{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
617 visninger | Oprettet:

Hvalpespørgsmål {{forumTopicSubject}}

Kæresten og jeg er de heldige nybagte ejere af en lille Golden Retriever han på 9 uger. Da vi er førstegangsejere, så er der nogle ting jeg godt kunne tænke mig at få svar på.

1. Han får mad 3 gange om dagen i den mængde der er angivet på posen. Hvornår kan man begynde at vænne ham fra det midterste måltid?

2. Hvordan vurderer man om hvalpem får for meget eller for lidt foder?

3. Hvornår kan man tidligst begynde at træne grundlæggende øvelser med ham, såsom sit, dæk osv.?

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpespørgsmål
  • #1   17. sep 2009 1: Avalee er 5 måneder og har stadig brug for 3 gange dagligt.

2: På afførringen, evt. hård mave osv.

3: Nu =) Avalee have lært sit og give pote da hun var 9 uger. Men tag det langsomt og i hvalpens tempo, træning skal være sjovt for begge parter

• #2   17. sep 2009 Anne

Her i starten kan I sagtens træne lige så stille - men kun få minutter af gangen. Træn evt. primært kontakt, indkald - og hente/bringe, som jeres retriever vil elske.

• #3   17. sep 2009 Hej Anne.

Du skal ikke sætte ham på 2 måltider før han er ca. 6 mdr.

Du skal mærke på ham, om han er for tyk eller for tynd, - du skal tydeligt kunne mærke både ryg og ribben, uden at de er skarpe

Du skal begynde allerede nu - stille og roligt og med masser af ros og guffere :o))

Held og lykke med ham

• #4   17. sep 2009 Hov - glemte lige at begrunde, hvorfor jeg synes I skal træne kontakt, indkald og hente/bringe. En lille hvalp på 9 uger har primært brug for at lære at samarbejde, og for at lære at stole på sin ejer - og lære at det ALTID er sjovt at arbejde sammen med ejeren. Derfor er de ting vigtigere her i starten end decideret lydighedsøvelser.

• #5   17. sep 2009 De 3 måltider kan afvendes ved at gradvist give mindre og mindre om middagen (og så det mere morgen/aften).. Skal hvalpen helt ned på 1 gang om dagen ville jeg vente til den var lidt ældre..

Om hvalpen trives på fodret og holder fin foderstand ser man på hvalpens afføring og sul, synes du den bliver for tyk/tynd kan du prøve at give lidt mindre/mere =)

Træningen kan tarte så snart i har hunden hjemme. Korte træningssekvenser, der mere er leg end træning vil give hvalpen lyst til at træne mere og du kan gradvist sætte sværhedsgraden og forventningerne op som den bliver ældre.

• #6   17. sep 2009 Vil anbefale at I tilmelder jer hvalpetræning hvis der er en ledig plads et sted.

• #7   17. sep 2009 Christina - alle hunde kan få tynd eller hård afføring og har intet med mængden af forderet at gøre - for meget eller for lidt foder vurderes ud fra huld (hvor meget hvalpen/hunden fylder)

• #8   17. sep 2009 Jeg vil helt tilslutte mig Ullas indlæg.

At starte tidligt med at træne giver bare en masse gevinster. Det skal bare gøres på hundens præmisser - højst 3-5 minutter ad gangen (gerne flere gange dagligt) og med masser af god belønning.

Vi gjorde det, at vi tog den tredjedel foder på midten af dagen og brugte til belønning over hele dagen. Det var en god ordning - også fra helt lille.
    Det fortsatte vi faktisk med at gøre til hunden var 1½ år...

• #9   17. sep 2009 Nu bliver jeg altså nødt til at spørge hvorfor hunden skal have foder 3 gange om dagen til den er 6 måneder?

Må det være kl 6, kl 16 og kl 20 feks så? (altså folk skal jo arbejde)..

Spørger fordi min hvalp i 05 allerede var vendt til 2 måltider da jeg gik ham (8 uger), det havde opdrætter sørget for..
    - Men altså den kennel var heller ikke så skøn alligevel..

• #10   17. sep 2009 Nina - det SKAL den heller ikke :o)

Men bestemt også noget jeg selv vil anbefale :o)

• #11   17. sep 2009 Okay, det lyder fornuftigt! Men kan jeg godt gradvist rykke tidspunktet for hvornår han bliver fodret? For når vi starter på arbejde igen, så får han sin morgenmad omkring kl. 6, men er først hjemme igen kl. 15. Kan evt. få min søster til at fodre ham ca. kl. 2, men er det alt for sent?

Det passer med, at når han får sin morgenmad kl. 5.30, så er han sulten igen omkring 12-12.30 og så får han igen ca. kl. 18.30.

• #12   17. sep 2009 ang. afføring mente jeg om der kommer store mængder ud ofte i forhold til hvad den indtager, ikke om den havde dårlig mavse =)

• #13   17. sep 2009 CH - Har det noget med mængden at gøre? Eller optagelses evnen? Fortæl fortæl =)

• #14   17. sep 2009 Vi træner skam det at komme når man kalder, og det med at hente ting er han ret god til! Han er ind til videre kun i haven og i vores indkørsel, men han bliver også trænet i at gå med snor stille og roligt. Ind til videre er det mest ham der bestemmer retningen, men han er rigtig sød til at følge efter mig.

Anita Æ - Han skal starte til hvalpetræning i dansk retriever klub, men han er jo ikke gammel nok endnu!

• #15   17. sep 2009 CH tak for tilslutningen - jeg har jo selv Retrievere og har også selv pt. en hvalp på 6 mdr. :o))

Jeg anbefaler altid mine hvalpekøbere, at fodrer hvalpen 3 gange dagligt - de sidste havde jeg vendet til, inden salg - at få mad kl. 06 - 16 og 23 ca. for det kan vi alle klare - små hvalpe skal ikke æde 2 kæmpestore måltider om dagen - husk på, at de spiser næsten dobbelt så meget som en voksen hund - Bailey 6 mdr. får feks. 3 x 140 g i døgnet.

• #16   17. sep 2009 Nina, jeg har valgt det fordi jeg synes hvalpens mave bliver "proppet" ved kun to måltider. Det er jo trods alt forholdsvise store portioner sådan et lille myr skal have.

Og så har jeg egentlig været glad for den pædagogiske del... vi har delt det op således:

Morgen: Madsøg på græsplænen med 1/3 af foderet
    Over hele dagen: belønning for små opgaver 1/3 af foderet
    Aften: Mad i skål med lidt vand over og diverse tilskud 1/3 af foderet.

Anne K P - du kan sagtens træne både sit, dæk og stå nu. Det er bare om at komme i gang - man får meget foræret, når man træner med en så lille hvalp.

Det med ikke at være gammel nok i DRK, det forstår jeg ikke helt - kan man ikke starte med en 8 ugers hund?

• #17   17. sep 2009 HOV - en anden vigtig ting.

Det der med at hunden bestemmer retningen - pas på med det ;o)

Man kan meget let lære en hund, at det kan betale sig at trække ;o)

Så sørg for, at linen er løs, når I går hen, hvor hunden er nysgerrig, for naturligvis skal den have lov at undersøge - bare aldrig have succes med at trække i linen.
    Det er et hyr at vænne den af med igen ;o)

• #18   17. sep 2009 Anne - det lyder rigtig fornuftigt det du fortæller om jeg og du kan begynde i Retriever Klubben, så snart han er færdig vaccineret - vi har skam også hvalpemotivationshold - men lov mig lige, at han på intet tidspunkt, må bestemme retningen, når i har snor på - kun når han er løs, ellers bliver det meget hurtigt en grim vane :o))

• #19   17. sep 2009 Han skal jo være revaccineret før han må komme med! Og det bliver han når han er 11 uger.

• #20   17. sep 2009 Ok - det er ikke alle steder man har regel om færdigvaccination, men så må du naturligvis vente :o)

Ulla, det var da dælens som vi skifter til at kopiere :o))))

• #21   17. sep 2009 CH - hold da op hvor er vi bare 100% enige :O))

• #22   17. sep 2009 Ulla - han får også kun lov til et vist punkt! Vi har trænet i snor siden mandag, og nu kan han gå lige så fint ved siden af mig! Det er så kun fra hoveddøren og om i haven lige pt. men han kan også gå pænt i haven med snor på! Men han får lov til at snuse til alle de spændende ting, og får lov til at kigge på det der sker uden for matriklen! smiley

• #23   17. sep 2009 CH - det er egentlig også det jeg mener med det! Løs line når han må undersøge, men han får ikke lov til at trække. Skal holde meget øje med hvor han er på vej hen, for han elsker at samle småsten op..

• #24   17. sep 2009 bare husk at en hvalp har beder af at være lidt for tynd end lidt for tyk.
    Hvalp der er lidt for tyk ender oftes med at blive overvægtig som voksen

• #25   17. sep 2009 Tanja - ja og hvis de er for tykke er der også risiko for, at de udvikler HD og AA - HD står for hofteledsdysplasi og AA for albuedysplasi - så pas rigtig godt på vægten :o))

• #26   17. sep 2009 Ulla - ismanden? smiley Vi har også fået at vide af opdrætteren, at han er en rigtig dejlig hund! Køn er han i hvert fald!!

Jeg vil prøve at veje ham i dag, og så fortsætte med det en gang om ugen. Det kan vel også sige lidt om hvorvidt han får for meget eller for lidt?

• #27   17. sep 2009 en hvalp i den størrelsesorden må maks tage 1 kilo på i gennemsnit pr. uge.
    Det vil sige, at hvis den vejer hvad svaret til dens alder i uger, så er det ok. (indtil den er 26 uger)
    Det er naturligvis kun en tommelfingerregel - det er vigtigt at se på hunden.

• #28   17. sep 2009 Kan jeg forresten godt begynde at sprede hans foder på græsplænen nu? Det er jo nogle meget små piller han får (Fromm Puppy Gold)

• #29   17. sep 2009 Anne, ja - det kan man ikke gøre fortidligt. Mange opdrættere gør det allerede fra hvalpen er 3 uger og starter med at spise selv :o)

• #30   17. sep 2009 Kender mange med retrievere der gør det, og det er en hel fornøjelse at høre hvordan deres næse arbejder!

Tror han får halvdelen af sin middagsmad udenfor så! Når han da engang vågner!

Jeg sætter virkelig pris på alle de gode råd!! smiley

Kommentér på:
Hvalpespørgsmål

Annonce