{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
638 visninger | Oprettet:

Vådfoder årsag til mavesmerter?? {{forumTopicSubject}}

Nu kommer der lige endnu et indlæg fra mig, et langt et, men håber nogen vil hjælpe! :))

Mille har været på BARF dengang hun var yngre, men vi valgte at skifte til barf tørfoder istedet (Akela), som kun består af kød og grøntsager. Det tørfoder har hun været på de sidste 5-6 år vil jeg mene.

I tirsdags var hun til en tandoperation, hvor hun fik trukket nogle tænder ud. I den forbindelse fik hun vådfoder med hjem fra Specific (den der hedder skånekost). Dagen efter narkosen begyndte hun at have meget tynd mave, og kunne ikke holde sig inden for. Dyrlægen sagde, jeg skulle ringe igen dagen efter hvis det blev ved.

Om torsdagen, dagen efter havde hun så helt voldsom tynd blodig diarre, samt en smule rødlig opkast, og var helt nedstemt og ville ikke engang ud og gå tur eller røre sin mad. Så jeg skynder mig ned med hende til dyrlægen hvor hun bliver undersøgt og får noget medicin der burde stoppe det fra begge veje.

Det gjorde det så ikke, og dagen efter om morgenen er det samme HELT tynde (tis lignende) røde afføring der kommer ud, og jeg går endnu engang ned til dyrlægen og de tager hende så ind fra 8-16 og har hende tilkoblet væske og observation osv.

Da jeg kom og hentede hende, sagde dyrlægen, hun ikke kunne finde årsagen, men har behandlet symptomet. Samtidig med at de har fjernet hendes smertestillende, da der var mistanke om, at det var det hun ikke kunne tåle. Men oveni det, var der en masse andre hunde i samme periode der havde det samme så der var også mistanke om, at det var noget der var i omløb.

Nu kommer pointen: Kan det være, at hendes mave er gået helt i udu, fordi hun har skiftet fra noget foder der er så naturligt (efter 6 år) til vådfoder, med korn og ris osv. i? Eller kan det slet ikke gøre SÅ meget skade? Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op, det virker som om hendes tynde mave aldrig vil stoppe uanset hvad lægen giver hende smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vådfoder årsag til mavesmerter??
  • #1   16. dec 2017 Nej så meget skade ville et skift til vådfoder ikke gøre.
    det kan sagtens give dårlig mave med pludselig skift - men det kan narkose altså også give.
    og når det er SÅ voldsomt med blod, så synes jeg mere det lyder til hun enden er blevet ramt af noget mavesygdom eller at den smertestillende hun har fået, har været inde og gøre en voldsom skade.


  • #2   16. dec 2017 Malene - ja du har nok ret. Jeg kan bare ikke forstå det bliver ved, og det var sidste mulighed jeg kunne komme på.

    Men nu overvejer jeg, om jeg skal blive ved med at give hende vådfoderet, eller om jeg skal bløde hendes eget tørfoder op (som hun så højest sandsynligt ikke vil spise da hun bedre kan lide vådfoderet).
    Og se om det gør nogen som helst forskel smiley


  • #3   16. dec 2017 Lav noget skånekost selv, kogt kylling og havregrød fx, giv fodret mange gange dagligt i meget små portioner, en spiseskefuld af gangen med 2 timers mellemrum er fint, giv canikur tabletter nogle gange dagligt,
    Jeg tror ikke på at skånekosten fra dyrlæge. Har været problemet, snarere de smertestillende.


  • #4   16. dec 2017 Bodil - vil du mene jeg skal lave min egen skånekost selvom det jeg har fra specific er skånekost? Jeg købte den til sarte maver nemlig. Og dyrlægen sagde det ikke blev bedre end den skånekost. smiley

  • #5   16. dec 2017 Specific har mig bekendt ikke et foder til hunde med diarre, de har skånekost som skulle modvirke diarre, men er der først kommet diarre skal du købe Royal canin ( den her https://www.petworld.dk/royal-canin-gastro-hundefoder-9003579311998?gclid=CjwKCAiApdPRBRAdEiwA84bo3xjA0jT_DvlAk0L-KRvEoUrcYOCGcqLEPfLX0-7hkG6GnhkSokLDIxoCRLwQAvD_BwE) hvis du vil bruge købe mad, alternativt kan du lave det selv, det er noget billigere og virker fint hvis du bruger Canicur samtidig;)

  • #6   16. dec 2017 Okay tusind tak for hjælpen! smiley

  • #7   16. dec 2017 Obs Royal canin virker rigtig godt her, bruger det i pensionen når der er hunde med mavebøvl, men hjemmelavet kylling med havregrød eller udkogte ris er rigtig godt og meget billigere;)

  • #8   16. dec 2017 Få hende testet for giardia- hvis der har været flere hunde gennem klinikken med lign symptomer. Det smitter som en i helvede, og hun har jo nok været svækket lidt efter narkosen.

    Nu lyder jeg muligvis mega klog på giardia, men har kun den viden jeg har, fra jer herinde der har oplevet sygdommen. Anines Spot, Asterix+katte, og vist Ellie også.


  • #9   16. dec 2017 Dyrlægen sagde hun ville tjekke hende for det hvis det blev ved i næste uge smiley

  • #11   16. dec 2017 Kunne man evt bløde hendes tørkost op, i f.eks oksebouillon eller fjerkræ bouillon? Så det smager, lugter fristende? Det er selvfølgelig lidt svært når hun bedre kan lide vådfoderet, men måske en klat af det i, kunne gøre at hun spiser?

    Så hun får den mad hendes tarm mave ect er vant til, men hvor det er skånsomt for hendes mund, og så kun en smule vådfoder i.

    Med så tynd diarré- drikker hun vand nok?

    Og så lige et KRAM, det er ikke sjovt når vores dyr er syge, uanset art. Han en syg hest og en syg kanin.


  • #15   16. dec 2017 Min den lille kan slet ikke tåle skånekost, og slet ikke det på dåse. Den eneste gang hun har haft virkelig dårlig mave, var da hun kom på det. Efter mere end en uge, skiftede jeg over på hendes vanlige tørfoder, og dagen efter var maven tip top igen. Det var i øvrigt RC i/d på dåse.

    Så jeg ville gå over på kogt kylling og ris, og så begynde at blande opblødt tørfoder i efter en dag.


Kommentér på:
Vådfoder årsag til mavesmerter??

Annonce