5.811 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
8 Svar
Bedste sporhund. Bedste sporhund.
Hej alle.
Jeg og en ven havde idag en lille diskussion om hvilken race der egnede sig bedst som sporhund.
Jeg mente Blodhunden var i toppen, og han mente at labrador var de bedste , for ellers ville tollere osv ikke bruge dem.
Min holdning var at labrador sikkert var gode , men at de blev brugt fordi de er nemme, at komme rundt med i forhold til blodhunden, som er en meget stor hund.
Men spørgsmålet er som følge.
Hvilken race er den bedste udelukkende på sin næse.
På forhånd tak.
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Når der snakkes sporhund, snakker vi vel om at finde f.eks. anskudt vildt, en bortløben person osv.
Men ja, jeg er ganske overbevist om at en blodhund er bedre egnet som sporhund end en labbe. Det er jo lige præcist DET job den er avlet til, hvor labben, selvom den har en god næse, er avlet til noget andet.
I øvrigt bruger tolderne ikke kun labber -der bliver osse brugt andre racer samt blandinger
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
I USA bruger man dem i forbindelse med at finde børn, som kidnappes og dræbes.
Jeg så en udsendelse om dem engang, hvor en af deres hunde havde været i stand til at finde en pige, som blev kidnappet og dræbt og senere begravet.
Der, hvor kidnapperen havde snuppet den lille pige og smidt hende ind i en bil, startede hunden søgningen.
Den kunne følge bilen, fordi der gennem ventilatorerne i bilen kom duft ud stammende fra pigen.
Dét de gjorde med hunden, var at lade den følge vejen lidt, - satte den så i en bil og fulgte den vej, den havde påvist, - og så med jævne mellemrum tog de hunden ud af bilen, - lod den søge igen, - ind i bilen osv.
På den måde fandt hunden den lille pige, - desværre for sent. Hendes forældre var dog så taknemmelige, at de kunne få en afslutning på misseren, at de donerede en blodhund mere til dette projekt.
En anden ting om blodhunden er, at det var den eneste race, som man tog for gode varer i en retssal i gamle dage. Hvis en blodhund kunne følge sporet fra en forbrydelse til en gerningsmand, blev dette taget som bevis på lige fod med øjenvidner.
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Den udsendelse så jeg også ... og var dybt imponeret :o)
/Carina
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.518
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Ja, - det var også en udsendelse, som i den grad fik min kæbe til at ramme gulvet.
Det var vanvittigt, så langt et spor og så gammelt et spor denne her blodhund fulgte.
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.217
En mand affyrede et skud med en revolver, smed revolveren og kørte væk i en bil....3 kilometer gennem en by og ned på stranden hvor han klædte sig ud som almindelig solbader blandt masser andre strandgæster.
Blodhunden snusede til pistolen og fulgte uden den mindste tøven efter "banditten" gennem byen og ned til stranden og påviste "banditten".
Vildt imponerende.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Hunden skulle både finde to "flygtede fanger" som havde været gennem vand, havde delt sig, havde forsøgt at aflede den på forskellig vis, var både kørt og løbet gennem en by osv, og de blev alligevel fundet hver gang. Den ene af hundene var endda stadig "ny i faget", ganske imponerende
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.518
Bedste sporhund.