{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

foder kontra afføring {{forumTopicSubject}}

Hej

Afledt af en anden diskussion her inde, vil jeg gerne høre jeres mening og erfaring om afføring kontra foder.

Man høre altid at jo mere korn og biprodukter der er i et foder, jo mindre vil hunden kunne optage, og jo mere vil komme ud i den anden ende... - Klassikeren!

Men jeg har nu shoppet rundt i forskellige typer foder, alle slags har fået en fair chance med min. 1 måneds fodringsperiode, og jeg har faktisk oplevet, at netop de fodermærker, der bryster sig af "ingen korn" og "ingen tilsætningsstoffer" har være dem hvor min hun har skidt 3-4 gange dagligt...
Mens med andre produkter (som indeholder kornprodukter og konserveringsmidler) er vi nede på 1 max. 2 gange dagligt...

Er det mon bare min hund der er skruget mærkeligt sammen...
Hvilke oplevelser har i andre i den forbindelse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foder kontra afføring
  • #1   2. sep 2009 Jeg tror det er lidt individuelt, hvad en hundetarm kan kapere og hvor god den er til at optage de forskellige næringsstoffer.

    Den har kort tarm - og det betyder jo, at den logisk set ikke kan optage så meget fiber, som der jo er i foder med korn som hovedbestanddel.

    Og hvad man så også glemmer er, at kød faktisk også er temmelig fiberrigt, og at proteiner fra nogle slags kød er lettere at optage end andre.

    Så alt i alt - man må kigge på hunden, men som hovedregel mener jeg, man bør gå efter et afbalanceret foder med mere kød end korn og ikke mere end 25% protein.


  • #2   2. sep 2009 Jeg tror det er meget forskelligt fra hund til hund.. Luna fik råt og havde afføring 1-2 gange om dagen og de var meget små.

    Pt får hun Hills j/d reduced calories fordi jeg ville gøre noget godt for hendes led, men hun sætter sig 4 gange om dagen og det er kæmpe-portioner hver gang. J/d'en har korn i...


  • #3   2. sep 2009 Albert blev fodret med Orijen. Men som ' °º MK º° ' skriver så havde han afføring minimum 4-5 gange om dagen.
    Nu er jeg gået over på Acana, men det er det samme. Men han vokser fint og tager på, så lige nu ser jeg tiden an.

    Talte med en om " problemet " og havde fortalt lidt om Albert's hverdag. Jeg går hjemme og er vejret godt stå døren ud til haven altid åben. Så han kan gå ud og ind som han har lyst til. Derudover får han mindst 3 passende gåture. Han har for det meste afføring på vores gåture og der ligger så også klatter i haven efter hans besøg derude.

    Hun sagde at hvis jeg nu gik på arbejde og han kun fik sine 3 gåture, så kunne det bare være at mængden var større der, og så blev det jo ikke til så mange gange.


  • #4   2. sep 2009 Jeg synes bare ofte folk sværger til prædikatet "ingen korn"...
    Så jeg må sige jeg blev lidt "øv" da jeg oplevede det stik modsatte med min egen hund...
    Vi har netop prøvet orijen, acana og nutra gold.. - alle varianter hvor der ikke er korn i..
    Og jeg synes faktisk min hund har kørt væsentligt bedre på produkter fra RC, Hills og Eukanuba... Som jo netop har noget korn, men ikke overdrævent... smiley

    Det jeg nok gerne ville have en diskussion af er netop - at foderoptag er individuelt... Så hvorfor sætter vi ikke spørgsmålstegn ved f.eks. den klassiske sætning? - afhænger afføringsmændgen vitterligt af foder ingredienserne... Og kan vi egentlig konkludere noget om foderets kvalitet ud fra mængden af prut?


  • #5   2. sep 2009 For mig er det ikke ingen korn, der er det essentielle, men blot at der skal være mere kød end korn. Og så er det også vigtigt for mig hvilken type korn og hvor meget af det der er set i forhold til de samlede kulhydratkilder.

    Men vigtigst af alt er jo, om hunden trives eller ej.


  • #6   2. sep 2009 Der er forskel på hunde. Jeg tror afføringen er en god indikator for hvor godt hunden fungerer på sin mad, og hvor meget den optager, samt generelt hvordan dens mave fungerer..

    Men det er jo ikke endegyldigt. Og det er lige så vigtigt at kigge på hunden.

    Jeg barfer, så min hund har kun lidt afføring, og den er god og fast. Men af og til, kan hun pludselig få afføring som ligner den hun får hvis hun får tørfoder. Jeg kan også tydeligt se hvis hun har fået en del godbidder, ISÆR frolic.. Nogle hunde fungerer godt på fodermærker med korn i, og nogle gør ikke. Dog tror jeg at det er vigtigt at en af hovedingredienserne er kød!.. Ellers er det ikke en type foder jeg mener er beregnet til hunde..


  • #7   2. sep 2009 Vi fodre med et nyt produkt der hedder BELCANDO og vores har afføring 1 til 2 gange dagligt, det er 95% økologisk også uden tilsætningstoffer og lignende.

  • #8   2. sep 2009 Vi giver King Pro Plan, og han har en fantastisk blank pels, masser af energi og ser i det hele taget sund og velernæret ud... han har afføring fra 1-4 gange om dagen alt afhængig af så meget.

  • #9   3. sep 2009 CH: er det muligt at finde et foder uden korn og med max 25% protein?

  • #10   3. sep 2009 kan kun sige det samme som Lars og Charlotte. kunne lyde præcis som en beskrivelse af Kiba smiley

    det anhænger af om der har været mange godbidder i lommen den dag eller om han har rodet meget i haven og så videre smiley


  • #11   3. sep 2009 Jeanette, jeg er ikke selv løbet ind i det. Det undrer mig faktisk, for hvor kommer al den protein fra? Det må være på grund af kødets forarbejdning (at vandet er trukket ud)

    Jeg får lige lyst til at hitte proteinnniveauet for tørstof i forskellige slags kød.



  • #12   3. sep 2009 Uhh, løber lige ind i nogle gode sider - lidt links følger:

    (link fjernet)

    http://www.dmm.dk/ernaering.php

    Nå, men der kom jeg på lidt af en opgave, for det bliver jo nødt til at blive regnet ud i forhold til det samlede vandindhold i produktet.

    Jeg kan se, at kylling eksempelvis indeholder 22% protein og 70% vand. Det giver en proteinprocent på 73 i tørstoffet.

    Det er noget af det!


  • #13   3. sep 2009 Anja> "Jeg barfer, så min hund har kun lidt afføring"
    Det er netop "endegyldige" sætninger som den der jeg synes kan være misvisende, når nu det netop er ganske uindividuelt hvordan hunde fungere... smiley


  • #14   3. sep 2009 åh åh, jeg er ikke god til tal gg

    Men jeg skal bruge et foder uden de dumme korn (majs, hvede og soya osv) og noget hun kan tabe sig lidt på... Jeg kan give led-tilskud ved siden af, hvis det er


  • #15   3. sep 2009 Er der INGEN former for korn, hun kan bruge?

    Og heller ikke soya som protienkilde?


  • #16   3. sep 2009 byg og havre skulle være gode kornprodukter.

    Jeg har bare fået at vide, at soya er en dårlig ting...

    Smider lige et link til dig:

    (link fjernet)

    Der står en del om minusser og plusser..

    Jeg havde selv kig på Acana enten Pacifica eller Light&Fit (sidstnævnte ved jeg dog ikke om jeg tør, da hun fik urinvejsproblemer på Regal Lean Bites og min dyrlæge siger at det er meget normalt med light produkter), men de har en protein på 33%


  • #17   3. sep 2009 Så vidt jeg husker har hun været på Olivers en gang?

    De har jo skiftet kulhydratkilde så den nu er havre, ærter og kartofler i stedet for ris, majs og byg.

    De er så kendt for et temmeligt næringsrigt foder, men de har dog light-versionen diet & senior.


  • #18   3. sep 2009 Olivers duede ikke, nej.. Og light tør jeg ikke *S*

    Men har du læst på Acana's foder? Bare mere om det lyder heeelt ude i hampen? Ellers må hun tilbage på det rå og så en kæmpe dose tilskud


Kommentér på:
foder kontra afføring

Annonce