{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.102 visninger | Oprettet:

Lømmelalder eller ej? {{forumTopicSubject}}

Ja, som udgangspunkt tror jeg lømmelalder er et lidt farligt udtryk.. Det bliver nemt en undskyldning for at give lidt op, når hunden volder besvær..

Men nu synes jeg selv min hund er inde i en irriterende og besværlig periode.. Hun er begyndt at døje med at være alene, og i dag til træning var hun bare et stort hul i hovedet!!.. Alle har selvfølgelig ret til en off-day, men det irriterer mig bare gevaldigt at det hele falder sammen, og driller..

Og så er det jeg tænker: Er lømmelalderen ikke hormonelt betinget? Skyldes det ikke at hunden bliver feset op med hormoner, og derfor hverken kan til eller fra?..
Jeg har aldrig tidligere haft problemer i form af alene-hjemme eller andet, så studser en del over den nuværende situation.. Men samtidig tvivler jeg på at jeg kan skyde skylden på noget hormonelt, da min hund ganske enkelt er steriliseret!.. og derfor ikke bør døje med den slags..

Ja, bare lidt en tanke.. Går hunde stadig igennem de hormonelt betingede faser, når de er steriliserede?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lømmelalder eller ej?
  • #1   22. sep 2009 altså nu er min jo en hanhund, men han kom da i 2. lømmelalder og han var da kastreret på det tidspunkt :o) OMG hvor var han irreterende hahaha ;o) Der blev han stoooor og faaarlig i sine egne øjne, og skrabede og skrabede efter hver lille tissetår han lavede osv og hørte overhovedet ikke efter, fnyste hvert andet minut og ville eje hele verden... varede heldigvis ikke så længe, så sad hans hoved rigtigt igen, og nu er han deeejlig igen smiley

• #2   22. sep 2009 Haha, godt så smiley

Arj, men hun har det der med at æde ALTING i øjeblikket, og i dag til træning var der bare ikke hul igennem..

Jeg dropoede den sidste øvelse og gik, for der var bare ikke mere lærdom at proppe i hende i dag...
    Og jeg har ellers kunne mærke så meget fremskridt de sidste mange gange... Men ja ja.. Er bare skideirriterende!..

• #3   22. sep 2009 Lyder som Kia i lømmelalderen ...

• #4   22. sep 2009 Den såkaldte "lømmelalder" hos hunde (der er faktisk flere perioder) kan lidt sammenlignes med børns "trodsalder" og senere pubertet.
    Det har meget at gøre med at individet (hund eller barn) skal lære sig selv at kende, finde ud af hvad de kan og ikke kan, hvad der kan betale sig og ikke betale sig. Der bliver med andre ord prøvet grænser af (ikke magtgrænser, som nogen ofte mistolker det som)
    Den periode kmmer igen når hvalpen/barnet er teenager, for så er der nogle andre mønstre der spiller ind. Nemlig det at man skal forholde sig til det at være voksen. Nogle af de ting som man kunne slippe godt fra som barn/hvalp går altså ikke som voksen. Og i hundeverdenen foregår denne relation ikke kun mellem menneske-hund, men også hund-hund, og der foregår en masse i hjernen (og hormonerne, selvom de er neutraliseret), som gør at koncentrationsevnen ikke lige er på toppen. Man bliver lidt tummelumsk og vildøv.

Det er helt naturligt, og så skal man i de perioder ikke kræve de højeste præstationer, heller ikke indøve nyt men så vidt muligt vedligeholde det indøvede (uden tvang!) Al anden adfærd ignoreres bare, og så skal der bare være masser af tryghed og kærlighed.

• #5   22. sep 2009 Hvornår kommer den lømmelalder ca.?

Min lille laban er nu begyndt at gumle på mine sko, det har hun ALDRIG gjort før, jeg har altid kunne have alting stående.... Og ja så gør hun endnu mere af alting end før smiley Det er vel et par uger siden hendes første løbetid....

• #7   22. sep 2009 MIkala, ha ha håber de trusser er rene *GGGG*

• #8   22. sep 2009 Første lømmel alder siges at være fra 7-11 måneder, men den kan begynde ved 6 mdr. og slutte ved 12 mdr.

Anden lømmelalder siges at være fra 16-18 måneder, men kan vare helt til 22 mdr. alderen.

Hvor kraftig de er varierer fra hund til hund og fra race til race. Den første lømmelalder er som regel den værste.

Den første lømmelalder med Aqui var et rent mareridt. Hun havde aldrig ødelagt noget før, men pludselig skal jeg love for at hun gik i gang med det helt store renovationsarbejde, karme blev bidt, tapet revet af, alt hvad hun kunne få fat i blev flået i stykker - og det ikke kun når hun var alene hjemme. Samtidig fik man "fingeren" stort set hele tiden og indkald var en by i Rusland. Det varede 6 måneder og stoppede så stort set fra den ene dag til den anden da hun gik ud af sin første løbetid som 1 årig. Anden lømmelalder var der ikke noget.

Ved Lia har vi stort set ikke mærket til lømmelaldrene ud over at jeg måske lige skal kalde 2-3 gange istedet for 1 gang. Det gider jeg så ikke, så hun får lang line på i situationer hvor jeg ikke føler hendes indkald er 99% sikkert.

• #9   22. sep 2009 Mikala, ha ha ;D
    Ej det er ikke sjovt, men får en masse billeder i hovedet ;D

• #10   22. sep 2009 Oompa er knap 2½ - og hun er simpelthen frygtelig - det er som om hun har glem ALT hvad jeg har lært hende, huntrækker i snoren, hopper op og snupper vores søns legetøj - altsammen ting hun var blevet rigtig rigtig dygtig til at lade være med - håber det går over igen =) For hun er simpelhen a pain in the ass i øjeblikket - tror det er helt normalt, ved godt nok ikke lige det med alene hjemme problemer, da vi heldigvis aldrig har døjet med det ..

• #11   22. sep 2009 Mikala, du er sgu da også så kedelig, han vil da bare gerne lege smiley

• #12   22. sep 2009 Kias 1. lømmelalder varede 6 mdr. og det var helvede :o( Hun ødelagde for små 45.000 kr.

2. lømmelalder var også slem men slet ikke på samme måde.

Begge gange svingede hun enormt og jeg fik kun små glimt af den dejlige køter hun er i dag og må indrømme at jeg ikke tror jeg skal have hvalp eller unghund igen. En voksen hund næste gang tak ... Pyh ...

Hun blev også destruktiv igen i 2. lømmelalder men er ikke destruktiv når hun ikke er i lømmelalder så tror det for nogen hunde er helt normalt ...

Kommentér på:
Lømmelalder eller ej?

Annonce