7.382 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Kan en tæge falde ud af sig selv?? Kan en tæge falde ud af sig selv??

Hejsa,

Ja som overskriften siger så har Laila haft en tæge på øret som jeg opdagede i formiddags, så jeg kørte ind på apoteket efter en tæge tang, men da jeg så kom hjem for at tage den, ja så var den væk?!

Min kæreste og jeg har så gennemsøgt øret og det ser ikke ud som om der sidder mere af den. Kan hun ha kløet sig så den er faldet ud af sig selv? Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre nu, andet end at holde øje med det?

Har i oplevet noget lignende??

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• køleskab bipper 1.000 kr.
  • Slutrengøring 1.000 kr.
  • IKEA malm seng samles 650 kr.
  • Hjælp til el 205 kr.
  • Tilslutning og opsætning af lamper + reparation af afbryder (kan ikke tænde og slukke lamper) 1.000 kr.
  • Græsslånning 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan en tæge falde ud af sig selv??
  • #1   30. aug 2009 Ja, når de har suget det blod de skal, slipper de igen:-)
    Dejlig, så der ligger en dejlig fed blod ballon et eller andet sted:-)
    Kan godt fortælle dig, at det ikke er sjovt at træde på sådan en, der er vildt meget blod:-))

• #2   30. aug 2009 Ja smiley

• #3   30. aug 2009 Tager suger ikke blod og har ingen nytte af at sidde på hunden, det dyr du har set er en flåt =)

Og ja, flåter slipper taget når de er store og fede, fordøjer blodet og finder et nyt offer at snylte på når den igen kan kravle..

• #4   30. aug 2009 Nina - LoooL - en dag lærer 'vi' at kende forskel smiley

Flåt - flåt - flåt - flåt - flåt - flåt - flåt - flåt - flåt... osv. hvis det skrives 100 gange mon så det falder på plads smiley

• #5   30. aug 2009 Nina.. Tæger suger altså blod smiley
    Men der findes mange arter af tæger, alle med forskellige leve måder

• #6   30. aug 2009 Snuppet fra Holstebro Løveapoteks hjemmeside:

Holstebro Løveapotek
    Tæge- og flåtbid

Der er mange der tror, at en skovflåt og en tæge er det samme, og det skyldes at skovflåten ofte bliver kaldt for en skovtæge, men den har intet med tæger at gøre. Zoologisk tilhører flåter spindlerne, ligesom edderkopperne, mens tæger tilhører insekterne.

Skovflåten er ca. 1-3 mm lang, flad og sort. Faktisk kan den have mange forskellige størrelser alt afhængig af, hvilket stadie den er på. Når en flåt lige har sat sig fast på et menneske eller et dyr, er den ikke større end et knappenåls hoved og farven vil her være sort. Når flåten har suget blod vokser den selvfølgelig og kan være beige og brunlig og når den er ved at være færdig med at suge blod, vil den være grå og ærtelignende. Den findes i skovbundens vegetation af græs, bregner og urter.

Tægen er 10-16 mm lang, brunlig eller grønlig med tværstribet bagkroprand. Den findes i skoven på træernes og urternes blade. En tæge vil almideligvis ikke sætte sig på mennesker og dyr, da den ikke suger blod.

Skovflåten lever af at suge blod, først fra små dyr og senere fra store dyr og mennesker. Mens tægen lever af plantesafter, men også af blod fra larver og andre blødhudede insekter.

Normalt er flåtbid ikke farlige, men skovflåter kan overføre bakterien Borrelia burgdoferi, der kan give alvorlige følger. Dyr kan også blive syge af Borrelia-bakterien, men de bliver meget sjældent så syge som os mennesker. Tit vil man kunne finde antistoffer overfor Borrelia-bakterien, uden at man har set nogen form for symptomer hos hunden. Men hunden kan bringe flåter med hjem i huset efter en skovtur, og så kan flåterne senere bide på mennesket. Det er derfor vigtigt, at alle bliver undersøgt efter en tur i skoven, eller efter at have gået rundt i noget tæt buskads.

Hvis man opdager, at man har en flåt på sig, er det vigtigt at få den fjernet hurtig, så Borrelia bakterien ikke overføres. Normalt tager det 24 timer fra flåten har bidt sig fast, og indtil bakterien overføres til os mennesker.

Det første tegn på, at man er blevet bidt af en flåt, og er blevet smittet med Borrelia, er et rødligt, afgrænset udslet på huden.

De første symptomer er influenza lignende symptomer såsom feber, hovedpine, træthed og stivhed i musklerne. Senere kan der forekomme ømhed i i leddene.

I sjældne tilfælde kan følgerne blive mere alvorlige og give hjerterytmeforstyrrelser, gigt eller Borrelia-meningitis. Hvis du efter et flåtbid får en eller flere af de overfornævnte symptomer, bør du kontakte lægen.

En blodprøve kan fortælle om man er smittet med Borrelia.

Er man blevet bidt af en flåt, skal man undgå at gå i panik. Risikoen for at blive alvorlig syg, er trods alt lille.

Gode råd:

* Klem aldrig på flåten.
    * Fjern flåten så hurtig som muligt.
    * Vask såret rent.
    * Kontakt lægen, hvis der mærkes til nogle af ovenfornævnte symptomer.

Det er ikke nogen god ide at anvende en almindelig pincet til at fjerne flåten med, idet man let kan komme til at presse mere Borrelia bakterie ind i huden, samt at en almindelig pincet ikke får fat i alle flåtens munddelene. Anvend i stedet en tæge-tang, som fås på apoteket. (Firmaerne har valgt at kalde den for tæge-tang hvilket gør forvirringen total, da det selvfølgelig burde have heddet en flåt-tang)

• #7   30. aug 2009 ved godt det ikke er samme dyr smiley men prøv lige at se det her link..

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=176/sprog=1/grp=3/menu=7/

• #8   30. aug 2009 Jeg tror, at dyrlægevagten.dk roder rundt i tæge/flåt, og tager det for samme art smiley

• #9   30. aug 2009 Tror dyrlægevagten skal justere deres hjemmeside..... Hmmm

• #10   30. aug 2009 Til dem der gerne vil læse mere om tæger smiley
    http://www.miridae.dk/

• #11   30. aug 2009 Hej
    Hold godt øje med hunden de næste par dage, for om hunden skulle blive sløj. Så som at den sover meget mere en normalt, spiser og drikker mindre eller har dårlig mave, altså de alimdelige tegn på at hunden er syg, tag evt. dens temperatur. Flåter kan også give andre (mindre farlige) former for infektioner end borelia. Kontakt dyrelægen ved mistanke om noget.
    Men igen både jeg og min hund har haft flåter, uden at vi er blevet syge, men det er godt at holde øje smiley Håber det bedste for din hund:)

• #12   30. aug 2009 En tæge er et insekt og har 6 ben og en Flåt er en mide og har 8 ben. smiley

• #13   30. aug 2009 Garlic og NITTIB, ja det kunne det vist godt tyde lidt på..

• #14   30. aug 2009 Okay, mange tak alle sammen! Tæge eller flåt de er klamme begge to!!! Men hun ser ud til at have det fint, så jeg holder bare lige ekstra øje med hende! Appetitten fejler i hvertfald intet! smiley Hun har lige fået aftensmad!

Men det er godt nok et dyr fanden har skabt, føj for den lede!!

• #15   30. aug 2009 Det har du helt ret i.. De byrde forbydes, eller i det mindste bære mundkurv smiley hahahahaha

• #16   30. aug 2009 *GG*

• #17   30. aug 2009 ;-)))))))))

• #18   30. aug 2009 Ha ha ha ja jeg nu laver en masse mini mundkurve, indfanger du dem så?? smiley

• #19   30. aug 2009 hvis jeg nu skulle der stå!

• #20   30. aug 2009 Det tror jeg sgu ikke jeg har tid til.. Men det er et godt initiativ smiley

• #21   31. aug 2009 Du skal tage noget smør/magarine og smører godt på, efter et stykke tid bliver en sort og er sten hård. og lige til at pille af. Har gjordt det to gange på min hund. Hun havde i øret.

Kommentér på:
Kan en tæge falde ud af sig selv??

Annonce