{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.253 visninger | Oprettet:

Hunde i snor {{forumTopicSubject}}

De fleste uheld sker med løse hunde.En hund i snor er en hund under kontrol -og det er i de fleste situationer til størstglæde for alle parter.

En forudsætning for en god og harmonisk tilværelse hund og ejerimellem er, at begge parter har lært nogle elementære ting.En hund kan ikke opdrage sig selv, og hvis ejeren ikke magterdenne opgave, ender det som regel med, at den charmerende, sjove lilletumling af en hvalp kan udvikle sig til en umedgørlig, uomgængeligog måske aggressiv voksen hund. 

Hunde på s k o l e b æ n k e n
Der findes mange gode tilbud til hundeejere fx i form af hundeskoler,hvor ejeren lærer, hvordan hvalpen får den bedste introduktionmed hensyn til livets alvor.
Selvom det aldrig er for sent at lære en hund noget, er det alligevelbedst, hvis man har mulighed for at starte skolegangen allerede ihvalpealderen. I undervisningen lægges der vægt på at lære ejerenat være konsekvent med hensyn til indlæring af de forskellige øvelser,så hunden ikke bliver forvirret og ked af det.Fordelen ved hundeskolerne er, at hvalpene lærer at omgås hinanden,acceptere hinanden og lege sammen i frikvartererne. 

Flere niveauer af o p d r a g e l s e
Der findes flere niveauer af opdragelse afhængig af hundens funktion.Det afhænger af, om det er en brugshund, konkurrencehund eller”blot” en familiehund. Det er naturligvis op til den enkelte hundeejer,hvor meget man har tid og lyst til og brug for at lære sin hund,men som minimum skal man sørge for, at hunden får lært at omgås andremennesker og hunde, gå pænt i sin snor, sidde på plads og gå henat lægge sig i sin seng eller kurv. 

I snor
Selv om hunden på skolen har lært at komme ved kald samt gå udensnor klinet op af ejerens ben, er der adskillige gode grunde til at havesin hund i snor, når man færdes ude. Man kan ikke stole på, athunden i alle situationer husker - eller foretrækker at ignorere - sin børne lærdom.
Ved at have sin hund i snor har man mulighed for at undgå:- at hunden forvilder sig ud i trafikken og bliver kørt over eller forårsagerulykker.
- at hunden forskrækker eller generer andre mennesker og dyreller gør dem fortræd.
Det er ubehageligt, hvis en stor hund kommerfarende imod én, uanset hvor fredelig den end måtte vise sig atvære, og er man bange for hunde, er det endnu mere ubehageligt.
Og hvor tit hører man ikke om, at løse hunde har skambidt får og rådyr.Den stigende tendens til, at nogle mennesker anskaffer sig de såkaldtemuskel- eller kamphunde, giver så sandelig grund til bekymring, alden stund de fleste af disse hundeejere ikke har megen kontrol overhundene, og der er som bekendt allerede sket adskillige uheld i formaf bidskader og sågar overfald med dødelig udgang for sagesløse småfamiliehunde.- at hunden - uanset hvor lydig den end måtte være - stikker af,fordi den fx får færten af en hunhund i løbetid.- at hunden rammes af forgiftninger og infektionssygdommeforårsaget af ting, hunden finder og snager i eller spiser. Man har nemmere ved at holde øje med sådanne ting, når hunden er i snor.- at hunden løber væk.  

U d s t y r
Halsbånd, sele, specialsele, rem - der er meget at vælge imellem ogmange forskellige prislag, men det kan betale sig at ofre penge på udstyrmed reflekser.
En lang flex-line er også en god investering, men man skal væreopmærksom på kun at anvende den, hvor forholdene er til det. 

Uden snor
En del hundeejere vil gerne lære deres hund at færdes uden snor,men uanset hvor meget man træner og opøver dette, kan der godt opståen fristelse så stor, at hunden lader hånt om al opdragelse, og så kandet gå galt.
Indhegnet have, fold eller de særlige hundeskove, hvor det ertilladt at lade hundene færdes uden snor, er ideelle, når man gerne villade hunden løbe frit omkring.
Dog skal hunden også her være velopdragen, så der ikke skabesproblemer.
 
Hyggeligt med ture i snor
Man kan sagtens give hunden motion og oplevelser nok, selv omtraveturene foregår med hunden i snor.
Det giver ro, og man behøverunder normale omstændigheder ikke at være på vagt over for alleog alting. Man kan gå og småsnakke med hunden, hygge sig sammenog nyde turen.

Kilde: DYREFONDET
Hunde-Journalen nr. 2/2007

Hvorfor jeg jer taget dette, er pga. af den diskution, som fandt sted i går, (tråden er åbenbart blevet slette)..

Men det giver da stof til eftertanke..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde i snor
  • #1   28. feb 2009 ja den tråd blev desværre slettet, tog dog en kopi af den, men fik ikke slutningen med.

    Den tråd var ellers for en gangs skyld noget værd


  • #2   28. feb 2009 ***René** *

    Ja, den var ret intersant, for der kom virkelig mange ting frem, både med hvordan folks holdning, og forståelse var, og så var der indhold i det der blev sagt (skrevet)..

    Men jeg havde ikke drøm om at man som adfærdskonsulent, kunne have en holdning, og ikke se længere frem.


  • #3   28. feb 2009 Ja. Det var en interessant tråd i går, som desværre blev slettet.
    Især dette afsnit siger meget:
    Indhegnet have, fold eller de særlige hundeskove, hvor det ertilladt at lade hundene færdes uden snor, er ideelle, når man gerne villade hunden løbe frit omkring.
    Dog skal hunden også her være velopdragen, så der ikke skabesproblemer


  • #4   28. feb 2009 Ja, jeg læste den også i går, men undlod at kommentere. Det er fint at have holdninger, men hvis man ikke vil lytte eller kan flytte sig (have gensidig respekt for hinandens meninger), så har 'diskutionerne' det med egentlig bare at trække i langdrag og ikke flytte noget...lidt ærgerligt synes jeg...

    Vis respekt for nyankomne i en hundeskov, for er det ikke sådan, at der allerede er 'dannet' en flok og kommer der nye til KAN der opstå konfrontationer - både løse OG i line ... og vi har alle ret til at komme i hundeskoven med og uden line...


  • #5   28. feb 2009 Hvad gik dikussionen i den slettede tråd ud på?

  • #6   28. feb 2009 I en almindelig skov må hunden under ingen omstændigheder være løs heller ikke selv om du har kontrol over den...

  • #7   28. feb 2009 mia og mikkel N

    Forskellen er at hundeskoven er beregnet til at "lade hunden løbe" hvor den har lyst til, (hvis man har styr på hunden)..

    I alle andre skove, skal hunden førers i snor, med minder man har en special tilladelse til at lade hunden løbe løs.
    Spicialtilleadelsen kan være klubber foreninger, som betaler for at bruge skoven til f.eks. træning.

    I almindelige skove, må man gå på de stier der er anlagt,


  • #8   28. feb 2009 Det står ved indgangen til alle skove......

  • #9   28. feb 2009 http://www.hundeskovene.dk/ Mia og Mikkel læs her

  • #10   28. feb 2009 Hvad må man i skoven

    Skovskiltet og skovens regler
    Ved indgangen til mange skove står et skilt der fortæller om skoven er offentlig eller privat.

    I de offentlige skove må man:
    være døgnet rundt
    gå overalt, undtagen hvor der er sat hegn
    skære eller klippe kviste af løvtræer, hvis de er over 10 meter høje
    samle svampe, nødder, bær, frø, kogler fra skovbunden, mos, lav, grene og kviste (undtagen grangrene til juledekorationer og lignende), blomster og urter til eget brug
    ride hvis man overholder en række betingelser, spørg skovdistriktet.
    I private skove må man:
    være fra klokken 6 om morgenen til solnedgang
    gå på veje og stier - og i umiddelbar nærhed af veje og stier
    ikke skære eller klippe noget af træerne
    samle svampe, nødder, bær, frø, kogler fra skovbunden, mos, lav, grene og kviste (undtagen grangrene til juledekorationer og lignende), blomster og urter til eget brug
    kun ride efter nærmere aftale med ejeren.
    I alle skove må man:

    cykle på veje og grusstier, men aldrig i skovbunden.
    holde hunden i snor. Kun i de særlige hundeskove må den løbe frit
    aldrig grave planter op.
    Mange typer af arrangementer kræver tilladelse, uanset om skoven er offentlig eller privat. Spørg hellere skovejeren en gang for meget end for lidt.

    Se også Skov- og Naturstyrelsens folder "Naturen må gerne betrædes - men træd varsomt" som PDF-fil.

    Uskrevne regler
    Husk at du er gæst i skoven, hvad end det er en privat eller offentlig skov. Tænk dig om, så du ikke kommer til at overtræde nogle af de regler der gælder her.

    Smid aldrig affald i skoven. Hvis du støder på affald, så tag det med og smid det i en affaldsspand.

    Tænk på, at der også er andre der bruger skoven og glæder sig over den.

    Skoven er levested for en masse dyr og fugle. De bor her – og de bliver let skræmt og forstyrret af mennesker. Når du er i skoven skal du derfor bevæge dig nogenlunde roligt omkring. Så kan du se og opleve mange flere dyr.

    Når dyrene yngler skal du være ekstra forsigtig. Hvis du finder et rådyr-lam må du aldrig røre ved det. Gå hurtigt videre, så dets mor kan komme hen til det igen.

    Husk på, at træstabler, juletræer, grangrene og brænde er en del af skovens produktion. Dem må du selvfølgelig ikke fjerne.


  • #11   28. feb 2009 Ja, det er fint at kende ejeren eller skovfoden, men dem der har jageten, de har skam meget at sige.

    Og ønsker jægerne ikke at der kommer løse hunde i skoven, så må skovfoden rette sig efter hvad de siger.

    Da der er stor økonomi i at leje jagten ud, nogle jagtgforeniinger betaller mere end 80.000 kr. pr.år så der er store penge på spil..


  • #12   28. feb 2009 Hvorfor i alverden blev tråden slettet? Bliver de slettet så snart man snakker om andet end hvad hundeshampoo man bruger? smiley

  • #13   28. feb 2009 Janni M. Ja hvis man ikke er enig med trådstarter.

  • #14   28. feb 2009 Går da ud fra det var trådstarter selv der slettede ?

  • #15   28. feb 2009 hmmm.....mener da bestemt du efterlyste et skilt i dit startindlæg, der skulle gøre opmærksom på at snor ikke var tilladt i hundeskoven du snakkede om....



  • #16   1. mar 2009 Jeg kan ikke kalde tyson til mig hver gang måske 2 ud af 5 gange lykkes det..
    Men jeg går gladeligt i hundeskove, fordi der kan han få lov at rende løs og snuse som han gerne vil,men tyson gør ikke andre fortrad med mindre de virkelig irrerter ham utrolig meget, hvor i mod Draco kunne jeg ikke drømme om at tage med i hundeskove fordi han ikke kan 100% med andre hanner.


  • #17   1. mar 2009 Karina:
    Jo det har du sagt...
    Du startede din tråd i går med at fortælle at du havde været efter en ældre dame der "Qtillod sig" at komme i hundeskoven med en hund i snor.
    Du efterlyste skilte der forbød hunde i snor i hundeskoven.
    Og du mente at det ikke var dit problem at din løse hund rendte hen til en hund i snor i hundeskoven!!


  • #18   1. mar 2009 Jeg forstår heller ikke folk kommer i hundeskove med en hund i snor, jeg ville ikke bryde mig om at være i snor og se andre rende løse og lege, for en hund lege i snor hmm

  • #19   1. mar 2009 Nu er hundeskove lavet så man har mulighed or at gå i en skov og have sin hund løs. Og den skal stadig være under kontrol. Nogen vil jo gerne give deres hund den mulighed uden dog at blive "forulempet" af andre hunde. Nogenvil gerne selv bestemme om deres hund må lege eller ej.
    Og i en almindelig skov er det jo ikke tilladt at have løs hund!


  • #20   1. mar 2009 Jeg tror bare det oftes kan være svært at kalde sin hund til sig når der kommer en ind i en hundeskov, efter som hunde er venlige som regel og vil hilse og lege, jeg er så glad for at den hundeskov jeg kommer i har folk ikke noget i mod at jeg ikke altid kan kalde tyson til mig.

Kommentér på:
Hunde i snor

Annonce