størrelsesforskel på han og tæve (Avl) størrelsesforskel på han og tæve (Avl)
Hejsa jeg vil gerne høre jer om der er nogen der ved hvor meget større hanhunden må være i forhold til tæven ved en parring?
Her mener jeg i særdeleshed ved små hunde:o)
Jeg spørger fordi jeg selv har en lille tæve som vejer 2,1 kg, og jeg overvejer at lade hende få et kuld hvalpe når hun engang er gammel nok. Jeg er bare i god tid med mit spørgsmål, hun skal ikke have hvalpe endnu, så bare rolig:o)
Hun er en blanding ad chihuahua, chinese crested og pomser, og jeg vil meget gerne have hende parret med en chinese crested. De er jo dog lidt større end hende, og vejer vel ca. 4-5 kg for en hanhund... Jeg er selvfølgelig klar over at det skulle være en lille hanhund hvis det var, men er bare i tvivl om hvor stor hanhunden egentlig må være for at der ikke opstår problemer med at hun vil få besvær med at føde osv:o)
Jeg har tidligere hørt herinde at hanhunden må veje 2 kg mere end tæven, men jeg er så i tvivl om det gælder for så små hunde? 2 kg er jo ikke en stor forsket for større hunde, men når tæven vejer 2 kg er det jo en fordobling hvis hanhunden må veje 4 kg.. Håber i kan følge mig hehe...
Jeg må hellere lige sige med det samme at grunden til at jeg gerne vil lave et kuld hvalpe på hende, er at jeg gerne selv vil beholde en hvalp, samt et andet familiemedlem rigtig gerne vil have en hvalp fra min tæve:o)
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Hvis jeg havde en så lille hund----så ville jeg ikke parre overhovedet-----Håber nogen kan hjælpe dig----
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
For min race kan der sagtens være mere end 2 kg til forskel, men det er jo osse en noget større race:o)
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 85 Svar: 418
ja det er jo det jeg mener:o) 2 kg er jo nok ikke en fingerregl ved så små hunde, men jeg kan bare intet finde om emnet? Ved ikke i hvor høj grad hvalpene tilpasser sig efter tæven osv... Havde håbet der var flere med små hunde der ville give deres vise ord med på vejen:o) ?
Snow
Jeg kan ikke se hvorfor små hunde ikke må avles på? De er lige så meget hund som en stor... Jeg kunne da forstå problemet hvis jeg prøvede at parre mig frem til endnu mindre hunde som der er så meget om indenfor chihuahuaer... Fanny kan jo ikke gøre for hun ik er blevet større:o)
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
mor var efter cairnterrier og papillion lignede papillion voksenvægt ca 3.5 kg
far var efter langhåret dværg gravhund og labrador lignede en gravhund voksenvægt 7 kg
Resultat: kejsersnit med 4 hvalpe der vejede imellem 300 og 475 gram
da hvalpene var 4 uger var de større end deres mor og da de var 8 uger var de større end deres far. Labrador var slået totalt igennem og alle fire hvalpe lignede Mini labrador og vejede som 6 mdr i gennemsnit 14 kg
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 85 Svar: 418
hold da helt op?? Det har jeg godt nok aldrig hørt om, men sikke da noget:o)
Det er dog en smule mere vildt end hvad der kan ske med fanny hehe.. hun er jo heldigvis kun "lavet" af små racer...
størrelsesforskel på han og tæve (Avl)