{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.258 visninger | Oprettet:

Opfordring til alle {{forumTopicSubject}}

Prøv lige at læse Klummen i Urban i dag - skrevet af Tomas Ditlevsen
-------------------------------------------------

"I snor

Det var dog helt utroligt! Lærer I det aldrig?
Jeg taler naturligvis til den samlede bestand af danske hundeejere. Det er ikke kamphunde, det handler om i dag, selvom de naturligvis tæller med i dagens brok, for der er brok på menuen herfra i dag. De som elsker ros og lovsang læser forgæves her.

Mit kritikpunkt mod hundeejerne er så simpelt, at det er fuldstændigt ubegribeligt, at de ikke kan finde ud af at overholde det:
Giv dog jeres hund snor på!

Reglen er så simpel, at den ikke kan misforstås. De tusindvis af daglige overtrædelser af den er med andre ord overlagte. Men hvorfor vælger hundeejerne så at bryde reglen? Der kan være flere undskyldninger, og idet I hermed bedes om at holde i mente, at ingen af dem er acceptable, giver vi hundeejerne ordet for en kort bemærkning:

• ”Reglen er rettet mod dem, som ikke har sådan en sød hund som King. Derfor gælder den i virkeligheden ikke ham.”
• ”JEG har styr på min hund. Han følger mine kommandoer. Derfor overholder jeg faktisk reglen ved at holde ham i en snor af råben og skrigen.”
• ”Reglen er OND! Det er meget synd for hunden, at den ikke må løbe frit rundt. Det er bare fordi alle andre er nogle FJOLSER, som ikke har forstand på hunde. De kan ikke forstå, at King bare er kåd og glad og ikke gør nogen fortræd. Derfor er det deres EGEN skyld, hvis de ikke kan lide, at han løber frit.”

Faktisk begynder jeg at tvivle på min tidligere påstand, om at reglen er så simpel at alle kan forstå den. Måske går der blandt de danske hundeejere individer rundt, som faktisk er på et mentalt niveau, som ligger nærmere deres elskede savlende kræ end på os andre.

Jeg har bare i år fået to stranddage ødelagt af løse store hunde, som ejerne givetvis har fundet søde og skægge i deres faren omkring, men som for os andre blot ødelagde dagen med deres uforudsigelige, støjende og af og til skræmmende adfærd.
Faktisk har hundeejere og terrorister noget tilfældes:

1. De retfærdiggør deres handlinger ved at påberåbe sig særlig status.
2. Ofrene er altid uskyldige men får ofte skylden af terroristen selv.
3. Deres største våben er frygten for angreb.
Betænk derfor, kære hundeejer:
Når din store hund drøner rundt på en strand eller i en park fuld af børnefamilier, tror du måske at den charmerer alle med sin kåde og kærlige venlighed.

Sandheden er imidlertid, at den har efterladt sig et spor af angst og irritation. Vi er nemlig nogen som ikke lader os charmere af gøen, savl, rovdyrtænder og rådden ånde. Bliv hjemme eller giv den snor på. Fra i dag."
-----------------------------------------------------------

Jeg klapper i mine små fede hænder - ha en dejlig dag alle sammen - og HUSK NU SNOREN.........

Kh M


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opfordring til alle
  • #1   11. aug 2009 *Klap Klap*

    Dog, synes jeg også, at det gælder for de små hunde smiley

    Snor på alle hunde.. NU !


  • #2   11. aug 2009 Kan følge det med stranden, men loven KRÆVER desværre ikke, at hundene går i snor overalt...endnu !!

    Loven er simpelthen skide vag...alle og enhver kan jo komme og påstå, at de har kontrol over kræet !!

    - erfaringerne viser så bare ofte noget andet !!


  • #3   11. aug 2009 Well, min hund har næsten aldrig snor på og vi nyder det begge.
    Jeg kunne aldrig finde på at ha' snor på min hund mere end højest nødvendigt !

    Boede jeg i indre by, ville hun ha' snor på - Men kunne aldrig i mit liv finde på at give hende snor på i det område hvor vi bor ! (Bortset fra når vi møder hunde vi ikke kender selvfølgelig )

    Er så træt af at høre på den der "få snor på din hund" frase, for det er sgu ikke alle der bor inde i byen...
    Her hvor jeg bor , går de fleste hunde uden snor (og her er mange med hund) - Og alle tager deres hunde i snor når de møder andre hunde (medmindre at hunden lystrer og ikke går hen til den anden - eller hvis hundene kender hinanden i forvejen, hvilket næsten altid er tilfældet)


  • #4   11. aug 2009 Er det ikke også hvad der bliver skrevet - straks skal man pege på andre også. Men et godt råd er at selv at begynde på det, for så har man gjort en forskel.

  • #5   11. aug 2009 Flot Stine P - ja du er jo så et perfekt eksempel på dem han skriver om........

    og helt enig det ska ski da også gælde små hunde - jeg havde nu ikke læst det som at han kun mente små hunde....... :o)


  • #7   11. aug 2009 På landet hvor der kun er få mennesker og alle forstår hinanden er det sikkert også lige meget, men i byer o.l hvor der færdes flere/fremmede mennesker burde det ikke være til diskussion

  • #8   11. aug 2009 Alle hunde skal bestemt i snor... Ville da sys det var mega pinligt hvis min hund rendte rundt og generede folk på stranden eller i en park... Ville så ikke ske, da jeg har min hund i snor offentlige steder...

  • #9   11. aug 2009 Men nu er det jo sårn at nogle gange kommer vi byfolk jo på besøg på landet - fx i stor stil om sommeren......... og jeg har ikke tal på hvor mange gange min lille hund var ved at blive ÆDT at løse hunde denne sommer i Rødvig!!!!!!!!!

  • #10   11. aug 2009 Tænk at os hundeejere ikke kan blive enige om en så basal ting....... i dont get it - så kan jeg sgu da bedre forstå "Brian" bliver ved med at fastholde at hans pit er en fantastisk familiehund ;o)

  • #12   11. aug 2009 Lars N - præcis sådanne episoder har vi alt alt for ofte været ude for med vores hund. Nu går vi kun steder hvor der ikke må være løse hunde - såsom Dyrehaven - det er så grimt at opleve når en løs hund kommer farende direkte imod ens lille hund og ejeren pludselig opdager at at hans/hendes ellers altid kontrollerbare vuf bare ikke gider lystre denne gang - og så er det man får sætningen at høre igen.............: "guuuuuuuuuud nej - sådan har den da aaaaaaaaaaldrig gjort før"
    kvajpander ;o)


  • #14   11. aug 2009 Wenk Staff... Smukt skrevet smiley

  • #15   11. aug 2009 Snor wee. ja tak, det ville være dejligt vis alle overholdt det.

  • #16   11. aug 2009 Bryder mig ikke om måden det er skrevet på - men han har ret. Hunde skal have snor på.

    Jeg har også altid snor på mine, når vi ikke er i hundeskoven :o)


  • #17   11. aug 2009 vil da lige sige at det i en periode af efteråret og vinteren er lovligt at gå med hunden ved stranden uden snor..

  • #19   11. aug 2009 jeg går uden snor på min hund DOG kommer han altid i snor når jeg kan se menesker og hunde

    han for ikke lov til bare at løbe frit hen til meneske netop af den grund at jeg ikke aner om de menesker er pisse bange for hunde


  • #21   11. aug 2009 lars n: vis du kender hunden der løber efter jer eller du tryg ved den så ville jeg da råde dig til at tage en sele mere med på din gåtur og så simpelthen tage den med hjem en dage eller 2 så skal du se ejern smiley

  • #23   11. aug 2009 Wenk - så smukt skrevet :o)

    Lars N - ja jeg tænker også nogle gange at det er mærkeligt at dem der lader deres hunde løbe løs ikke er mere bange for hva der egentlig/måske kan ske med DERES hund....... Deres hund ku jo løbe ind i en arrig satan en dag og så er det jo pludselig en anden sag.........


  • #24   11. aug 2009 Jeg bliver splitter sindsyg, hvis vi møder hunde uden snor...
    Og samtidig høre sætningen: "Jamen den gør ik noget", jeg er da fuldstændig bedøvende ligeglad om den ik gør noget.. Det kunne jo være mine 2 hanhunde gjorde noget..
    Mine hunde er i snor, da vi har indset, at der bare er nogle de ikke kan med.. Og da de er af en str. som kan gøre meget skade, er det bare sådan.. Det ENESTE sted de er uden snor er: Derhjemme i haven og på træningspladsen under enekelte øvelser og når vi har pladserne for os selv.


  • #25   11. aug 2009 Iben - ikke for at støde dig :o) og jeg synes det lyder til at du ved hvad du gør osv - men igen blir jeg bare nødt til at sige at når man som jeg har en hund der åbenbart tænder det værste i en hel del andre hunde (min hund har stritører, stirrende øjne, ingen hale at logre med og samtidig er han sindssygt usikker og bange fordi han er blevet overfaldet og skambidt) så er det bare ikke nok at folk siger at de tager deres hund i snor når de møder andre. Det er bare ikke altid nok.... Desværre.... Desværre har jeg alt for ofte mødt andre der så pludselig ikke kunne styre deres hund - pludselig og for første gang må ejerne opleve at de IKKE kan kalde deres hund til sig når den får øje på Sumo. Sumo udsender jo alle de forkerte signaler :o( så det er bestemt ikke fordi jeg siger der er noget galt med de andre hund - ikke mere end der er noget galt med min hund ;o) forstå mig ret - han er jo skidebange og usikker og stivner fuldstændig og det kombineret med hans "fejl" og mangler gir altså problemer........

  • #26   11. aug 2009 Jeg siger min mening - præcis :o)

  • #28   11. aug 2009 Vores gamle GD tæve kunne heller ikke med ret mange, da hun havde været mishandlet og sultet m.m (vi fik hende da hun var 1 år), da de i sin tid lukkede hende ud af den lade hun var spærret inde i, stak hun af fra dyreværnet, ud på marken og nedlagde et får af sult!!, vi vidste hvad vi havde med, at gøre og vi havde hende i 6 år uden nogle problemer med bid på andre hunde... Hun var ganske enkelt ALTID i snor uden for matriklen!

  • #29   11. aug 2009 Iben: Vi har simpelthen givet hunde longeliner på, når de er på stranden..

  • #30   11. aug 2009 Min hund er altid i snor når vi går ved strand eller i skov bruger jeg flexline så hun kan løbe lidt mere frit,korter dog altid snoren op ved møde med andre indtil folk selv viser interesse i at snakke med hende,det er jo ikke alle der bryder sig om hunde,børn kan sagtens blive bange selv for en lille hund.Jeg har i dag været ude for en grim oplevelse jeg går tur ved en strand som ikke er så besøgt men der er en del mest lokale der går hundetur på stedet ,på afstand så jeg en pige med en hund i lang snor,da jeg kom nærmere gik hun op mellem nogle træer hvor hun stod mellem hunden og os hunden begyndte at glamme voldsomt jeg var helt nede i vandkanten ,jeg spurgte om hun kunne holde sin hund det svarede hun ja til ,men det var meget tæt på at hun ikke kunne den trak så kraftigt at hunrøg forover og ned på sandet .Jeg ilede afsted med min hund på armen .Jeg tør ikke tænke på hvad der var sket hvis den hund var kommet fri

  • #31   11. aug 2009 Wenk staff
    Og sådan burde alle være! uanset race!
    Også sådan vi befærder os uden for matriklen..

    Vores hunde er ude og bade flere gange om ugen, og det gør de altså ganske fint i en line(sporline) også selvom det ikke er en befærdet strand..


  • #32   11. aug 2009 Hmm...

    Jeg mener selv jeg er ansvarliig hundeejer..

    Hvis jeg er i byen, har mine hunde selvfølgelig snor på(eller andre steder hvor der er mennesker eller hunde). Hvis hundene er med på stranden er det først lige inden solen går ned, de har ikke snor på, men får det så snart jeg kan se andre mennesker.

    Bor selv på landet (8 km til nærmeste købmand), vi har skov og marker i baghaven hvor vi oftes lufter hundene, her har de ikke snor på(i de 8 år vi har boet her har vi endnu ikke mødt nogen mennesker!!! Men snor er selvfølgelig med, i tilfælde af at man skulle rende ind i nogen.

    Mener seriøst er er forskel på om man bor i byen eller på lars tyndskidsmark!


  • #33   11. aug 2009 Hunde der løber løst, hvor ejeren ikke er i syne, ville jeg tage i snor og aflevere på nærmeste politistation....

  • #34   11. aug 2009 Er sådan set pænt ligeglad med hvor sure folk bliver herinde smiley

    Bare fordi at de/i bor i et område hvor løse hunde åbenbart drøner rundt i tide og utide !

    Jeg har da altid snor på min hund, hvis vi går steder med andre mennesker og fremmede hunde. Kunne aldrig finde på at gå rundt inde i byen med hende uden snor. Og tager hende heller ikke med på stranden fordi at jeg ikke gider at hun skal ha' snor på når vi er sådan et herligt sted...

    Men herhjemme i det parcel/rækkehusområde vi bor i, har hun ikke snor på... Vi bor lige ud til et kæmpe eng og Å system og det ville da være tåbeligt at gå med snor på hende...
    De eneste der har snore på deres hunde hernede er dem der ikke kan stole på at hundene ikke løber væk...
    Stort set alle de hunde der bliver luftet hernede, kan med andre hunde - Og folk er gode til at få snor på deres løse hunde når man møder 'modkørende' hunde/mennesker/cykler osv.....

    Så er jeg som beskrevet i den artikel så fred være med det... Jeg har ikke dårlig samvittighed over den måde min hund er løs på !


  • #35   11. aug 2009 Stine: Hvad så den dag din hund mener den skal over og snakke med 2 hunde i snor.. Lad os sige, at jeg er ude og gå der med mine hunde....

  • #36   11. aug 2009 Jer siger min mening :
    Jeg ville se jer på lang afstand da der er super overblik udover hele engsystemet og så ville jeg kalde hende til mig smiley


  • #37   11. aug 2009 Stine P - held og lykke........

    Jeg håber ALDRIG at du kommer ud for at din hund bliver overfaldet og skambidt - det har jeg prøvet - eller altså det har Sumo prøvet..... Men jeg kommer ALDRIG ALDRIG over det - det var en af de værste oplevelser jeg nogensinde har været ude for i hele mit liv - og jeg kan stadig drømme om det eller komme til at tænke på det i løbet af dagen - jeg bliver aldrig tryg igen ift andre hunde. Mine ben ryster og mit hjerte galoperer når en løs hund nærmer sig Sumo - og JA jeg har et problem det er jeg ganske udmærket klar over - men jeg kan bare ikke lade være med at advare alle andre mennesker - det kan ske for jer og jeres hunde...... :o( man kan ALDRIG vide sig sikker - man kan ALDRIG stole 100% på en hund.........

    Fint nok at du bor på det nogle kalder "Lars Tyndskids marker" :o) men det er nok mere den der måde - som ham Tomas skriver i Klummen: at du lissom gir udtryk for at du har en særlig status - at du lissom gir udtryk for at det er os andre der har et problem.........

    og jeg er sådan set også pænt ligeglad med hvor sure folk blir herinde!!! mærkelig kommentar........ så kan vi jo ikke diskutere ordentligt hvis man skal kaste om sig med tøsefornærmede kommentarer ;o)


  • #38   11. aug 2009 Jeg bor også ude på lars tynds marker, og jeg har ikke snor på mine hunde når vi går tur. Og det gør vi mindst tre gange om dagen.

    Bønderne herude syntes vi er underlige. Har endnu ikke i de 3 år vi har boet herude, mødt en anden hund på vores ture. Bønder går ikke tur med hunden!

    Vi ser hunde på gårdene, men mine hunde løber ikke ind til dem, og de andre hunde løber ikke ud. Bønder har en meget kontant måde at opdrage hunde på, og oh ve den hunde der løber uden for grunden!

    Og så har vi skov og mark rundt om vore gård, og mine hunde får lov at nyde livet uden snor på disse store marker. De kan tumle og lege lige så tosset de vil. Men det er aldrig alene. De er altid under opsyn når vi er uden for vores egen grund. Haven kan de til gengæld være i så tosset de vil. Det hele er hegnet ind.

    Men kommer vi til byen, ja så er der snor på hele tiden.

    Og nej, jeg tror ikke jeg er noget "speciel" og reglerne ikke gælder for mig. Men der er bare ingen herude vi kan genere ved at lade hundene løbe frit. Hvis der var, ja så kom der selvfølgelig andre boller på suppen.


  • #39   11. aug 2009 KN - ku ikke ha skrevet det bedre :)..

    Og det er lidt sjovt som du skriver med de landhunde... de bliver i gården... og tror ikke mange af dem kender til verden udenfor gårdspladsen

    For os der bor på landet er det nok lidt svært at forestille os hvordan det er at ha hund i byen, og omvendt


  • #40   11. aug 2009 Iben R: Helt enig!!

  • #41   11. aug 2009 Vi bor også ude på landet, og der hvor vi mest går tur er der en lang strækning på en grusvej og masser af træer og andet spændende for hundene. Så selvfølgelig går de løs der. Men på andre gåture foregår det i snor, da der kan dukke en anden hund op på vores vej.

    Vi har lige været 4 dage på campingtur og 3 hunde gik løs uden at forlade stedet hvor vi havde vores campingvogn. Lille Cassie gik også lidt løs under opsyn, for hun skal jo lære af de 3 store. Men, men, vi havde også lagt os et sted i et hjørne, hvor der var ganske fredeligt, og selvom der gik mennesker og hunde forbi opførte vores hunde sig eksemplarisk. Men de går selvfølgelig ikke rundt løse, hvis vi ikke er der, sådan er det.


  • #43   11. aug 2009 Vi bor absolut ikke ude på lars tyndskids marker (ikke at der er noget galt i det)
    Vi bor 5 min i bil udenfor Ringsted centrum i et tæt befolket område af byen i syd.

    Og nej jeg føler ikke at jeg har nogen som helst anden status fordi at jeg bor her... Boede jeg i indre by, var min hund selvfølgelig også i snor som jeg skriver.
    Men jeg synes at jeg har bedre muligheder for min hund, ja !

    Jeg er ked af at høre at din hund er blevet overfaldet ! Det må være frygteligt at overvære og ville blive knust hvis min hund en dag bliver bidt ihjel.
    Men jeg kan ikke bruge mit liv på at gå og være bange... Jeg kan kalde min hund til mig når vi ser andre hunde og har et godt overblik der hvor vi går.
    Men skulle det ske en dag at vi alligevel render ind i den forkerte hund, så vil jeg selvfølgelig aldrig klandre andre end mig selv....

    Og jo folk herinde bliver sgu sure hvis man tillader sig at skrive at man ikke har hund i snor !
    Er blevet svinet mange gange i tråde når jeg har skrevet det... Det er ikke alle der reagerer lige pænt smiley


  • #44   11. aug 2009 Og min kommentar var til "snor på alle hunde nu"

  • #45   11. aug 2009 Sidder her og bliver lidt misundelig på alle jer der har hund i byen, hvor må i møde og snakke med mange mennesker når i går ture med jeres hunde. Det mangler jeg lidt (bare en indskudt bemærkning)

  • #46   11. aug 2009 Wenk Staff -
    Synes da at det er rart at folk med hunde helt i snor godt kan se at nogen har andre muligheder for deres hunde...

    Jeg har da selv set unge fyre gå afsted på de største og mest befærdede gader, med en amstaff-lignende hund dalrende langt foran uden snor og jeg synes at det er KOMPLET hul i hovedet..
    Fatter ikke hvad folk tænker på !!
    Og at slippe hunden på en befolket strand kunne jeg heller ALDRIG finde på !!! ...

    Min mening er bare ikke at 'ALLE HUNDE SKAL I SNOR' men at ejere burde kende den hund man har og vide hvad den kan og ikke kan... (at det så ikke sker vil jeg ikke straffe min egen hund for )


  • #47   11. aug 2009 Selvfølgelig er der stor forskel på hvor man bor, og hvad man deraf kan tillade sig med sin hund.

    Jeg mener også helt klart, at hunde i byerne skal føres i snor, da der er mange forskellige situationer man skal tage hensyn til. Og som sagt har jeg også selv mine i snor når vi er inde i byen.

    Men jeg nyder - og det gør mine hunde så sandelig også - den frihed vi har herude på landet. Højt til himlen og langt til naboer, og ikke helt så mange hensyn at tage som inde i byen.



  • #48   11. aug 2009 Jeg synes, at uanset hvor langt ude på landet man bor, skal man også huske at tage hensyn til dyrelivet i skoven, på marker og enge, specielt i forårs månederne, hvor der ligger masser af små dyrebørn og gemmer sig.
    Det er meget stressende for mor og afkom, hvis en løs hund tonser rundt, og jeg har selv set hunde, der har dræbt hare-killinger, som de snusede op.

    Vi bor selv langt ude på landet, med skov og marker omkring. Noget af det ejer vi selv.
    I de mdr. der er dyre børn, får Diva ikke lov til at gå løs, kun i vores indhegnede have.
    Derfor bliver jeg s.. sur, når der går nogen forbi med løse hunde, der får lov til, at løbe ind på vores mark, eller drøne rundt i engen.
    Hvis jeg siger noget, får jeg bare at vide, de har fuld kontrol på hunden og så må de godt være løse.
    Øh-ja det er meget godt, men der er faktisk nogen der ejer marken, det er privat område, så få lige kontrol på dyret, og få det tilbage på offentlig vej.
    Jeg har så både prøvet at få fingeren, blive kaldt kælling og hysterisk!

    Siger altså kun noget til folk, når der er dyrebørn, og forklarer dem også hvorfor.
    Resten af året, siger jeg ikke noget, men forstår dog ikke at folk bare tror, de kan lade deres hunde løbe løs på andres marker!?!


  • #49   11. aug 2009 Wenk staff.
    Godt skrevet ellers. Og jeg er enig med dig.
    Alle hunde burde føres i snor uanset hvad og hvor man bor.
    Og som nogle mener at de bor på landet og ALDRIG møder nogen eller noget så sker det en dag at man møder en anden hund eller et stykke vildt.
    Man skal huske at hunde er dyr med instinkter og det kan man hverken avle eller opdrage ud af dem.
    Og det gælder om det er muskelhunde, pudler eller noget som helst andet.
    Det er DYR.
    SÅ snor på hunden og vis respekt.


Kommentér på:
Opfordring til alle

Annonce