{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.177 visninger | Oprettet:

Hvalp - renlighed/luftning {{forumTopicSubject}}

Mi hvalp er lige over 4mdr, vejer lige over 2kg og blanding af mops/griffon. Hun har det fint med at gå tur og tisse og besørge ude MEN hun tisser inde 1-2 gange HVER dag og det synes jeg efterhånden er lidt træls. Ifølge dyrlæge og hvalpetræner er der ingen grund til alarmklokker endnu og er da heller ikke bekymret endnu, men synes stadig hun er 4mdr og godt må forstå hun ikke skal tisse inde længere. Jeg har hele tiden rost og rost når hun har gjort ude og blot ignoreret når hun har tisset inde. Har dog tænkt mig at begynde at skælde hende lidt ud hvis jeg TAGER hende i det fra nu af - det gør jeg så bare aldrig eftersom hun åbenbart er en lille ninjapisser smiley

Derudover er jeg lidt i tvivl om hvor meget hun skal luftes. Om morgenen kommer hun enten ind til mig eller ligger i sin kurv til jeg står op så går vi ned en lille hurtig tur hvor hun som regel tisser og laver nr. 2 og går op igen. Er det meget tidligt går vi "i seng" igen og ellers gør jeg mig klar til job e.l. og så går jeg en lidt længere tur med hende før jeg går. Jeg arbejder ikke alle dage og det er ligemeget om jeg er hjemme eller på arbejde, der tisses indenfor HVER dag. Jeg har indtil videre ikke gået voldsomt lange ture med hende da jeg har tænkt hun er så lille men hun virker til at have behov for at gå så går længere med hende nu og håbede det ville hjælpe på tisseriet. Men selv efter en tur i skoven på næsten en time tissede hun igen indenfor inden der var gået 2 timer. Synes ikke det kan passe jeg skal ud med hende minimum hver anden time? Går alt i alt med hende en 8 gange de dage jeg er hjemme....

Nogle ideer, gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp - renlighed/luftning
  • #1   16. maj 2009 har hun mulighed for at komme til vand hele tiden?

  • #2   16. maj 2009 Hendes blære er vel endnu ikke så stor, så ifht. hver anden time er det vel meget normalt ?

    Kan du se på hende når hun skal tisse ?


  • #3   16. maj 2009 ja det har hun da.... jeg tager vandet væk om aftenen kl 21 og hun holder sig som sagt hele natten uden problemer. Når hun er alene de to dage jeg arbejder ligger der EN tisse-sø, det vil jo sige at hun holder sig mere end de to timer der ihvertfald, men selvfølgelig sover hun også meget mens jeg er væk....

    Men jeg skal vel ikke tage hendes vand fra hende, hun skal da vel have adgang til vand hele tiden?


  • #4   16. maj 2009 *Synes ikke det kan passe jeg skal ud med hende minimum hver anden time? *

    Jamen det tyder det jo på at du skal? JEG ville tage "kampen" nu og gå med hende hver 2. time. Og HVIS hun tisser indendørs når du er hjemme, så tag en avis, fold den godt sammen.......................og slå dig selv i hovedet med den. Stort set alle hvalpe giver tegn på EN eller anden måde, når de er trængende. Spørgsmålet er blot om du opfatter signalet??


  • #5   16. maj 2009 JEG ville aldrig tage vandet fra hende!!! På INTET tidspunkt af døgnet. Og jeg har Kaido, som drikker RIGTIG meget i løbet af dagen. Hun var renlig fra hun var 9-10 uger. Jeg er selv meget tørstig altid og jeg bliver skidt tilpas, hvis jeg ikke har adgang til vand. Hunde kan vel få det lige sådan?

  • #6   16. maj 2009 Miss jeg har svært ved at se på hende at hun skal tisse. Min dyrlægen gættede på at hun selv bliver overrasket og så hov tisser.... Tænker bare at når hun er 4 mdr burde hun kunne holde sig LIDT længere end to timer, men det er måske ikke så unormalt?

  • #7   16. maj 2009 Nej, det er ikke unormalt, har jeg ladet mig fortælle. Jeg har dog aldrig oplevet det med mine hunde. Men jeg har også været på den 24 timer i døgnet det første stykke tid:-)

  • #8   16. maj 2009 Mette: Jeg vil da heller ikke tage vandet fra hende. Men jeg prøver virkelig og lure hende og holde øje med hende og se efter tegn og jeg kan bare ikke se dem. Og ja det tyder det på at jeg skal, men jeg ville da meget gerne træne hende til at kunne holde sig lidt længere, jeg synes det er voldtsomt jeg stadig skal gå med hende 8-10 gange om dagen.... Men jeg går også med hende mere elelr mindre hveranden time, tænker bare hun skal begynde at kunne holde sig lidt længere efterhånden, eller er det mig der er HELT galt på den smiley

  • #9   16. maj 2009 Nej, du er ikke helt galt på den. men ET eller andet sted er der gået noget galt. Og så er der ikke andet at gøre end at starte forfra. Hvis hun har normal blærefunktion, skal hun NOK lære at holde sig. Men det tager måske lidt længere tid end JEG er vant til:-)) Jeg ville bestemt heller ikke være urolig, når man læser herinde hvor lang tid folks hunde har været om at blive helt renlige:-))

  • #10   16. maj 2009 Mette: Jamen det var jeg også - nu bor vi godt nok i lejlighed så jeg skal lige have tøj på osv. Men i de første uger jeg havde hende havde jeg sat mit ur til kl. 3-4 stykker om natten og rendte ned med hende - OGSÅ selvom hun ikke var vågen - for ligesom at vise hende at man besørger ude osv...

    Hun har iøvrigt også haft en periode hvor hun tissede på alt - har tre tæpper i sofaen og de har alle været vasket en 3 gange hver, hun har to senge som hun også har over-tisset. Jeg havde en seng stående i en hvalpegård, for at hun ligesom havde "sit sted" og hun elskede at være der, men til sidst begyndte hun at bruge den som pissoir så både den og sengen har jeg desinficeret i rodalon nu og hvalpegården har jeg ikke taget frem igen. Sengen er fremme igen og hun har dog ikke tisset i den siden.


  • #11   16. maj 2009 Nej, det er helt normalt.

    Din hvap er kun 4 mdr. og de hver anden time blir jo gradvist øget til 2,5 t, 3 t. osv. i takt med de næste uger/mdr.

    Ligeså er det ganske normalt at hunden besørger inde når du er på arbejde.

    En hvalp der vejer 2 kg. har på dette stadie ikke en særlig stor blære.


  • #12   16. maj 2009 Dyrlægen nævnte i øvrigt også blærebetændelse og skedekatar - da hun ikke sjat-tisser men tisser en pæn sø når det er mente han ikke det var blærebetændelse. Han mente hun måske havde lidt skedekatar (hun kan dryppe lidt og have lidt gult snask) men syntes vi lige skulle se tiden an og sagde iøvrigt også at det som regel gik i sig selv ved første løbetid...

  • #13   16. maj 2009 Ok, jamen det er jo bare rart at høre det ikke er helt hen i vejret. Der er en anden lille griffon til vores træning som stort set er helt renlig, så man kan jo ikke lade være med at sammenligne lidt.... Går bare og ønsker mig EN lille dag hvor der ikke bliver tisset inde smiley

  • #14   16. maj 2009 Pixie var omkring 7 mdr. før hun var 100 % renlig smiley

  • #15   16. maj 2009 Er der iøvrigt nogle erfaringer med hvor langt jeg kan gå med hende? Jeg går gerne længere ture og vi bor tæt på strand og skov, men ved egentlig ikke hvor langt sådan en bette en "må" gå?



  • #16   16. maj 2009 Caroline:
    Sikke en charmerende lille hund du har dig...((o:

    Hvis det kan trøste dig lidt, så kan jeg fortælle at min Tesla var mellem 8 og 9 måneder før hun blev helt renlig.... Men det lykkedes at bevare tålmodigheden og arbejdet har jo endeligt betalt sig....
    Ingen grund til bekymring endnu... du er på rette vej..((o:


  • #17   16. maj 2009 Med så lille en hvalp, ville jeg ikke gå ret langt. En hvalp har ikke brug for motion, men for oplevelser:-) Ellers må du bære den noget af vejen og så lade den rende, hvor den kan rende løs:-)

  • #18   16. maj 2009 Tak Tibetansk, hun formår også rigtig at charmere sig ind hvor hun end kommer og er den gladeste hund jeg nogensinde har mødt smiley

    Bare dejligt at vide man er på rette vej!

    Jeg tænker at 3 lidt længere ture og resten bare som tisse-ture?


  • #19   16. maj 2009 Mette: men hvor langt er ikke ret langt? Hun virker virkelig som om hun elsker at være ude og hun har i øvrigt også et ENORMT energi niveau så det virker som om hun har brug for at komme ud?

  • #20   16. maj 2009 Puha.. så kan jeg høre at jeg ikk ska være urolig.. vores lille 9ugers Kia, holder sig hele natten og tiser ude hver gang vi tager hende med ud..
    Men vi har ca 1 uheld om dagen og hvis døren står åbent ud til gik hun i starten selv ud og tissede, men det holdt op efter et par dage, hvis døre også står åben ud til gangen går hun hellere der ud.. hun går altid væk fra os hvis hun tisser indenfor så vi ikke kan se hende.. vi roser hende hver eneste gang hun gør nogen uden for.. hvorfor dælen begynder hun så at gøre det indenfor, når hun ingen ros får der..?


  • #21   16. maj 2009 Mette B

    Fordi hun vel skal tisse ??


  • #22   16. maj 2009 hehe ja.. men når døren står åben ud til.. de første pr dage gik hun altid ud når hun sku tisse..

  • #23   16. maj 2009 Caroline:

    JEG ville forslå at I fandt et sted, hvor hun kan rende løs. Så tag hende med derover og SÅ kan hun rende løs lige så længe, som I gider vente på hende. Tag eventuelt et blad med og sæt dig til at læse i græsset.
    Jeg har siddet i TIMER ude i haven med mine, når de har været hvalpe. De kom ud på ture, som ikke varede flere minutter end de var i uger. Dvs. 8 uger= 8 minutter. 9 uger= 9 minutter. Resten af dagen blev brugt på hygge og aktiviteter og på at undersøge verden i haven:-)


  • #24   16. maj 2009 Tusind tak for gode råd og opmuntring smiley

    Hvad skulle man gøre uden HG i regnvejr!


  • #25   16. maj 2009 Tror dit problen er at hun ikke får tømt sin blære helt når du render ud med hende hele tiden ! Det er jo smadder spændende at komme ud så man letter kun lige trykket så meget at man kan undesøge, lege og opdage en hel masse !
    Prøv følgende = giv hunden snor på gå direkte ud hvor du ønsker hun skal tisse og stil dig der ! Bliv stående, sig ingenting før hun har tisset en stor tår ! Det kan tage kort og lang tid men det har hjulpet de fleste af mine hvalpekøbere. Når hun er helt færdig med den store tissetår, ros så og giv først derefter lov til at lege, undersøge og opdage ting.


  • #26   16. maj 2009 jeg har en hund på 15 mdr. jeg tror stadig hun bliver luftet 10 gange i døgnet, jeg står også op hver nat og lukker hende ud også selvom hun sover. Hun har meget sjælent tisset indenfor. Hun kan dog sagtens holde sig meget længe men jeg har valgt at jeg synes ikke hun skal gå og holde sig, hvis hun skal tisse.
    Jeg fik hende dog først da hun var 4½ mdr. og der var hun allerede 100 procent renlig. Jeg tror bare du skal give hende noget mere tid og blive ved med at lufte hende tit. Det skal nok komme af sig selv


Kommentér på:
Hvalp - renlighed/luftning

Annonce