Hundefoderjungle - hjælp Hundefoderjungle - hjælp
Jaaaa, nu sidder jeg og er ved at bestille kattefoder fra zooplus.uk. De er jo dælme billige og med deres 10% rabat på ens første bestilling er de endnu billigere, så det ville jo være svært rart også at købe hundefoder derfra.
Meeeen, de har jo ikke Olivers, som Lia plejer at få og jeg føler ikke, at jeg kender nok til de andre mærker til at kunne sige om det er et godt foder eller ej. Jeg har lidt kig på følgende mærker:
Orijen
Nutro
Purina
Er det skidt? Godt? Hvad skal man være opmærksom på mht. hundefoder? Her tænker jeg på korn, proteinindhold osv.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
Jeg var også været næsten faret vild i foderjunglen...har prøvet meget forskelligt. Er endt op med en blanding af Luposan Sport og Kingsmoor tilsat lakseolie. Det trives sylfiderne super på, men det er jo så individuelt og det er det der er svært, synes jeg. Zooplus kan kun anbefales, jeg køber Luposan der:))
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
apr 2005
Følger: 127 Følgere: 127 Hunde: 4 Emner: 408 Svar: 3.950
apr 2008
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.481
Jeg har valgt Arcana.
http://www.porcani.dk/group.asp?group=131
Selvom ingen af mine hunde har allergi, så kan jeg ikke se nogen grund til at de får korn eller anden form for f.eks. gluten og tilsætningsstoffer.
Jeg har fundet kvaliteteten af dette foder helt i top.
Læser man beskrivelsen af indholdet, sidder man jo og bliver helt lækker-sulten. *GG*
Mine hunde trives i hvert fald super, med flot pels og energi.
Men det betyder jo ikke at der ikke er mange andre gode mærker også.
Arcana var bare mit valg. ;0)
mar 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 430
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
dec 2007
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 110
jeg foder mine katte med josera, det kan kun anbefales:)
apr 2008
aug 2008
Janne: Lia med sine 25-26 kg. ligger lige på grænsen til "Large Breed", så hun må helst ikke få for meget protein. Da jeg fik hende, havde jeg planlagt, at hun skulle fodres med Kingsmoor, men opdrætter mente der var for meget protein i deres hvalpefoder.
Til I andre: Tusinde tak for tilbagemeldingerne! Jeg kan se, at det ikke bliver Orijen, der kommer i indkøbskurven og sandsynligvis heller ikke Purina. Vil kigge nærmere på Luposan, Arcana og Josera.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 130
jan 2008
Jeg er ellers glad for min dr. dyr, har tillid til ham og han er super dygtig på alle andre punkter, men lige foder, der føler jeg at de hver gang vil sælge deres eget og ikke give råd ud over det.
Så jeg føler virkelig de er farvede og "sælgere" som gerne vil sælge deres eget produkt.
Det er lidt trælst.
apr 2008
Men man skal jo naturligvis gøre hvad man føler er rigtigt...jeg er i det hele taget sådan lidt økoflippet og hippielike;))
jan 2008
Tilsætningsstoffer og korn som fyld-produkt, er jo ikke naturligt for en hund at spise.
Lige angående Acana, så har de tilsat 1 liter lakseolie i maden, så derfor kan man spare dette væk hvis man er én af dem som kommer lakseolie oveni tørfoderet.
Maden "dufter" også bare af fisk, hvilket gør at Bergkamp grov-æder det ;0) Mens Almunia som før slet ikke ville røre sin mad, nu spiser næsten op.
Og pelsen bliver jo flot med sådan noget lakseolie.
aug 2008
aug 2008
jan 2008
Altså én af poserne.
Jeg havde problemer med at finde et mærke indenfor allergi-foder som havde en light-udgave. Det var enten allergi-foder eller jeg skulel vælge diæt-foder. Så fandt jeg Acana og kunne få begge delle.
Jeg synes de har fået utrolg mange varianter med både kylling, laks og lam og spændende ekstraingedienser som æg, æble, gulerod og græskar.
aug 2008
http://www.dogfoodanalysis.com/
apr 2005
Følger: 127 Følgere: 127 Hunde: 4 Emner: 408 Svar: 3.950
apr 2008
M. I, den er supergod den side der:)
jan 2008
Jeg havde da lagt en masse links ind i denne tråd....
har du fjernet dem MI eller er de smuttet i systemet? For så vil jeg gerne ligge dem ind igen.
Det handler om protein i hundefoder.
apr 2008
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Jeg bruger selv Pro-plan til mine vapper.
aug 2008
Man kan vel også kun slette sine egne indlæg?
jan 2008
mere fordi du, MI, gør opmærksom på at Acana har et højt indhold af protein, så det ville jeg lige kommentere:
Jeg har fulgt med i debatten omkring proteiner og undersøgelser omkring dette, fordi dr dyr dengang havde mistanke omkring allergi ved ham.
Og det er efterhånden kun dyrlæger som ikke er opdaterede der siger at protein er skadeligt i store mængder i sig selv... der er mange andre faktorer.
(link fjernet)
For meget protein?
Man ved nu, at det er forkerte proteiner mere end for store mængder af protein, der kan give f. eks hudproblemer. Tilsvarende er der heller ikke nogen indikation for, at ældre hunde skal have lavt proteinindhold pga. risiko for nyreskader. Ny forskning har vist, at protein af god kvalitet ikke har en skadelig effekt på nyrerne, og at ældre hunde til og med kan have gavn af et moderat proteinindhold, fordi de har et større behov til vedligehold af kroppen.
altså er det ikke nødvendigvis mængden af protein, men derimod hvilken protein man fodrer med.
PROTEIN KVANTITET
Man mente engang at store mængder protein var skadeligt for hunde. Siden har man opdaget, at hunde kan metabolisere overskud af protein og at protein er den vigtigste del af hunde og kattes ernæring – nødvendig for at opretholde liv og bevare organernes funktionsdygtighed.
I dag mener man det er skadeligt at begrænse proteinindtaget, og høje niveauer af kvalitetsprotein er livsnødvendige for optimal sundhed, især for ældre dyr.
Man har længe ment, at højprotein diæter er skadeligt for nyrerne – dette udspringer sandsynligvis af, at man tidligere satte nyrepatienter på lav-protein (og derfor lav nitrogen) diæt. Forskning har siden hen vist, at det ikke er kvantiteten af protein, der er problemet, men kvaliteten. Højkvalitets protein er højt fordøjeligt og producerer derfor færre nitrogen bi-produkter. Et 4-årigt fodringsforsøg af hunde med nedsat nyrefunktion viste, at nedsat protein i foderet IKKE forebygger udviklingen af nyrelidelser, og at nyrefunktionen er bedre hos hunde fodret med højproteinfoder (54%) end foder med lavere proteinindhold (27%).
Højt proteinindhold er også vigtigt for hvalpe. Det naturlige behov ligger på 35-45% protein. Ved fodring med lav-protein foder hæmmes vækst og immunsvaret forringes.
Den opfattelse, at gamle hunde behøver mindre protein, er forkert. Seniorfoder er ofte fremstillet med lavt proteinindhold, højt fiber – og kulhydratindhold og lavt fedtindhold. Et sådant foder vil forårsage dårlig hud- og pelskvalitet og ofte give en hund, der virker konstant sulten. Nye undersøgelser har vist, at det er skadeligt at begrænse proteinindtaget hos gamle hunde.
Gamle hunde har et større proteinbehov end yngre, voksne hunde for at kunne opretholde kondition og muskelmasse. Hvis hunden ikke optager nok protein gennem foderet går kroppen i negativ nitrogen balance og protein vil blive trukket ud fra muskelvæv for at sikre den nødvendige mængde. Dette fører til tab af muskelmasse - og dermed kropsvægt – og til proteinmangel. Et proteinrigt foder er altså ekstra vigtigt for den gamle hund, der ofte ikke længere er så effektiv til at metabolisere protein i foderet, og derfor behøver større mængder tilført. Ofte op til 50% mere protein end unge, raske hunde har behov for.
Ny forskning viser at en højprotein-diæt fremmer udholdenhed hos aktive hunde/arbejdende hunde. Øget proteintilførsel giver mulighed for glycogenesis – evnen til at danne glucose fra aminosyrer. Flere forsøg har bl.a. vist, at der ses flere skader hos hunde i hård træning, når de fodres med lavprotein-foder (16% og 24%), mens hunde på højproteinfoder (36% og 40%) ingen skader havde. Samtlige hunde, der blev fodret med 16% protein foderet fik skader og måtte have pause fra træning.
Protein er vigtigt til reparation af vævsskader, der måtte opstå under træning og til at mindske risikoen for træningsrelateret anæmi. En undersøgelse viste, at hunde, der blev fodret med 19% protein foder....(resten af artiklen kommer snarest..beklager! Der skete en fejl ved kopieringen)
(link fjernet)
Men næringsstofferne skal også være tilgængelige for hunden. Hunde kan ikke forøje alle igridenser i hundemad lige godt f.eks. er korn en dårlig kilde til protein for hunde og forsyner ikke hunden med de aminosyrer hunden har brug for. Mange hunde har specifikke reaktioner overfor enkelte madvarer som kan forefindes i hundemad, og hunden får selvfølgelig ikke meget ud af en madvare, som giver den dårlig mave eller gør hunden syg. Næringstofferne og mængden, som er listet i varedeklarationen, fortæller dig derfor ikke meget på egen hånd, du er også nødt til at kigge på ingredienserne.
Ingredienserne i hundemad er vigtige
Kød er en god kilde til protein for hunde og det er derfor en god ide at vælge hundemad, der har kød eller fisk som hovedingrediens i hundemad. Det formodes at fed fisk kan give hunden en del beskyttelse mod kræft og andre sygdomme. Men fælles for de fleste varedeklarationer er, at de ikke fortæller hviken fisk eller hvilken del af fisken der indgår i maden.
(link fjernet)
jeg kunne finde mere, men stopper her, medmindre I gerne vil have flere oplysninger.
Acanas proteiner kommer fra det høje indhold af fisk, lam og kylling.
aug 2008
jan 2008
og det afspejler også den uenighed der er i valg af foder.
Nogle barfer, andre mener dette ikke er sundt.
Nogen mener Orijen er det bedste foder på markedet, andre mener det er et dårligt foder.
Ja, jeg kunne blive ved.
Jeg endte altså med en beslutning dengang jeg gik igennem denne foder.jungle, at Acana var det rigtige for miine hunde. Men jeg havde prøvet andre mærker inden, så det var ikke mit første valg. Man må jo nogle gange prøve sig lidt frem og se hvordan hunden reagerer på foderet.
Men jeg er i hvert fald tilfreds med mit valg. ;0)
apr 2008
Men det er irriterende, lige når man tror man har fundet noget godt, så kan man læse en undesøgelse, som siger at det er skidt:( Er der egentlig ikke gluten i majs også?
jan 2008
Derfor indeholde allergi-foder (i hvert fald Acana) ikke majs eller hvede.
Jeg giver også rå kyllingelår, gnaveben m.m. Tun, ymer m.m. i maden.
Jeg er også interesseret i barf, men er heller ikke overbevist.
Derfor har jeg valgt dette allergi-foder, hvor indholdet af kød er 60%, ingen gluten, tilsætningsstoffer, farvestoffer eller soya.
Men alligevel et tørfoder jeg har tillid til indeholder alle de vitaminer og mineraler som dækker min hunds behov, som jeg netop ikke er overbevist om Barf gør.
Men det er bare min mening, for der er jo mange som mener det netop dækker.
I sidste ende så handler det om et spørgsmål om mavefornemmelse og tage det valg man har det bedst med.
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Det eneste jeg fik ud af det var hårtab *ss*
Man skal se på sin hund, bruge sin sunde fornuft og så ellers slappe af og nyde sin hund
Dyrefoder er generelt blevet gjort til en ren videnskab hvor hundeejere helst skal være cand.fidus for at kunne ´samle lort op i en pose
Jeg råfodrer mine hunde, har gjort det i nu et halvt år, og hold op hvor er både jeg og hundene glade for det, og en blodprøve hos dyrlægen kan fastslå om hunden mangler noget i foderet hvis man er i tvivl.
Jeg var som mange andre ikke interesseret i at betale en formue for korn, hvede, sukker, biprodukter, koncerveringsmidler, farvestoffer og hvilke ubrugelige ting der ellers bliver smidt i tørfoder efterhånden, så jeg råfodrer nu, ikke efter noget BARF-princip, men efter hvad jeg selv tror virker... og det gør det sgu *ss* Varieret kød og grønt... aldrig har mine hunde set bedre ud... og en dejlig sidegevinst er de meget små lorte der kommer retur... de er jo stort set ikke eksisterende fordi de nu optager det mad de får serveret
apr 2008
aug 2008
aug 2008
apr 2008
"Dyrefoder er generelt blevet gjort til en ren videnskab hvor hundeejere helst skal være cand.fidus for at kunne ´samle lort op i en pose ;-)"
Ja de kære små hundelortefabrikker:DD
Olivers er også super, det spiser mine katte;))
jan 2008
Da f.eks. pasta ofte indeholder gluten, kan jeg se at man laver pasta af majs, for så er det glutenfri.
My mistake.
Hold da op en jungle.
apr 2008
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 195 Svar: 2.444
Ingredienser: Salmon 30,5%, kartofler 30,5%, sild 21,4%, lakse olie 7,6%, roefibre 6,4%, ølgær 2,1%, mineraler 0,8% og vitaminer 0,7%
Mere er der ikke i - Du kan evt. læse mere her http://petfoods.dk/?filenavn=varedetalje.php4&vareid=1233&gruppeid=599&rowStart=0&tilbud=&soegeord=&visFavoritvarer=&anker=anker2
Hundefoderjungle - hjælp