1.863 visninger
|
Oprettet:
hvilken race er nemmest? {{forumTopicSubject}}
ja som overskriften siger, så tænkte jeg på om her er nogen der ved noget om hvilke racer der er nemmere end andre (fx labrador).. er bare lidt nysgerrig
med nemmest mener jeg hvilke derikke har tendens til at ødelægge og med renlighed osv
ikke pelspleje og motion vi snakker her.. hehe
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.859
De meget selvstændige racer som gravhunde, terrier og spidshunde, lider generelt ikke af separationsangst, og har derfor ikke alene-hjemme-problemer. Til gengæld er de jo så absolut ikke nemme at opdrage ,-)
apr 2008
Følger: 51 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 228 Svar: 1.176
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.717
Nem at opdrage, lydige, har ikke alene hjemme problemer, kan gå uden snor, tilpasser sig families akitivtets niveau..
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.015
aug 2007
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.721
nemmest = dem der kan være alene hjemme
Sådan kan man ikke dele racerne op :o)
Daisy, min border collie kan godt være alene hjemme, men er langt fra en nem hund for alle slags mennesker.
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.015
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.043
Rottedronning: Det er altså ikke helt rigtigt. Nogle racer har meget nemt ved at blive renlig, f.eks. min race. Han var renlig da jeg fik ham, og det er de fleste Shiba'er :o) Så der er undtagelser
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.465
Men da du så skrev i trådens start, at nem betyder ikke ødelægge eller renlighed, ja så er det ikke cavalieren, da (som der også er nævnt i cavalier-bogen) cavalieren generelt set tager lidt tid for at blive renlig. Måske lidt længere end et gennemsnit af hunderacerne. Og gennem deres hvalpe-periode kan de da godt lide at tygge ting... ved ikke om der er racer der ikke har det sådan??
Da du så længere nede skriver, at nem race = dem der kan være alene hjemme, ja så ved jeg slet ikke... for hvad betyder det?
Som Brutta skriver, så kan alle racer lære at være alene hjemme, så længe de bliver trænet til det og bliver aktiveret og motioneret når man er sammen med dem.
aug 2007
jan 2008
jeg kan kun tale ud for min egen race, og der er flere gange blvet skrevet at den er lidt langsommere til at lære renlighed.
Da jeg købte Bergkamp, var jeg overbevist om, at det var pga den kennel han kom fra, at det tog så lang tid for ham at blive renlig... Da han kun havde gået på avis-papir i en hesteboks og aldrig været ude...
Men det tog lige så lang tid med Munni, selvom vi nu har have og hun kommer fra et opdræt hvor de faktisk besørgede udenfor...
Jeg trænede og trænede... hun var ude SÅ meget...
men det er først nu hun er holdt op med at lave indenfor og hun er ved at få en rytme i sin besørgning.
Nå... lige en lille historie fra mig. ;0)
Men så er cavalieren ikke en nem race pga det?
Hehe...
nu ikke lige min efinition af "nem".
aug 2005
aug 2005
okt 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 4 Emner: 106 Svar: 1.812
Men det vil der være meget delte meninger om.
for jeg hat to Pointer Jace har næsten ikke haft uhælld, fra hun var 8 uger. kun et par små pytter, og ikke en eneste klat har hun lagt inde.
Så hvis man kunne sige alle pointer var jige så lette at få renlige så er det den nemmeste hund der.
MEN Kiri var 9 mdr. da jeg fik hende hjem, og hun var hvad jeg vil kalde omvendt renlig hun var utæt både med pytter og pøller.. når vi var ude ville hun ikke lave eoget som helst men lige så snart hunkom ind satte hun sig.
Alene hjemme problemer har jeg aldrig kendt noget til med nogle af mine hunde.
så hvilken hund der er nemmest er lidt af et lykketræf.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.927
Jeg synes min hund (islandsk fårehund) er supernem på de fleste områder. Han dovner bare når vi er inde, elsker at arbejde når vi er ude og er generelt en glad og tilfreds hund, så længe han får lov at være med i det jeg laver:o)
Men jeg er overbevist om at smed man ham til en familie hvor han hovedsageligt blev luftet i haven, ikke blev trænet ret meget og var meget alene hjemme, så ville han være ren pestilens.
Labben er i mine øjne en "nem hund" for mange mennesker, fordi den ofte bare tilpasser sig. Men en glad labbe er altså en labbe der bliver brugt. Selvom de oftest ikke bliver destruktive eller kravler på væggene ved manglen på aktivitet, så er en passiv labbe altså ikke rigtig glad.
-men jeg tror denne tilpasningsevne har givet den rygtet som en nem hund
apr 2008
Følger: 51 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 228 Svar: 1.176
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.927
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
jan 2008
Cavalieren skulle kræve ekstra arbejde for at lære lydighed end andre mere lærenemme racer.
Til gengæld skulle den være hurtigere til at lære agility.
Jeg ved ikke om der findes en forklaring måske i noget hjerneforskning ved hunde, om hunde bruger n bestemt del af hjernen til noget træning og en anden del til noget andet... jeg ved det ikke...
Da jeg læste om cavaliern, havde jeg ingen forestilling om hvorvidt det var korrekt når det kom til praksis og jeg fik min egen hund...
men det har altså været korrekt ved begge hunde.
Bergkamp vandt 1. plads til hvalpetræning og 4. plads på hold 2. Almunia har fået kommentaren "mest lovende hund på hvalpeholdet" til prøven... men jeg kan se, at begge skal trænes 3. gange så meget for at lære det samme som f.eks. en schæfer eller collie på samme hold kan.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Alene hjemme er til en vis grad racebestemt, men det hænger mindst lige så meget sammen med hundens temperament og træningen. Jeg har haft to hunde af stort set samme race, hvor de blev renlige på vidt forskellige tidspunkter (10 uger for den ene og 4 mdr. for den anden). Den ene kunne være alene hjemme fra 11-12 ugers alderen, men blev så meget destruktiv i de 6 mdr. hun var i lømmelalderen, men efter det var der ingenting. Den anden følte jeg ikke var klar til at være alene hjemme før hun var over 6 mdr. gammel. Jeg kunne helt sikkert have intensiveret træningen og presset hende lidt, men nu arbejder jeg hjemmefra, så jeg besluttede mig for at tage det i hendes tempo. Hun har så til gengæld aldrig ødelagt noget, mens hun har været alene og lømmelalderen mærker vi stort set ikke noget til.
Vil så sige, at for mig, så hænger nemhed ikke sammen med renlighed eller det at kunne være alene hjemme, men mere for nem hunden er at håndtere rent mentalt og hvor meget aktivering den kræver. Jeg kan f.eks. sagtens se, at mine venner har meget mindre arbejde med deres Golden Retrievers og Labradors end jeg har haft/har med mine Belgiske Hyrdehunde og det på trods af at mine hunde er blevet renlige før deres. :o)
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 441
jan 2008
Omkring cavalieren, kalder de den nem pga motions og aktivitetsniveauet, dens egenskaber til at falde hurtigt til i nye situationer, dens rolige facon og venlige måde overfor børn.
Det er en race som ikke er så egenrådig som f.eks. gravhunden, men derimod en rigtig pleaser.
hvilken race er nemmest?