{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
937 visninger | Oprettet:

amstaff som jagthund ??? {{forumTopicSubject}}

Sagen er at jeg har en kammerat som her til morgen fortalte mig han havde købt en amstaff pige på 6 måneder...
Jeg ved han før har måtte aflive en lab da den blev aggrassiv ..
Sagde min ærlige mening - at jeg ikke troede det var den bedste kombination, ham og en amstaff ...
At det lugtede lidt af potens forlænger...

Så var det lige han overraskede mig, hun skal bruges til jagt - og som schwies (staves) hund ...
Spurgte om han ikk burde ha købt en anden race, men nej nej - alle hunde kunne trænes ....

Jeg ved bare at den her vov ikke bliver 1 år i hans selvskab, men han er lidt uden for rækkevidde....

Kan en amstaff bruges til disse ting, måske er det bare mig der er galt på den...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  amstaff som jagthund ???
  • #1   8. mar 2009 Så længe det bare er schweiss han vil bruge den til, kan det godt lykkes. Men den endelige prøve for at blive schweiss-hund er meget svær, så han skal nok ikke sætter sine forventninger for højt. Men alle racer kan trænes til at gå schweiss - nogle har dog mere flair for det end andre.

En amstaff som drivende eller stående hund, ville jeg nok have mine tvivler ved...

• #3   8. mar 2009 Ja..det kan den da godt..der er bare et utal af racer der,både i teori og praksis, ville være meget bedre egnet.
    Det lyder ikke som om han er særligt erfaren som jæger.

• #5   8. mar 2009 jesper - han har aldrig før nævnt at jagt interesserede ham - så tror han har købt hunden for måske at tage jagt tegn bagefter....

• #8   8. mar 2009 Min mand går Shweiss spor med vores RR, og hvis de kan bruges så hvorfor ikke en Amstaff. Jagt tjaa hvorfor ikke, tror måske ikke den kan blive proffesionel jæger, men tror da træningen ville være god for en Amstaff, den har, må man sige drive, styrken,udholdenheden og den er frygtløs. Det er jo en udpræget arbejdshund.

• #9   8. mar 2009 eeej.det.lydder.ikke.særlig.gennemtænkt..

Den.kan.sikkert.godt.schweiss...men.det,andet.ville.jeg.heller.ikke.sætte.mine.forhåbninger.op.efter...

Mon.ikke.kan.skulle.finde.en.hund.der.passede.bedre.til.det..eller.noget.der.passer.bedre.til.hunden..;)

• #10   8. mar 2009 Undskyld jeg lige går off topic men Misja og Kiwi ! mangler du en spacerbar?

• #12   8. mar 2009 Gundogs med The Kamdogs 1: Jeg tror altså godt det ville kunne lade sig gøre, med en Amstaff som jagthund. Hvis den bliver rigtig stimuleret, hvofor skulle den så ikke kunne arbejde side om side med andre hunde? Den ruhårede hønsehund har da heller ikke ry, for at være den mest sociale hund, men den fungere da fint ved at arbejde side om side med andre?
    Men vil give dig ret i, at det kræver en del at gøre Amstaff så social, og ved en ejer der kan gøre en lab aggresiv, ville jeg nok heller ikke være tryg med en Amstaff.... men det gælder alle racer, han ville vælge.

• #15   8. mar 2009 Jeg troede at Amsaff grundlæggende aggresivitet var avlet fra dem. Men ok kender ikke racen, har ikke en, og kender heller ikke rigtig nogen der har en. Synes bare ved dem jeg har oplevet, at de har en ekstremt drive. Og mener hvis man kan vende det drive til noget positivt såsom jagt, troede jeg faktisk ikke de var så ukoncentreret ,at andre hunde ville kunne distrahere den, hvis man havde sendt den afsted efter et bytte. Troede det var en hund med 100 % fokus på det den var sat til, ligesom hvis du satte dem i en kamp ring, og de var trænet kamphunde, ville de kun havde øje for modstanderen, og intet kan distraheredem et øjeblik, da det vil betyde fald i kampen. Men kan godt være jeg tror forkert smiley

• #16   8. mar 2009 Nej, en ruhåret er ikke den mest sociale hund og den er kendt for nogen aggression mod andre hunde, men en kæmpe forskel er, at når en ruhåret er på jagt, så er den på jagt og der eksisterer intet andet - den har fuld fokus på opgaven, som den i generationer er opdrættet til at udføre.

Jeg har mine tvivler mht. en amstaff som stående, drivende eller apporterende, men som schweiss kan den nok fungere med den rigtige træner.

• #18   8. mar 2009 jo... hvorfor ikke... igennem grundig træning kan man nå rigitg langt med selv ast... de er stædige, men dejlige at arbejde med... smiler

kan ikke se noget problem deri... smiler

• #19   8. mar 2009 Oki smiley Hænger mig nok i at der er "terrie" i navnet, da "terrie" udviklede sig fra støvere. Avlen på terrier omfatter også mentalitet, da terriens aggresive gemyt blev forstærket, så den arbejder ufortrødent og effektivt uden at trække sig tilbage, når den blev konfronteret med ræv eller grævling. Ingen hunde-gruppe er mere ekspert i at grave gange en terrierne. Disse tempramentsfulde jagthunde styrter sig fremdeles villigt ind i slagsml på modstanderens hjemmebane og ansigt til ansigt med de dyr, som holder til under jorden.
    Amstaff= Amerikansk Stafford TERRIE. så mente da der var terrie i grundlæggelsen af racen, også var et jagt instinkt gemt et sted i den, som man kunne få frem?? smiley

• #21   8. mar 2009 Jeg har kendskab til både en schæferhund og en kongepudel der blev trænet til jagt.Schæferen lærte at tage stand
    Men det kræver nok en helt specielt person for at træne en amstaff til jagt

• #22   8. mar 2009 Carina W: Ja rævejagt ville den nok ikke være god til hvor den skal løbe i kor, sammen med en masse andre hunde, hvor det gælder om at finde byttet, i samarbejde med andre artsfæller. Men hvorfor ikke stående, hvor du KUN sender din Amstaff af sted, hvor det ikke gælder om, hvem der når det først, men bare om at hente byttet, eller opsnuse det? Man sender jo ikke flere hunde ud efter samme bytte eller hvad? ( er ikke lige så stiv i jagt)
    Synes nemlig racen virker som en arbejdsvillig hund, bare den har rette leder!!

• #23   8. mar 2009 Ina -terrier = jagthund i din verden. Og det er vel til en vis grad rigtigt. MEN de fleste terrier er altså lavet til gravjagt, og her kan en amstaff ikke være med.
    Stående jagthund -jamen her snakker vi temmelig specifikke egenskaber, og dem mener jeg altså ikke ligger i en amstaff. Naturligvis kan det delvist trænes frem, men det er altså noget op ad bakke (og da særligt for en uerfaren hundefører), og samtidig mener jeg ikke det kan blive helt godt.

Dernæst kommer den bløde mund som Gundogs osse omtaler. Det er da en af de fornemste egenskaber hos en jagthund, og det er altså ikke noget der ligger til alle racer. Selv i jagthundegruppen er der jo hunde der ikke klarer dette krav, og en amstaff tvivler jeg på generelt set kan være med her.

• #24   8. mar 2009 Ina -arbejdsvillig er den da helt sikker. Det er Reiki osse, men jeg kan garantere at han ville være en enormt dårlig jagthund.

En BC er osse arbejdsvillig, men ville heller ikke være super egnet til jagt, på samme måde som en arbejdsvillig labbe, ikke vil være særligt egnet til at hyrde.

Begge dele kan lade sig gøre at træne, men resultatet vil aldrig blive rigtig godt

• #25   8. mar 2009 Gundogs med The Kamdogs 1: Jo ved godt det er ulovligt, bare et eksempel smiley
    Vil give dig ret i at folk der ikke har interesse i jagt, eller praktiserer det skal holde snuden væk. Men race mæssig ville jeg bare forstille mig, at når man krydsede terrie og mastifftyper for at øge aggressiviteten i mastfferne og udfaldet bliver engelsk og stafforsire bull terrie, amerikansk staffordshire terrie og senere den amerikanske Pitt-Bull, at noget jagt fra terriernes grundlæggende egenskab måske også var avlet med ind i de grundlæggende egenskaber på de forskellige bullterrier. Mener kun de kritiske situationer opstår hvis Terrien føler sig provokeret eller bliver hidset op af sin ejer!!!
    Men i som kender denne race, ved det selvfølgelig bedre end jeg.
    Tænkte måske også lidt på min egen RR, den liver heller ikke brugt til jagt, da det ikke er en særlig social hund, og det er en vagthund. men jagt ligger i den, da den oprindeligt er lavet til spore og jage storvildt. Og vi har da også haft succes med en RR som jagthund.jeg kunne læse om i DKK Rhodesian Ridgeback bladet.

• #27   8. mar 2009 Ina -men den type jagt som de fleste terrier er lavet til, er jo ikke noget amstaffen kan, selv hvis den havde alle de egenskaber -den er jo lige lidt rigelig stor at sende i en grav ikke?

Og terrier er ikke lavet til den slags jagt som ellers beskrives (stående, apporterende osv), så der kan terrier-delen altså ikke rigtig give grobund for en god jagthund.

Så jeg forstår ikke helt hvorfor du mener at det at den er terrier, skulle gøre den velegnet til jagt?

• #28   8. mar 2009 Michelle *strid kælling* -nu med fanklub: Terrier udviklede sig fra støvere (drivende jagthunde) hvor man bruger næsen og deres gode fysik til at udmatte byttet, og få det til at standse. men da man behøvede støvere til at være mere aggressive lavede man terrien der er mere aggressiv og frygtløs, og nægter at give op. Altså Støver = terrie+mastifftyper= Amstaff. Når man kigger på de racer der er i Amstaff, må det være muligt at bruge den til andet end de skide kampe, der altid bliver tænkt, når man snakker om den race. Men det kan godt være den ikke kan blive jagthund, ved det ikke, og har ikke tænkt mig at prøve at træne en Amstaff, da det bestemt ikke er en race for mig smiley
    Tænkte måske mere på jagt af vandfugle eller en rottedræber? ligsom air dale terrien og irsk terrie der bliver op til 48 cm og også er under terrie-gruppen og for store til små grave....

• #30   8. mar 2009 Ina den kan også bruges til mange ting i dag, f.eks. redningshund, men jagthund, det bliver den sku nok aldrig smiley

• #31   8. mar 2009 Ina -jamen jeg er da helt sikker på at en amstaff kan bruges til meget andet en kampe. Jeg ved at den mange steder gør det udemærket som lydighedshund og den slags.
    -men jagt er jo noget helt andet.

Tager du en race som karelsk bjørnehund, så den er faktisk osse en jagthund, lavet til bjørnejagt. Men at den i den er jagthund til bjørne, gør den jo ikke velegnet til de former for jagt vi har i dag. Det er jo helt andre former for jagt der praktiseres, i hvert fald her i landet.

rottedræber? jamen det kan den da sikkert. det kan de fleste hunde finde ud af, og nogen er ligefrem lavet til det (heriblandt terrier, gårdhunde osv), men at dræbe rotter kan vel næppe betegnes som jagt;o)

• #32   8. mar 2009 OK jeg giver mig smiley Amstaff blive aldrig en jagthund smiley kan godt høre på dem der har forstand på jagt, jeg er helt ude hvor jeg ikke kan bunde smiley

Gundogs: hvorfor kan man egentlig bruge Air-dale terrien til vandfugle, den har da heller ikke et blødt bid, og den elsker slagsmål med andre hunde?

• #33   8. mar 2009 Der er en amstaff i DK der har været til en del Schweiss prøver.
    Men jagthund tror jeg ikke. Amstaff besidder ikke de store jagt egenskaber - hvis man går mange mentalbeskrivelser igennem gider de ikke jagte byttet.

• #34   8. mar 2009 Gundog: Oki smiley så måtte jeg altså ind og hente den sore hundebog Aschehougs på hylden, og slå Airdale terrien op:

"Selv om Airdalen er alt for stor til at gå ind under definationen terrier, dvs en´jagthund som går i en grav under jorden, er den på alle måder typisk for dnne hunde-gruppe. Den har en utrolig evne til at ende i slagsmål med andre hunde".

"UDEN dens nedarvede stærke og stædige temprament, ville den havde været en ppulær arbejdshund"

Igen jeg giver mig smiley kan godt se at dens temprament er nævnt, og hvis den er for aggressiv må Amstaff også være det...

Hmm Hader at være SÅ meget forkert på den....

• #35   14. mar 2009 hmm har selv amstaff, og han er riiimelig okay / nogenlunde til spor.. men tror ikke at man kan træne ham til jagthund som sådan...
    Tror også det er svært at lære en amstaff at den ikke må tygge på byttet... han er et år nu, og han er da blevet bedre til spor end da vi startede, smiley så det går da fremad..
    tror godt racen kan bruges til spor / sweisser.. men jagt er noget tvivlsomt.... men ved det ikke... ved ikke hvordan de reagerer på skud og alt sådan noget... ved så heller ik så meget om jagt og hvad der kræves af en hund.. men har da en lille idé om det smiley

Kommentér på:
amstaff som jagthund ???

Annonce