627 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Overvejelser inden valg af race Overvejelser inden valg af race

jeg kunne godt tænke mig at høre folks overvejelser inden valg af race.. Hvilke forventninger har I til det at have hund..
Og ikke mindst.. Ud fra de betragtninger, hvilken race valgte I så ?

Opfylder hunden de forventninger ?
Hvordan / hvordan ikke ?

Har der været nogle overraskelser ?

De vellykkede valg er selvfølgelig dejlige at høre, men mndst lige så vigtige er de "forkerte" valg..

Håber I vil dele det med mig

Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af koblingsdåser til armatur 1.200 kr.
  • Nedringning og bort skuffelse 30.000 kr.
  • Ukrudt 600 kr.
  • Bathroom Drain Unblocking Needed 1.050 kr.
  • Badeværelset afløb tilstoppet 960 kr.
  • Udskiftning af tagrende 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvejelser inden valg af race
  • #1   21. apr 2009 For mit vedkommende var det en tilfældighed at min første hund var boston terrier. Brød mig ellers ikke om terrier men faldt pladask for min Sylvester. Racen opfylder de fleste af mine krav - den er lille og let at have med, den er en god familiehund og fælder og gør ikke ret meget. Jeg valgte så en boston terrier som nr 2 også da jeg blev glad for racen og dens fantastiske humør. Jeg er glad for at den er adræt og kan løbe og lege uden besvær i modsætning til andre racer med meget flade snuder. Næste gang overvejer jeg tibetansk spaniel for dens gode tilpasningsevne og relativt lette temperement eller sheltien som er let at opdrage og er god til agility samt er en god familiehund...

• #2   21. apr 2009 Jeg ønskede en mellemstor hund, som man kan træne til en høj grad af lydighed, og som vil synes at agility er en sjov sport.
    Hunden skulle have en vis portion vagtsomhed, og må gerne sige til når der komme nogen.. På daværende tidspunkt boede jeg alene ude på landet med langt til naboer og det gav en vis tryghed uden at hunden desideret skulle være vagthund.
    jeg ønskede også en hund, der knytter sig til sin ejer, men samtidig kan hvile i sig selv og slappe af når der ikke sker noget.

Valget faldt på en tervueren... Lige det der med at slappe af kan det godt knibe med, men hun har efterhånden lært det..
    Jeg er blevet så glad for racen, at den næste hund også bliver en belgisk hyrdehund... Om den bliver sort eller rød /grå er ikke så vigtigt

• #5   21. apr 2009 Første del i mit valg fra egentlig et fravalg af huskien.
    Så med mere realistiske øjne fik jeg hevet frem at jeg nok skulle finde en mindre og mere praktisk og økonomisk race. Tænker både i mindre foderforbrug, gratis i tog og bus til og fra træning/træf og udstillinger. Og som er til at få passet hvis man skal noget en dag eller to. Der ud over valgte jeg aktivitetsnivea efter hvor meget tid jeg har når jeg har mindst, men stadig er hund der er med på mere nå tiden og lysten byder sig på. En race der var klar på træning, en race med et stabilt og sundt temperament som kan med alt og alle! og god general sundhed. Der ud over skulle udseenet - også i udstillingsform - tiltale mig, og pelsplejen skulle være tilstede, men uden at kræve klip og det vilde. Og så gider jeg ærligt ikke de racer som er "oppe i tiden", hvor der avles på alt der kan kravle.

Jeg synes egentlig jeg har ramt skide godt med bolognesen! Det eneste minus jeg har oplevet i mit valg, er at jeg stadig ikke har fået min husky... men det må vente til tid og plads og økonomien er der til den type hund smiley

• #7   21. apr 2009 Jeg ville gerne have en mindre hund men ikke en som skal bæres. Jeg ville gerne have en som jeg kunne have med overalt men også kunne løbe lange ture med..

Jeg var første gangs hundeejer så jeg ville også have en hund som var en god førstegangs hund. Den skulle være lærernem så det at få en hund for første gang kun ville blive vellykket og noget meget positivt, og ikke mindst så skulle hunden være smuk!
    Alt dette kan man så få i en sheltie, og så ligner de jo til en forveksling collier, som jeg syntes den gang var jorden smukkeste hund, nu er den røget ind på 2 pladsen og sheltie som nr 1,..
    Det var sådan jeg fandt min race som jeg i dag skal være opdrætter af smiley

• #8   21. apr 2009 Jeg ville have en agilitystjerne hehe smiley Men synes borderen var for stor (villr gerne have en lille hund, man nemt kunne tage med rundt) og sheltien for pelset... i mit hoved stod valget derfor mellem den dansk/ svenske gårdhund og border terrieren... Er dog ikke den store fan af terrier-sindet, så valget faldt på den dansk/svenske...

Men så kom min mand og blandede sig hahaha... han ville have en labrador - for dem var han vokset op med, og det var verdens bedste hund... men i mine øjne er den for gumpetung til at løbe agility og jeg synes generelt at de er nogle skrumler størrelsesmæssigt....

Men kompromissets svære kunst blev muligt, da vi fandt en blanding af d/s gårdhund, lab og cocker og det er så Karla... Det endte dog med, at jeg fik min vilje på sin vis, for lige bortset fra farven og de lidt for lange ben.. er hun d/s hele vejen igennem smiley

Kommentér på:
Overvejelser inden valg af race

Annonce