amstaff som jagthund ??? {{forumTopicSubject}}
Sagen er at jeg har en kammerat som her til morgen fortalte mig han havde købt en amstaff pige på 6 måneder...
Jeg ved han før har måtte aflive en lab da den blev aggrassiv ..
Sagde min ærlige mening - at jeg ikke troede det var den bedste kombination, ham og en amstaff ...
At det lugtede lidt af potens forlænger...
Så var det lige han overraskede mig, hun skal bruges til jagt - og som schwies (staves) hund ...
Spurgte om han ikk burde ha købt en anden race, men nej nej - alle hunde kunne trænes ....
Jeg ved bare at den her vov ikke bliver 1 år i hans selvskab, men han er lidt uden for rækkevidde....
Kan en amstaff bruges til disse ting, måske er det bare mig der er galt på den...
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
En amstaff som drivende eller stående hund, ville jeg nok have mine tvivler ved...
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 188
Det lyder ikke som om han er særligt erfaren som jæger.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 509 Svar: 2.021
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.513
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.576
Den.kan.sikkert.godt.schweiss...men.det,andet.ville.jeg.heller.ikke.sætte.mine.forhåbninger.op.efter...
Mon.ikke.kan.skulle.finde.en.hund.der.passede.bedre.til.det..eller.noget.der.passer.bedre.til.hunden..;)
dec 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 33 Svar: 298
jul 2007
Men vil give dig ret i, at det kræver en del at gøre Amstaff så social, og ved en ejer der kan gøre en lab aggresiv, ville jeg nok heller ikke være tryg med en Amstaff.... men det gælder alle racer, han ville vælge.
jul 2007
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Jeg har mine tvivler mht. en amstaff som stående, drivende eller apporterende, men som schweiss kan den nok fungere med den rigtige træner.
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
kan ikke se noget problem deri... smiler
jul 2007
Amstaff= Amerikansk Stafford TERRIE. så mente da der var terrie i grundlæggelsen af racen, også var et jagt instinkt gemt et sted i den, som man kunne få frem??
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
Men det kræver nok en helt specielt person for at træne en amstaff til jagt
jul 2007
Synes nemlig racen virker som en arbejdsvillig hund, bare den har rette leder!!
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Stående jagthund -jamen her snakker vi temmelig specifikke egenskaber, og dem mener jeg altså ikke ligger i en amstaff. Naturligvis kan det delvist trænes frem, men det er altså noget op ad bakke (og da særligt for en uerfaren hundefører), og samtidig mener jeg ikke det kan blive helt godt.
Dernæst kommer den bløde mund som Gundogs osse omtaler. Det er da en af de fornemste egenskaber hos en jagthund, og det er altså ikke noget der ligger til alle racer. Selv i jagthundegruppen er der jo hunde der ikke klarer dette krav, og en amstaff tvivler jeg på generelt set kan være med her.
jan 2007
En BC er osse arbejdsvillig, men ville heller ikke være super egnet til jagt, på samme måde som en arbejdsvillig labbe, ikke vil være særligt egnet til at hyrde.
Begge dele kan lade sig gøre at træne, men resultatet vil aldrig blive rigtig godt
jul 2007
Vil give dig ret i at folk der ikke har interesse i jagt, eller praktiserer det skal holde snuden væk. Men race mæssig ville jeg bare forstille mig, at når man krydsede terrie og mastifftyper for at øge aggressiviteten i mastfferne og udfaldet bliver engelsk og stafforsire bull terrie, amerikansk staffordshire terrie og senere den amerikanske Pitt-Bull, at noget jagt fra terriernes grundlæggende egenskab måske også var avlet med ind i de grundlæggende egenskaber på de forskellige bullterrier. Mener kun de kritiske situationer opstår hvis Terrien føler sig provokeret eller bliver hidset op af sin ejer!!!
Men i som kender denne race, ved det selvfølgelig bedre end jeg.
Tænkte måske også lidt på min egen RR, den liver heller ikke brugt til jagt, da det ikke er en særlig social hund, og det er en vagthund. men jagt ligger i den, da den oprindeligt er lavet til spore og jage storvildt. Og vi har da også haft succes med en RR som jagthund.jeg kunne læse om i DKK Rhodesian Ridgeback bladet.
jan 2007
Og terrier er ikke lavet til den slags jagt som ellers beskrives (stående, apporterende osv), så der kan terrier-delen altså ikke rigtig give grobund for en god jagthund.
Så jeg forstår ikke helt hvorfor du mener at det at den er terrier, skulle gøre den velegnet til jagt?
jul 2007
Tænkte måske mere på jagt af vandfugle eller en rottedræber? ligsom air dale terrien og irsk terrie der bliver op til 48 cm og også er under terrie-gruppen og for store til små grave....
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.043
jan 2007
-men jagt er jo noget helt andet.
Tager du en race som karelsk bjørnehund, så den er faktisk osse en jagthund, lavet til bjørnejagt. Men at den i den er jagthund til bjørne, gør den jo ikke velegnet til de former for jagt vi har i dag. Det er jo helt andre former for jagt der praktiseres, i hvert fald her i landet.
rottedræber? jamen det kan den da sikkert. det kan de fleste hunde finde ud af, og nogen er ligefrem lavet til det (heriblandt terrier, gårdhunde osv), men at dræbe rotter kan vel næppe betegnes som jagt;o)
jul 2007
Gundogs: hvorfor kan man egentlig bruge Air-dale terrien til vandfugle, den har da heller ikke et blødt bid, og den elsker slagsmål med andre hunde?
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.811
Men jagthund tror jeg ikke. Amstaff besidder ikke de store jagt egenskaber - hvis man går mange mentalbeskrivelser igennem gider de ikke jagte byttet.
jul 2007
"Selv om Airdalen er alt for stor til at gå ind under definationen terrier, dvs en´jagthund som går i en grav under jorden, er den på alle måder typisk for dnne hunde-gruppe. Den har en utrolig evne til at ende i slagsmål med andre hunde".
"UDEN dens nedarvede stærke og stædige temprament, ville den havde været en ppulær arbejdshund"
Igen jeg giver mig
Hmm Hader at være SÅ meget forkert på den....
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 390
Tror også det er svært at lære en amstaff at den ikke må tygge på byttet... han er et år nu, og han er da blevet bedre til spor end da vi startede,
tror godt racen kan bruges til spor / sweisser.. men jagt er noget tvivlsomt.... men ved det ikke... ved ikke hvordan de reagerer på skud og alt sådan noget... ved så heller ik så meget om jagt og hvad der kræves af en hund.. men har da en lille idé om det
amstaff som jagthund ???