{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
536 visninger | Oprettet:

Træningsmetoder? {{forumTopicSubject}}

Hej alle hundemennesker

Jeg har nu længe læst i en masse debatter, hvor der bliver luftet mange mange forskellige træningsmetoder. Blandt andet en der kunne få sine hunde til at gøre hvad hun ville, uden at have 'opdraget' på den, eller trænet dem. En anden om positiv forstærkning (som jeg selv benytter mig af), osv osv..
Jeg er vildt nysgerrig efter at lære mere, og udvide mit kendskab til hundetræning. Så jeg tænkte, om I måske ikke ville fortælle om jeres måde at træne jeres hund på? Hvad bruger I som "straf", og hvordan reagere I , i forskellige situationer med jeres hund. Alt den slags.
På forhånd, tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træningsmetoder?
  • #1   25. maj 2009 Puha, det er dælme svært at beskrive "sin metode" på skrift hehe

Jeg læser, går til træning, træner med venner osv. Alle steder får jeg jo en masse input, og jeg holder mig ikke slavisk til en af de metoder jeg er blevet præsenteret for. Jeg plukker lidt hist og her, og tager det jeg synes jeg kan bruge.

Primært er min indstilling at positiv forstærkning er vejen frem. Men jeg mener ikke det kan stå helst alene. Så jeg benytter mig både af belønning og straf.
    Straf kan være alt muligt fra udeblivelse af belønning (f.eks. når "plads" korrigeres. Han vil gerne sætte sig skrå, og så udebliver belønningen. SÅ må han anstrenge sig lidt mere for at få den. Men jeg kunne ikke i den situation finde på at skælde ud e.l.)

Ved indlæring irettesætter jeg sjældent -jeg tilbageholder belønningen istedet og så prøver vi igen hvis det ikke lykkedes. Så længe han prøver (osse selvom han fejler) så gør han jo dog noget, og det skal han ikek straffes for.

Ved kendte øvelser er det noget andet. der kan jeg godt irettesætte.

• #2   25. maj 2009 jeg irettesætter ikke under træning. Kan finde på at sige "hovsa" eller "prøv igen"... men irettesætter ikke... hverken hovsa eller prøv igen udløser godbid, så hun må forsøge noget andet...

Jeg træner med klikker, dvs. operant indlæring og positiv forstærkning - er dog ikke så "klikker-fanatisk", at jeg ikke bruger lokning... det kan jeg sagtens finde på smiley

Ingen positiv straf dog. og ingen NEJ under indlæring...

• #3   25. maj 2009 jeg er nok mere gammelgads, det er stok og gøllerod, hvor stok er et NEJ og gøllerod er leg, men man skal selvfølgelig vide hvad man kan krave af sin hund ville hellere ikke sige nej under indlæring..

• #4   26. maj 2009 Vi er egentlig i gang med en udviklingsproces, hvor vi skal finde det, der passer bedst til os.. Jeg har mig selv mistænkt for, at den proces aldrig stopper ;o)

Der, hvor vi er nu er, at vi i høj grad benytter os af negativ straf. Det forstår vores hund rigtig godt - ligeså godt, som han forstår når han bliver belønnet for det rigtige. Så en aktiv kombination af disse.

Vi bruger meget lidt positiv straf - men det har da hændt. Det kan også ske, at det sker igen... Erkender dog, at det i så fald er i mangel af bedre.

Vi træner med klikker - shaper ikke. Men det kan ske, det er noget, vi kommer til at gøre med den næste hund.

• #5   26. maj 2009 Tine B> Det handler vel om hvad du træner smiley Til rally lydighed bruger jeg kun godbidder og ros... men agility vil man jo gerne have noget fart og drift, så der bruges bold og ruskelege...

• #6   26. maj 2009 Tine, der er ingen der siger, at det ene udelukker det andet ;o)

For min hund gælder det, at det er kombinationen af guffer og boldleg, der virker - og man skal som bekendt gøre det, der virker.

Og så skal jo - som Anna G skriver, overveje, hvad der er godt til hvad.
    Her bliver der brugt guf til teknik og præcision og bold til hurtighed.

• #7   26. maj 2009 Tine drift og stress er bestemt ikke det samme.

Stress kan man ikke bruge til noget, drift er til gengæld MEGET brugbart i forbindelse med indlæring.
    Også for familiehunde.

Kommentér på:
Træningsmetoder?

Annonce