfere. Endnu en gentagelse: De er mixet totalt..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
  • #119   9. jul 2017 Jeg kan tilføje at de blev brugt til at styrke byttedriften og som biprodukt blev der tilført en masse stress, som man stadig arbejder med at få ud af dem.

    Med byttedrift som arbejdsredskab forandrede racens sig ret markant - og det gjorde måden at arbejde med dem på også.


  • #120   9. jul 2017 Hvorfor skulle man tilstræbe den ryglinje, som jo altså ikke er lige, men rent faktisk svajer.

    Hvad er det, du tror det tilfører? Altså andet end noget der pleaser øjet?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #121   9. jul 2017 Mener du at ulven er forkert bygget eller mener du at nutidens Schæferhunde mere ligner ulven i overlinien/ryglinien end de oprindelige Schæferhunde gør..

    Hvad er det, du tror det tilfører? Altså andet end noget der pleaser øjet?

    Det tilfører ikke noget.. Det bringer det tilbage til da de virkede og var bygget som en schæferhund skulle være bygget..


    Ps: Der skal være et lille svaj i en ryg


    profilbillede
  • #122   9. jul 2017 Mener du at alle hunde skal ligne en ulv?

    Eller en hest?

    Hvad er det, den overlinje skal tilføre schæferhunden specifikt?
    Hvilke egenskaber forbedres?

    Eller er vi bare ude i noget med at avle på udseende fordi man synes det ser godt ud?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #123   9. jul 2017 Eller er vi bare ude i noget med at avle på udseende fordi man synes det ser godt ud?

    Nej, det er jo lige omvendt. De er jo avlet på udseende til til at se sådan ud. Jeg bryder mig ikke om at ændre på racestandarder og udseende på hundene.. Jeg går ind for bibeholde de oprindelige typer.. Form følger ofte funktion.

    Ikke meget ved at vise folk en stamtavle tilbage til 1890 hvis ens hunde ikke engang ligner dem.. hverken i form, farve eller størrelse.. Det er at tage pis på dem der har grundlagt racen (if its walks like a duck)


  • #124   9. jul 2017 Det at avle på udseende er nyt i racen.

    Det er netop de 30-40 år siden...

    Før det avlede man på brugsegenskaber og hundene så da også lige så forskellige ud som brugslinjen gør i dag.

    Igen må jeg spørge - hvad kan det tilføre schæferhunden at avle den så den ligner nogle af de hunde, man så da racen var ung?



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #125   9. jul 2017 Man har avlet på typer med dårlig overlinie uanset om man har avlet efter udseende eller ej, og det har sat sig fast i avlen. Når man ser på DDR hundene kan man også set at de er bedre værre og tungere fra 1938-1950
    http://www.ddrlegends.com/wgrsieger4.html

    Den hele hund...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #126   9. jul 2017 Der er da aldrig nogen der har sagt,at man ikke kan have en Sch som Førstegangs hund?. Det er da vigtig, at ts får oplyst at der er forskel på en hund af brugs og udstilling. Videre at man nok skal forvente at kunne byde hunden mere en at man er en aktiv familie uanset hvilken en man vælger.

    Man må forvente at bruge tid på træning. Hvorfor ellers købe en brugshund?. Når nu ts ikke har nogen erfaring,må han forvente at bruge tid med andre der har.

    For mig lyder det ikke til at det er det man ønsker og så er andre racer nok mere oplagt.


  • #127   9. jul 2017 Peter, du argumenterer for avl på udseende.
    Det kan jeg slet ikke følge.

    Hunden skal være fysisk og mental sund og den skal besidde udprægede brugsegenskaber.





  • #128   9. jul 2017 Max, det blev faktisk nævnt i et af de tidlige indlæg smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #129   9. jul 2017 Jeg ser det ikke som et problem at de ikke ser ud som x antal år siden. Problemet er at man burde kunne forvente,at en brugshund kan det den altid har gjort. Arbejde.

    Så er det altså et problem hvis hunden er så tung den ikke kan komme over et spring osv.


  • #130   9. jul 2017 Præcis, Max..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #131   9. jul 2017 Peter, du argumenterer for avl på udseende

    Nej, jeg taler om at avle efter brugsegenskaber og form følger funktion. Hvis man ser på mange af de gamle opdrættere og deres hunde, ser man også at de har en særlig oprindelig type.. Og det er fordi at man bare ved at hunde af den type duer til det de er lavet til. Og så udvælger man selvfølgelig dem.. Dårlig eller unaturlig bygning vil altid medføre dårlige brugsegenskaber. Selvom nogen sikkert har en vandrehistorier om en hund som slet ikke lignede dem i racen og som præsterede noget fantastisk..


  • #132   9. jul 2017 Jamen så udpensl da hvad det er, der vil blive styrket hvis man avler brugslinjeschæferen til at se ud som nogle af dem, der startede racen..

    Når Stephanitz avlede væk fra den type er der måske en grund til det?
    De udviklede en race dengang. De havde ikke en færdig race.
    Der blev lavet et ton af avlseksperimenter..


  • #133   9. jul 2017 Hvis man nu havde ventet 25 år med at registrere den første schæferhund, ville DEN så være den oprindelige type?

    Så længe hunden kan lave det, den skal og kan holde til det, så må ørene sidde på røven for min skyld. Det er helt ligegyldigt for en brugshund.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #134   9. jul 2017 Men det ville jo komme helt naturligt. En hund der kan løbe 100km/t og tage x antal spring er en sund hund. Uanset om den er højere/lavere en for 100år siden.

    Jeg kunne forstå det hvis hunden kom så langt væk,at man ikke kunne kende den. Det er der jo ikke tale om. Problemet er jo netop, hvis udseende spiller en større rolle, i forhold til hvad den burde avles til.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #135   9. jul 2017 De havde vel en racestandard.. så meget må da have ændret sig for at det skæve frø look kunne blive en realitet i nutidens Schæferhunde.

    Jamen så udpensl da hvad det er, der vil blive styrket hvis man avler brugslinjeschæferen til at se ud som nogle af dem, der startede racen..

    Så kunne de måske følge med andre brugshunderacer som ser ud til at have taget dele af deres plads i bla. militært regi.

    Kan de da springe sådan i dag..
    https://www.youtube.com/watch?v=S6QUmalgurU


  • #136   9. jul 2017 Det er altså op ad bakke når du gætter...

    Og nej, det er ikke almindeligt at schæfere springer sådan og der er da også hul i hovedet, hvorfor skulle de?
    Fordi de skal leve op til en showhund fra en gammel film?

    Historien melder ingenting om, hvad konsekvenserne var for den hund...



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #137   9. jul 2017 Fordi de skal leve op til en showhund fra en gammel film?

    Hvorfor ikke bare indrømme at det kan en Schæferhund bare ikke gøre i dag..blandt andet fordi at den er blevet alt for tung til den slags.. Ellers kan jeg jo godt se at det må være op ad bakke...
    Jo, showhunde er jo kendt for arbejde hårdt og dermed blive slidt op..

    Kærlighed gør blind smiley


  • #138   9. jul 2017 Det er jo sygt..

    Det har aldrig været relevant.

    Endnu en googlesandhed...


  • #139   9. jul 2017 Jeg håber ikke jeg kender nogen der kunne finde på at forsøge sådan noget med sin hund...



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #141   9. jul 2017 DDR-linjerne er i øvrigt ikke isolerede


    Det var de vel fra 1949 og indtil murens fald i 1989..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #143   10. jul 2017 Godt skrevet Malene smiley

    PS: Altdeutscher Schäferhund er vist ikke FCI anerkendt, et spørgsmål som jo optager mange herinde..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #146   10. jul 2017 Nej, stop nu med de rødjakke-reklamer smiley

    Det er da helt utroligt... Man burde jo snart næsten formode, at det gav stærke medlemsfordele i dkk´s-klub-regi at fremtræde så proaktivt.. smiley


  • #147   10. jul 2017 Jeg er hverken medlem af DKK... eller enig i meget af det de laver... men enig med Pia... godt kursus smiley

  • #148   10. jul 2017 Det kan nok heller ikke skade at tilbringe en dag i schæferklub-regi..

    http://schaefer.mobillos.com/xdoc/300/grundkursus_kursusbeskrivelse.pdf

    En god ting kunne være at gøre det FØR køb og bruge dagen på at skaffe viden om populationerne og eventuelt møde nogle stykker af hver.


  • #149   10. jul 2017 # 148 Det var da et rigtig godt forslag.

    Der kan man godt nok se, hvilke fordele de store klubber for talmæssig store racer har. Sådanne arrangementer kan man ikke rigtig lave for de talmæssigt små racer, men de steder, det findes, må det da være det absolut optimale sted at starte, hvis man allerede har en ide, om at man ønsker sig en hund af den pågældende race.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #150   10. jul 2017 Lidt om de forskellige nært relaterede "sherperds"...

    https://workingshepherds.wordpress.com/category/dutch-shepherd-x-and-purebred/


  • #151   10. jul 2017 lidt sent deltagning i debatten!
    men det billede #121 viser er det jeg mener når jeg spørg hvorfor den er så lav bagtil smiley

    ikke at det ikke er en flot hund, men synes nemlig det så en anelse anderledes ud end ved andre hunde smiley


  • #152   10. jul 2017 Det har jeg forklaret et par gange i tråden, Nanamusen

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #153   10. jul 2017 Ja, det er bare fordi det stiller dem sådan op..faktisk er de overhovedet ikke skrå i overlinien.. smiley

    ikke at det ikke er en flot hund, men synes nemlig det så en anelse anderledes ud end ved andre hunde

    Det er slet ikke noget problem, de skal bare stå ned ad bakke når man tager billederne.. så skal den ryglinie/overlinie nok blive lige smiley


  • #154   10. jul 2017 CH - der er bare blevet skrevet så meget så kunne ikke lige overskue at læse det hele igennem, men læser det da lige, når jeg finder det smiley

  • #155   10. jul 2017 Peter du har lige bevist at du kun læser det, du vil læse...

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #156   10. jul 2017 Har du valid evidens for det? smiley

    Jeg vil heller høre mere omkring DDR hundene, om hvad kommunisterne de tilførte, om det var størrelse eller hvad det var som de tilførte racen..


  • #157   10. jul 2017 OKAY! nu har jeg læst det hele igennem, men føler altså stadigvæk ikke mit spørgsmål er besvaret..
    eller så forstår jeg det bare ikke..?

    er det bare avl der gør det/ har gjort det? smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #158   10. jul 2017 Mon ikke at de også i østtyskland ville lidt væk fra nazi-hundenes omdømme.. Og dermed lave lidt om på dem...

    took Blondi’s pups and shot them in the garden of the bunker complex on April 30
    https://ww2gravestone.com/hitlers-dog-blondi/

    PS. Træk fra en avlsmatador kan også meget hurtigt sætte sig fast i en hunderace..


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #159   11. jul 2017 Puuuha - ja, det er vist noget af en tråd jeg fik startet.

    I mellem tiden har vi fået snakket en del om det at have hund i familien (som nævnt, var mig og ungernes fornemmeste opgave, at få overtalt min kone til at sige ja) Missionen lykkedes heldigvis :D:D

    Dog bliver det ikke før næste sommer. Jeg er overbevist om, at det bare giver rigtig god mening at vi kan holde ferie i 3-4 uger, når Seico (ja, konen har allerede valgt navnet) ankommer ??

    Men så kommer alt det tekniske og praktiske jo. Vi er overbeviste om at vi gerne vil have en hanhund, men om det så skal være en udstillingslinje, eller brugslinje (her er jeg stadig meget i tvivl) selvom *CH* havde en rigtig god beskrivelse af begge.

    Kan nogle af jer anbefale nogle gode kenneler? Gerne på Fyn og Jylland?

    Tænker det ville være smart hvis man kunne besøge stederne og så se begge typer/linjer?

    Og til alle jer der skrev omkring det med at min kone er dagplejer, så fortalte hun mig igår, at hun har to kollegaer i hendes gruppe, der også har hund. Så den del viser sig ikke at være en udfordring smiley

    Nu sidder jeg desværre lige og skriver fra min mobil, men ville gerne have postet et billede af den schæfer, som vi i familien har i tankerne. Jeg kan desværre ikke helt se hvilken linje det er, men det er denne "farve" vi går efter.

    Men angående køb af schæfer - kan i så be- eller afkræfte min forestilling om at det giver bedst mening at købe fra kennel med stamtavle og hvad har vi?

    Og endnu engang tusinde tak for alle jeres svar. Det er rart at høre fra folk med erfaring

    Vh Jesper


  • #161   11. jul 2017 Jeg bliver så trist på min races vegne, når jeg ser hvilke prioriteringer folk har, når de vælger den.
    Og Jesper, dit seneste indlæg er slet ikke nogen undtagelse.

    I vælger farve??? før I vælger type? Altså vælger I hvordan den skal se ud, før I vælger hvordan den er i sit hoved?
    I vælger køn før i vælger dens type - helt uden at skele til, at kønnene bidrager med noget forskelligt i de to populationer.

    I beder om henvisninger til kennel inden I ved, hvilken type I leder efter...

    Sorry, men det ALLER første, man skal afgøre med sig selv, når man skal have schæfer er hvilken type.
    Hvis I får købt en schæferhund, der ikke passer til jeres behov/formåen/overskud/tid osv fordi den har en farve, I kan lide, så er risikoen for, at den hund er til omplacering inden den er et år kæmpe stor.

    Sundhed?
    Fysiske egenskaber?
    Mentale egenskaber?
    Brugsegenskaber?

    Hvor er de henne i jeres tanker?
    I har valgt farve og I har valgt køn - og navn.... Det er helt sort.. Og rigtig sørgeligt.


  • #162   11. jul 2017 Det DKK-kursus der er anbefalet af nogle stykker nu - men - hvilken viden kan man specifikt hente om schæferen der?

  • #164   11. jul 2017 I forhold til hvad DKK normalt tager for deres ting, så er den 50'er sgu nok ok at give ud.
    Og jeg tænker, at det ikke kan skade at tage på kurset.

    Men jeg aner intet om hvad der konkret foregår på kurset og om man i virkeligheden får så meget ud af det praktisk set, når det kommer til at vælge (schæfer)hund.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #165   11. jul 2017 I forhold til hvad DKK normalt tager for deres ting,
    smiley


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #166   11. jul 2017 *CH*

    Nu ved jeg godt at jeg ikke har samme erfaring med hunde, som mange andre har, men jeg kan ikke helt se hvorfor det er "forkert" at vi "allerede har valgt" navn og farve på en hund, som vi endnu ikke har købt?

    Vi vidste sjovt nok heller ikke kønnet på vores børn, inden vi fik dem, men alligevel havde vi valgt navnet til dem alle 3 inden.

    Og ja, hvis jeg skal ud og købe en ny bil, er jeg nødvendigvis heller ikke sikker på hvilket mærke bil, men ved dog godt hvilken farve jeg gerne vil have.

    Ved godt at man måske ikke helt kan sammenligne disse ting, men alligevel.

    Som jeg skriver, så er vi i tvivl om hvilken type vi vil gå efter. Derfor spøger jeg også indtil de forskellige kenneler, så vi kunne komme ud og se de 2 forskellige typer. Og kønnet på hunden - Ja.. Jeg skriver hanhund, meeeen. Som jeg også skriver længere oppe, så er dette dog heller ikke helt sikkert endnu. Som landet ligger lige nu, så er jeg selv ret sikker på farve, race, køn og navn. Men.. Mener der var en kendt politiker der engang sagde. Man har et standpunkt, til man tager et nyt.

    Du skriver følgende:
    Sundhed?
    Fysiske egenskaber?
    Mentale egenskaber?
    Brugsegenskaber?

    Noget at det første jeg skriver/spørger ind til er netop sundhed. Og min bekymring for dette.

    Fysiske/mentale og brugsegenskaber - Det er rigtigt at dette var et element jeg slet slet ikke havde inde i mine overvejelser. Lidt derfor jeg skrev herinde i første omgang. Netop fordi min viden omkring det at anskaffe mig en hund, ikke er så stor.

    Jeg synes dit indlæg er på grænsen til bedrevidende, men vælger at se positivt på det, og vælger at tolke det som en "løftet pegefinger", der menes positivt.

    Jeg er naturligvis klar over, at der er enormt meget vi skal sætte os ind i, og jeg ville kunne forstå din frustration, hvis jeg havde skrevet at vi var på vej ud for at hente vovsen idag.

    Men - Tanker og drømme er toldfrie, så derfor skriver jeg måske lidt frit og sjovt, at vi allerede har valgt navn. Lidt fordi alle mine indlæg har båret præg af, at vi har haft et familiemedlem der ikke var helt overbevist endnu. Så derfor min "kådhed" i mine svar.


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #167   11. jul 2017 Peter:

    Vil da helt sikkert hoppe på sådan et kursus. Tak for rådet og linket smiley


  • #168   11. jul 2017 Jeg kan anbefale Kennel Amager, som er bosat i Høje Taastrup. Vores schæfer er derfra, og de laver gode brugshunde. smiley

    profilbillede
  • #169   11. jul 2017 Du får lige et billede mere - hun er grå schæfer (som brugslinjerne typisk omtales), men hun er ikke særlig grå smiley Hun er selvfølgelig hunden til venstre smiley

    Størrelsen er i øvrigt også værd at pointere - jeg kan ikke huske, om CH har nævnt det. Men højavlsschæfere er oftest en hel del større.. Nicki her vejer ca. 28-29 kg og er lige en smule for tyk. Idealvægten er nok 27-27½ kg. Hun er som sagt brugslinjer. Til sammenligning vejede den schæfer tæve min kæreste er vokset op med 43 kg - højavlslinjer.


    profilbillede
  • #170   11. jul 2017 Her er kærestens families hund, som han voksede op med - Shila smiley Hun vejede 43 kg og var højavlslinjer smiley Hun er her desværre ikke mere.

    profilbillede
  • #171   11. jul 2017 Shila igen, højavl. Det er selvfølgelig også lige værd at nævne at hun er gammel på de her billeder - de er taget måneder før hun blev aflivet (men hun var stadig legebarn på stranden), hvorimod billederne af brugsschæferen jo er af Nicki, som er 2½ smiley

    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #172   11. jul 2017 Jesper

    Vil da helt sikkert hoppe på sådan et kursus. Tak for rådet og linket

    Var ment som en advarsel mod skjulte reklamer..Når noget står med skrå skrift.. så er det ofte et citat.. og ikke noget vedkommende har skrevet selv.. smiley

    http://schaefer.mobillos.com/xdoc/300/grundkursus_kursusbeskrivelse.pdf

    Ville nok vælge overstående kursus(som CH anbefaler).. hvor de jo har forstand på Schæferhunde og hvor de måske også har et par Schæferhunde med der kan ses.. hvis man er heldig.. smiley


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #173   11. jul 2017 Milla - højsalvslinje.? ??
    Er der tre linjer?


  • #174   11. jul 2017 Nej, højavl er det samme som udstillingslinjen smiley

    Højavl / udstillingslinje er det samme
    Grå schæfer / brugslinje er det samme (men bemærk at en schæfer godt kan have en anden farve end grå, og stadig være brugslinje) smiley


  • #175   11. jul 2017 Jesper, du kan kigge på min profil.
    Zenta og Laika er brugshunde/grå Schæfer og Tøsen og Woody er højavlshunde/udstillingshunde.


  • #177   11. jul 2017 Og ja, altid køb med stamtavle.

  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #178   11. jul 2017 Nu har jeg læst CH's beskrivelse af begge typer/linjer igennem et par gange igen.

    Som jeg læser det, er der pros og cons ved begge typer, og hvad sygdomme angår, forekommer det også ved begge. Sygdomme kan man åbenbart ikke gardere sig imod, uanset hvilken hund man vælger. smiley

    Men du, *CH*, skriver følgende:

    Samlet set er der ligheder og store forskelle.
    Det er meget vigtigt at finde ud af, hvad man er til og hvad der passer ind i familien inden man vælger hund.
    Det kræver i mine øjne at man tager ud og oplever dem begge.
    Man skal finde ud af, hvor meget aktivitet man kan tilbyde hunden og man skal være hamrende grundig i forhold til at vælge hund med et temperament, man kan leve med.

    Som jeg skriver så vil vi gerne ud og opleve begge, men.. For folk uden erfaring hvordan kan man så se hvilken type der passer bedst. Hvordan ser man om hunden væsen, temperament "passer ind i familien"? Går ud fra at kennel-ejeren ikke ville blive så glade hvis vi sidder hos dem i flere timer.

    En anden ting er - Hvordan fungere det med kenneler? Har de begge linjer et sted? Eller er det kun udstillingslinjen hos den ene kennel, og brugslinjen hos en anden?


  • #179   11. jul 2017 Linjerne er skarpt afskilt.
    Kennelerne har enten det ene eller det andet.
    Og så skal du nok forberede dig på at begge parter kan finde på at snakke skidt om den anden.

    De forskellige schæferkredse har tendens til at huse enten det ene eller det andet - du bør tage lidt rundt og kigge på de forskellige.

    I hvilket område bor du?


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #181   11. jul 2017 *CH*

    Vi bor på Fyn, så i midten af landet.

    Men hvis begge parter taler skidt om hinanden, hvordan skelner man så mellem skidt og kanel? Jeg har jo ikke en kinamands chance for at vide hvad der er rigtigt og forkert.


  • #183   11. jul 2017 Det er skidesvært, slet og ret Jesper.
    Det handler om at have kritisk sans og så bede folk om at fortælle om deres egen type, ikke den anden.

    Vi træner selv på Fyn, så de kredse kender jeg.
    Udstillingslinjen ville jeg tage i kreds 25 Søndersø for at møde.

    Brugslinjen er der 3 gode muligheder for at møde på Fyn - En ved Odense, en i Ullerslev og en ved Faaborg.


  • #184   11. jul 2017 I Faaborg er der også en bunke hvide hyrder... bare lige til info.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #185   11. jul 2017 "vedr DKK's kursus - så er DKK ikke en erhvervsdrivende, det er en interesse-organisation.
    Så reklamer herfor er fuldstændig OK ...
    "

    Pia guldvinge !

    Hold nu op..Selvfølgelig er de DET...

    Erhvervsdrivende er selvstændige enkeltpersoner, virksomheder eller fonde, der driver en virksomhed

    En virksomhed er en organisation der udøver økonomisk aktivitet...

    En mindre virksomhed med aktiviteter kaldes også for et firma.. smiley

    Så det er tydeligt imod reglerne herinde på HG..


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #187   11. jul 2017 *CH* - Mange tak. Har du mulighed for at sende mig navnene på de forskellige kenneler? Så kan jeg prøve at tjekke dem lidt ud på google/facebook

    Min far har som nævnt tidligere haft rigtigt mange hunde gennem årerne, men det har dog ikke været Schæfer. Men vil naturligvis lige have ham med på råd.

    Der var en der skrev man skulle tjekke dyrlægeattester - Får man disse udleveret inden man køber? For så kan man jo godt smide dem herind og få jer kloge hoveder til at kigge på det smiley

    Og ville en kennel-ejer bliver "fornærmet" over at man kom forbi flere gange?


  • #189   11. jul 2017 Ja, man må gerne komme flere gange. Det skal bare være aftalt på forhånd.

    Med hensyn til dyrlæge attester kan man bede om at få kopier. Det vil jeg i hvert fald gerne udlevere. Men man kan også bede nogen herinde, der er medlem af DKK, om at tjekke forældrene ud på hundewebben.


  • #190   11. jul 2017 De steder jeg har skrevet er ikke kenneler, men kredse i schæferhundeklubben.

  • #191   11. jul 2017 Når i er fra Fyn så er der national udstilling 6 august i Odense.
    Det vil i i hvert fald kunne se udstillingsmodellen af racen og snakke med disses opdrættere.
    Den hvide version - hvid schweizisk hurdehund er også at finde.

    Der er samtidig et stort lydighedstævne og rally konkurrencer - men der er næppe en masse brugs schæfere med...

    Men dem kunne i så tage ud og se i deres element via schæferhundeklubben.


  • #192   11. jul 2017 Er der ret mange schæfere på en DKK udstilling?
    Specialklubben har ret mange skuer hvert år og jeg tror de fleste holder sig der til.

    De er så ikke så egnede til at søge info på. Der kan man bare se hvordan de ser ud i en ring.


  • #193   11. jul 2017 Omvendt kan man sige at man kan se sportshundene til IPO konkurrencer, men det er ikke så oplagt et sted at få info.

    Der er tid og plads til det på ganske almindelige træningsaftener, som der på Fyn er 2 af om ugen i hver kreds...


  • #194   11. jul 2017 CH - ingen ide. Jeg kigger ærligt helst i den anden retning end på schæferhundenes ring...
    Det var lige så meget en ide til en hyggelig dag for familien. Med masser af hunde og forskellige discipliner..


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #195   11. jul 2017 *CH* - Men.. Hvis det ikke er en kennel.. Får man så stadig stamkort, diverse attester og alt det der er anbefalet med?

  • #196   11. jul 2017 Ja du får de ting med din hvalp når du køber hos en DKK opdrætter.
    Det CH forslår, det er at I tager ud på en træningsplads og ser hundene.


  • #197   11. jul 2017 Et forslag til at se racen, kunne være HAS i August.
    Det er så højavlen/udstillingsvarianten.

    http://has2017.dk/


  • #198   11. jul 2017 Ginne
    HVOR i odense?!! Har jeg fri vil jeg ud og gramse på hunde smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #199   11. jul 2017 Ikke er eneste ord om hvad man vil træne med hunden?. Hvorfor så vælge en brugshund?. Jeg vil aldrig anbefale andet en brugslinjer. Hvis man altså ønsker at træne med den. Der lyder ikke til det er det som fylder særligt meget.

    Jeg vil vælge en anden race hvis jeg var dig.


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #200   11. jul 2017 *CH*

    Du skriver følgende:

    Der er tid og plads til det på ganske almindelige træningsaftener, som der på Fyn er 2 af om ugen i hver kreds...

    Kan du ved lejlighed fortælle hvilke aftener det drejer sig om og hvad tid? Eller smide et link til mere info? For vil hjertens gerne ud og få en sludder med dem/jer


  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #202   12. jul 2017 Hej Malene,

    Det var dog et rart indlæg at læse smiley

    Jeg er også selv blevet mere og mere overbevist om at det er udstillingslinjen, der er det rette for os.

    Og jeg er slet ikke i tvivl om at vi skal ud og besøge nogle forskellige opdrættere/kenneler, inden vi beslutter os. Og lidt ekstra sikkerhed er jo altid rart.

    Det kommer nok ikke bag på nogle af jer, at vi ikke er så erfarne for at sige det mildt, og at jeg har fået en masse gode svar herinde, men der er så absolut også dukket en masse nye spørgsmål op.

    Alt det med hofte og albuesygdommene - hvordan finder man ud af om en hvalp har disse? Jeg går ikke ud fra at det er noget man kan se med det samme? Det er vel først noget der opdages på sigt? og skulle vovsen nu blive ramt af det - kan de så stadig have et godt liv? Eller? Du skriver at din egen havde et aktivt liv, inden det kunne mærkes at den havde HD (alle jeres forkortelser smiley )

    Og hvad er IPO prøver? smiley


  • #203   12. jul 2017 Jeg har svaret på din PB, Peter, men supplerer lige her.

    Jeg er ret enig med Max, det må jeg sige.

    Personligt vil jeg anbefale dig - som jeg har skrevet i PB - at kigge på Hvid Schweizisk Hyrdehund.
    Den er i mange år blevet avlet til at være familiehund og det er det, der er hovedfokus i avlen.
    Den har alle de gode træk fra schæferhunden intakte, men stort set ingen brugsegenskaber er tilbage.

    De er sunde - og her er den store forskel. For schæferen - både udstillingslinjer og brugslinjer - døjer med en masse ting, som er hamrende svære at komme udenom.

    HD og AD - man kan ikke se det før hunden er så plaget af det at det giver den smerter. Eller naturligvis at man fotograferer den.
    Derfor er måden at gøre det på at undersøge hvor voldsomt det ligger i linjerne og gå udenom de linjer, hvor det forekommer.
    Der er noget, der hedder HD-index, der kan give et fingerpeg - men alt det kan vi komme ind på, hvis det bliver aktuelt.

    Hvorvidt hunden kan have et godt liv med HD eller AD - det kan den godt, det er der mange, der har.
    Og så er der en del, der må aflives. Det er den barske virkelighed.

    IPO-prøver er brugshundeprøver hvori der indgår spor, lydighed og forsvarsarbejde.
    Schæferhundeavlen - ihvertfald brugshundelinjen - avles i dag til den sport blandt andet.
    Herudover til tjenestehundebrug og til træning i den civile politihundeforening - og så til at være familiehund, naturligvis.


  • #204   12. jul 2017 Malene, du skriver sådan her:

    Begge disse kennelers hunde er lidt hen imod den 'gammeldags' type som jeg selv rigtig godt kan lide.

    Hvad mener du med gammeldags type?



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #205   12. jul 2017 Jeg har svaret på din PB, Peter, men supplerer lige her

    Hvad for noget med PB, er det mig du hentyder til.. For jeg er jo godt nok heller ikke den eneste Peter herinde.. smiley http://www.hundegalleri.dk/brugere?search=peter


  • #206   12. jul 2017 ARRGH - ikke Peter, Jesper.. Sorry

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #208   12. jul 2017 Berger Blanc Suisse..

  • #210   13. jul 2017 Jeg ville holde mig fra avlere, som sælger hvalpene før de er 12 uger??? Ej de råd er da helt tosset!!!

    Jeg vil da selv præge min hvalp grundigt inden den bliver 16 uger.


  • #211   13. jul 2017 Det er sgu synd for hvalpene at holde dem så længe.
    De ødelægger hinanden - og moderen gider dem på ingen mulig måde når de er over 8 uger. De begynder stille og roligt og skille sig fra dem, når de er 5 uger og de begynder at få fast føde.

    Fra mig ville lyde den helt modsatte anbefaling: Køb ikke et sted, der holder på hvalpene længere end 8 uger medmindre de er nødt til det (på grund af manglende salg).
    Og køber man en schæferhund over 8 uger, så skal man virkelig sikre sig, at opdrætteren har gjort sit arbejde godt i forhold til både prægning, socialisering og miljøtræning.


  • #212   13. jul 2017 Og en anden ting, hvor jeg virkelig er uenig med dig Malene - hvis hunden ikke passer ind i hjemmet, den er kommet, hvis der ikke er tid, rum, lyst, overskud og generelle ressourcer eller var det bare noget andet, man havde forventet, så skal man skynde sig alt man kan at kaste håndklædet i ringen, kontakt opdrætter og få hunden omplaceret i en fart.

    Hunden fortjener ikke at være i et hjem, der ikke rummer den.


  • #213   13. jul 2017 @Jesper C.

    Nu får du en mening fra en der hader Schæfere og Labrador hunde. Det er pisse irreterende lærenemme køtere, som ødelægger enhver god konkurrence til træning!

    Det eneste der overgår min irritation af de to racer er de der fuldstændigt behagesyge Border Collier'ere!

    Når det så er sagt, så får du min opfattelse fra en relativt stor DCH klub, hvor mange har valgt den race.

    Hvis du vælger en Schæfer, så får du en hund, som altså kræver at du lige bruger lidt tid på træning (men ikke så meget mere som alle andre racer der er relativt aktive af natur), så lad ikke det skræmme dig. Medmindre du ikke gider træning, så find en sløv race.

    Du får en hund, som kan lære det meste hurtigere end gennemsnittet af alle andre hunde ( Gæt selv hvorfor at jeg hader dem?). smiley

    Om du skal vælge en han eller hunhund, der tror jeg ikke du skal tænke race, men mere google hvilke fordele der er ved hvert køn.

    Har du en hanhund, er det dobbelt så bøvlet til træning som ved en hunhund når en ejer tager deres løbske tæve med, og ejer du en hunhund, så kan du ikke slippe hende løs i løbetid, medmindre du er klar på, at du ligepludselig skal have hvalpe i huset.

    Så om det ene er mere irreterende end det andet, må du selv bestemme.

    Nogen klogeåge trænere vil sikkert argumentere i mod min påstand, men men jeg er en helt almindelig mand, hvis liv er fyldt med andet en hunde. smiley

    Uanset hvad, så er det en god race, og med bare en anelse indsats så du en hamrende god hund!

    Omkring sundhed osv, så ville jeg lytte til hende der CH. Hun ved en del mere om den race end gennemsnittet herinde har jeg bemærket.

    Men spørg hende for gud skylds ikke omkring Sennenhunde (hvis du en dag vil have en rigtig hund), der er det bedre at spørge mig! smiley

    God fornøjelse! smiley

    PS: Håber du bor i min by, og kommer til at træne i vores klub, så jeg også kan blive irriteret på dig. En Schæfer er en virkeligt god hund!


  • #214   13. jul 2017 Haha!!

    Touche, Martin smiley


  • #215   13. jul 2017 Haha Martin smiley

  • #216   14. jul 2017 Jesper C. Ref. #4.
    - Når du gerne vil have en sund og rask hund, ligesom du vel også selv
    gerne vil være sund og rask, så du kan nyde din eller familiens hund
    længst og bedst muligt, så vil jeg meget stærkt anbefale dig, at læse.
    - Og især tage ved lære af! - Hvad Carsten Vagn-Hansen skriveri sin bog:
    Maven er din bedste ven.

    Som det fremgår af titlen, handler den om menneskenes mave,
    men mange ting går igen i hundens mave, så her er masser at lære,
    om hvordan vi holder os raske, og hvorfor nogen bliver syge,
    og hvad "Den særdeles vigtigt Baggrund" til de forskellige sygdomme er.

    I det danske menneskesamfund, er man generelt meget mere fokuseret på
    at dæmpe og skjule symptomer, i stedet for at fokusere på
    hvad baggrunden er, så man undgår de negative konsekvenser,
    som "hovsaløsninger altid giver.


Kommentér på:
Gode råd

Annonce