{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
833 visninger | Oprettet:

Det at tage maden fra sin hund? {{forumTopicSubject}}

Tasso får af og til et kødben, og især i de perioder hvor vi får gris hjem (altså grisekød).
han har altid knurret voldsomt når man ville tage hans kødben fra ham ude i haven (der er ALDRIG noget med andet mad, og madskål)
Men da jeg ikke byder mig om denne adfærd, begyndte jeg at træne med ham om at dele hans kødben med mig. Altså at jeg kan tage det fra ham hvis det bliver nødvendigt uden at han begynder at knurrer.
Og han er blevet utrolig god til det. Jeg ved nogen har det skidt med at man tager maden fra hunden, men har I også lært jeres hunde det?
For mig er det vigtigt at jeg kan tage hvilket som helst fra Tasso, hvis en situation tvinger mig til det.

Kom gerne med jeres meninger (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det at tage maden fra sin hund?
  • #2   2. sep 2009 Jeg kan tage hvad som helst fra Wictor.. Da jeg fik ham i sin tid var han som din og knurrede..
    Men vil jeg simpelthen ikke finde mig i.. Jeg tager det ikke bare for at tage det, men er vigtigt som du skriver at jeg KAN tage det hvis jeg er nødt til det..

    Træner det også med Fadia som er meget mad fikseret når det kommer til ben, så selvom hun er så lille knurrer hun også. Men skal nok gå over smiley

    Og ja ved godt mange er imod det, men jeg har det nu engang som dig. Jeg skal kunne tage mad, ben osv fra min hund hvis det er en nødvendighed i en situation.


  • #3   2. sep 2009 Aya har aldrig knurret af os, hun plejer at ta sit ben og hoppe op på maven af en og så prøver hun at lægge dem ved ens hoved fordi hun så gerne vil dele..
    Syns folk er en smule hysteriske når de siger at man ik må ta det fra hunden..


  • #4   2. sep 2009 jeg synes det lyder fornuftigt, personligt har jeg altid trænet med mine hunde at jeg både kan stikke hånden ned i madskålen, tage den, tage kødben osv, så længe hunden får masser af ros og finder ud af at det er jo ikke fordi du vil spise hans mad/kødben og han altså får det tilbage igen.
    Jeg har nogle gange små kusiner og børn på besøg så jeg er nød til at være sikker på at hvis de går hen og stikker hånden ned i madskålen går min hund ikke til angreb. (:


  • #5   2. sep 2009 Da vi fik Lia som 8 uger gammel hundehvalp havde hun voldsom foderaggression. Ikke med hendes sædvanlige foder men med stort set alt andet.

    Vi har også trænet det væk, sådan at hun idag slipper alt på kommando og at jeg kan tage alt fra hende uden at hun får et føl på tværs af den grund. Hun vil nu også helst sidde og tygge guffer på skødet af folk eller have folk til at holde guffens mens hun tygger.

    Jeg tror, at der hvor folk stejler er når man overdriver mht. at tage maden fra hunden, sådan at hunden næsten ikke kan få lov at spise i fred - og her er det jo, at man uden at ville det kan få en ikke-vogtende hund til at begynde med at vogte. Og så skal man jo ikke bare tage maden fra en hund bare fordi man kan.


  • #6   2. sep 2009 hvor dejligt at høre (:
    Har nemlig læst om nogen herinde, der mener at man ikke skal forstyrre hunden når den spiser.
    Men det er jo ikke det samme som at have den tillid mellem hund og ejer smiley


  • #8   2. sep 2009 Istedet for at gå hen og tage noget fra hunden, så beder jeg hunden komme og aflevere det til mig.. Det bliver pludselig en helt anden situation så.
    Jeg synes det er vigtigt man kan få noget fra hunden som den evt kan komme til skade med eller blive syg af, men ellers synes jeg man skal give hunden madro


  • #9   2. sep 2009 Jeg ved at jeg KAN tage ting ud af Moniques mund (og Annas for den sags skyld) men hvorfor skulle jeg bare fordi jeg kan?

    Mine hunde forstår både nej og slip, så tager de noget i munden på en luftetur, giver jeg bare en af de komandoer.

    Mine hunde skal have madro, ligesom jeg selv vil smiley


  • Rikke J
    Rikke J Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 1
    #10   2. sep 2009 Man skal os tænke på hvis man er et sted hvor der er børn, det er ikke lige sikkert at de ved de skal sige at hunden skal komme med det eller at man ikke kan gå hen til den, det har aldrig været et problem med min hund at den har knurret, kun over for andre hunde, det er den os ved at lære ikke er iorden som min hund. men selvfølgelig hver sin mening

  • #11   2. sep 2009 Vi give self også Tasso madro, da det ville være synd andet.

  • #12   2. sep 2009 jeg er altid blevet opdraget med at man for guds skyld ALDRIG må tage hundes mad, røre ved hunden madskål eller bare røre den når den spiser.. og kan heller ikke forstå hvorfor dog man skulle tage det mad man lige har givet den.. kan ikke komme i tanke om situationer man ku komme ud for hvor det blev nødvendigt..???

    på den anden side... Vi har lært vores hunde at de skal ku røres overalt når de spiser.. vi skal kunne tage deres madskål og mad/ben/guffer fra dem når de spiser.. For på et tidspunkt skal vi have børn.. og børn kan man ikke være så sikker på ikke tager maden eller guffen fra dem.. og så kan det godt ende slemt.. Men en nødvendighed.. ?? - det tror jeg ikke..


  • #13   2. sep 2009 Jeg har godt nok aldrig harf et problen med og tage noget fra hunde.
    Dens mad får den i fred.
    Ben, som den ikke skal have mere, starter jeg med og bytte med en godbid.I dag kommer både Kia og Taiko og viser mig deres ben, og håber på at jeg har en bid pølse eller lign, der er bedre end benet.


  • #14   2. sep 2009 Hvem tager maden ud af munden på digselv, det er der ingen der gør, så bare lad din hund beholde sit kødben, som du selv har givet.
    Mærkeligt noget at tage maden ud af munden fra en hund, hvad fanden er det for noget.

    Hvad vil du sige til at man tager maden ud af munden på dig,????


  • #15   2. sep 2009 Vi kan også tage ALT fra aica, jeg synes det er meget vigtigt at man kan det, da der som du skriver kan opstå siturationer hvor man bliver nød til det. Og her har vi små børn i huset, og de skal kunne tage ALT fra hende, og det kan de.

  • #16   2. sep 2009 Jeg er så ikke tilhænger at børn skal tage noget fra hunden. Børn skal holde sig væk når hunden spiser og sover.
    At vi andre kan tage ting fra hunde er ok , men man skal ikke bare gøre det for sjov, kun når det er nødvendigt.


  • #17   2. sep 2009 Jeg må erklære mig fuldstændig enig med Brug hjernen...

  • #18   2. sep 2009 Der er jo ingen der snakker om at tage det for sjov..
    Men ganske simpelt lære sine hunde at det skal kunne lade sig gøre..

    Netop, får mine hunde fat i noget farligt, eller et råddent ben udenfor for den sags skyld, så VIL jeg kunne tage det uden de hysser...

    Kunne ALDRIG finde på at tage benet for sjovt! Og selvfølgelig har de madro!


  • #19   2. sep 2009 Babett: vi forstår dig godt, og vil gern at du ikke bruger sådan et sprog.

    Hvis benet sidder fast i halsen på hunden eller andet alvoligt, kan man blive nød til at tage det fra hunden.


  • #20   2. sep 2009 Det er da super vigtigt at man kan tage det fra hunden.

  • #21   2. sep 2009 Vores franske har været mad aggresiv.. Det har vi nu vendet ham fra da det er farligt hvis børn skulle komme til at tage maden fra ham..

    Men det har dog aldrig været et problem med hans legetøj.. det har han altid kommet med selv.. og hvis han har fat i noget der er farligt for ham (hvilket er meget sjældet da vi ikke kaster med knive her i huset) så har det heller aldrig været et problem..

    - Men jeg vil nu sige at jeg er enig med Barbett!!


  • #22   2. sep 2009 Jeg kan da også tage alt fra Sylfiderne, men jeg har altid noget at bytte med:) På gåturen virker "Spyt ud" helt efter hensigten. Når de får ben så skal jeg ofte holde i den anden ende, så de rigtig kan få gnavet igennem. Jeg forstår bare ikke helt hvorfor man ta'r maden, har det ikke den modsatte effekt nemlig at de får mistillid og ikke vil slippe, hvis det virkelig var nødvendigt?? Når jeg virkelig siger "syyt ud"...så sker det på sekundet.
    Men der er jo også forskel fra hund til hund.


  • #23   2. sep 2009 Her er det trænet ved ikke at træne det.

    Således stoler hunden på, at vi ikke tager noget fra ham - og når det har været nødvendigt, så er det altid sket med en byttehandel. Når det så skal gå hurtigt, så stoler han på os.

    Jeg synes ikke, man skal tage noget fra hunden, man har givet den. Og børn skal ikke i nærheden af en hund, når den har et kødben eller bliver fodret.

    Sådan har jeg det med det.


  • #24   2. sep 2009 *"Spyyt ud"...:DD

  • #25   2. sep 2009 Ja CH, du får formuleret det jeg prøvede på at sige på en elegant og forståelig måde..."Her er det trænet ved ikke at træne det.":)

  • #26   2. sep 2009 Jeg har ikke trænet det, men kan..
    Mynte er kun beskyttende overfor andre hunde på det punkt - og kun med godbidder. smiley


  • #27   2. sep 2009 Enig med CH.

    Og Kia stoler på mig så derfor kan jeg tage alt fra hende men gør det sjældent. (Hun er allergihund så det er vigtigt at den tillid er der hvis hun skulle få fat i noget allergifremkaldende)


  • #28   2. sep 2009 Altså når jeg træner det, er det jo også ved at bytte med super lækker godbid smiley

  • #29   3. sep 2009 Helt enig med CH, kan ikke se nogen grund til at man skal ta mad eller kødben væk fra hunden.

    fandt det her på familiehunden.dk

    Dæmpende signaler har det formål at undgå, at andres vrede/aggressivitet opstår eller at dæmpe en trussel/aggressiv adfærd. Signalerne bruges ofte mellem hundene indbyrdes, og fungerer her som regel som de skal, men når hunden bruger dæmpende signaler over for mennesker, går det ofte galt, fordi vi overser signalerne, eller ikke forstår deres betydning. Vi mennesker tænker ofte "sort/hvid" eller "rigtig/forkert". For eksempel hvis en hund knurrer ved madskålen. Så handler den "forkert", og så skal den straffes. Men desværre forsvarer hunden bare sin mad, og hvis vi straffer den, bekræfter vi bare dens bange anelser. Men før hunden knurrer har den vist mange dæmpende signaler, som vi har overset. Hvis vi bliver ved med at true hunden med at tage dens mad, tvinger vi hunden til at skifte fra dæmpende signaler til truende signaler. Hundens reaktion er sund og naturlig - men er vores???? Når jeg holder kurser, plejer jeg at sige, at hvis vi mennesker er så glade for hundemad, at vi er nødt til at tage mad fra hunden, så kan vi selv købe en sæk foder, som vi kan spise....... MEN LAD HUNDEN SPISE I FRED!! Det vil vi mennesker jo også gerne have lov til, ikke?



  • #30   3. sep 2009 Jeg kan altså ikke se uenigheden. Så vidt jeg kan læse, så er der ingen her, der umotiveret tager mad fra sin hund i tide og utide eller ikke respekterer dens afstandsøgende signaler.

    Jeg kan godt se at man kan leve med resource-aggression så længe man tager sine forholdsregler. Kender oven i købet en dame, der gjorde det med sin hund, men jeg synes godt nok det var bøvlet, da alt skulle ryddes væk og tabte f.eks. hun sin sok på gulvet, jamen så kunne hun vinke farvel til den, for hun kunne ikke tage den fra hunden.

    Pointen er vel at man ikke skal tage noget fra sin hund, men at hvis det skulle blive nødvendigt, så kan man gøre det uden at få bidt hånden af. Lia fik i sidste uge skubbet en fjernbetjening på gulvet sådan at batteriet faldt ud og der var det da en fordel at jeg kunne få den fra hende igen uden konflikt.

    Og den med børnene. Vi har ikke børn, men vi har tit børn på besøg og vi fodrer ikke hund, når børnene er tilstede. Kødben og lignende bliver først givet når de små er blevet lagt i seng og alle børnene over en vis alder ved at de ikke skal tage noget fra hunden, samtidig med at vi naturligvis altid holder øje med hund og barn sammen. Men, men, men...det kan jo gå galt. Hunden kan finde noget udenfor, man kan komme til at tabe noget osv. og i det tilfælde er det jo en fordel at man ikke har en hund med foderaggression.


  • #32   3. sep 2009 Jeg kan huske, at Cassius da han var lille og havde fået et ben, altid flyttede sig, hvis vi kom for tæt på.

    Aldrig nogen knurren eller andet i den retning - blot rykkede han sig nogle meter for at få lov at være i fred.

    Det var naturligvis den første indikation om, at han ville sige fra, hvis vi kom for tæt eller forsøgte at tage hans jackpot-guf fra ham.

    Vi gjorde det, at vi i et langt stykke tid derefter slet ikke kom i nærheden af ham, når han havde ben. Han fik lov at lægge sig, og vi holdt en afstand på omtrent 5 meter - den han selv søgte.

    Efter noget tid gik vi tættere på, men ignorerede hunden totalt, når vi gjorde det. Ikke noget med at vi trænede eller gjorde det kunstigt, vi opholdt os bare naturligt omkring ham.

    Stille og roligt opbyggede han den tillid til os, der i dag gør, at vi kan tage de ting, der er nødvendigt at tage fra ham.
    Vi har dog aldrig taget knogler fra ham - når han har fået dem, er det hans.
    Ligeledes er hans madskål aldrig blevet fjernet fra ham mens han spiste.

    Der har aldrig været en grund til at gøre det - det er jo i orden, det han får.


  • #33   3. sep 2009 Min hund accepterer fuldt ud at jeg piller ben o.lign. ud af munden på hende. Jeg trænede det lidt, da hun var hvalp ved at holde benet, når hun fik det. sagde slip og gav hende en godbid og så fik hun benet igen. Synes det er meget praktisk når man er så fummelfingeret som mig, at jeg af og til taber noget mad i køkkenet. Så duer det altså ikke, hvis jeg f.eks. ikke kan tage et kogt kyllingeskrog eller stegt sparerib fra hende. Hun tror nemlig at alt hvad der falder på gulvet er til hende :O)

Kommentér på:
Det at tage maden fra sin hund?

Annonce