Respekt {{forumTopicSubject}}
Hvor meget går i egentligt op i hvad folk på HG tænker om jer?
Mig personligt - de opdrættere som jeg kender og respekterer, dem lytter jeg til: deres erfaringer, viden og personlige holdninger har været med til at forme den etik som jeg selv værner meget stærkt om i dag, og jeg stoler på at jeg får ren besked hvis jeg laver noget lort.
Ikke-tavle hundeejere, eller opdrættere som jeg ikke kender lytter jeg også gerne til, men hvad vedkommende synes om mig eller min hvad nogle vil kalde "tavle-fanatisme" betyder ingenting, og de debatter har jeg altid taget i åbent forum. Det vil overraske mig meget hvis det kom bag på nogen at jeg ikke har respekt for folk der avler uden papirer, eller avler MED papirer uden omtanke for sundhed/sind - men de folk er jo nok ligeglade med min respekt, ellers havde de vel ikke gjort det.
Mit sprog ved jeg kan virke meget sarkastisk til tider, men jeg har til dels en sprogbarriere (jeg forstår ikke alle nuancerne i sproget), og til dels en tendens til at bruge for få smileys (jeg har netop skrevet en mediesociologi opgave omkring sprog i fora, og der fandt jeg forskning der viser at man tror at man læser rigtigt 90% af gangene, men i virkeligheden kun har ret 50% - fordi vi mangler nonverbalt sprog.. stof til eftertanke).
I løbet af over 3 år herinde har jeg smidt måske 1 eller 2 sure pb'ere afsted - til hvem eller hvorfor kan jeg ikke huske for hvis det er sket må de efterhånden være længe siden.
Det er også derfor der ikke er nogen på min filterliste. Vil man mig noget er min inbox altid åben (også for den der smider et surt opstød og smider mig på filter - nul respekt for kryster-agtigt adfærd, men ingen filter).
Så jeg spørger igen. Hvor meget betyder det for folk herinde at være respekteret, i så fald af hvem, og hvad gør i for at få det?
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.125
De eneste jeg tænker over, det er de mennesker der er herinde som jeg skal se ude i den virkelige verden også..
Så i bund og grundt gør jeg intet for at blive respekteret, men omvendt gør jeg heller ikke noget for ikke at blive det..
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.576
Jeg har selvfølgelig ikke lyst til at være haddet og foragtet her inde. Men det her er en internet side. Mine meninger og holdninger kommer til udtryk her inde en gang imellem når jeg ikke kan lade være med at blande mig, hvis noget liiige får trykket på en knap. Men altid i en god tone. Om folk respekterer mig aner jeg ikke, og tænker jeg ikke over.
Det der betyder noget er hvad folk synes om mig når de møder mig ude i virkeligheden. Det er der det betyder noget, og der jeg forhåbentlig kommer med mine meninger og holdninger, og der de gerne skulle komme til udtryk i hvordan jeg omgås min hund, og andre mennesker og dyr med respekt. Det har jeg egentlig ikke brug for at bevise for nogen her inde som jeg ikke kender. Det er mest hygge og tidsfordriv.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.332
Hvis jeg mener jeg har gennemtænkt det så skriver jeg det, og hvis der så er folk der er uenige og har gennemtænkt det ligeså meget så lytter jeg til dem og evt ændre min mening eller respektere at ikke alle er ens.
men tager mig ikke synderligt af at folk nogengange bliver sure og fornærmede over noget.
Hvis folk ikke kan klare ærlighed så er internettet ikke det rigtige sted for dem
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 17 Emner: 52 Svar: 1.023
Jeg respekterer dog at alle har en holdning og mening om forskellige ting og jeg skal ikke lege Jehovas vidner og pådutte dem min. Vi er alle forskellige og gud skal love for det..
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
Jeg holder nogle tiltrængte pauser fra forum ind imellem og skriver så primært i mine grupper de perioder hvor jeg er lidt mere følsom.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.974
Noget, der dog kan få mig op af stolen er når folk læser mine indlæg som fanden læser biblen og lægger ord og mening i min mund, som jeg aldrig har sagt. Det bliver påtalt, men på den anden side orker jeg ikke disse alenlange diskussion med folk, der bare ikke vil lytte eller tage hensyn til andres argumenter, men bliver ved med at gentage sig selv og hvor deres argumenter ikke bliver uddybende, men derimod mere tilsvinende.
Der er også visse HGer som er så "ekstremistiske" (og det gælder for folk på hver side af stamtavle/ikke stamdtavle, kamphund/ikke kamphund hegnene), at jeg konsekvent springer deres indlæg over - jeg behøver jo ikke læse dem for at vide hvad de skriver.
mar 2006
Sådan har jeg det lidt også - jeg har bestemt fået rykket ved en del holdninger i løbet af min tid herinde. Det er sikkert både godt og skidt
Gravspasserne
Ja, det ville være kedeligt hvis alle var enige.
Ceteris
Du og jeg er bestemt ikke altid enige, men jeg synes at vi for det meste er i stand til at skrive ordenligt til hinanden (der er sikkert sket en smutter hist og her), og det har jeg personligt respekt for.
Rie
Det lyder også fornuftigt. Jeg er til gengæld ikke så god til at holde pauser - det var måske noget man skulle prøve
mar 2006
Du har ret i det med ekstremismen. Der findes folk som jeg dybest set er enig med, men som jeg helst ikke vil sættes i bås med når de er for sort/hvide, og omvendt er der også folk som jeg ikke er enig med (og sikkert aldrig bliver det) som jeg godt kan lide at debattere med fordi de argumenterer ordenligt.
apr 2008
Jeg har dyb respekt for Jer, der tydeligt ved hvad I taler om og kan argumentere og modargumentere. Jeg suger til mig, men er også kildekritisk;))
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.636
Jeg kender kun ganske få herinde fra i virkeligheden, mit gåturs-netværk og den slags kommer primært fra andre hundefora, og ikke her.
af og til kan jeg hidse mig gevaldigt op, når folk trykker på mine knapper, men forsøger at tage en pause når det sker. Men det er mest fordi jeg bliver skidesur når jeg bliver frosset..
dec 2008
mar 2006
Jeg læser medialogi, så jeg sidder med samme bekymringer men en lidt anden indgangsvinkel. Jeg lavede faktisk mit mediesociologi projekt over sprogbrug på HG - konklusionen var at der findes enkelte (ret få) brugere der til syneladende skriver for at provokere, men at størstedelen af de "flammekrige" vi har herinde sker på baggrund af misforståelser.
Anja
Det er virkelig også guld værd at debattere med folk der ikke lader sig ophidse, så det er kun godt at du kan det. De fleste ved vist hvor svært det kan være.
dec 2008
det er altså også en prøvelse af og til! Nogle gange bliver jeg simpelthen så hidsig, at jeg tænker ved mig selv det er en god ting at vi ikke sidder overfor hinanden i virkeligheden
men det må man jo bare lære at arbejde med..
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 490 Svar: 3.308
hørte først her forleden noget med et lovforslag mod div hunde (mundkurv mm)
Pointet er vel, at jeg ikke lader mig gå på af hvad andre mener (burde ejg heller ikke med alle de løgne der har været opdigtet i tidernes løb af hg brugere :D)
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 1.968
Men jeg tænker ikke så meget over hvad folk herinde synes om mig, jeg laver mig ikke om
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Jeg beskæftiger mig måske ikke så meget med den respekt jeg selv modtager, men jeg prøver virkelig, at respektere dem, jeg er i debat med herinde.
Det giver automatisk en god respons tilbage, hvis jeg vel at mærke forstår at kommunikere det jeg ønsker på en måde, så modtageren forstår hvad jeg mener.
Her går det faktisk ofte galt - jeg er meget direkte i mit sprog og måske nok også krævende i min debatform
Hos nogen, går jeg ud fra, afføder det respekt, hos andre afstandtagen.
Det er sådan jeg er, når jeg debatterer på nettet. Jeg holder min sti ren (med undtagelser af tre tråde herinde, hvor det også blev for meget for mig ;o) ) og opfører mig ordentligt.
apr 2008
Søster, lyder meget spændende med dit projekt...jeg tror også at mange misforståelser kunne være undgået, hvis vi prøvede at "lytte" til hinanden...i stedet for bare at tolke dens andens indlæg efter hvad vi TROR, der menes...men jeg er også lidt hippielike;)
apr 2008
mar 2006
At respekt afføder respekt - forudsat at den rigtige mening er kommet igennem - er jeg også enig i.
dec 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 33 Svar: 298
aug 2006
For måske, er det her afklaringen og nuancerne er, så budskabet blev tydligere?
apr 2008
mar 2006
Det kommer an på hvad du mener med respekt. Jeg bliver ikke uvenner med folk der er uenige hvis de kan argumentere for det, men jeg vil aldrig klappe i hænderne over noget som jeg er imod.
dec 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 33 Svar: 298
apr 2008
aug 2006
Det er jo sjovt, at høre andres argumenter og få sat dem op i mod egne - og hvis alle kan undlade at blive personligt ramt af uenighed og andres argumentation, så er der faktisk et fantastisk udviklingspotentiale i uenighed.
Herinde er der folk, jeg respekterer dybt, men det betyder ikke, at jeg altid er enig med dem.
For mig afføder refleksion og argumentation respekt. Og selvfølgelig en venskabelig tone trods uenighed - at gå efter bolden ikke manden er en forudsætning for en god debat.
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
aug 2008
Der er tre situationer hvor jeg holder op med at læse:
HG'er: Alle pekingesere er syge i hovedet!
- modargumenter
HG'er: Alle pekingesere er syge i hovedet, I ved ikke hvad I snakker om.
- modargumenter
HG'er: Alle pekingesere er syge i hovedet og I er nogle idioter.
Okay, ovenstående eksempel er rent opspind, men vi er vist allesammen stødt på noget lignende og når det når derud, så gider jeg ikke spilde mere tid på det. Hvis diskussionen havde udviklet sig, sådan man kunne få en debat, så havde jeg da hængt ved.
Eller:
HG'er: Pekingeseren er verdens skønneste hund.
Svar: Jo, den er da dejlig, men der er jo også mange andre dejlige racer
HG'er: Hvordan fanden kan du tillade dig at udtale dig så negativt om pekingeseren! Hvor har du dokumentation for at slynge sådan noget lort ud?
Så er det at man indser at personen er udenfor pædagogisk rækkevidde og her holder jeg igen op med at læse.
Ellers også er der de samme personer der igen og igen opstarter de samme debatter og ovenikøbet går ind i andre helt urelaterede debatter for at komme med deres mening om en bestemt sag. Dette er især dem, der er stærkt for eller imod racehunde. Har jeg først læst 20 mere eller mindre identiske indlæg fra samme person spredt ud over debatterne, hvor der vitterligt ikke kommer noget nyt på banen, jamen så gider jeg ikke læse endnu 20 indlægfra denne person, selvom jeg da en gang imellem lige skimmer et indlæg for at se om der er sket en udvikling til den ene eller anden side, men det er ikke sket endnu.
apr 2008
Der er helt sikkert nogle debatter jeg holder mig fra, da jeg ved, at jeg aldrig kommer til at forstå den andens holdning og at vi er sååå langt fra hinanden, at jeg ikke orker at bruge krudt på en debat. Men derfor respekterer jeg den anden som menneske anyways...er jeg en softie;))
dec 2008
det er så typisk de der pekingeser-debatter!
De situationer hvor folk nægter at lade deres grænser rykke bare lidt, eller lytte til den anden, er virkelig frustrerende..
mar 2008
aug 2008
apr 2008
Igen så tror jeg at respekt har fået en lidt anden betydning, sådan mere i retning af, fuldstændig enighed med, se op til eller hvordan skal jeg forklare det...jeg er lidt et blomsterbarn:/
mar 2008
aug 2006
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.468
Respekt er et meget stort ord, og det er ikke noget som kommer nemt her på HG og det er heller ikke noget jeg forventer...
men f.eks. hvis jeg får sure pb'er, selvom jeg udemærket godt ved at personen er langt ude og ikke har ret, så går det mig stadig på.
Det ødelægger ikke min dag, men jeg tænker da lige på det engang imellem.
Eller selvom jeg får opbakning i en tråd, og dette gælder især i mine private grupper, så går det mig stadig på at bliver overfuset, misforstået eller lignende.
Igen: det skal ikke lyde som om det ødelægger min dag eller jeg ligger vågen om natten på grund af det, men det ville også være benægtelse ikke at indrømme at jeg ikke er 100% ligeglad. ;0)
apr 2008
Hundemutter, ja så vi er enige.
mar 2006
Det er vist også meget normalt. Man er vel menneske
Respekt