Neutraliser jeres hunde! Neutraliser jeres hunde!
Dog ikke dem der ligger inden med gode racestandarder og linier!
I dette indlæg, vil jeg gerne høre jeres mening omkring neutralisering af jeres hunde, hvorfor i gør det? og hvorfor i ikke gør det?
Synes efterhånden det er det bedste vi kan tilbyde vores hunde, som lever som familiehunde.
Som ingen fremtid skal have i avlen.
Inden jeg fik min hund var det bestemt, at han skulle katreres, dog var jeg i tvivl om tidspunket.
Jeg valgte at kastreret ham fordi, jeg ikke kan se fornuften i at lade være. han er uden papire og har jeg har ingen erfaring med avl, så det skulle jeg hvert fald ikke begive mig ud i.
Så i må meget gerne fortælle mig hvorfor i har jeres hunde neutraliseret eller hvorfor ikke har. Hvilke fordomme i har overfor det osv
Da jeg er meget nysgerrig. *SS*
det gælder selvfølgelig alle racer og blaninger
feb 2005
Følger: 120 Følgere: 121 Hunde: 3 Emner: 259 Svar: 2.852
Af den simple årsag at hunde bliver aflivet i hobetal og hvad enten man vil det eller ej, vil den gængse dansker vælge hunden med tavle hvis der står 2 collier foran dem på et internat... Så er det den uden som må lade livet...
Jeg synes også at helbredsmæssigt er det mest hensigtsmæssigt at lade papirløse hunde neutraliseres.
Jeg må indrømme at jeg er ved at brække mig over alle dem som sætter deres hanhunde til avl og tæver som bliver parret uden at have undersøgt dem for noget som helst whatsoever... Men det kan man jo godt forstå for for de 4000 kr de kan sælge hvalpene for og så uden ansvar - det er da hurtige og gode penge, hva´!
Nej, jeg synes at der ligger et stort ansvar i at avle hunde og derfor bør papirarbejdet osv. også være i orden... !
feb 2005
apr 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 1.237
Synes bare jeg møder mange fordomme over for kastration, at det er unaturligt, de mister deres identitet, andre hunde kan ikke læse dem, og det er syndt for hunden. Jeg står tilbage med et kæmpe spørgsmålstegn, da jeg synes det er en gang vrøvl.
Personligt har Murphy aldrig være den dominerende type, og er heller ikke blevet det efter ;-))
Han er stadig en en hanhund med kæmpe H
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 12 Svar: 171
Min Shar-pei tæve skal ikk steriliseres,da jeg gerne vil ha hvalpe på hende om et års tid eller 1½..vil godt prøve og ha et kuld hvalpe,og evt beholde en af dem..*S*
Kan godt være hun blir steriliseret når hun har haft et kuld hvalpe,men er ikk sikkert..skal på et tidspunkt ha en han-hund men vil helst ikk kastrere ham,kommer meget an på om det er nødvendigt..sys det er bedst og lade dem være som de er født,men det er bar min mening..!
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 2.538
aug 2005
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 139
June: Hvorfor er det helbredsmæssigt det mest hensigtsmæssigt at lade papirløse hunde neutraliseres? Mener du for at undgå videre avl?
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.595
Mojo er den eneste jeg har haft som ikke var neutraliseret, og det resulterede jo i et hovsakuld, et lækkert kuld hvalpe som alle har fået prima hjem, så hvalpene har jeg ikke fortrudt, men jeg har fortrudt hun fik lov at få hvalpe......
Og jeg sysntes det er rigtig gode træk at folk de neutralisere deres hund, og det er jo virkelig en stor hjælp på mange måder.
Jeg sys meget godt om den Franske lov der byder alle papirløse hunde at blive neutraliseret.
Jeg ved mange de skriver at de jo ikke skal udstille eller avle, og at en blanding er ligeså god som en raceren..........jamen det er den da også, men jeg vil med garanti mene at ALLE kan finde en race som passer lige nøjagtig til dem, måske ikke lige på en uge eller to, men med lidt tid og en god gang rescearch.
apr 2005
Og vil gerne have flere meninger *SS*
Synes helt klart det er det bedste der sket min hund, vi samarbejder på helt specielt måde, han er meget mere opmærksom på mig
Jeg synes det var så pinligt, at jeg gang på gang skulle hive ham ned fra tæver, fordi han var så tunghør, nu er han blevet tævernes ven ;-))
sep 2005
maj 2005
Følger: 77 Følgere: 77 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 1.634
sep 2005
sep 2005
aug 2005
sep 2005
apr 2005
sep 2005
jun 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Hunde: 1 Emner: 338 Svar: 3.686
feb 2006
*CASEY*
Din hanhund har hvis oz været med meget stort H,så sys helt sikkert det var det rette valg både for dig og ham..! *S*
jun 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Hunde: 1 Emner: 338 Svar: 3.686
Jeg er både tilhænger og ikke af neutralisering ;o)
jan 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.493
Så hvor jeg boede før, en Cavalier der var blevet kastreret..den var MEGET mindre end min egen (men samme alder), og ejeren sagde selv, at den var stoppet med at vokse efter indgrebet(ved så ikke om det havde noget med det at gøre)...plus den blev "jagtet" af hanhunde, da de ikke kunne finde ud af om det var en tæve eller hvad.
Mine forældres blandingshund fik det gjort, men det var pga af af sygdom i underlivet, og den fik fjernet det hele. De har haft 3 tæver der alle døde af kræft i underlivet, så de turde ikke tage chancen igen. Men det er jo altså ikke et mindre indgreb, så synes man skal tænke sig lidt om.
dec 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 629
Nåh... spøg til side...
Jeg har ikke i sinde at sterilisere Nellepigen...
Jeg har det lidt svært ved at skulle fjerne noget fra hende, som stadig er "rask" !! (Håber I ved hvad jeg mener !!) Der er jo altid en risiko når hunden skal i bedøvelse... Men hvis hun nu ville blive besværet af sin løbetid eller bliver falsk gravid... så vil jeg sikkert ændre mening... måske...
apr 2005
Hvis han mødte en tæve i løb, blev han altså kuk kuk, og hvad skal jeg bruge det til? For mig gælder det om at vi begge trives bedst med hinanden. Og det har en kastration været med til, at gøre det nemmere!
feb 2005
Jeg mener at det er det rigtige at gøre fordi at der ingen krav stilles til papirløse hunde. Der bliver avlet i flæng på eksempelvis amstaffen og det kan umuligt være en sund udvikling.. Jeg har selv fået min hanhund tjekket i hoved og r** , noget som jeg mener at alle som vil deltage i avlen bør gøre... Derfor :0)
nov 2005
apr 2005
aug 2005
feb 2005
jan 2006
nov 2005
feb 2006
apr 2005
De skal siges, at han for første gang selv domineret en hvalp EFTER han blev kastreret...ret sjovt synes jeg alligevel
nov 2005
jan 2006
jan 2006
aug 2005
Det er trods alt hundens natur at formere sig.....
Det er hundeejerens ansvar, at drengene ikke er til gene for pigerne! Det er ofte et spørgsmål om den rette træning og dermed en ansvarlig ejer.......
feb 2005
Noget andet er som du, Alias (i al hemmelighed Rikke) skriver at folk bør spare op så de har råd til at købe en hund som er noget dyre end de som man ser i dba... jeg har selv givet 8000 for min hund. Så kommer vacinationer, forsikringer, dyrlæge regninger, udstillinger, foder m.m oveni... Det er nogle penge som jeg mener at man bør have når man anskaffer sig hund.. -og ikke kun liiiiige det beløb hunden koster i dba.dk...
apr 2005
Hvorfor tror i at de fleste hunde der er til salg er unge hunde,som ikke er neutraliseret.
nov 2005
feb 2005
aug 2005
Det skal lige siges, at min Staff Bull var tjekket for alt og alligevel havde han allergi og døde af en muligvis arvelig hjertefejl.....
nov 2005
Følger: 60 Følgere: 60 Hunde: 6 Emner: 102 Svar: 1.904
jeg kunne aldrig selv finde på at få nogle af mine hunde steriliseret med mindrer at de fejlede noget så det var nødvindigt, syntes ikke det er fedt at menesker lave et indgrep på/i en hund fordi de syntes det er nemmer vi operaer jo heller ikke bare fordi vi syntes det er sjovt.
bare min mening ....
apr 2005
feb 2005
Alias - Man bør også have plads i budgettet til sin hund, uden tvivl enig *S*
Linda S : Det er jo lige det... Var forældredyrene tjekket ? Jeg har selv valgt at få tjekket Jokes , men der var intet krav fra DKK´s side af...
feb 2006
apr 2005
15.000 hunde bliver aflivet hvert år af adfærdsproblemer, IKKE sygdom. Og ud af de 15.000 er jeg sikker på mange af dem, kunne undgå adfærdsproblemer fordi de simpelt nok ikke har så mange hormoner der fare rundt i kasketten på dem.
nov 2005
du har helt ret i at det kunne afhjælpe mange unødige parringer men der sker også rigtigt mange udnødige paringer med hunde som har parpir på og så ville der bare kommer mange flere dårlige paringer med de hunde som har parpir ind vi har i dag.
og hvad så med de avler som vikrelig er gode avler men som ikke gider at gå op i om deres hund går pænt i en ring osv og bare vil og kan avle rigtig rigtig gode hunde bare uden parpir??
sep 2005
Følger: 121 Følgere: 122 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 974
Jeg Enig med Både Casey og June, vi ser meget ens på det med avl. Der bliver avlet på alt der kan krybe og gå. det værste ved at være her på HG er at man ser nye parringer, som gør en deprimert hver dag. Før jeg var herinde levede jeg i lykkelig uvidenhed.
Men jeg vil også sige at jeg har en forkærlighed for ikke. kastrerede hanhunde -De ser så ædle ud. Jeg vil faktisk sammenligne det lidt med Hingste og vallaker. Hingste er bare Helt specielle:)
Når Tæver bliver steriliseret, synes jeg ofte de liver mere op bliver mere legesyge. Du slipper for blødning og evt falsk drægtighed der kan medbringe store depressioner hos tæven:(
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
nov 2005
ja så kan vi da i det mindste blive enige om noget...
jeg har det bare på den her måde at vis man vil have en sofa katofel "familie hunde" en hund som ikke har noget drive så skulle man nok heller købe en hund hvor det drive ikke ligger i den (køb en hund efter dit behov og ikke efter den udsene det er levende væsner vi har med at gøre)
og kan kun give dig ret i at det er forfærdligt at der er 15.000 hunde som bliver aflivet vær år pga adfærdsproblemer og ja det kunne nok ha været gjort mindrer hvis de var blevet kastereret men ikke meget tror jeg for på nogle hunde hjælper det ikke på deres drive..
nov 2005
nogle gange så får du meget beder brugs hunde ved blandinger og det er også nogle gange nemmer at finde hunde som arb rigtig rigtig godt uden parpir pga at der er rigtig mange avler som desværre bare avler sofakatofler og ikke arb med deres brugs hunde ...
og så er der bare nogle som ikke gider at gå med deres hund i en ring og få den avls godkendt men heller vil arb med den så den bliver brugt rigtigt og på den måde hvor den har det bedst..
apr 2005
Men de ser nu mere ædle ud, som hingste.
Og her tænker jeg selvfølgelig,at når de udelukkende skal holdes som kæledyr, altså ikke som brugshund eller avlshund, synes jeg os det er fornuftigt at kastrerer sin hanhund.
Og så lade opdrætter om avl.
apr 2005
sep 2005
Som du Skriver
"nogle gange så får du meget beder brugs hunde ved blandinger og det er også nogle gange nemmer at finde hunde som arb rigtig rigtig godt uden parpir " Det er jo det samme med hunde med papire.
Det er jo ikke umuligt at finde avlere der både har stamtavle på hundene og træner dem. OG går til udstilling.
nov 2005
for fordi du har en "god" hund på parpir så betyder det slet ikke at du får en god avel.
en god avler kan se og ved hvad han får ud af i sin avel osv.
sep 2005
Vi er ret enige, det er meget det samme som med Heste. Der er det jo mere normalt at have en vallak end en Hingst. Det er kun avls dyr der bliver beholdt som Hingste, det synes jeg er en meget fornuftig måde at kontrolere avl.
nov 2005
der er bare nogle hunde racer som hvor det er eller næsten er umuligt at finde gode arb hunde med parpir ...
nov 2005
som bandog - alu bull - dogo cubano - lakota mastino - giant maso..
og hvorfor skulle man ikke måtte avle på dem???
apr 2005
Vi kan alle sidde og sige man bare skal lære, at styre sin hund, og bla bla bla Men så længe der ikke stilles krav til hundekøbere, alder, erfaring osv holder den ikke.
I den rigtige verden er det specielt ikke-kastreret hanhunde der laver rigtig meget balade og det kan man nok ikke bare lave om på, med mindre man øger kastration.....Og hvalpeproduktionen med steriliseret hundnunde.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.303
Jeg er en af de pengegriske personer, som er med til at gøre jer deprimeret her på HG.
Jeg er selvfølgelig imod tvangs sterilation af hunde, men kan godt se at der er rigtig mange hvalpe lige p.t MEN.....jeg havde en lang snak med min dyrlæge, da han var her for at chippe og vacc hvalpene. Han fortalte at der var meget stor efterspørgelse på hvalpe lige nu....om der er flere som gerne vil have hund lige nu....eller om det er blevet en trend...det ved jeg ikke.
Jeg vil tilføje, at jeg absolut ikke tjente på mine hvalpe.....at Emma blev så syg bagefter var der jo ingen som kunne vide og det kostede 14000,- men oven i det skal så lægges alt det foder som vi købte til både Emma og hvalpene + det lidt lækre så som tun, torskerogn, a-38 o.s.v.
Jeg afleverede 7 stk hvalpe som var chippet, 1. vacc, sundhedstjekket samt ormekur til en pris fra 2500,. - 3000,- fortæl mig hvor overskuddet er ?
Jeg bryder mig ikke om at blive stemplet som en ussel pengegrisk person blot fordi jeg har fået et kuld blandingshvalpe.......måske hidser jeg mig unødigt op, men det gør sq ondt at høre, når man virkelig har lagt et kæmpe arbejde i de hvalpe.
apr 2005
Men det er primært familiehunde jeg tænker på, eller sofahunde eller hvad du vil kalde dem ;-))
Murphy er meget racetypisk i sit sind os efter kastrationen. I følge dyrlægen kan han vokse knoglemæssigt i længden, dog ikke noget jeg har bemærket endnu.
apr 2005
sep 2005
Du her ikke gjort mig deprimeret, jeg synes at alt hvad jeg har læst om dit engagement i dine hvalpe har været yderst seriøst. Så der kan jeg ikke sætte en finger.
Men med så meget andet er der altid undtagleser.
nov 2005
Ja jeg har lige haft et kuld blandingshvalpe...mor blanding og far ægte m. tavle.
Jeg bygge mit indlæg på denne kommentar:
" Der bliver avlet på alt der kan krybe og gå. det værste ved at være her på HG er at man ser nye parringer, som gør en deprimert hver dag. Før jeg var herinde levede jeg i lykkelig uvidenhed."
og bla. dette:
"Jeg må indrømme at jeg er ved at brække mig over alle dem som sætter deres hanhunde til avl og tæver som bliver parret uden at have undersøgt dem for noget som helst whatsoever... Men det kan man jo godt forstå for for de 4000 kr de kan sælge hvalpene for og så uden ansvar - det er da hurtige og gode penge, hva´! "
Men det er kun nogle eksembler som jeg har hørt såååå mange gange før.
Min pointe er, at mange tror at dem som avler på blandinger kun gør det for pengenes skyld....hvad der nok også er nogen som gør, men man kan ikke generralisere.
nov 2005
Jamen det er jeg da glad for at høre :0).....jeg ser altså heller ikke mig selv sådan *SS*....håber jeg da heller ikke mine hvalpekøbere gør.....ellers havde de nok heller ikke købt af mig *GG*
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.707
Men jeg har ikke noget i mod andre gør det.. jeg ville nok ikke gøre det medmindre det var højst nødvendigt
nov 2005
Det var faktisk i mine tanker at springe tråden over.....altså læse den uden deltagelse. .....hvorfor....ja fordi jeg ikke orker at skulle svare på 1000 spørgsmål som der unægtelig vil komme, når jeg skriver at jeg ikke er imod parring af blandinger.....for hvordan kan jeg være det når jeg selv har haft et kuld.
Jeg kan sagtens forstå nogle af agumenterne og der bliver også skrevet en masse som selvfølgelig er ganske sandt.....men jeg er bare vældig træt af at uansvarlighed og pengegriskhed altid skal indgå i sådanne diskutioner.
Emma skal ikke have hvalpe nogensinde igen, så det er ikke fordi jeg skal til at lege avler....slet ikke.
Jeg kan sagtens følge problemet med masseproduktion af am staff....jeg har da selv bemærket, at der er enorme mængder hvalpe tilsalg, men sådan er det desværre når en hund bliver populær......ligesom det skete med golden og dalmatinere engang.....nu er det bare chihuahua og amstaf...det kan godt bekymre mig en del.
Det var altså ikke for at lyde som en sur gimpe...mit tidligere indlæg......men blot fordi dråben var nået.....ellers deltager jeg aldrig i disse diskutioner
nov 2005
Ja de hvalpe er super nuttet og faldet rigtig godt ud, men som sagt så var det ikke for at score kassen, så jeg kunne aldrig finde på, at tage 4-5000,- for dem. Grunden til at de blev chippet og vacc var, at jeg ville være sikker på at det blev gjort...man har et ansvar også selvom de ikke er ægte
nov 2005
3 af dem er oprette herinde, men du kan se dem på min hjemmeside som står på min profil
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
Tænk hvor mange problemer man kunne løse og hvor mange hunde skæbner der ikke ville ende med aflivning pga uønskethed - hvis man neutraliserede alle hunde uden tavler
amstafferne især ville opnå meget ved det - simpelthen fordi mange af de ansvarlige avler ikke vil sælge til mange af de suspekte typer der render rundt med en amstaff i dag!
Og kigger man på internaterne, sidder der en klar overvægt af blandinger
I avl kan man også se at det er de færreste der fx HD fotografere deres hunde inden parring - nogen gør det men det er stadig de færreste!
nov 2005
(link fjernet)
og de 2 andre finder du nede i hendes beskeder :0)
dec 2005
dec 2005
dec 2005
Neutraliser jeres hunde!