1.598 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Læserbrev i "Hunden" Læserbrev i "Hunden"

I april-udgaven ( denne ) af "Hunden" kan man på s. 85 finde et læserbrev med titlen "Behold godbidderne til jeres egne hunde".

Jeg er ganske enig i, at folk ikke skal gå og give andre menneskers hunde godbidder uden først at have fået lov af hundeejeren.

Dét, jeg studser over, er, når der skrives......"Desværre har jeg alt for mange gange været vidne til, at min hund som nu er 10 måneder, løber hen til andre hundeejere, springer op med forpoterne på vedkommende, som derefter giver hende en godbid. ............"

Jamen, kære dame.....hvorfor overlader du på denne måde opdragelsen af din hund til andre, kunne jeg fristes til at skrive.

Jeg mener, at når man på den måde bare slipper sin hund i en park, og man åbenbart ikke kan kalde den til sig, men gang på gang "er vidne til" at andre påvirker hunden i en uhensigtsmæssig retning, så er man sgi selv uden om det.

Nej - igen - det er ikke ok at give andre fremmede hunde godbidder, - men det er sgi da sågu heller ikke i orden, at lade sin hund drøne over og op af andre mennesker.

Men damen bedyrer jo, at hunden fra "dag 1" ene og alene er blevet trænet - og endog trænet meget - med positiv forstærkning som træningsmetode.

Men hun har åbenbart glemt at forstærke sin hund i at blive ved hende, - eller komme ved kald.......eller også virker det bare ikke på en løs hund, som får muligheden for at gøre præcist, hvad den selv vil?

Noget er der da gået galt.

Og hvad jeg heller ikke undlader at notere mig, er, at dette læserbrev er det eneste, som man fra DKK´s side undlader at kommentere.

Jeg synes da et havde været på sin plads, at man lige mindede damen om, at det altså er en uskik at lade sin hund løbe hen til OG springe op ad fremmede mennesker. Det burde et godt indkald eller et godt indlært "nej" kunne forhindre.

Men den linie ønsker man åbenbart ikke at give udtryk for i DKK. Bare det hele er indlært med positiv forstærkning er den "Hellige grav" åbenbart vel forvarret.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Læserbrev i "Hunden"
  • #1   19. apr 2009 Tja.. En hund på 10 mdr der har svært ved at blive på plads? Ikke noget særsyn. Og det hjælper godt nok hellere ikke at træne hvis de dårlige vaner også bliver forstærket på den måde. Jeg må nok indrømme at jeg ikke tager det så tungt hvis så unge hunde hopper op ad mig - min forventninger til hvad en hund i lømmelalderen forstår er begrænsede.

Der er hellere ingen der siger at hunden er sluppet et tilfældigt sted for at overfuse alt og alle - det kan være i en aflukket løbegård el. lign., hvor kontakt til hunden kun kan ske ved at man frivilligt går ind i området, hvilket snildt kan være tilfældet i og med "ofrene" har hundegodbidder på sig.

• #2   19. apr 2009 For lige at understrege: jeg mener ikke at der er tale om at overlade opdragelsen til andre mennesker, men et ønske om at andre ville holde op med at sabotere hendes træning.

• #3   19. apr 2009 Jeg synes OGSÅ det er forkert af andre mennesker at belønne, når hunden springer op ad en. MEN sker det at andres hunde springer op af mig, fordi de er glade eller tror man har godbidder, ja så er jeg egentlig ret ligeglad. Altså det er hvad der kan ske, og sådan er det jo bare. Det er bare lidt surt hvis det er en stor hund smiley Men jeg kunne aldrig drømme om at belønne den adfærd.

• #4   19. apr 2009 Søster McFluff

Du skriver: "En hund på 10 mdr der har svært ved at blive på plads? Ikke noget særsyn."

- Nej, - det er det desværre ikke, men det bliver det ikke mere rigtigt af. Og hvis man så har en hund på den alder, som ikke kommer ved kald, så er det da ved Gud heller ikke hverken smart, hensynstagende eller lovligt at slippe den helt løs i en offentlig park!

Du skriver: "Og det hjælper godt nok hellere ikke at træne hvis de dårlige vaner også bliver forstærket på den måde."

- Nu er andre mennesker jo ikke sat i verden for at skulle "hjælpe" en tilfældig hundeejer i hans/hendes opdragelse af sin hund, og det kan i mine øjne aldrig blive en fremmeds ansvar.
    Der skal jo desuden være en adfærd, før man kan forstærke den! Og det er vel, hvordan man end vender og drejer det, ejerens opgave at træne sin hund, - ikke en tilfældig anden hundeejer. Og det er dermed også ejerens ansvar, at hunden ikke løber hen til andre og hopper op af dem.

Du skriver: "Jeg må nok indrømme at jeg ikke tager det så tungt hvis så unge hunde hopper op ad mig - min forventninger til hvad en hund i lømmelalderen forstår er begrænsede."

Jeg er skam fuldstændig ligeglad med, om hunde hopper op eller ej. Det er ikke dét, det handler om for mig.
    Jeg vil så sige, at mine forventninger til, hvad en hund kan, når den er 10 mdr. gammel så sandelig handler mere om ejerens formåen end hundens. Og jeg er sandelig godt klar over, at langt, langt de fleste ikke formår at have styr over deres hund, når den er 10 mdr.

Men derfor er det stadig ejerens ansvar, at kunne styre sin hund under de rammer, hvor ejeren selv vælger at slippe sin hund.

Jeg synes, at det springende punkt her er, at episoderne finder sted i en offentlig park, - ikke et træningssted, hvor man kan forvente, at instruktøren har intrueret alle kursister således, at hvis en hund slippes løs, - så ved de andre kursister og er med på, at de er hjælpere til hinanden.

Man kan ikke som givet løbe an på, at fremmede i en offentlig park vil "hjælpe" en med at opdrage sin hund. Det er og bliver ens eget ansvar.

Jeg forstår godt ejerens irritation og ærgrelse, men omvendt mener jeg ikke, at man kan tillade sig at bebrejde folk, når det er hunden, som tager kontakt og ejeren, der ikke kan kalde den til sig.

Du skriver:"Der er hellere ingen der siger at hunden er sluppet et tilfældigt sted for at overfuse alt og alle - det kan være i en aflukket løbegård el. lign., hvor kontakt til hunden kun kan ske ved at man frivilligt går ind i området, hvilket snildt kan være tilfældet i og med "ofrene" har hundegodbidder på sig."

Hunden er sluppet i en offentlig park.

Du skriver: "For lige at understrege: jeg mener ikke at der er tale om at overlade opdragelsen til andre mennesker, men et ønske om at andre ville holde op med at sabotere hendes træning."

De fremmede mennesker står jo ikke og kalder på hendes hund, - der står højt og tydeligt, at hunden selv opsøger og springer op af fremmede mennesker, så hvad du kalder sabotage vil jeg kalde ansvars-fralæggelse.

At det så tillige er ulovligt at slippe sin hund, når den ikke er trænet til at komme, når der bliver kaldt, er jo så en hel anden snak.

• #5   19. apr 2009 Jannio & Morten

Jeg kunne heller ikke drømme om at belønne en fremmed hund, som kom løbende hen til mig og hoppede op.

Vi kan da hurtigt blive enige om, at det da er komplet idiotisk!

Men omvendt kunne jeg da heller ikke drømme om at forvente en HELT BESTEMT reaktion fra fremmede i forholdet til mine hunde, hvis de kom løbende hen til dem.

Jeg tænker da altid "worst case scenario", - alt andet er i mine øjne idiotisk. Jeg kunne aldrig drømme om at forlade mig på, at fremmede mennesker skulle hjælpe mig i min træning og opdragelse af mine hunde, - langt mindre skrive læserbreve om det.
    Mine hunde er MIT ansvar......længere er den ikke!

• #6   19. apr 2009 Lise ;

Kunne ikke være mere enig ! smiley

• #7   19. apr 2009 Jeg kalder det sabotage at de giver hunden godbidder og dermed forstærker adfærden, ikke at vedkommende undlader at rette hunden. Jeg er enig med dig i at det ikke er alle andres opgave at træne hunden - men det gælder saftsuseme da også for træning af negativ adfærd.

"op med forpoterne på vedkommende, som derefter giver hende en godbid."... Som du selv skriver. Komplet idiotisk.

• #9   19. apr 2009 Lenschow

Kunne du prøve at udtrykke, hvad du mener i forholdet til emnet, - eller foretrækker du bare og sidde og komme med ligegyldigheder?

• #10   19. apr 2009 Søster

Du må hjertens gerne kalde det sabotage for min skyld - dét skal ikke skille os ad.

Men jeg mener, at dén, som skal og bør have fat i den lange ende, er og bliver ejeren.

Som sagt er det sgi da ærgerligt, at verden ikke er indrettet, så alt arbejder MED os. Desværre er virkeligheden ofte indrettet sådan, at vi støder på situationer, som arbejder imod os, - men sådan er det nu engang.

Og denne ejer, som skriver dette læserbrev bør i mine øjne "feje for egen dør" først.

Jeg finder dét faktum, at man slipper en hund, man ikke kan styre endnu, løs i en offentlig park for langt værre, end at der er en tilfældig fremmed person, som giver en fremmed hund, der selv løber hen og springer op af vedkommende, en godbid.

Hvorfor er det så forfærdeligt at bede folk om at være ansvarlige for deres EGEN situation, før de begynder at pege fingre af andre?

Når denne ejer, som hun selv skriver, "gang på gang er vidne til" at hendes hund løber hen til og springer op af andre mennesker, - hvorfor kan hun så ikke tage dette faktum til sig og gøre noget effektivt ved det?

• #11   20. apr 2009 Lise

Jeg synes nu ikke at jeg giver udtryk for at det er forfærdeligt at du efterlyser ansvar for egen hund - jeg er ikke engang uenig, jeg ser bare ikke noget galt i at komme med en venlig henstillen til andre hundefolk om ikke at fodre andres hunde.

• #12   20. apr 2009 Næææ - men man kunne så måske starte med at rette en venlig henstilling til folk om at have styr på deres hunde inden de vælger at slippe den løs.

Det er jo et spørgsmål om prioritering. Hvis ejerne havde styr på deres hunde, - som det både er lovpligtigt og i mine øjne ordentlig hensynsfuld opførsel at have, - så var der jo ikke behov for at bede folk om at hjælpe sig, når ens hund kom drønende hen og hoppede op af dem.

• #13   20. apr 2009 Lise

Det gør du da bare. Det er et frit land vi lever i. Forfatteren oplever et problem med godbidder, og du oplever et problem med løse hunde: I er lige berettiget til at skrive breve om det. Ingen hovedrysten herfra

• #14   21. apr 2009 Søster

Ja, - vi er lige berettiget til at skrive, hvad vi vil, men man er ikke lige berettiget til gøre, hvad vi vil:

På den ene side at give en fremmed hund, som uopfordret er løbet hen til en og hopper op af én, en godbid, - og på den anden side at slippe en hund løs af linen, når man ikke har styr på den.

Det er både hensynsløst og ulovligt at slippe en hund løs, man ikke kan styre.

Det er dog, - sidst jeg tjekkede - endnu ikke ulovligt at give en fremmed hund, som hopper op af en, en godbid, - allerhøjst noget dumt.

• #15   21. apr 2009 Lise

Derfor kan man vel godt bede folk om at lade være?

• #16   21. apr 2009 Når en ejer af en hund vælger at slippe sin hund løs, vel vidende at der ikke er styr på den, vælger vedkommende samtidig at "smide sin hund for løverne", forstået på den måde, at man må regne med - eller ligefrem forvente - at ikke alle synes lige godt om ens hund.

Det, at nogle har givet omtalte hund nogle guffer når den er hoppet op af dem, er i mine øjne ret nådigt sluppet.

Jeg ville personligt reagere helt anderledes, hvis en løs hund, godt mudret til, våd eller andet, hoppede op af mig. Det var ikke en guf den fik for den præstation !

Er 100% enig med Lise her - hvis det er så stort et problem for hundeejeren at folk giver hendes hund guffer - så hold den i snor.

Jeg kan overhovedet ikke se, hvordan man kan se det anderledes ..

• #17   21. apr 2009 Søster

Vi har jo ytringsfrihed.

Kommentér på:
Læserbrev i "Hunden"

Annonce