{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.920 visninger | Oprettet:

Tinna
Tinna
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.758

Lorte hund {{forumTopicSubject}}

Silas blev jo kastreret her for 5 dage siden og da jeg var inde og hente ham spurgte jeg efter skærme eller dragter til dem begge, for at beskytte det. Dyrlægen sagde at den slags brugte de ikke, da deres erfaring var at hundene godt kunne lade såret være.

Fair nok - da vi kom hjem gik det også fint nok, men Silas viste stor interesse for såret. Han fik et par løbetidsbukser på. Men i løbet af natten havde han fået bidt et sting op.
Vi fik lånt en skærm og han fik den på.
Her til aften fik han så lov at få den af, netop fordi dyrlægen mener at skærme er til mere gene end gavn - og det gik rigtig fint. Indtil nu...

Tog igen Silas i at ligge og bide i såret og han har nu bidt alle pånær et sting op *suk*
Det bløder ikke eller noget og sidder sådan nogen lunde sammen. Han har self fået skærmen på igen og har lagt ham ind i buret, så han ikke kan lave noget voldsomt.

Mit spørgsmål er så. Er det vokset nok sammen til at han kan gå med det til mandag? Eller skal jeg forstyrre dyrlægen nu?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lorte hund
  • #1   19. jul 2009 Ring til dyrlægen i morgen tidlig..
    Jeg ville ikke vække ham for det, men ville få det gjort færdigt hurtigst muligt..

Mine katte fandt også ud af at tage skærmene af få dage inden, og den ene pillede alle sine sting ud.. Arret blev møggrimt, men det ses heldigvis ikke rigtigt..
    Det var heldigvis en lørdag middag hvor dylle havde åbent, så jeg kom bare ind og fik det fjernet..

Og det der med skærmen.. Tja, nogle hunde kan godt lade det være i fred, andre kan ikke.. Forstår ikke at man ikke kan få dem med for en sikkerheds skyld..

Da Bassen blev ordnet, rørte hun det ikke (stoppede hende een gang kun) men hun fik alligevel en t-shirt på når hun var alene, eller jeg sov..

• #2   19. jul 2009 jeg tror godt det kan vokse sammen , men det kommer jo an på hvor vild han er smiley . . det ville være surt hvis det hele sprang op

• #3   19. jul 2009 Anja: Jeg har også selv lave en t-shirt til Lilly. Hun slikker meget i det, bider ikke, men det vil jeg self heller ikke have. Men kan se på hende at hun hverken vil gå eller ud og tisse med den trøje på fordi den sidder dårligt.

Line: Silas er meget vild. Legesyg, hopper op og ned af ting uden rigtig at have styr på sig selv. Derfor jeg har lagt ham ind i buret. For ellers går det op, det er helt 100 med den fart han har på.

• #4   19. jul 2009 Tinna,
    det stakkels pus.. Bassen gik fint med sin..
    Da jeg gav hende kraven på (jeg forlangte en) sad hun BOMstille og ville ingenting!
    Rigtig ynkeligt kræ..

Men hun var så legesyg at jeg gav hende krave på når vi gik tur, for så var hun mindre ivrig, og forsøgte ikke at lege og hoppe rundt hvis vi mødte nogle andre hunde..

• #5   19. jul 2009 Har du evt. steristrips eller plaster du kan sætte på? Bare et par stykker for at holde kanterne sammen så de ikke udsættes for unødigt træk og åbner sig mere hvis han laver en uheldig bevægelse ...

• #6   19. jul 2009 Sådan er Lilly også. Kraven er umulig til hende, med mindre den findes i kvæl. Hendes hals er større end hendes hoved så det tager hende 10 sek at komme ud af den.
    Så t-shirten er bedst til at forhindre slikkeri.

Men Silas er slem. Og den skærm fylder hele mit hjem og han går ind i ting med den. Det er lidt synd for ham fordi han konstant bliver stoppe af den, men det gør ham ikke mindre aktiv. Han er bare en vims hund.

• #7   19. jul 2009 Sanne: steristrips aner jeg ikke hvad er - men har plaster. Det tror jeg, jeg vil prøve.
    Tænkte nemlig også på de uheldige bevægelser og det er derfor han er i bur nu. Men det er self også synd hvis han skal ligge der de næste 9 dage :-S

• #8   19. jul 2009 Da Gaia skulle lære at gå med skærmen, gad jeg hende snor på.
    Hun er jo en stor hund, så skærmen var MEGET stor og TUNG! Med snoren i halsbåndet den sad i, kunne jeg "hive" så jeg hjalp hende med at løfte skærmen..
    Det lyder lidt voldsomt, men hun blev altså ikke kvalt af det..
    Sådan lærte hun at gå med den på.. Hun stoppede dog stadig når hun gik ind i ting, men efter lidt tid forstod hun at bakke..

• #9   19. jul 2009 Så bare sæt et par stykker på og hold enderne sammen. På den måde så understøtter du helingen så kanterne ikke bliver udsat for træk men får ro til at hele sammen

Steristrips er en form for plaster som bruges til at holde sårkanter sammen. Fx, hvis et sår ikke skal limes eller syes så kan man prøve med steristrips. Tit vælger man dog både at sy og at bruge steristrips http://foerstehjaelpsudstyr.dk/produkter/4-plaster-faerdig-klippet/53-steristrips-brev-25-stk/

Men plaster er fint :o)

• #10   19. jul 2009 dyrlægen kan ikke sy det sammen igen, hvis det decideret er spruget op, da huden jo dør i kanten. Men vil så sige, at hos f.eks kalve syr man ikke sammen, de bliver "bare" skåret af, og så bliver strengene puttet ind i pungen. Tror faktisk ikke at der er så meget dyrlægen kan gøre, og når det ikke bløder, så går det nok. Men det er selvfølgelig fint at ringe til dyrlægen for lige at høre. Selv et sår, der er sprunget op, kan faktisk blive pænt alligevel, har jeg oplevet.

• #11   19. jul 2009 Jeg har puttet plaster på Silas og skåret lidt af skærmen. Så nogle andre havde gjor det også, så den ikke er så voldsom for ham, men stadig beskytter såret.

Lykke: Ok jamen så må han jo gå med det sådan. Men det er vist også noget med at det både er syet udenpå og indeni, ikke?
    Jeg er ret ligeglad med hvordan aret kommer til at se ud - bare Silas har det godt. Men hans "vims-hed" dur slet ikke sammen med det at skulle holde sig i ro.

• #12   19. jul 2009 Ja, dyrlægen har temmelig sikkert syet de der strenge sammen, da det jo som regel er dem, der bløder. Og 5 dage, så er det jo godt på vej til at hele, siger man ikke at stingene skal fjernes på 10. dagen? Anyway, det er bare vigtigt at han ikke kommer til såret, da hundespyt er noget af det værste, hvis der går infektion i det, så er det noget møg.

• #13   19. jul 2009 Meget mærkelig dyrlæge - kender ikke rigtig nogen der ikke har fået skærm, krave, body stockinig med hjem. Det kan jo få store konsekvenser og koster en tur i narkose engang mere som ikke er uden risiko.
    Mener ikke min han var syet indeni, men det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge

• #14   19. jul 2009 Lars M: det har jeg så.. Luna blev steriliseret for 3 år siden, vi fik ingenting med hjem.. Og vi havde heller ikke brug for noget.. Luna var slet ikke interesseret i sit ar..

Så jo de findes skam, og jeg synes det er fint, hvis hundene kan klare sig uden.. Kan de ikke, skal de naturligvis have skærm/badering/bodystocking..

• #15   19. jul 2009 Det er svært at vurdere gennem en skærm om såret er healet godt op og om det vil springe op.

Måske ville det ikke være af vejen at ringen til dyrlægevagten og få en snak med dem.

I fik vel noget sårpleje med hjem af dyrlægen ikk?

Ellers rens/dyp med kompresser da de ikke fnugger forsigtig såret med klorhexidin og når det er helt tørt fordel/smør et meget tyndt lag som bliver absorberet af hunden Fucicort creme på området. Cremen virker bakteriedræbende plus det indehlder binybarkhormon

• #17   19. jul 2009 Da min blev steriliseret her for ca. 1½ mdr siden fik jeg en skærm med hjem og med strenge ord om at hun ikke måtte slikke eller noget i det pga infektion osv og for at såret ikke sprang op.
    Trods dette var jeg dog så uheldig at 5 dage efter sprang det g jeg stod med en hund hvis tarme var faldet ud af maven på hende. Der var gået hul i hendes bughule også.
    Så jeg tog lige 10 dag emere med kraven og denne gang også en bodystocking. Hun vænnede sig enormt hurtigt til kraven anden gang frem for første gang. Men jeg havde også set hvad der kunne ske uden denne så tror selv jeg ændrede min adfærd over for hende og havde nok ikke så ondt af at hun skulle have den på, som jeg havde de første 10 dage...
    Hellere 10 dage med kraven end sådan en tur igen. Hun kæmpede virkelig for sit liv de første dage derefter...

Så lige en lille skræk historie herfra.

• #18   19. jul 2009 Ang sårpleje osv så fik jeg at vide både ved min alm dyrlæge da hun blev steriliseret og så ved den vagtdyrlæge jeg var ude ved anden gang at jeg ikke skulle rense såret eller noget. SKulle bare lade det få fred og nix pille. Dette gjorde jeg så og på trods af 2 x syninger er hendes ar RIGTIG pænt og man kan slet ikke set det nu en mdr efter. Og anden gang hun blev syet var det efter gammeldagsmaner (som dyrlægen sagde det, som hun ville have syet en ko) for at det ikke skulle springe op igen....

• #19   19. jul 2009 Da min hund blev kastreret i 2006 fik vi heller ikke noget med hjem, og det hele gik heldigvis fint, han bed ikke noget op, og det helede fint op smiley

Pøj pøj med den bette, er ikke nemt når han bare har krudt i røven ;o)

• #20   19. jul 2009 min søsters hund blev kastereret for 3 uger siden, de gik op efter 2-3 dage, kun 1 sting holdt det, dyrlægen gav dem en mega skideballe over de først kom om aftenen når de havde opdaget det ved middags tid, havde det sidste sting sprunget havde han nok ikke overlevet, men det var også så kort efter selve indgrebet

• #21   19. jul 2009 Jeg tror ikke der sker noget, HVIS du bare gør som du gør "holder ham i ro" jeg ved godt at det i sig selv er noget af en opgave med en "Dampvuf"
    Min Beuty var også en "Damp-hund" da hun fik kennelhoste som lille, og der skal de jo også holdes i ro, da det er det eneste som hjælper, men at få en DAMPhund til at holde sig i ro er MEGET lettere sagt end gjort.;o))

Men bortset fra min "udenomssnak, så lyder det til at han er super sund og heler rigtigt godt, så selv efter 5 dage kan han sagtens være vokset så godt sammen at han "bare" skal holdes i ro.
    "Sorry" men kan ikke la være med at trække på smilebåndet hver gang jeg skriver "Bare holdes i ro" ;o))

Men jeg er sikker på at DU har styr på tingene. dog ville jeg da også lige gi dr.dyr et kald i morgen el.hvorfor ikke NU, bare for en sikkerheds skyld, ved godt at vagtægerne helst ser at man kun ringer når man står med en næsten død hund i armene, men et råd er vel OK når det drejer sig om overbidte tråde, som i din drengs tilfælde.
    Wish you Real Good Luck, med Damp-drengen *Ss*

• #22   19. jul 2009 Hov glemte i AL mit grifleri at sige, at jeg er helt enig med Sanne, et plaster vil hjælpe HVIS det vil sidde fast på ham, ellers kan man jo købe det der plaster som man sprayer på det ses ikke med der lægges en usynlig hinde over såret så der ikke kommer skidt i det men om det holder kanterne iorden kan jeg ikke love da jeg jo ikke ved hvordan såret ser ud, men jeg håber at han er helet så meget at du f.eks kan nøjes med det sprayplaster el. slet ingen ting, selv om 9 dage er laaang tid i et bur for at holde lille Silas i ro.

Kender forøvrigt ingen dyller som har givet noget med hjem andet end medicin, resten må man ski selv klare, "dumme dyller"

Men en "badering" er MEGET bedre end en skærm, vufferne kan bevæge sig frit og se til alle sider, men kan ikke komme til såret, så HVIS nogen læser dette og i skal ha Fikset vuffen, så få en "badering" frem for en skærm. *Ss*

• #23   19. jul 2009 Tak for alle jeres svar. Silas er ikke død over natten, så det er jo fint ;o)

Plasteret sidder fint til hans hud. Han er jo hårløs, så ingen problemer der.

Jeg tror jeg ringer til dr dyr nu. Måske er jeg heldig at det er min egen dyrlæge der har vagten.

• #24   19. jul 2009 Tanja: det undrer mig at kalve og geder f.eks kan overleve, da de faktisk bare bliver snittet og strengen puttet tilbage i pungen, vi har til dato ingen kalve, der er døde af det, altså forblødning f.eks

Og ja, man skal komm hurtigt, hvis det skal syes igen, men det kan kun lade sig gøre, hvis såret er helt frisk, altså lige efter operationen, da kødet som sagt dør, hvis der er åbne "flapper".At man syer hunde, tror jeg kun at det er fordi det skal se pænt ud. Dog vil jeg sige, at har endnu ikke set noget grimt ar hos kalve, selvom de ikke er syet.

• #25   19. jul 2009 Jeg har fået kastreret begge mine drenge, Balto for 2 år siden. Han viste ingen interesse for såret overhovedet, og alligevel gik der lille bitte smule infektion i såret lige da stingene skulle tages.
    Meegò derimod, blev nød til at have skærm på hele tiden nærmest. Eller det vil sige de første 4-5 dage havde han, så var det vokset så meget sammen at det ikke var nædvendigt. De første dage er det jo underligt for hunden og interessant. De næste dage begynder det at klø, sp jeg tror ikke det er noget problem med Silas.
    Han skal nok klare det, og hvis det ikke væsker eller bløder, så er søret jo lukket.

• #26   19. jul 2009 lykke j jeg var ikke med ved dyrlægen, og kan kun fortælle hvad min søster sagde, det skete også kun 2-3 dage efter indgrebet, og grunden til det ku ha gået galt var noget med de inderste sting ku ha givet efter hvis de yderste sprang. har ikke selv prøvet af få kastereret en hund men skal her til efteråret

• #27   19. jul 2009 Tanja: ja men som sagt, bliver kalve overhovedet ikke syet, hverken udvendig eller indvendig, så det er egentlig mærkeligt(ikke noget ondt ment) at de ikke forbløder til døde så....hmmm.

• #28   19. jul 2009 tja... det kan man jo mene, men man er jo nød til at tro på hvad dr. dyr siger.... det samme gælder vel egentlig også grise???

• #29   19. jul 2009 ja lige nøjagtig, de bliver også bare snittet og så er det det....

• #30   20. jul 2009 Jeg tror at forskellen ligger i at "landbrugsdyr som f.eks Grise, kalve osv" .ikke bevæger sig, el.har så meget bevægelighed, som en hund, og de slikker heller ikke i såret på samme måde som hunde..

Jeg har for nyligt læst at man er begyndt at sy hestene netop pga.de kan ta sig nogle gevaldige løbe/bukke ture, og så er det at det kan gå galt, så derfor er en del dyller så begyndt at sy dem sammen, for ellers blev de også bare "snittet" og så var det overstået.

• #31   20. jul 2009 Chiki: jo, vores kalve springer da rundt i boksen, og spiler nar, og de sutter jo da tilmed på hinanden...så det med bevægelse tror jeg nu ikke heeeeelt på. De går 5 i en boks, og har masser af plads til at bevæge sig på. Men det har ALDRIG blødt voldsomt

• #32   20. jul 2009 Lykke, nu ved jeg ikke hvordan du behandler landbrugsdyr, eller dvs. det gør jeg nu ;o))

Men med dem jeg har set "i de flesete tilfælde" så har de dyr ikke meget plads at springe rundt på, men forstå mig ret, dermed mener jeg langt fra at alle, lader deres dyr så i små båse osv. men det forekommer stadig i stor stil, da det jo letter arbejdet v/rengøring, fodring osv.

Jeg har det stadigt dårligt af at huske hvordan de små grislinger "fra forrige sommer", bare blev bare hevet op i halerne og Klip så var halerne kappet og mens de nu var oppe så blev hjørnetænderne da også lige kappede, også ned til den fastspændte mor igen, færdigt arbejde..
    Ikke lige min kop te, hvis jeg kan udtrykke det sådan. Så jeg er lykkelig for ikke at være landmand, hvis tingene foregår på den måde *Ss*

• #33   20. jul 2009 Chiki: ja, det kan godt ske, at du har ret:-) Men det kan bare undre mig, kan lige for god ordens skyld fortælle at tyrene selvfølgelig bliver bedøvet, når de bliver kastreret, det bliver gjort sammen med afhorningen.

Ja, de stakkels grise har jo førhen ikek fået bedøvelse...man regnede ikke med at det gjorde ondt....hmmm. Anyway, jeg mener at de nu skal bedøves, før man må kastrere, men det kan være at jeg tager fejl.

Kommentér på:
Lorte hund

Annonce