1.157 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Tænk før I avler!! Tænk før I avler!!

For ca 1måneds tid siden døede min bedste venindes GD. Han fejlede intet og pludselig en dag til træning faldte han om og døde af et hjertestop med det samme. Han var kun 5år.
Hvorfor er det så lige folk der avler på disse hunde avler så useriøst på hunde uden stamtavle og ikke får tjekket dem for noget som helst??

Ja undskyld mit sure opstød!!

R.I.P Odin, du er savnet og elsket:-(

En kvinde i Guilin smed ved et uheld et guldarmbånd til over 4.000 dollars ud sammen med affaldet. Overvågningsoptagelser afslørede senere, at hendes kæledyr havde gemt smykket i skraldet, før hun kunne nå at opdage det.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine 1.500 kr.
  • Samling af seng 1.600 kr.
  • hækklipning 2.800 kr.
  • Opvaske maskine Leonard LV1526 fejl 700 kr.
  • Hækklipning 3.200 kr.
  • Montering af vaskemaskine 910 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tænk før I avler!!
  • #1   22. jun 2009 Undskyld jeg siger det, men der bliver konstnat oprettet tråde om dette emne! ..
    Nogle har bare ikke samme mening om avl.
    Nogle kan åbenbar godt finde på at byde sit dyr, dét de egentlig ikke har lyst til at byde sig selv smiley

• #3   22. jun 2009 Fordi de kan og fordi de endten er ligeglade eller ikke ved bedre.

Men hvis ikke folk købte disse hunde blev de ikke avlet...

• #4   22. jun 2009 Må lige sige (selvom jeg er imod useriøs avl) at det jo ikke er sikkert der har ligget nogen form for hjertesygdomme i generne, der kan jo være rigtig mange årsager til hjertestop..

• #5   22. jun 2009 Trist for din veninde.

Der er jo ingen der siger man skal teste ´hunde uden stamtavle. jeg spørger bare mig selv: Hvorfor køber folk hund uden at spørge om der er tjekket for diverse sygdomme - det gælder både med og uden stamtavle.

• #6   22. jun 2009 Kender nu også nogen, der har givet 12.000 kr for deres D.K.K Schæfer og den har nu i en alder både allergi og HD

• #7   22. jun 2009 Ja, det er trist at sådan noget sker, dog kunne det faktisk også ske for en hund med tavle...men selvfølgelig er der mindre risiko, hvis forældrene er tjekkede. Men så længe der er køber til disse hunde, så vil folk jo også avle hovedløst. Hvis folk simpelthen var nød til at forære dem væk eller aflive dem, så ville de nok tænke sig om, før de lavede et nyt kuld

• #8   22. jun 2009 I en alder af 3 år..

• #9   22. jun 2009 Jeg ved godt jeg os støtter useriøs avl ved at have en blanding.. så nu er det faktisk mig der er dobbelt moralsk:-( sorry... det var bare så forfærdeligt... Dyrlægen sagde det højst sandsynligt var det, for sådan er det med den race. men han fejlede intet:-(

• #10   22. jun 2009 Blev han efterfølgende obduceret, siden du er sikker på det var grundet dårlig avl?

Jeg ved ikke om hjerteproblemer er noget GD'en døjer med. Men er det ikke det, så er det jo heller ikke noget man normalt ville teste før avl (hverken med eller uden tavle).

• #11   22. jun 2009 Til trådopretter

Nu er en GD jo en race som ikke bliver ret gammel, det er flot hvis de bliver 10 år.... rigtig flot enda

NU skriver du man skal tænke dig om før man avler, men du kan aldrig nogensinde gradere sig imod sådan nogle ting, nu kender jeg ikke til din veninde og hendes hund, men har hunden været undersøgt ved dyrelæge , hvorfor stoppede hjertet med at slå? var det arveligt eller ? jeg ved det ikke derfor jeg spørger dig, da du nu har oprettet tråden

• #15   22. jun 2009 DFFD -men så må det vel være noget med at opdager man det hos en tæve der har fået hvalpe, så skal der nedlægges avlsforbud på hendes hvalpe?
    -det ville vel være eneste vej mod at komme af med det?

• #16   22. jun 2009 Lige præcis, hjertefejl er den største dødsårsag hos GD.
    Jeg har så efterfølgende læst at nogle kenneler faktisk får tjekket forældrenes hjerter inden avl..
    Men som sagt, ved jeg heller ikke om der er noget at gøre, er bare ked af det på hendes vegne:-(

casio & Mike: tusind tak

• #18   22. jun 2009 Jeg synes bare alt det her med avl og sygdom er en jungle!!

• #19   22. jun 2009 Casio -nu var det hjertefejlen jeg tænkte på;o)

• #20   23. jun 2009 RIP Odin, det er så sørgeligt. Det eneste der er at gøre, er at avle racen mindre. Deres hjerter er simpelthen for lille til at holde sådan en stor hund i live.

• #21   23. jun 2009 GD, er jo netop kendt for hjerte problemer af den grund Gitte M skriver, min veninde er opdrætter af dem med tavle, hun siger selv det er et kendt problem hos GD. synes overhovedet ikke det har noget at gøre med om hunden har tavle eller ej.

• #22   23. jun 2009 Jeg vil nu sige at man ikke kan føle sig sikker bare fordi man købe en hund med tavle. En af vores venne par købte en toller og som 1½ årig blev den aflivet fordi at hovedpulsåren til hjertet sprang, hvilket dyrelægen sagde aldrig skete hos så unge hunde.
    De fik en hvalp fra samme opdrætter lidt senere hvor da den var omkring 13 uger også viste sig at den havde samme problem med hjertet og der efter også blev aflivet.
    En kedelig historie, men man kan ikke altid føle sig sikker.

• #23   23. jun 2009 Det har intet med tavle eller ikke tavle at gøre. Hundens størrelse er ikke afstemt med hvad hjertet kan/skal præstere for at holde hunde i live.

• #24   23. jun 2009 trådstarter - du klager om avl uden tavle og tjek af sygdomme.. MEN du er selv ejer af 2 blandinger... ???

• #25   23. jun 2009 Winnie -hvad er problemet i det? Jeg startede osse ud med en hund uden tavle, blev klogere og ville i dag kun købe med tavle.
    Man kan da godt have en højtelsket blandingshund, og stadig have fundet ud af at der fremover skal være tavle på ens hunde.

• #27   23. jun 2009 DFFD -ok, jeg vidste så ikke lige at det oftest er hanhundene der er ramt. Så kan jeg godt se problemet.

• #29   23. jun 2009 Tak for linket, det vil jeg lige kigge på:o)

• #30   24. jun 2009 bine og michelle - det handler om at der bliver ved med at blive avlet på alt muligt der burde være avlet på, fordi folk gerne vil købe det..
    jeg siger slet ikke noget negativt om blandinger og selvfølgelig vil man elske dem lige højt..
    men man er ikke sikret på samme måde som hvis man køber med tavle... derfor kan jeg ikke forstå hvorfor man hyler op når hunden bliver syg.. det er ens eget ansvar at finde ud af om forældre dyrene er tjekket for arveligt sygdomme...

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 143
    #31   25. jun 2009 Citat:
    "Hvorfor er det så lige folk der avler på disse hunde avler så useriøst på hunde uden stamtavle og ikke får tjekket dem for noget som helst??"

Svar:
    Fordi der er købere til dem...

• #32   25. jun 2009 bine - man må da gerne klage over avl uden tavle og ændre mening...

bare ikke klage over at hunden har arveligt sygdomme.. det er en af de goder man har sparet væk!!

• #33   25. jun 2009 Vores gamle Newfoundlænder han med stamtavle blev aflivet i en alder af 5 år da han fik det rigtig dårligt. Dyrlægen sagde at det var forstørret hjerte, så det må have været det samme. Han sagde også at det ikke var sjældent ved de kæmpe hunderacer. Så tavle eller ej er det nok svært at gardere sig.

• #34   25. jun 2009 man kan jo aldrig gardere sig 100% men med tavle er man dog lidt mere sikret..

Kommentér på:
Tænk før I avler!!

Annonce