Kan en tæge falde ud af sig selv?? Kan en tæge falde ud af sig selv??
Hejsa,
Ja som overskriften siger så har Laila haft en tæge på øret som jeg opdagede i formiddags, så jeg kørte ind på apoteket efter en tæge tang, men da jeg så kom hjem for at tage den, ja så var den væk?!
Min kæreste og jeg har så gennemsøgt øret og det ser ikke ud som om der sidder mere af den. Kan hun ha kløet sig så den er faldet ud af sig selv? Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre nu, andet end at holde øje med det?
Har i oplevet noget lignende??
jan 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 100 Svar: 501
Dejlig, så der ligger en dejlig fed blod ballon et eller andet sted:-)
Kan godt fortælle dig, at det ikke er sjovt at træde på sådan en, der er vildt meget blod:-))
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Og ja, flåter slipper taget når de er store og fede, fordøjer blodet og finder et nyt offer at snylte på når den igen kan kravle..
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 810
Flåt - flåt - flåt - flåt - flåt - flåt - flåt - flåt - flåt... osv. hvis det skrives 100 gange mon så det falder på plads
maj 2007
Følger: 28 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 232 Svar: 4.193
Men der findes mange arter af tæger, alle med forskellige leve måder
feb 2008
Holstebro Løveapotek
Tæge- og flåtbid
Der er mange der tror, at en skovflåt og en tæge er det samme, og det skyldes at skovflåten ofte bliver kaldt for en skovtæge, men den har intet med tæger at gøre. Zoologisk tilhører flåter spindlerne, ligesom edderkopperne, mens tæger tilhører insekterne.
Skovflåten er ca. 1-3 mm lang, flad og sort. Faktisk kan den have mange forskellige størrelser alt afhængig af, hvilket stadie den er på. Når en flåt lige har sat sig fast på et menneske eller et dyr, er den ikke større end et knappenåls hoved og farven vil her være sort. Når flåten har suget blod vokser den selvfølgelig og kan være beige og brunlig og når den er ved at være færdig med at suge blod, vil den være grå og ærtelignende. Den findes i skovbundens vegetation af græs, bregner og urter.
Tægen er 10-16 mm lang, brunlig eller grønlig med tværstribet bagkroprand. Den findes i skoven på træernes og urternes blade. En tæge vil almideligvis ikke sætte sig på mennesker og dyr, da den ikke suger blod.
Skovflåten lever af at suge blod, først fra små dyr og senere fra store dyr og mennesker. Mens tægen lever af plantesafter, men også af blod fra larver og andre blødhudede insekter.
Normalt er flåtbid ikke farlige, men skovflåter kan overføre bakterien Borrelia burgdoferi, der kan give alvorlige følger. Dyr kan også blive syge af Borrelia-bakterien, men de bliver meget sjældent så syge som os mennesker. Tit vil man kunne finde antistoffer overfor Borrelia-bakterien, uden at man har set nogen form for symptomer hos hunden. Men hunden kan bringe flåter med hjem i huset efter en skovtur, og så kan flåterne senere bide på mennesket. Det er derfor vigtigt, at alle bliver undersøgt efter en tur i skoven, eller efter at have gået rundt i noget tæt buskads.
Hvis man opdager, at man har en flåt på sig, er det vigtigt at få den fjernet hurtig, så Borrelia bakterien ikke overføres. Normalt tager det 24 timer fra flåten har bidt sig fast, og indtil bakterien overføres til os mennesker.
Det første tegn på, at man er blevet bidt af en flåt, og er blevet smittet med Borrelia, er et rødligt, afgrænset udslet på huden.
De første symptomer er influenza lignende symptomer såsom feber, hovedpine, træthed og stivhed i musklerne. Senere kan der forekomme ømhed i i leddene.
I sjældne tilfælde kan følgerne blive mere alvorlige og give hjerterytmeforstyrrelser, gigt eller Borrelia-meningitis. Hvis du efter et flåtbid får en eller flere af de overfornævnte symptomer, bør du kontakte lægen.
En blodprøve kan fortælle om man er smittet med Borrelia.
Er man blevet bidt af en flåt, skal man undgå at gå i panik. Risikoen for at blive alvorlig syg, er trods alt lille.
Gode råd:
* Klem aldrig på flåten.
* Fjern flåten så hurtig som muligt.
* Vask såret rent.
* Kontakt lægen, hvis der mærkes til nogle af ovenfornævnte symptomer.
Det er ikke nogen god ide at anvende en almindelig pincet til at fjerne flåten med, idet man let kan komme til at presse mere Borrelia bakterie ind i huden, samt at en almindelig pincet ikke får fat i alle flåtens munddelene. Anvend i stedet en tæge-tang, som fås på apoteket. (Firmaerne har valgt at kalde den for tæge-tang hvilket gør forvirringen total, da det selvfølgelig burde have heddet en flåt-tang)
maj 2007
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=176/sprog=1/grp=3/menu=7/
feb 2008
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 11.053
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
http://www.miridae.dk/
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 1.295
Hold godt øje med hunden de næste par dage, for om hunden skulle blive sløj. Så som at den sover meget mere en normalt, spiser og drikker mindre eller har dårlig mave, altså de alimdelige tegn på at hunden er syg, tag evt. dens temperatur. Flåter kan også give andre (mindre farlige) former for infektioner end borelia. Kontakt dyrelægen ved mistanke om noget.
Men igen både jeg og min hund har haft flåter, uden at vi er blevet syge, men det er godt at holde øje
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 42
maj 2007
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 147
Men det er godt nok et dyr fanden har skabt, føj for den lede!!
maj 2007
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 11.053
feb 2008
maj 2009
maj 2009
maj 2007