Træningsmetoder {{forumTopicSubject}}
Rigtig mange siger at de kun bruger positiv forstærkning, men er det nu også helt rigtigt ?
Og er det forkert at bruge noget andet ?
Hvad med negativ forstærkning... Negativ straf... positiv straf ?
Det er bare noget jeg har undret mig over.. Enten er folk ikke ærlige eller også kender de ikke forskellen på begreberne...
Et ofte nævnt eksembel er at vende ryggen til en hund der springer op og ignorere den... Det er ihvertfald ikke positiv forstærkning......
Det kan selvfølgelig være fuldstændig ligemeget om man ved havd den metode man bruger hedder... Hvis bare det virker ( og hunden ikke lider overlast) så er det jo godt nok.
Det blev vist en gang vrøvl.. Håber i kan finde meningen i det... Ellers spørg
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Mest positiv forstærkning og negativ straf - men der sniger sig selvfølgelig også positiv straf ind en gang imellem, men mindre og mindre som tiden går, og lømmelen har fundet ud af, hvordan vi vil have det..
Den med at vende ryggen til er negativ straf ;o)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 2.584
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Man fjerner noget hunden gerne vil have ( opmærksomhed)
Positiv straf kan være. vandsprøjt eller ryk i linen... Man påfører ubehag
Negativ straf er når man fjerner ubehag
nov 2005
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 4 Emner: 831 Svar: 4.393
aug 2006
aug 2006
jun 2006
Bla. hvis den er igang med noget den kan komme til skade ved ( løbe ud på vejen eller lignende)
jun 2006
Hvis du har ret har den adfærdsbehandler jeg havde besøg af ikke styr på begreberne......
Og så er forvirringen total
apr 2007
Negativ forstærkning er at påføre ubehag indtil hunden gør en ønsket handling (eks trække i kvæler/pighalsbåndet til hunden holder op med at trække)
Fandt også en artikel, der bakker det op...
http://www.hundelivet.dk/artikler/indlaeringspsyk.html#Negativ
apr 2007
Man benytter straf for at mindske forekomsten af en uønsket adfærd
jun 2006
Men vi kan vel godt blive enige om at det er de færreste der udelukkende bruger positiv forstærkning ?
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
Man giver hunden det den vil have, når den gør det ønskede -
eller man fjerner det den vil have, hvis den ikke gør det ønskede... Kombinationen af disse to er det der kaldes "de bløde metoder". Begge disse bygger på, at hunden arbejder for at opnå noget.
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
<b>CH - Den med at vende ryggen er negativ forstærkning...
Man fjerner noget hunden gerne vil have ( opmærksomhed)</b>
Det er jeg så ikke enig i ...
Positiv: man tilfører noget
Negativ: man fjerner noget
Forstærkning: øver sandsynligheden for gentagelse
Straf: mindsker sandsynligheden for gentagelse
<b>Positiv forstærkning</b>: Man tilfører noget der øger sandsynligheden for gentagelse.
<i>Eksempel: man giver hunden en godbid når den sætter sig på kommando "sit"</i>
<b>Negativ forstærkning</b>: Man fjerner noget der øger sandsynligheden for gentagelse.
<i>Eksempel: man stopper med at trykke hunden på krydset og hive op i halsbåndet når hunden sætter sig på kommando "sit"</i>
<b>Positiv straf</b>: Man tilfører noget der mindsker sandsynligheden for gentagelse.
<i>Eksempel: man giver hunden et los bagi når den bliver stående på kommando "sit" - dermed mindskes risikoen for at den bliver stående næste gang (men øger ikke sandsynligheden for at den sætter sig)</i>
<b>Negativ straf</b>: Man fjerner noget der mindsker sandsynligheden for gentagelse.
<i>Eksempel: man holder en godbid igen, når hunden bliver stående på kommando "sit" - derved mindskes sandsynligheden for at den bliver stående næste gang, og er hunden trænet op med bløde metoder og har lært at tilbyde adfærd, vil den måske næste gang tilbyde at sidde</i>
Så når man vender ryggen til hvis hunden springer op, er det altså negativ straf :o).
/Carina
- Der bruger alle tre dele i træningen af mine "bøller" :o). Dog helt klart mest positiv forstærkning og negativ straf.
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Men som Helle også siger, hænger begreberne sammen ;o)
/Carina
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.001
Når de gør af en hund der går forbi havelågen.....siger jeg ......GÅ IND
Når de tigger ved bordet........................................siger jeg.......GÅ VÆK
Når de sidder i vejen og man skal forbi..................siger jeg ......FLYT DIG
Når de gør noget jeg ikke vil have.....bruger jeg almindelige ord....og håndbevægelser det synes jeg sagtens de kan forstå efter et par gange.....
Kan slet ikke hitte ud af om det er positivt eller negativt det jeg gør, men det virker...
På nær een ting..... Jeg kan dælen dylme ikke få Røde Silas til at gå pænt.... jeg har prøvet ALT..... vende ...dreje rundt....godbidder... klikker..............gider ikke nævne det hele.. ... han KAN ikkefinde ud af det... *GG*... han er totalt DØV , når vi går tur.
Så hvis der er nogen der vil låne ham.... lære ham det.... og komme tilbage med ham , når han tripper pænt ved siden af mig... Sååå... *GG*
Træningsmetoder