14.191 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Årsag til at hunden smasker?(Betydning Årsag til at hunden smasker?(Betydning

Jeg kunne godt tænke mig at folk i denne tråd skrev hvorfor hunden smasker, og om der er flere betydninger af smasken.

Grunden til jeg spørger er en debat på et andet fora hvor folk IKKE er enige om smasken, hvad det betyder, om der er forskel og i hvilke situationer. Og det fik mig til at tænke på vores egen hund.

Hvordan skal man tolke hundens smasken?

Jeg vil sige at min hund smasker, stille og roligt og ret lavt, men i rare situationer, det er som om han viser han føler sig godt tilpas. I det hele taget vil jeg sige han er en glad og harmonisk hund og selv søger os, sommetider med en stille smasken, en veltilpas smasken. Men dette kan jeg så udfra den anden debat læse mig frem til er forkert tolket, ifølge nogle, og andre rigtigt tolket.

?? Jeg er sg forvirret!

Teach me!

Camilla

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Årsag til at hunden smasker?(Betydning
  • #1   16. maj 2009 Det signalerer venlighed, underdanighed o.l og kan bruges når hunden føler sig truet, eller en anden hund føler sig truet af den (til at vise at man ikke er farlig), eller når hunden er afslappet (hvor det i princippet også bare kan være en refleks, ligesom når mennesker smasker uden grund)

• #2   16. maj 2009 smaskens betydning skal man se ud fra konteksten og hundens kropssprog - mener jeg :o)

• #3   16. maj 2009 I den situation du nævner er det bare for at vise at han nyder det og slapper af. Men ja den smasken kan godt nok betyde lidt af hvert:D

• #4   16. maj 2009 Smasken er den del af hundes dæmpede signaler. Hunde er af natur konfikt sky. Og smasken betyder at hunden prøver at afværge en konflikt ved at sige, at den ikke vil noget ondt.

• #5   16. maj 2009 Tak tak!

Så er jeg da ret overbevist om at jeg tolker det rigtigt, i disse situationer vi oplever det i. Netop som at han nyder det og slapper helt af, det viser hans kropssprog også.

Så blev jeg lidt klogere, og kan også se det i en kontekst med to hunde, hvor den ene smasker eller begge, - som Søster McFluff skriver, for at vise man ikke er farlig.

Jeg kan fortælle at flere, mange, tror eller mener det er udelukkende tegn på at "sige fra" overfor sin ejer, som en advarsel. - Og sådan oplever jeg det jo netop ikke, derfor mit spørgsmål herinde smiley

• #6   16. maj 2009 Når en hund overfor en anden hund smasker, er det for at vise den anden at "jeg er venlig, overgiver mig, gør dig ikke noget og kom du bare nærmere, for vi kan sikkert godt sammen" etc.
    Det samme gælder overfor mennesker.
    Hvis det er overfor en en hvalp, er det for at berolige hvalpen, at den kan være tryg ved den voksne hund "bare rolig, jeg gør dig ikke noget....".

Er det overfor mennesker er det faktisk det samme: " Jeg ved du er min fører og passer på mig, jeg vil gerne være ven med dig og du må ikke gøre mig noget, men jeg kan godt lide dig..."

Det er sådan lidt "overført" betydning, men håber det giver mening smiley

• #7   16. maj 2009 Okay smiley
    Og tak igen.

Men ja, "gøre mig noget". Der er aldrig blevet lagt så meget så en lillefinger på vores hund, så det kan da ikke være i den betydning. Eller kan han føle sig truet af os? På en anden måde?

Det håber jeg da ved gud ikke.. Og mener heller ikke vi udviser det hverken via vores kropssprog eller toneleje.
    Han små smasker også overfor flere af vores gæster, for det meste mine forældre, bedsteforældre og min kærestes forældre. Men han er lige så elsket af dem som han er af os og kommer rigtig godt ud af det med alle.

Så jeg kan konkludere at det er ok og egentlig et ok tegn.

• #8   16. maj 2009 Camilla, det tror jeg du har helt ret i :o)

Kommentér på:
Årsag til at hunden smasker?(Betydning

Annonce