{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.610 visninger | Oprettet:

Leve på smertestillende ?? {{forumTopicSubject}}

Sidder her med alle mine tanker om at skulle lade min vuffer aflive, eller leve videre på smertestillende medicin resten af hendes tid...
Dinafisen har slidgigt. Dette betyder at hun dagligt får metacam og glucosamin. Den sidste måned har hun haft det rigtigt godt, på den måde at hun ikke har haltet og virket glad og tilfreds.. Så tilsyneladende virker behandlingen, og det er jo godt eller er det ??

Dinafisens liv består nu af korte gå ture altid i snor, svømning for hun skal jo motioners, gå ude i haven på 3000 m2 og selv styre tempoet derude og selvfølgelig være inde.

Min personlige overbevisning er nemlig at man ikke bør holde dyr i live som ikke kan leve et "ordentligt" liv uden smertestillende medicin. Men lige hvor det kommer til min egen hund kan jeg slet ikke se klart. Er det overhovedet et værdigt liv hun har ??
Er jeg egoist ved at holde hende igang på smertestillende, og ved at have nedtonet alle de ting vi ellers lavede før ??
Uha alle de tanker !!
Hvad ville i gøre ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Leve på smertestillende ??
  • #1   13. feb 2009 Uhhh den er ikke nem.... Har samme udgangspunkt som dig, - man skal ikke holde et dyr gående på smertestillende..... MEN, så længe hun virker glad og tilfreds, stimuleret, og du ikke mærker nogen ændring i hendes adfærd, så synes du skal lade hende leve....

    Men mærker du den mindste form for ubehag, smerte, utilfredshed, depri mv, vil jeg lade hende få fred....


  • #2   13. feb 2009 Uha.. Det er svært.
    Har du snakket med dyrlægen om det ?
    Hvor gammel er det nu hun er ?
    Hvor meget lavede I før ?
    Hvordan ser hunden ud til at trives med den nedsatte aktivitet ? Virker hun stresset - apatisk - modløs - ligeglad .............. ?


  • #3   13. feb 2009 Det jo lige det med at være stimuleret nok. For pt har hun det fint ingen smerter. Men kan godt mærke på hende at hun mangler noget...

  • #4   13. feb 2009 Synes at:

    - Hvis Dina ikke har bivirkninger af medicinen
    - Hvis hun virker smertedækket
    - Virker som om hun har det "rigtigt godt"
    - Hvis hun kommer på korte gåture i hendes eget tempo
    - Hvis hun får lov at komme til svømning
    - Hvis hun har en have på 3000 m2

    Ja, så synes jeg da, at hun har et godt liv smiley


  • #5   13. feb 2009 Jeg synes du skal vente og se tiden lidt an.... Om hun affinder sig med ikke at blive brugt på samme måde som før, om hun bliver modløs mv. Hvis hun pt virker glad og tilfreds, så giv hende en god tid, - og nyd det, - sammen med hende;o)

  • #6   13. feb 2009 Jeg ville sagtens kunne det, hvis jeg kunne se, at hun har det godt.. Ville turene ikke kunne forlænges lidt, når vi når det varmere vejr?



  • #7   13. feb 2009 Jeg kender ikke så meget til mutter, men vil noget hjerneaktvitet kunne dække hendes behov ?
    Jeg tænker noget Ninna Ottosen spil, eller lære hunden at finde noget specifikt... Min Dess kan feks finde the ( se evt vdeoklip) og hun elsker det og bliver dejlg træt bagefter..


  • #8   13. feb 2009 Tina og Alex >> hun er nu 4 ½ år gammel, vi trænde træk, mødtes med andre mutter, Gik daglige ture på op til 15 km.. Nu hvor det smertestillende virker virker hun meget rastløs, vil meget gerne ud og lave noget, hvis du forstår... Prøver at lave forskellige øvelser med hende herhjemme, hvor hun ikke belastes fysisk. Fodersøg på græsset, gemme godbidder i viskestykker, træner gamle ting som sit, dæk, stå osv...

  • #9   13. feb 2009 Eller hvad med at gå spor ?

    4½ år det er godt nok ikke meget... Og når hun har været vant til et så aktivt liv kan jeg godt forstå dit dilemma..

    Jeg tror jeg ville se tiden lidt an..


  • #10   13. feb 2009 Min den gamle hund levede i et par år på dagligt smertestillende medicin.

    Jeg har ingen skrupler ved det - kan jeg give min hund et par gode år, hvor den er smertelindret, så gør jeg gerne det.
    Hellere det, end at fratage en livsglad hund livet, fordi jeg har principper.

    Hunden mærker jo ikke, at den får smertestillende - det er ikke mishandling.

    Får hunden bivirkninger eller er den ikke smertedækket nok, kan man jo tage DET til efterretning og handle til hundens bedste.

    Jeg synes ikke det er dårlig behandling af en hund, at den får smertestlillende for at have det godt - bare den så har det godt.


  • #11   13. feb 2009 Jo vi har snakket med dyrdoktoren om det. Han mener at bare hun har det godt uden smerter så den fin.. og det er det jo også lige nu.. Hun er pt rigtig glad og fjollet, henter pinde og bolden når vi går ude i haven..
    Så lige nu er det hele bare fjong.. Og et eller andet sted har jeg jo besluttet at fortsætte med behandlingen, for ellers var hun blevet aflvet i efteråret da det var rigtigt slemt. Men man tænker jo alligevel..


  • #12   13. feb 2009 Takker for jeres input.. Logger af lidt for nu er lillemand vågen ;0)

  • #13   13. feb 2009 Havde en schæfer med slidgigt. Hun levede på smertestillende og vi valgte at foretage os nogenlunde de samme ting med hende, som før hun fik ondt. Hun blev 10 år.

  • #14   13. feb 2009 Så længe der er en forbedring i hundens tilstand på smertestillende medicin, så ville jeg ikke have skrupler ved det.

    Min afdøde (af alderdom) Cherie fik medicin i 5 år, og fik et langt bedre liv efter hun begyndte på det. Så hvis det ikke giver bivirkninger, så er det "Go for it".

    Et menneske på smertestillende (jeg får 5-6 slags 2 x om dagen) klarer livet bedre på medicin end ingen - det er jo også derfor der findes så mange slags smertestillende produkter i dag. Hjælper det ikke, vil det jo ikke blive lavet.


  • #15   13. feb 2009 Dejlgt at du tænker... :o)


  • #16   13. feb 2009 Når der er flere dårlige dagen end gode dage, så ville jeg tage den op igen, eller det er sådan jeg gør med Fie.

    Er hun ude og lege lang tid med andre hunde, så ved jeg hun trækker benet til aften, men næste morgen er hun stort set helt frisk igen, hendes dosis på smertestillende styrer jeg selv efter behov


  • #17   13. feb 2009 Det jo lige det .. Hun har det super på metacam, ingen bivirkninger overhoved.. Men alt det sjove hun elskede, mutte møder , lange gåture, trække det sker jo ikke mere.. Og så er det jeg begynder at spekulere på om livet er nok for vuffer ??

  • #18   13. feb 2009 Der må du jo gå helt ind i dig selv og se på hvad du VIRKELIG vil med din hund... Og hvad du vil for din hund. Synes du, at hun har et godt og værdigt liv på smertestillende medicin, og kan du se, at hun har det godt (du kender jo bedst selv hunden), så er det jo det du skal vælge.

    Men var det mig, ville jeg lade hunden aflive, altså hvis dens liv var præget af at skulle leve på medicin resten af livet...


  • #19   13. feb 2009 Maiken, hvornår er en hunds liv præget af at leve på smertestillende medicin?

  • #20   13. feb 2009 CH: Det er det, hvis hunden bliver sløv af det. Eller får andre "skavanker" fx. mavesår pga for meget medicin osv osv osv...

  • #21   13. feb 2009 Maiken, det er jeg enig med dig i. Men indtil da, foretrækker jeg, at min hund lever, hvis den lever med kvalitet på det smertestillende.

  • #22   13. feb 2009 CH: Ja, jeg forstår også dem med samme holdning som dig, men for mig er det lidt et princip. Altså jeg ved det ski ikke... Har aldrig selv stået i situationen, men jeg TROR jeg ville vælge aflivning, hvis det kom dertil, at hunden skulle have medicin hver eneste dag...

  • #23   13. feb 2009 tak jeg fik også meget glæde af denne tråd , da jeg selv har dilemmaet med min golden pige , på 4½ år med HD 3 grad har grædt over fremtiden og over hvad der var bedst for hende

  • #24   13. feb 2009 Benthe

    Jeg ser sådan på at hvis hunden kan fungere på smertestillende, så ser jeg ingen grund til ikke at nyde hunden et par år eller mere.



  • #25   13. feb 2009 Takker for alle jeres input ;0)
    Altid dejligt at høre lidt forskellige synspunkter, skønt de fleste dog er rimeligt enige om dette... Og det er da kun godt andre har haft glæde af tråden ;0)
    Som det ser ud lige nu fortsætter vi bare hvor vi er, og tager den der fra ...


Kommentér på:
Leve på smertestillende ??

Annonce