Trækkeleg, - side-til-side, frem-og-.. {{forumTopicSubject}}
Jeg har siddet og læst martsudgaven af "Hunden".
Her har Irene J arnvad en artikel om belønning. Dejligt at se, at hun har udviklet sig og nu tilsyneladende idag kan se værdien af legetøjs-/bold-belønning.
Men, men, men- træerne vokser jo ikke ind i himlen.
Bolden må tilsyneladende kun "leveres" i hundens mund.
Jeg kan da, som jeg altid siger til mine kursister, ikke forestille mig den hare/kanin/fugl, som frivilligt hopper ind i munden på et rovdyr.
Jeg har aldrig mødt nogen, som er så "stress-forskrækket"som IJ., - udover de fleste af hendes elever, selvfølgelig.
Og så må hive-legen mellem hund og mennesker KUN ske fra side til side.
Årsagen til, at legen KUN må ske fra side til side og ikke frem og tilbage er øjensynligt, at side-til-side-hiven = samarbejde og frem-og-tilbage-hiven = modarbejde.
Hvem HAR dog bestemt sig til det???
Jeg bliver sgi så træt i ansigtet af at høre sådan en gang ævl.
For få år siden var det HELT udelukket, at man overhovedet måtte lege med bold, - hive i reb osv.
Man henviste til, at hunden blev aggressiv af dette.
Heldigvis fandt man så på, at ulvene jo, når de nedlægger et byttedyr, bider sig fast dér, hvor de kan komme til, og så hiver og flå de i hver sin retning, så på den måde fandt man så et argument for, at trække-lege ikke var modarbejdning af hinanden men snarere samarbejde om at få dyret nedlagt.
Og man fandt argumentet for, at trækkelege ikke førte til aggression. Det havde man jo gang på gang oplevet, at det IKKE gjorde, så man kan jo sige, at det var en "omvendt" bevisførelse.
På samme måde fandt forskere jo ud af engang, at humlebier ikke kan flyve. Man havde vist bare glemt at fortælle dét til humlebierne.
Så jeg venter med spændig på endnu en "skrivebords-forklaring" på, hvorfor side-til-side-trækkeri er sååååååååååååå fantastisk meget i samarbejdets ånd, mens frem og tilbage-trækket åbenbart er sååååååååå modarbejdende, for det er der altså også lige nogen, som har glemt at fortælle de hunde, som jeg har.
Trækkeri fra side til side er jo bare ikke noget, som har en entydig betydning. Det optræder både, når et byttedyr skal have knækket nakken, - under kamp mellem to artsfæller, hvor man vil skade hinanden mest muligt, - OG under leg, dvs. under sociale forhold.
Hvis vi endelig skal sige noget om forskellene mellem side-til-side-hiven kontra frem-og-tilbage-hiven, så er side-til-side-hiven mere "kamp-agtig" og skadende ( jvf. måden hvorpå et mindre byttedyr dræbes, - og måden der ruskes på under virkelig kamp) og dermed mindre befordrende for "samarbejdet" end frem-og-tilbage-hiven.
Så hvorfor Irene kommer til den konklusion, at side-til-side-hiven er godt for samarbejdet mens frem-og-tilbage-hiven tilsyneladende ikke er det, er mig en gåde.
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.328
Spændt på at høre mere om dette.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.640
Jeg tror mange behandlere har set for mange hunde´, hvor disse lege er blevet misbrugt på grund af manglende forståelse fra ejer. De er nemme for ejeren og "hunden elkser det jo".
Min egen mening er aalt med måde. Det er ikke forbudt men det skal bruges klogt.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Hunden arbejder med bagkroppen, for at lave trækket.
Se hvordan jeg træner træk.
http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12572
http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12577
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Ja....det skal man passe meget på med. *s*
Marianne
Nu er jeg én af dem, som har været i "gamet" i længst tid ( træning og adfærdsbehandling), og som lever af det.
I mine øjne er trækkelegen og dens skadelige virkninger VILDT overdrevet af IJ og hendes elever, som jo helt sikkert er påvirket af hende.
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Men som du selv siger, så hopper en kanin ikke selv ind i munden på en hund. Det er decideret driftødelæggende.
Og hele ideen med at belønne med bold er jo at det stimulerer byttedriften, som så igen giver arbejdsglæde og frejdighed i vores hundes arbejde.
Altså bolden skal kastes VÆK fra hunden og hvis der er snor i bolden må man godt "slås" med hunden når den selv kommer og opfordrer til det!
Ligegyldigt om det er op-ned eller side til side eller rundt.
Og ja det kan jo være at adfærdsterapeuterne har for mange hunde hvor det ER gået galt allerede, i behandling. Men derfor er det jo ikke ens behandling alle hunde skal have!
Byttedrift: JA TAK, men vi skal kunne kontrollere den.
sep 2007
Måske overdrivelse fremmer forståelsen for ukyndige ejere?
Jeg har ikke noget imod nogen af delene så længe det bliver brugt klogt på hundens præmisser.
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Selv bruger jeg skind og træklegetøj som belønning i nogle øvelser, og mine hunde er de mindst stressede i verden
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Hundene bliver jo først rigtig glad for den, når den kommer til live og de kan få lov at løbe efter den.
Jeg selv synes ikke at bevægelser fra side til side gør noget specielt godt for hunden - heller ikke i stimulationen af at få den til at trække baglæns. Der synes jeg, et sejt modtræk virker meget bedre...
Side til side synes jeg rent faktisk skaber det, hun vil væk fra - stress.
aug 2006
Jeg synes dog i praksis at kunne se, at hundene rusker mere af at blive stimuleret fra side til side frem for træk/modtræk.
Så kan man diskutere, om rusk er en stressudladning - for mig ser det sådan ud :o)
aug 2006
Der ser vi det jo i sin reneste form, der, hvor motivationen grundlægges....
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 794
Jeg går heller ikke frygtelig meget op i om belønnningen stresser, men mere om det er noget hunden brænder for at arbejde for.
Og med en border collie, som min, er trækkeleg absolut favorit!
sep 2007
Kan man ikke skrive en kommentar til IJ så hun har en chance for at kommentere denne diskussion?
aug 2006
Men det kan meget vel være, at hun også er bundet af kontrakter og derfor ville få en over næsen ved at skrive herinde..Hvem ved.
Det er da værd at forsøge.
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
sep 2007
Det kunne der måske også blive en god diskussion ud af :o)
jan 2008
Det kan sgu være jeg ender med at blive helt klog engang
sep 2007
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
sep 2007
Er de egentlig så interesseret som dem, der går op i træning?
aug 2006
Og jo da - det kan de fleste da tackle.. Det er jo ikke den store kunst, når alt kommer til alt.
Det eneste, som jeg lige kan komme i tanker om at man bør afholde sig fra er at kaste bold ensidigt i rigtig mange gentagelser...
Det jeg tror er, at folk er så bange for, at deres hund skal blive for "vild" - og måske ovenikøbet også for glad, desværre.
Og den glæde de har ved boldleg er da også noget, der giver sig udtryk i skønne kropslige udfoldelser.
Men at hunden bliver stresset af det, det er noget af en overdrivelse - ihverfald når vi snakker i stress af negativ betydning (langvarig forhøjelse af adrenalin og cortisolniveau)
jan 2008
Ja, jeg er sjællænder
sep 2007
nå tilbage til stress. Runar Næss skrev en god artikel om hvorfor der forholdsmæssigt skulle bruges mere tid på søg end "fange og dræbe" byttet (bolden). Han gik ud fra ulvenes succesrate med at fange et bytte. De nøjagtige tal for de forskellige faser så som grovsøg, finsøg o.s.v. ligger hen i tåge men hans konklution var - jeg håber jeg husker rigtigt - at at det var ok at fange byttet men før man fanger byttet skal der arbejdes med søg, så det meste energi bliver brugt på dette søg.
Kaste bold ensidigt mange gange tror jeg desværre, at der er mange der gør - jeg har selv været en :o(
Trækkeleg, - side-til-side, frem-og-..