{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.281 visninger | Oprettet:

Opfordring til alle dyre-elskere {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Som nogen måske husker, så søgte jeg gode råd til en syg hund forleden.
Vi fik heldigvis endnu en tid, og Fighter blev indlagt - i dag har han fået konstateret en nyreskade temmelig sikkert som følge af dehydrering.
Jeg har gjort alt i min magt for at holde hele flokken hydrerede, men Fighter har jeg ikke kunne formå at få med, desværre. Og da hunde ikke vil vise svaghed i en flok, så har vi desværre opdaget det senere end godt er, da der først opstod synlige tegn i weekenden (hvor vi også skyndte os til dyrlæge).
Så hold for guds skyld et ekstra godt øje på jeres hunde og andre dyr. Det her forløb er bare slet ikke sjovt.

Til dem som gerne vil vide mere om forløbet:
Fredag gik vi alle sammen i hundeskoven. Fighter virkede lidt nedtrykt og han var ikke ligeså ellevild med at være derude som han plejer. Jeg tænkte, at det måtte være varmen. Den kan tage hårdt på nogle hunde.
Lørdag ville han ikke rigtig spise, han kastede op og var stadig nedtrykt. Vagten gættede også på at det var varmen, og vi ikke var et sted hvor det var akut, så længe han drak.
Søndag fortsatte samme mønster, indtil om aftenen hvor han gik ud for at drikke, og så snart han var færdig kom det hele + mere til op igen. Vi brugte 2 timer hos dyrlægen den nat, hvor han kom i røntgen, fik drop og ellers blev tjekket igennem. Hans temperatur var helt nede på 36.3, og han var ret alvorligt dehydreret. Vi blev sendt hjem igen, og vi var ved godt mod.
Mandag kunne jeg godt få lidt mad og vand i ham, så længe jeg fodrede ham og han fik vandet til sig. Stadig dvask, trist og slet ikke som den 8 måneders hvalp, han var få dage forinden. Han ville kun i haven, ikke på tur.
Tirsdag var situationen den samme som mandag. Jeg ringede til den dyrlæge vi havde været hos om søndagen, og hun ville se tiden an og se om han ikke kom efter det.
Onsdag tog jeg kontakt til en anden dyrlæge, fordi det slet, slet ikke var blevet bedre, og de pressede ham ind samme dag, på trods af at de var fuldt bookede. De brugte ikke ret lang tid på at kigge ham, før de sagde at de ville beholde ham.
I dag torsdag, bliver jeg ringet op af dyrlægen som informerer mig om, at Fighter desværre har fået en nyreskade. De vurderede ham stabil nok til, at han kunne komme hjem natten over, men i morgen tidlig skal vi derop igen. Der findes ikke dialyse til hunde, så hans blodsystem skal renses igennem med vand, og mandag skal vi op og have taget nye prøver, og så får vi den endelige "dom".

Jeg har gjort alt jeg kunne forinden - jeg tjekkede regelmæssigt nakkeskindet for at se om der var tegn på at de ikke fik nok vand, holdt øje med hvor meget de drak, men det var desværre ikke nok.
Hold øje med jeres små dyrebørn. Det går hurtigt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opfordring til alle dyre-elskere
  • #1   25. maj 2018 Puha det er jeg ked af at høre smiley

    Virkelig en vigtig advarsel - især nu hvor det bliver endnu varmere!!

    Har altid en liter vand med på vores lange tur (altid aftentur også ellers kun korte ture om dagen) og Mille drikker sindsygt meget når vi er ude - troede godt nok ikk at de SÅ let kunne blive SÅ dehydret når de drak normalt! Det vil jeg helt sikkert ta til efterretning!!! Tusind tak fordi du gør opmærksom på det!

    Al mulig held og lykke med det "lille" myr smiley Krydser virkelig fingre for jer!! - Må være forfærdeligt smiley Sender tonsvis af positive tanker i jeres retning og har jer med i min aftenbøn smiley


  • #2   25. maj 2018 Jeg forstår ikke advarslen? Hvis min hund altid har adgang til vand drikker han da... Så kan den slags da ikke ske... Eller mener du det kan? Den har jeg lidt svärt ved at läse og forstä?

    Det er synd for hunden og dig. God bedring


  • #3   25. maj 2018 En rask hund hydrerer sig selv, når den har muligheden. Så enten har du presset hunden for hårdt med turene uden adgang til vand, og ellers fejler hunden noget.
    Med tanke på at vi ikke taler om jordens bedste opdræt, er det jo reelt en mulighed at hunden har en fejl i nyrerne i forvejen. Det passer også meget godt med at den får det svært i varmen.


  • #4   25. maj 2018 Også min tanke malene. Jeg har aldrig oplevet et rask dyr ikke drikke når det kan

  • #5   25. maj 2018 det er faktisk ikke altid en hund hydrere sig selv, på trods af fri adgang i vand konstant. Jeg har en jack russell der bestemt ikke selv klare den sag når vi er ude.
    vi har lige været afsted til World agility open i Holland, hunden var heldigvis reserve for den nægtede at drikke.
    Det skal siges at hun konstant under hele turen både i bilen og på hotellet har haft adgang til frisk vand.
    Vi klarede problemet med at hun fik fitdog pulver i vandet (energi og hydrerings pulver til at blande i vand) så kunne vi få vand i hende. Men jeg var stadig konstant nervøs for om hun fik nok.
    Da vi kom hjem natten til mandag hoppede hun direkte fra bilen og gik ind og drak.

    Jeg kendte til problemet så jeg havde faktisk denne gang medbragt vand i rigelige mængder hjemme fra i håb om at kendt vand kunne afhjælpe problemet, men nej.


  • #6   25. maj 2018 Så vidt jeg er oplyst om fra dyrlægen, så kan en sund og rask hund sagtens blive dehydreret. Præcis ligesom os mennesker kan, fordi vi ikke ligger mærke til hvor meget varmen tager på os.

  • #7   25. maj 2018 Mennesker bliver ikke dehydrerede på en enkelt dag. (Med undtagelse af folk der laver hårdt fysisk arbejde)

    Jeg har en hund som ikke gerne drikker når han er hjemmefra.
    Generelt drikker han kun præcis hvad han har brug for.
    Decideret dehydrering har jeg aldrig overvejet som en mulighed, jeg tænker at det skal være rimeligt ekstremt.

    Jeg tjekker aldrig mine hunde for det, det må jeg indrømme.

    I mine tanker ville jeg også vende det om. Måske nyreskade i virkeligheden kom først..


  • #8   25. maj 2018 Jeg skrev heller ikke, at Fighter blev dehydreret fra den ene dag til den anden. Jeg ved hvad dyrlægen har fortalt mig, og de får rigtig mange hunde ind for tiden som er blevet dehydrerede og skal have væske. At man ikke selv har oplevet det er heldigt, men det betyder desværre ikke at det ikke sker. Jeg har ikke selv oplevet at blive dehydreret, men det har min nabo altså - min pointe er, at hunde er lige så forskellige som mennesker. smiley Og Fighter har bare ikke fået nok vand ind, selvom vores to andre Whippets, fra samme gode, dygtige opdrætter, har.

  • #9   25. maj 2018 Hvor længe har hunden været dehydreret?

  • #10   25. maj 2018 Tak for info og beskrivelse
    Selvfølgelig man skal passe ekstra på sine hunde i varmen. men altid rart med en reminder om at tjekke at hunden indtager det væske den skal.

    Rigtig god bedring med Fighter


  • #13   25. maj 2018 Jeg tror, at opkastninger kan have meget at sige i forhold til at blive dehydreret. Vandet når jo aldrig at blive optaget, når det aldrig når længere end til maven.

    Min egen hund blev dehydreret i løbet af 10-12 timer, fordi han begyndte at kaste op. Men ligesom med Isabelles Kela, så skyldes det sygdom. Jeg har heldigvis ikke problemer med, at han ikke drikker nok til daglig.


  • #14   25. maj 2018 Opkast og diarre kan lynhurtigt dehydrere.
    Der er også en række sygdomme, der kan forårsage dehydrering...


  • #15   25. maj 2018 Når dyrlægen fortæller, at de får en del dehydrerede hunde ind, så er det fordi hundene har ejere, der tager dem på for lange ture her i varmen. Ingen adgang til vand kombineret med for stor kropslig ydelse vil give dehydrering. Det er jo derfor vi med pelshunde ikke arbejder med dem så snart temperaturen er over 12 grader og kun går meget korte ture væk fra vand i dagtimerne om sommeren.

    Jeg har også en hund, der meget nødigt drikker og spiser væk hjemmefra, så aktiviteterne tilpasses hende selvfølgelig. Det er hendes stressniveau, der forhindrer indtagelse. Den slags skal man være meget obs på.


  • #16   25. maj 2018 Gode nyheder! Så er patienten hjemme igen smiley og vi fik bare de mest fantastiske nyheder. Efter gennemskylningen er 6 ud af 8 af de før høje tal nede i normalområdet igen smiley så det ser meget lyst ud! Langt bedre end hvad både dyrlæge og jeg havde turde håbe på. Er så glad.
    Ifølge dyrlægens vurdering, så bliver han tip top igen. Så god som han overhovedet kan blive. Og ingen andre tegn på sygdom overhovedet.


    profilbillede
  • #17   25. maj 2018 Jeg havde forresten en god snak med dyrlægen. Og selvom vi kun har gået om morgenen og om aftenen, uden for lange ture, så kan de sagtens blive dehydrerede. Der er ingen tegn på, at nyreskaden skulle være opstået tidligere end i weekenden, så vi tog hånd om det meget hurtigt.

  • #18   25. maj 2018 Dejlige nyheder smiley

  • #20   25. maj 2018 Virkelig dejligt at høre smiley

  • #21   25. maj 2018 Mon ikke aktivitetsniveauet har været for højt, som tidligere nævnt så? Hvis du har tre fra samme kuld gående, gætter jeg på en del uro og leg i løbet af en dag.

    Fremadrettet skal du passe særligt godt på denne hund. En hund, der én gang er kollapset pga hedeslag, har sværere ved at temperaturregulere fremover.


  • #22   26. maj 2018 #21 Fighter er lige 3 måneder ældre end de to små, så han har faktisk været mere rolig end dem, utroligt nok.
    Men jeg er meget opmærksom. Der kommer ikke til at være en eneste længere tur, mens der er så varmt. Så går vi udelukkende om morgenen og om aftenen, og så kan vi komme i haven ellers. Han skal ikke igennem sådan en tur her igen.


Kommentér på:
Opfordring til alle dyre-elskere

Annonce