Hvordan siger man farvel til en ven? {{forumTopicSubject}}
Eller måske skulle jeg sige - hvordan siger man farvel til et kært familiemedlem, som har været en stor del af ens liv i mere end 11 år?
Og endnu vigtigere - hvordan får man resten af familien til at indse, at det er ved at være tid?
Forventer egentligt ikke svar på disse spørgsmål - trænger mere til at komme af med tankerne, da det ikke er noget vi kan snakke om herhjemme...
Sagen er den, at vores dejlige 11 årige hund har kræft . Da vi var til dyrlæge og fik ham undersøgt kom han på antibiotika og fik det rigtigt godt igen - vi fik vores "gamle" friske hund tilbage. Dyrlægen syntes absolut det var synd og skam at aflive en så frisk hund som vores og at vi skulle se tiden an. (2 uger siden)
I går var den sidste dag på antibiotika, men de seneste 5-6 dage er han langsomt blevet mere rastløs, begyndt at gå fra maden. Han virker utryg - søger hele tiden vores selskab og vil have os med alle vegne - uanset om det er for at spise eller når han skal ud at tisse... Han virker som om han er utryg ved at undvære os...
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er ved at være den tid, hvor vi skal tage valget - at han skal have lov til at vandre over regnbuebroen og bruge resten af sine dage på at lege med Lom og Yello, mens de sammen venter på os... Men hvor er det bare hårdt at erkende... Jeg bruger ekstra meget tid på at nusse om ham og kæle med ham - både fordi han har brug for kontakten, men også fordi jeg har brug for det...
Desværre er min far ikke klar til at give slip endnu... Den hund er hele hans liv - som os andre holder han virkeligt meget af Max - Max har været helt speciel for os alle og vi finder aldrig en hund, med så specielt et sind igen... Han har mere end nogen anden hund haft sin helt egen specielle personlighed, som har sat præg på vores hverdag... Det er SÅ svært for os alle at skulle give slip på ham...
Min mor og jeg er klar til at give slip - vi ved jo det kun går en vej og vi ønsker ikke at Max skal nå at blive syg af kræft... Jeg ved min far heller ikke ønsker det, men han har svært ved at erkende at det er tid...
Hvor gør det dog ondt, når man skal sige farvel...
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.332
Det er så svært. men på den anden side er det "rart" når det er færdigt... fordi man ved (eller vi vidste i hvert fald) at det er den rigtige beslutning..
vi gjorde det i dagene efter, at vi tog hen til lystigs yndlings steder og grææææd... det hjalp faktisk lidt...og kiggede billeder... og snakkede
I hvert fald gode tanker fra mig !!
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Men det lyder til at dig og din mor er de fornuftige i denne sag, og mon ikke i snart får overtalt din far.
Husk på, at den går ikke bort, den går bare i forvejen. Føler virkelig med jer....
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.328
jan 2005
Følger: 7 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 44 Svar: 64
Min far er ikke nem at snakke med på det område - Max er sq hans 5. barn - og hvordan siger man farvel til et barn?
Jeg tror godt han er ved at være klar over det - og ingen tvivl om, at hvis Max først får det skidt, så er han hurtig til at sige stop... Fornemmer også han har tænkt tanken flere gange den seneste uge, men bare har rigtigt svært ved at tænke den til ende...
sep 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 41 Svar: 613
Knus og kram til jer.
okt 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 29 Svar: 200
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Jeg synes du og din mor har en rigtig god indstilling til det -at sige stop mens hunden stadig har det ok, og jeg tror da osse din far vil nå dertil, det lyder jo som om tanken er der, men "bare" skal gøres til ord og handling.
Det gør mig ondt for jer, men jeg er sikker på det er det bedste for jeres hund.
Og det lyder jo til han har haft et langt og godt liv:o)
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.722
Trøstekram herfra... det er en svær, men uundgåelig beslutning
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.902
Håber du kan få overtalt din far i den kommende tid, inden Max bliver dårlig.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
jeg vil sige det på den måde at jeg for mit vedkommende altid har sagt at vores hunde skal væk når deres liv ikke længere er hundeværdigt.
Og dette har vi stort set holdt, bortset med Iva. Da gik vi over den grænse, det kunne jeg se så snart det var overstået, og så tilbage på den sidste mdr.
Det at jeg bagefter kunne se vi gik over grænset , har faktisk været utroligt svært for mig.
Hvor jeg ved de andre ser en glad hund for mig , når jeg tænker på dem.
Da ser jeg en hund der ikke har det godt når jeg tænke på Iva.
En hund hvor livsgnisten helt var væk
En hund der har smerte.
Hvorfor gik vi over grænsen , specielt med hende?
Hun var min mands hund , og vi havde snakket meget om at det nok var ved og være tid.
Men vi kunne jo også lige prøve dit
og vi kunne lige prøve dat.
Nej , vi burde ikke lige have prøvet alt det der ikke virkede alligevel
I dag sidder jeg med gode minder og vores himmelhunde , lige på nær Iva.
Når vi næste gang står med en hund , vi har tanken skal herfra, ved jeg at smerten kan blive større hvis vi trækker den for længe.
Jeg vil ikke side med dårlig samvittighed ved de næste , jeg vil tænke på hunde med glæde.
Ved ikke om du kan bruge dette til noget, men nu er det skrevet.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Hunden lever videre i ens hjerte og tanker, og hvis han vil undgå at minderne om en rigtig syg og ked af det hund, så er det nu det skal ske. Jeg håber så inderligt for Max's skyld at din far kan se at det er tid nu.
Det er super hårdt, har selv prøvet det med 2 chi'er inden for et år, de var gamle og slidt op. Har derudover sagt farvel til en del hunde i mit voksenliv (og også som barn) og det hører desværre med til det at have hund. Hold fast i at det er hundens "tarv" der er det vigtigste.
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 131
Som min kæreste sagde, ville han ikke ønske for nogen andre, at skulle opleve ens kære i samme situation, hvilket bringer mig til min egen historie..
Jeg måtte for to uger siden gå den tunge gang til dyrlægen, med min kun 4 årige blandingshund. Hun havde lidt af voldsomt allergi i snart 2½ år, overfor næsten alt man kan forestille sig, fået sprøjter til at fremme hendes immunforsvar, til at nedsætte allergien, og kløestillende.. Special lavet foder, guderne skal vide, hvor meget jeg har prøvet.
Siden december sidste år, havde hun stortset gået med skærm konstant, men havde fundet vej til poteslikkeriet og kæberne alligevel.
Den dag jeg kom hjem fra fodbold, og hun kom ud i gangen med skærmen hængende om halsen, og den ene side af kæben kradset til blods, da indså jeg, at det måtte være nok.. Det var den tungeste og sværeste beslutning jeg nogensinde har måttet træffe, jeg tudede hele ugen op til, men mit pus ikke anede noget, hun var som altid, glad selvom hendes krop var et stort kløende legeme... Jeg blev hos hende, hele vejen igennem, fik at vide hos dyrlægen, at jeg havde gjort alt hvad man kunne forlange, og mere til.. Men det ændrer ikke på, at man ikke har lyst til at aflive en kun 4 år gammel hund..
Jeg tror du skal give din far lidt tid, det er en fast følgesvend, et medlem af familien, man skal undvære. Men når først beslutningen er taget, kan man bearbejde sorgen, og som jeg, have fred i sjælen, velvidende at jeg ikke kunne have gjort mere....
Blot lidt strøtanker...
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Annoncer: 2 Emner: 53 Svar: 1.883
Det gik nedaf bakke med hende på kun en uge. I løbet af den uge blev hendes patter fyldt med store kræftknuder, hun ville ikke spise og klæbede til mine forældre,,kunne næsten ikke få vejret,, så hun blev aflivet og begravet hos mine forældre,,og hun har tilmed fået en smuk sten :o)
Det er det rigtige at gøre når man holder så meget af sin bedste ven,,ikke at lade dem lide.
Du og din mor ved det og kan sætte ord på,,,det kommer også snart med din far. Mine forældre græd og græd,,men har nu alle de lykkelige minder med Ronja :o)
Føler med jer,,det er så hårdt,,men tænk på den goe tid i havde sammen :o)
Trøstende tanker og knus fra os
apr 2006
Følger: 72 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 4.190
,,..vi har jo så den muglighed som menneske at vi kan vælge overfor vores dyr .. at de ikke skal lide.. og leve et uværdigt liv ,med feks, mange smerter ..og andet.. denne værdige muglighed .. har vi desværre ikke..endnu ..herhjemme overfor vore kære medmennesker...
Jeg forstår så inderligt din sorg.. omkring det at sige farvel...
Men man må vende synet.. og tanken om til noget posetivt i en sådan situation... at man gir fred... og at man er taknemmelig for den tid man har haft sammen.. og 11 år Christine... er sandelig et langt flot liv for din dejlige hund...
Husk.. det at skulle leve... indebære jo også vi skal dø...
Du og din familie vil jo altid bære jeres skønne minde om Max tæt på jeres hjerter... og hvad mere kan man opnå som hund... at ha haft et kærligt godt hjem med meget kærlighed og tryghed i mange år.. og altid blive mindet de gode stunder...
Man må se på om jeres Max lever et værdigt liv.. i forhold til man kender sin hunds dagligdag..og gøremål...
Jeg ved det er svært... jeg ved det gør så ondt helt stikken i ens hjerte at skulle ta dette valg...
Jeg har selv prøvet det en del gange i mit lange liv ...
..men man må gøre sig stærk og indse.. og ta op til revision om det er værdigt..
Jeg har hver gang fået min dyrlæge herhjem ..og fået lagt sprøjten ind i vegne på hunden.. meget fredeligt og roligt... Hundene .. har altid forstået det sidste farvel.. og det har været med værdighed i deres trykke rammer....
..og jeg har trods mit enorme savn ..altid følt en lettethed at det var det rigtige valg... hvergang... efterfølgende...
Hvordan siger man farvel til en ven?