2.223 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Ægte hunde.... Ægte hunde....

Bliver simpelthen nødt til at skrive det her,,jeg bliver så irriteret når folk igen og igen i markedet skriver,,hunden er 100% ægte hvor i alverden kan man vide det fra??
Hvis man ingen stamtavle har er ingen hund ægte,,ingen er 100% sikker på der ikke er noget andet i langt tilbage ligegyldigt hvor meget de ligner.....

Ligenu tænker jeg på en mops annonce herinde hvor der står faren er helt ægte hvalpene er ret dyre i forhold til pris på hvalpe med tavle ,,,og efter min mening er billedet af faren ikke en ægte mops.....

Jeg har pt selv franske med tavle,,kan se at dem uden tavle bliver solgt rask væk,,jeg har stadig en dreng tilbage hvad gør at folk vælger at sparre 1000 eller 1500 kr og vælger en uden tavle???

Når jeg har haft hvalpe uden tavle skriver jeg altid det og da havde chi skrev jeg uægte chi og folk stormede mig med mails,,,jamen de er sgi da uægte når der ikke er tavle på,,,eller hvad syntes du??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ægte hunde....
  • #1   23. sep 2009 Ordet ægte synes jeg egentlig er lidt forkert brugt.
    Alle hunde er jo ægte hunde ;o)

Racerenhed er en anden sag.

Jeg har det sådan, at en hund uden tavle godt kan være raceren, men det kan ikke dokumenteres, at den er det. Jeg personligt har brug for dokumentationen, men tænker ikke, at hunden er en blanding, hvis den er racetypisk.

Så i den forbindelse mener jeg tavlen er dokumentation for racerenhed og har man ikke dokumentationen - så mener jeg, at man bør betragte hunden ligesom man ville betrage en ikke-raceren hund, selvom man "ved" den er det.

Lidt kringlet, jeg håber det forstås.

• #2   23. sep 2009 Jeg kunne ikke være mere enig :O) Er klart af den opfattelse at en hund uden en tavle er uægte / en blanding, da man jo ikke ved hvad der evt er blandet ind tidligere....

Fx den franske bulldog - jeg og flere jeg kender ka ofte se forskel på om hundene har tavle el ej bare ved at kigge billederne i profil, simpelthen fordi dem uden tavle ser anderledes ud... Ergo er der nok en tendens til at de er blandet længere ude når de er uden tavle...

Også forstår jeg heller ik at folk er villige til at betale disse ublu priser for modehunde uden tavle... Men som man siger; den kloge narer den mindre kloge ;O)

• #3   23. sep 2009 med tavlen kan man ihvertfald chekke at den er ""raceren"..og mht indavl som er ekstrem vigtigt...

Bla lagde jeg også mærke til 2 mopper i dba avis som bare ser ""forkerte "ud men der er tavle på,,,godt nok en jeg ikke kender

• #4   23. sep 2009 Jeg er enig med dig, ville ikke bruge ordet ægte men rene...
    Ingen kan vide som der blir skrevet flere gange, hvad der er længere ude i generne...
    Een ting er at mor og far ligner rene franske f.eks, noget andet er at man kan dokumentere det...

Jeg ved ikke hvorfor folk hellere vil betale f.eks 7000 for en hund uden tavle, end f.eks 8500 for en med tavle.
    I mine øjne er tavlen super vigtig fordi det giver en garanti for hvad man køber, men også fordi det er de færreste uden tavle der giver samme garanti til køberen hvis nu hunden blir syg..

• #5   23. sep 2009 Hmm en schævertæve og en schæferhan med to forskellige tavler, eller hvor en eller begge ikke er avlsgodkendte, kan altså kun give "ægte"/racerene hunde..... - Så jo du kan sagtens få racerene hunde uden tavle....

• #6   23. sep 2009 Jeg mener som CH. Ægte hunde, men ikke racerene hunde.

• #7   23. sep 2009 Hvis begge forældre har tavle, så er den jo også raceren selvom den måske ikke selv har.
    Der kan være mange grunde til at en hvalp ikke har tavle. Blandt andet er det jo ikke sikkert, at det har interesseret forældredyrenes ejere at udstille deres hunde.

• #8   23. sep 2009 alle hunde er da en ægte hund... hvad skulle det ellers være...

hvad er en uægte hund, er det en blanding af en gris og en hund så....... eller noget........

• #9   23. sep 2009 jeg skrev lidt fordi jeg simpelthen ikke forstå man vil give så meget for en hund som ""opdrætter" skriver er ægte når man med meget lidt kendskab kan se at den ikke er ren,,det er lidt det jeg ikke forstå

Jeg ved ikke om jeg blander mig,,alt herinde er vel på en måde at blande sig..kunne bare godt tænke sig at høre folks mening

Det er så vidt ikke køb af hund uden tavle((da jeg jo selv har)) det gør ikke mig noget,,,syntes bare det er at snyde folk at skirve ægte når man rent faktisk ikke ved det 100%...eller bilde folk ind de er ægte/race rene når en af forældrene ikke ligner en ren..,men nogen vil jo genre snydes,,eller hvad

• #10   23. sep 2009 j&s - Enig i at man skal sælge hunden for det den er. Uanset alder og størrelse - det nytter simpelthen ikke at sælge hunden i sækken.... Det er ufair overfor hund og køber at lyve om hundens oprindelse, race og evtuelle problemer.
    Er prisforskellen 1500 kr for tavle eller ej, vil jeg bestemt vælge med - hvis tavlen ellers er det værd.

• #11   23. sep 2009 Umulig - det er så min opfattelse at meget få vælger det fra fordi de ikke vil have en stamtavle... Næ, mange vælger det fra fordi de simpelthen ikke ved hvad en stamtavle reelt er; mange tror jo det kun er for snobber, folk der vil udstille og andre spøjse ting....

Bare se på hvor mange herinde der i profilen skriver "nej desværre", "nej han/hun er hyggehund" osv....

• #12   23. sep 2009 Jeg er opvokset med tavle hunde, men har kun haft blandinger - simpelthen fordi jeg ikke vil give priserne for en tavlehund. Ja mine hunde er kun familiehunde, og bliver trænet hjemme. Og ja det er et sats mht sygdomme, sind osv. - Men med tavle er du heller ikke garanteret noget, - udover evt en ny hvalp.

• #13   23. sep 2009 Vups, må heller tilføje at de bliver passet og plejet efter alle kunstens regler, så der blir ikke sparet på noget...

• #14   23. sep 2009 "Ægte uden tavle" det kan i min verden ikke lade sig gøre. Jeg synes også det er "falsk varedeklaration" at kalde en hund for f.eks en schæfer i en salgsanonce og så samtidig skrive "uden stamtavle". Jeg undre mig egentlig over at det er lovligt...man må jo ikke sælge andre varer som noget andet end det de reelt er - f.eks må du ikke sælge en juice deklareret som æblejuice hvis det ikke ER æblejuice.

Om man skal bruge betegnelsen "ægte" eller raceren er efter min mening ordkløveri..en hund er selvfølgelig en hund smiley

• #15   23. sep 2009 M A N - med fare for at gentage mig selv....:

en schæfertæve og en schæferhan med to forskellige tavler, eller hvor en eller begge ikke er avlsgodkendte, kan altså kun give "ægte"/racerene hunde..... - Så jo du kan sagtens få racerene hunde uden tavle....

• #16   23. sep 2009 nej vel tine,,han er bestemt ikke ren mops....

• #17   23. sep 2009 Karina og dan...det er en stor forskel,,jeg tager 10 og masser af franske koster 8500uden,,godt nok er dte kun dru og ikke det bedste dkk...men alligevel

• #18   23. sep 2009 Kan jeg ikke få et link med annoncen i PB? Jeg kan ikke finde den selvom jeg leder under racen

• #19   23. sep 2009 Simba - jeg tager ikke stilling til hvordan hvalpene er blevet til - selv om begge forældre skulle være med tavle, er det, efter min mening, ikke ægte havlpe når de ikke kan stambogføres. I mit univers høre ordet ægte uløseligt sammen med en tavle - uanset hvilken baggrund der ligger ligger til grund for at tavlen ikke findes. Jeg synes ikke at der er plads til div. undtagelser i den debat. Min mening er det barberet helt ned til den aller simpleste model: ingen tavle - ikke ægte/raceren.
    Det kan man nemlig forholde sig til. Så snart du går ind og tager forbehold for det ene og det andet grænsetilfælde mister begrebet "ægte hund/raceren hund" sin "kraft".

• #20   23. sep 2009 Har også ledt efter annoncen, men synes ikke jeg kan finde den...
    PB hvis der er en der gider tak smiley

• #21   23. sep 2009 MAN - men verden er jo ikke sort og hvid - og hvalpene får jo heller ikk tavle så snart de er født, så er de i princippet uægte indtil tavlen er lavet?? Det er godt nok firkantet.... Men ja, ja, hver sin mening....;o))

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

Følger: 1 Emner: 40 Svar: 220
    #22   23. sep 2009 Til spørgsmålet om hvorfor nogle vælger at spare de 1000-1500kr på en hvalp uden tavle, i forhold til en med.

Ganske enkelt tror jeg, hvis de ikke skal bruge den til avl eller udstilling så er tavle jo tæt på ligegyldig - med mindre man virkelig går op i at ens hund er raceren eller ej.

• #24   23. sep 2009 Mark - det er nemlig lige præcis det du siger, der er en kæmpe misforståelse, og netop derfor man kunne tænke, at når folk vælger tavlen fra, så er det oftest fordi de ikke rigtig ved, hvad sådan en bruges til.

Der er også nogle, der vælger dem fra fordi de er overbevist om, at tavlen er en ulempe - men jeg tror de fleste tænker som du gør... Og tager grundigt fejl :o)

• #25   23. sep 2009 Tavledisskusion er vist et evigt tilbagevendene "problem". Jeg synes det vigtigste er at stå ved hvorfor man har valgt som man har. Og blandingshunde er sundere end tavlehunde eller omvendt, forbliver også uafklaret....
    Jeg køber bestemt en blandingshund igen, om det bliver hvalp eller voksen er endnu ikke afklaret (eftersom begge mine hunde bliver mindst 50 år) - men for mig er et sund sind det vigtigste - og umiddelbar sundhed - altså racer som er "gode" sammen, egenskaber, størrelse, temperament mv.

• #26   23. sep 2009 staveplade søges....

• #27   23. sep 2009 Søren- Gider du ik lige smide et link til den undersøgelse? Det kunne da være spændende at se:)

• #29   24. sep 2009 Britta - nu er verden hverken sort eller hvid, og ej heller så firkantet som du gør den....

og selvfølgelig kan man bevise det via DNA, hvis det virkelig er det man ønsker...

Og det kan jo være at sælger ønsker at gøre opmærksom på at hvalpene er efter rene forældre....

• #30   24. sep 2009 Der blir et par gange nævnt til forældre hunde med tavle, bruges til avl uden tavle..
    Jeg kan så ikke lade være med at tænke på, hvorfor der ikke er tavle på de hvalpe.

Jeg tror de fleste med tavlehunde, er int. i at avle videre med tavle, ellers er det da først vanvittigt.
    Jeg har to tavlehunde, og kunne den ene ikke blive avlsgodkendt, så ville der da aldrig blive lavet hvalpe på dem!

Kan godt være man ikke går op i udstillinger, men med de racer jeg kender til, så kræver det een 2. plads at blive avlsgodkendt, så ergo behøver man ikke det store ræs. smiley

• #31   24. sep 2009 henriette - korrekt at det er helt hen i vejret at have tavle hunde og avle uden. Det forstår jeg heller ikke, - hvis ikke hundene kan blive avlsgodkendte, så må det være logik at de ikke skal bruges til avl. - På den anden side, ihvertfald i mine eksempler, så er det tænkte tilfælde, og en forklaring på at det kan lade sig gøre at få racerene hunde efter racerene forældre - uden stamtavle.

• #32   24. sep 2009 Simba..
    Ja okay smiley
    Jeg tænker bare det er sjældent at det er tilfældet, så derfor mit andet indlæg smiley

For som du også siger, der må være en grund til at de ikke er avlsgodkendte smiley

• #33   24. sep 2009 Ja, jeg håber da bestemt også at det er sjældent, men det er sket - også at der avlet med to rene hunde fra to forskellige forbund.

Hvorfor man vælger at avle på den måde, aner jeg ikke.....;o)

• #34   24. sep 2009 jamen hvis man syntes man ikke skal avle på hunde med stambøger fordi de ikke er blevet godkendt,,hvad får så folk til at vale på hunde uden tavle,,de er jo heller ikke avlsgodkendte.............bare en tanke..

• #35   24. sep 2009 J&S - nu er der jo en årsag til at de ikke bliver avlsgodkendte, - derfor kan man jo godt avle på to gennemtjekkede sunde hunde - men vil aldrig kunne blive avlsgodkendte, da de jo er blandinger.

Jeg vil altid købe en blandingshunde, jeg skal aldrig have tavlehund - det er min preference, og det er en chance uden garanti hver evig eneste gang, - ligesom det er med tavlehunden, hvor du så bare som regel er garanteret en ny hvalp eller økonomisk kompensation.

Hvis jeg ønskede mig én bestemt race, ville jeg købe DKK hund, men jeg elsker blandinger, og for mig vil det altid være drømmehunden.

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

Følger: 1 Emner: 40 Svar: 220
    #36   24. sep 2009 Jeg har intet imod de mennesker der sværger til hunde med tavle, det er deres valg og de kan godt lide sikkerheden i det. Til trods for at jeg tit hører, endda fra dyrlæger at med en blanding er man ofte mere heldig med at undgå forkert avl og skavanker...om det er sandt ved jeg ikke, men ikke desto mindre det jeg har oplevet flere dyrlæger sige.

Men altså, jeg kan godt lide de lidt specielle hunde der ofte kommer af en blanding og selvfølgelig også prisen. Begge mine hunde har kostet 1500kr og skal man være virkelig kynisk - hvilket jeg ikke kan lide at være, så kan man jo sige at skulle der være noget ivejen med den hund man har fået sig, så er 1500kr jo ikke meget, selvom der selvfølgelig er udgifter til andre ting også... men 1500kr i forhold til at gi f.eks. 8000-13000kr for en anden hund med tavle er jo også værd at overveje smiley

Men det er et temperements spørgsmål og der findes intet rigtig og forkert, kun hvad der er rigtigt for den enkelte.

Kommentér på:
Ægte hunde....

Annonce