699 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Hvordan er det med de hofter?? Hvordan er det med de hofter??

Jeg er ved at kigge lidt på nogle forskellige kenneler, da jeg gerne vil have hund nr. 2. Men jeg er ikke helt inde i det med hvordan hofterne vurderes på forældrerdyrene... Altså jeg ville gå ud fra at A er det bedste ikke? Jeg kiggede et sted hvor der under nogle af avlsdyrene stod at de havde B og C hofter. Er det meget skidt eller er det acceptabelt?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Moving mattress up to loft 250 kr.
  • Vask af 3x hovedtrappe til 5'te sal og rengøring af gårdtoilet 700 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan er det med de hofter??
  • #1   24. sep 2009 Det er HD indexet du skal kigge efter, jo højere jo bedre, omkring eller under 100 er ikke godt. En B-C parring er ikke udelukkende godt eller skidt, der er rigtig meget der spiller ind, bla. søskende, forældre osv osv

Men det kommer jo an på hvilken race du er ude efter, nogle døjer mere med Hd end andre.

• #2   24. sep 2009 Der står ikke noget med HD index. Der står faktisk 2 resultater ved den ene. Både C(DKK) og B(Orthopedic Foundation of Animals). Det er Corgier jeg kigger på lige nu..

• #3   24. sep 2009 Hvis der ikke er et index, så ville jeg gå efter a og max b

• #4   24. sep 2009 Personligt ville jeg ikke købe fra andet end A og B hofter, medmindre der er tale om en race med meget begrænset avlsmateriale og selv her skulle index'et så være temmelig godt før jeg ville overveje.

Hvis der er avlsmateriale nok, så mener jeg ikke der er grund til at bruge C-hofter i avl.

Men udover at kigge på den enkelte hunds status, så er man osse nødt til at kigge på hele familiens generelle HD-status, og her kan index'et vre til hjælp. ET index på 100 er gennemsnitteligt for racen, over 100 er bedre end gennemsnittet og under er dårligere end gennemsnittet. Her ville jeg så umiddelbart ikke købe fra forældre hvor en eller begge har index under 100.
    -men så lige for at være ekstra besværlig, så er indexet osse kun rigtig anvendeligt, hvis en stor del af familien er HD-fotograferet (hvad er et godt index værd, hvis kun 3 hunde i familien er testet). Så derfor er man nødt til at kigge på sikkerhedstallet osse. Sikkerhedstallet fortæller så noget om hvor stor en del af familien der er testet.

Og sidst men ikke mindst: vi skal osse huske at der er andre sygdomme end HD. Så huske at undersøge hvad racen ellers kan være disponeret for

• #5   24. sep 2009 Index'et kan man finde på DKK's hjemmeside. Hvis du har forældrenes stambogsnumre, kan de tastes ind, og så kan man se både index og sikkerhedstal (dog laves der kun index på racer hvor der fotograferes mere end 50 hunde om året, og det ved jeg ikke om er tilfældet for corgier)

Dette kræver ikke medlemsskab af DKK

• #6   24. sep 2009 Okay. Ja man bliver jo ikke klogere hvis man ikke spørger:) Vidste ikke engang at der blev lavet index over hunde. Jeg kender det fra køer :). Jeg ved godt at der også er andre ting jeg skal være opmærksom på, men nu stod der lige det med hofterne og så kom jeg til at tænke på hvor galt C-hofter egentlig var.

• #7   24. sep 2009 Det kommer meget an på racen.... Hos min race er vi fx ikke så priviligerede at vi kan udelukke C hofter fra avlen, for så har vi simpelthen ikke noget avlsmeteriale smiley

Men som de andre skriver så er der for visse racer udarbejdet et index, som kan være meget nyttigt....

Så vidt jeg husker at have hørt lider corgien da ikke meget af HD, hvorfor det vel burde være muligt at finde forældre med bedre resultater end C...

• #8   24. sep 2009 Michelle: Der står et DKK reg. nr. Er det, det samme?

• #9   24. sep 2009 C hofter er faktisk mild grad af HD. Mange racer har som krav at avles der på en hund med C-hoter SKAL partneren have A-hofter og/eller de skal tilsammen have et index over xxx, jeg ved ikke hvordan det er ved corgien

Og ja, stambogsnr er det samme som DKK reg. nr

• #10   24. sep 2009 Ja der står faktisk også mild under den med C-hofter. Jeg har været inde på DKK, men den kan ikke finde noget på de stambogs nr.

• #11   24. sep 2009 så er det nok fordi der ikke laves index på racen. I så fald må du igang med at tjekke anerne selv. Men som sagt ville jeg personligt kun købe efter forældre med A eller B-hofter, medmindre da avlsmaterialet er så begrænset at dette er svært at opstøve

• #12   24. sep 2009 Okay. Tak for hjælpen. Så har jeg da noget at gå efter hvis det skulle blive den race. Eller for den sags skyld en anden race. smiley

• #13   24. sep 2009 Michelle - ingen tvivl om at C hofter er lig med en mild grad af dysplasi, og absolut ikke noget der er ønskeligt at avle på med mindre der fx foreligger et rigtig godt index... Men den franske bulldog er desværre en race med flere forskellige racerelaterede skavanker og den perfekte bulldog er endnu ikke født, derfor er vi pt kun på begynder stadie, hvor det trods alt er bedre at kende sundhedsstatus end slet ik at kende det... Det tager mange år at arbejde vær fra div sygdomme, men et sted skal man jo starte... :O)

• #14   24. sep 2009 Gå efter A hofter!

• #15   24. sep 2009 Michélle -og netop derfor skriver jeg: medmindre der er tale om en race med meget begrænset avlsmateriale;o)

-men med racer hvor der er hunde nok at tage af som har gode hofter, ser jeg ingen grund til at avle på c-hofter

• #16   24. sep 2009 Michelle - jamen så er vi da helt enige :O)

M&S - held og lykke med jagten efter den nye hund :O)

Kommentér på:
Hvordan er det med de hofter??

Annonce