{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
582 visninger | Oprettet:

Store hunde - sygdomme {{forumTopicSubject}}

Jeg kom lige i forbindelse med en ande tråd til at finde nogle gamle billeder frem af min og mine forældres New Foundlænder, som døde af dårligt hjerte i en alt for tidlig alder. Og nu, hvor jeg ved meget mere om hunde, foder, gener, arvelige sygdomme osv. tænker jeg at der må have været noget vi kunne have gjort anderledes - måske???

Laiko var den største han i kuldet, han voksede hurtigt. Vi fodrede med Royal Canin samt lidt leverpostejmadder og en smule kødrester fra vores mad. Vi gik til hundetræning og han blev motioneret og aktiveret meget hver dag. Da han var ca 2½år år vejede han ca 75 kg, men dyrlægen mente ikke han var overvægtig for han var STOR og meget aktiv, næsten for aktiv. Så blev han kastreret, fordi min mor mente han var for dominerende og hun kunne ikke rigtigt styre ham (det var dengang) og han øgede vægten til over 80 kg, hvilket dyrlægen stadig syntes var ok til sådan en kæmpe som ham. Efter kastrationen blev han roligere og faktisk FOR rolig, så til dr. dyr igen til nærmere undersøgelser. Han led så af det man populært kalder for stort hjerte (Dilateret kardiomyopati) hvilket ofte ses hos meget store racer.

Kunne man via foder o.s.v. have undgået det og hvad gør man idag?
Laiko kan iøvrigt ses i dette album (lidt dårlige billeder)
http://hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=33777

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Store hunde - sygdomme
  • #2   29. aug 2009 Jeg har selv haft en GDer der havde for størret hjerte... han var også den største i kuldet.. og alt gik også meget stærkt..
    Jeg gik ude på landbo højskolen med ham ret ofte til mange tjek.. da der på det tidspunkt var en professor der forsket i det.. at være stor hund.. og de meget ofte følgesygdomme af indvendige organer var meget markant..
    Min hund blev medicineret igennem 7-8 år ... og blev trods dette.. 10½ år gammel...
    Hans hjerte slog til tider så stærkt.. at man ikke ku nå at tælle slagende.. så hurtigt... det udsætter jeg sandelig ikke en anden hund for... og tilsidst.. var han oppe på over 16 piller dagligt.. det var på ingen måde værdigt...
    Jeg har bevidst.. efter dette.. aldrig gået efter den største i kuldet... da det virkelig er min frygt.. at skulle dette igennem igen...

• #3   29. aug 2009 Miemiv - Jeg er selv opdrætter af Newfer.
    Jeg ved at vores bestyrelse er ved at gøre noget ved problemet med hjertefejl i vores race. her de sidste par år er det blevet et mere udbredt problem og der bliver opdaget flere hjertefejl hos racen. - Vores nuværende bestyrelse har fået indført en avlsrestriktion, at alle hunde i avl skal SAS scanes! Altså bliver der større opmærksomhed omkring Hjertefejl.

I kunne nok ikke have gjort så meget for jeres hund - og jeg tror heller ikke i var skyld i hjertefejlen!

Kommentér på:
Store hunde - sygdomme

Annonce