{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.212 visninger | Oprettet:

Helle U
Helle U
Tilmeldt:
13. apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Hurtig hjælp! Nedslag i hvalpepris???? {{forumTopicSubject}}

Jeg håber der sidder nogle kloge hoveder derude som kan give mig lidt rådgivning. Jeg skal hente min hvalp på fredag 3/4-09 så jeg har brug for hurtig hjælp.

Jeg oprettede egentlig dette oplæg i forbindelse med en andens indlæg der mindede om det, men da jeg ikke tidligere har skrevet i forum vidste jeg ikke om det var uhøflig, så nu laver jeg eget indlæg.

Jeg skal hente min dejlige lille Cavailier King Charles Spanier på fredag og har fået at vide at den har en lille navlebrok. Opdrætters dyrlæge har sagt, at den "nok" kan masseres væk og forsvinder af sig selv med tiden.
Jeg har så læst online at det koster ca. 3000 kr. hvis det ender med en operation. Da jeg oplyste dette til opdrætter sagde hun, at hun blot havde krav på at oplyse om det. Men jeg skal altså stadig betale fuld pris (kr. 10.000).

Det er jo ikke sikkert at der nogensinde bliver brug for en operation og derfor er det måske også forkert at forlange nedslag eller hvad? Og hvad nu hvis opdrætter siger nej til det? Jeg har jo allerede betalt depositum for flere uger siden og anser hvalpen for min selvom jeg først henter ham fredag hvor jeg så betaler restbeløbet.

Jeg har brug for råd og jeg har brug for hurtige råd. Kan nogen hjælpe? smiley

Hvalpen kommer med stamtavle fra DKK hvis det har nogen betydning i denne sammenhæng?

På forhånd tak,
Mvh Helle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hurtig hjælp! Nedslag i hvalpepris????
  • #1   31. mar 2009 Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte DKK's jurist, jeg mener at
    vedkommende har tlf. tid een eller 2 gange om ugen




  • #3   31. mar 2009 Jeg ville nok bede om at tilføje til kontrakten at HVIS der bliver behov for operation i forbindelse med dette, så skal sælger betale.

    Jeg ved ikke om det er normalen -men det synes jeg virker mest rigtigt. Hvalpen sælges jo trodsalt (måske) med en fejl


  • #4   31. mar 2009 Du kan måske få hende til at gå med til at hun betaler operationen hvis det skønnes nødvendigt senere, men jeg tror at du skal have fat i DKK for at få helt klart svar omkring det. Navlebrok betragtes vist ikke som en arvelig skavank, og du køber jo hvalpen som beset (med brok) så rent juridisk tror jeg faktisk at den opdrætter har sit på det rene

  • #5   31. mar 2009 Jeg følger lige med på sidelinjen,
    jeg har en bekendt, der lige har købt en hvalp med navlebrok


  • #6   31. mar 2009 Jeg har solgt 2 hvalpe med navlebrok, den ene med 3000 kr nedslag i prisen og den anden betalte jeg operationen.

    Mon ikke hun er til at snakke med, evt noget alla at hun betaler for operationen, hvis det bliver nødvendigt.


  • #7   31. mar 2009 Var jeg opdrætter havde jeg nok taget fuld pris, men med den klausul at køber skulle have et vist beløb tilbage hvis brokken ikke går væk af sig selv inden for et vist tidsrum.

    Men ømm, det var vist et sidespring.....


  • #8   31. mar 2009 jeg ville ihverttilfælde også sørge for at få det indflettet i kontrakten
    så jeg var sikker på at i var enige om det


  • #9   31. mar 2009 Helle >>
    Hvis der ikke er flere der svarer i aften, vil jeg prøve
    at linke til nogle af de opdrættere herinde, som jeg kender -
    måske kan de hjælpe


  • #10   31. mar 2009 (link fjernet)

  • #11   31. mar 2009 jeg er enig med de andre , sørg for at du skriftligt får en aftale om evt. halv skade hvis operation bliver nødvendigt

  • #12   31. mar 2009 Jeg mener at du må kunne annulere aftalen og få dit depositum tilbage, da du jo ikke har forventet at få en med navlebrok, hvis det er det du vil

  • Helle U
    Helle U Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #14   31. mar 2009 Kære alle
    Hold da op hvor er det da bare skønt med alle jeres svar. Det er første gang jeg skriver/læser i forum, så jeg er helt overrasket over så hurtige og mange svar der allerede er kommet.

    Jeg synes det er SÅ svært fordi jeg er følelsesmæssigt engageret. Allermest har jeg jo bare lyst til at tænke at selvfølgelig kommer en operation aldrig på tale.

    Det råd med at få skrevet i kontrakten at hvis en operation bliver nødvendigt betaler sælger synes jeg er rigtig god. For det er jo ikke sådan at jeg er ude efter at få hvalpen billigere - jeg vil bare heller ikke hænge på en udgift som måske bliver nødvendig grunden en "fejl" man kender til på forhånd.

    Jeg har sendt en mail til DKK og vil følge op med en opringning til dem i morgen. Hvad pokker gør jeg hvis opdrætter modsætter sig mit ønske om den klausul i kontrakten? Jeg vil for alt i verden ikke ophæve købet - heller ikke selvom jeg ville få dep. retur.

    Hvis der er flere der sidder med kommentarer, så kom endelig med dem. Jo flere, jo bedre smiley


  • #15   31. mar 2009 Jeg skal afsted med mit kuld i morgen, hvoraf jeg har opdaget en lille en på den ene. Der vil ik blive givet yderligere afslag i pris, da hun allerede er sat meget ned pga fejl med halen. Nu er det en meget lille brok hun har og regner ik med at dyrlægen mener det skal opereres. Men hvis den engang skulle kræve operation, så er det klart det er os, som dækker den udgift.
    Vores sælges som familiehunde og jeg kan ik se en lille brok skulle kunne gå ind og påvirke "brugen" som familiehund.
    Nu ved jeg ik, hva aftalen er ved jer, om du har købt hunden som andet end familiehund. Men jeg ville ik slå 3000,- af i pris fordi køber havde læst et eller andet sted at det kostede det i operation, hvis det kom dertil. Garantien dækker jo hvis det skulle koste en operation senere hen. Så du vil ik skulle ha yderligere penge op af lommen, da opdrætteren skal dække den udgift hvis det skønnes, at den skal igennem operation senere.
    Men jeg ville nok få det nævnt i kontrakten, yderligere må det blive nævnt i sundhedsattesten.
    Hvis køber sprang fra her pga en lille ubetydelig brok, som kun skønnes at være af kosmetisk betydning, så ville jeg ik give dep. tilbage.

    Eller er jeg forkert på den?


  • #16   31. mar 2009 Min hvalp var også født med et lille navlebrok, og ham gav jeg fuld pris for. Men det står i kontrakten, at hvis det kræver en operation så betaler opdrætter noget af regningen. Men det bliver heldigvis ike aktuelt, for vi har masseret det siden vi fik ham, og i dag er det stort set væk. Så det kan godt gå væk med alderen. Det behøver ikke ende med en operation. Men det kommer nok an på hvor stort det er.....

  • #17   31. mar 2009 Jeg fik nedslag på Laika på 3000 kr da hun havde navle brok .
    det kunne så ikke maseres væk . men dyrelægen har fuldt brokken . og den er ikke til fare for Laika da den er vokset sammen så tarmen eller hva ikke er ude i brokken ..
    så hvis jeg vælger at få hende opereret nu er det jo så kun for min egen skyld . så hun lever med sin uden problemmer ..


  • Helle U
    Helle U Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #18   31. mar 2009 Hej KN

    Ja den er jeg helt med på - og det kommer forhåbentlig heller ikke til at betyde en operation, men det vides reelt ikke. Det lader umiddelbart til, at det er normalt at der skrives i kontrakten at opdrætter betaler enten en del eller hele operationen HVIS den bliver nødvending. Det undrer mig, at min opdrætter ikke har tilbud noget lign. Jeg synes ikke det er rart at skulle bede om sådan noget.

    Har I andre selv må bede om det eller er det sket automatisk?


  • #19   31. mar 2009 Hej
    jeg mener at vi har givet afslag i pris, eller dækket fuld omkostning ved evt. operation. Det har vi tidligere gjort på to hvalpe med netop navlebrok. Jeg fik at vide at der i k'øbeloven står at sælger skal slå af i pris, eller i tilfælde af sælger ikke vil det, så skal sælger i tilfælde af nødvendig operation betale de fulde omkostninger ved operationen. Men jeg har så ikke lige fundet ud af hvem der er gældende under købeloven. Du kan finde hele lovgivningen ang. køb af hunde med navlebrok her: (link fjernet)
    Håber du kan bruge det sådan at du enten får noteret i kontrakt at sælger skal dække ved evt operation eller at du kommer frem til en god løsning med sælger.


  • Helle U
    Helle U Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #20   31. mar 2009 Tak for det link.... her står det jo klokkeklart (Ikke at det gør det nemmere at tale med opdrætter om....)

    [QOUTE - Købeloven ved køb og salg af hunde]
    Hvis hunden fx viser sig at have en lille navlebrok, kan køberen kræve, at sælgeren lader foretage den nødvendige operation til udbedring heraf. Og hvis sælgeren ikke vil gøre dette, kan køberen lade sin egen dyrlæge gøre det men for sælgerens regning.

    Sælgeren på sin side har imidlertid også ret til at sige, at han gerne vil udbedre mangler ved hunden, og i så tilfælde kan køberen hverken hæve købet eller kræve afslag i prisen.

    Hvis vi stadig tager eksemplet med hundens navlebrok, kan sælgeren altså tilbyde at betale for den nødvendige operation, og køberen kan så ikke sige, at han hellere vil have afslag i prisen eller en anden hund.
    [/QOUTE]


  • #21   31. mar 2009 Det var opdrætter der på eget initativ skrev det i kontrakten. Det var ikke noget jeg bad om. Jeg syntes det var meget ansvarsfuldt af opdrætter, men er dog glad for at en operation ikke er nødvendigt.

  • #22   31. mar 2009 Nemlig... det var et hold købere der gjorde os opmærksomme på at der faktisk findes en lov ang. dette, men jeg ved så som sagt ikke hvem der går ind under den købelov, der er et eller andet med at man som alm. privatperson der sælger en hund, ikke går ind under det, men derimod som reg, kennel med moms regnskab osv - så er man som sælger omfattet af købeloven, men jeg har ikke helt kunnet finde ud af det. Jeg har derimod valgt at sige at den sidste hvalp vi solgte, den lod vi selv operere da den blev stor nok til det, da vores dyrlæge er laaangt fra den pris som købers dyrlæge kunne give.. Så dermed var der sparet penge, køberne fik den hvalp de havde fulgt fra starten, og hvalpen er sikret ikke at lide overlast i tilfælde af at brokken skulle være indeklemt med tiden..
    Håber du kan bruge det til noget - men jeg ville nok stadig råde dig til at ringe til den stambogsklub hvor hvalpen er registreret, og så lige tjekke med dem. Du kan jo altid henvise til det lovstykke som jeg linkede til.
    Som sagt var jeg heller ikke klar over sådan en lov fandtes, og var da som sådan osse ærgerlig over det kunne ske, men på den anden side, så står det sort på hvidt, og så hellere få en god ordning med køberne, end at lade noget andet komme mellem. Nej det bliver ikke nemmere som sådan at sige det til køber, men jeg vil mene du skal som minimum sørge for at få det skrevet i kontrakten at hun skal betale for evt. operation. Men du skal jo så også selv være klar på at det ikke er for kosmetiske hensyn, men udelukkende for livstruende situationer, hvor sælger skal dække.. Ikke fordi jeg tror du ønsker din hvalp opereret, hvem vil dog frivilligt lægge en hvalp i narkose, men bare så du selv er klar over at der er nogen grænser..
    Held og lykke med din lille hvalp. Håber du får oceaner af skønne timer med den..
    smiley


  • Helle U
    Helle U Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #23   1. apr 2009 Endnu engang tak smiley Det lyder rigtig nok det med at der er forskel på privat opdrætter og kennel.
    Jeg tænker slet ikke på det kosmetiske og kan en operation undgåes er det helt sikkert for det bedste.
    DKK bliver kontaktet i morgen - jeg har sendt en email til dem og så satser jeg på at de også kan supplere med et par råd.


  • #24   1. apr 2009 Vi købte en hanhund i 1996 med lille navlebrok og fik 1000,- i nedslag. Han blev senere opereret.

  • #25   1. apr 2009 Sælger skal selvfølgelig dække omkostningerne til en eventuelt operation - men kan til gengæld kræve, at operationen skal foregå hos sælgers egen dyrelæge. .

  • Helle U
    Helle U Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #26   1. apr 2009 Hej alle sammen

    I har været så søde at komme med gode råd og det midste jeg kan gøre er at give jer en update.

    Jeg har nu talt med sælger og spurgt om en løsning med at få skrevet en klasul i kontrakten om, at HVIS en operation skønnes nødvendigt af dyrelæge så betaler sælger. Sælger vil gerne lige selv undersøge det med sit bagland og så vende tilbage i morgen.

    Jeg har også talt med DKK i dag og deres etiske/moralske annbefalinger til sælgere i en sådan situation er netop at lave en tilfredstillende aftale med køber.

    Lige nu sidder jeg dog og stortuder, da sælger på et tidspunkt i vores samtaler siger "jamen så skal du måske bare slet ikke have ham". Bare tanken om hun kan finde på at trække købet tilbage gør mig rigtig ked. Så nu skal jeg til at undersøge endnu flere regler. Jeg anser jo den hund som min egen og hvad pokker skulle jeg sige til min søn på 9 år...Aiii det kan jeg slet ikke overskue....


  • #27   1. apr 2009 Jeg vil ikke mene du har krav om nedslag i prisen.. så længe du har fået det oplyst så står det dig frit for at købe hunden eller ej

  • Helle U
    Helle U Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #28   1. apr 2009 Hej Citronmåne (fedt nick bortset fra det)

    Det var præsis også det som jeg var i tvivl om, men hvis du har læst tråden kan du også læse dig til at jeg bliver oplyst om, at der er andre muligheder end lige nedslag. Skal jeg være ærlig ville jeg ikke vide hvad et nedslag skulle gavne (andet end flere penge på min konto). For ville det ende med en operation ville jeg sikkert ikke have lagt de penge til side alligevel og hvis navlebrokken bare ville gå i sig selv, så ville jeg gå rundt med konstant dårlig samvittighed over at have fået nedslag uden grund.

    Mvh


  • #29   1. apr 2009 Helle
    Det er selvfølgelig også sandt, det er så op til opdrætter om han/hun er villig til dette, nu kan jeg forstå på dig at sælger er ved at trække lidt i land med salget til dig, dette tager jeg også afstand fra, det skal løses i en dialog... Ikke med den metode at de bare fravælger jer fordi i stiller? ved dette

    Det kunne være en god løsning som de andre skriver at hvis det ender med en operation betaler opdrætter halvdelen eller noget i den stil smiley

    Håber dog at i fider en fornuftig løsning smiley

    Ps. ja en citronmåne er jo en fantastisk kage *SG*


  • Helle U
    Helle U Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #31   1. apr 2009 Jeg talte med mine to lokale dyrehospitaler i dag. Det ene sted ville de slet ikke oplyse pris, da hun sagde at det kom rigtig meget an på alder, størrelse, brokken osv. så det lyder rigtig nok når også din dyrlæge har forskellige priser.
    Det andet sted (som nu også er berygtede for at være dyre!) gav en pris på lige under kr. 5000. Jeg var da nær faldet ned af stolen...

    Haha og så har jeg fundet en pris på 14.500 kr. - men efter at have samlet min kæbe op fandt jeg ud af at det var for mennesker.


  • #32   1. apr 2009 Hej igen
    Kom lige til at tænke på noget i forbindelse med det her.. da du dengang betalte depositum fik du ikke at vide at hvalpen havde brok vel??
    Gjorde du ikke det, så vil jeg jo klart mene at opdrætter, for at blive taget seriøst fremover, skal sørge for at sætte i kontrakten at i tilfælde af operation, så skal hun sørge for det økonomiske i det.
    Vil hun stadig ikke det, så mener jeg seriøst at du iIKKE skal handle med hende, for det er jo ikke fordi du beder om et afslag i pris nu og her, men kun en sikkerhed for at hun går ind og overtager regningen i tilfælde af at det skulle være aktuelt med operation. Så kan du jo risikere at stå om 2 mdr med en hvalp der skal akut opereres, så derfor bør opdrætter skrive det i kontrakten..
    Held og lykke med det smiley


  • Helle U
    Helle U Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #33   2. apr 2009 Det var ikke blevet opdaget dengang hvor vi indgik aftalen og depositum blev betalt. Sælger kontaktede mig da det var blevet konstateret, så jeg tror bestemt ikke at det har været forsøgt at holde skjult. Jeg er slet ikke i tvivl om at sælger er reel og seriøs, men som nævnt før er det også hendes første hvalpesalg så der kan være noget uvidenhed der spiller ind.
    Men derfor vil jeg jo stadig mene at det rent etisk og moralsk som også DKK har sagt vil være på sin plads at få den klausul.

    Nå jeg vil prøve med lidt søvn...om muligt smiley


  • #34   2. apr 2009 Det kan jeg kun give dig helt ret i... Håber i finder en løsning til begges tilfredshed smiley

Kommentér på:
Hurtig hjælp! Nedslag i hvalpepris????

Annonce