843 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Bør jeg være nervøs? Bør jeg være nervøs?

Min hvalp på 16 uger er begyndt at gøre modstand når jeg tager ham op. Han knurrer og prøver at advare med små nap på mine hænder og efter min mund. Han knurrer aldrig når jeg rører hans mad eller legetøj, men kun når jeg tager ham op? Bliver han en bisse og skal jeg rette på ham allerede nu? Prøver bare at sige nej og kæle ham når han gør det.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle IKEA-møbler 800 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Stoppet handvask på badeværelse 900 kr.
  • Rensning af sofa 475 kr.
  • Skal have hængt tre egetræsrundstokke (trærør) op. De skal monteres fra en væg til en anden samt en hylde. 1.400 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til 3 forskellige ting. 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bør jeg være nervøs?
  • #1   30. sep 2009 tager du ham pludselig op?
    så kan han måske blive forskrækket over pludselig at midste fodfæstet.

men jo det er da noget i skal øve med nu og tage i opstarten.
    det er svært at råde, når man ikke kender situationen.

prøv at beskrive lidt mere

• #3   30. sep 2009 nogle gange kan det jo være nødvendigt at løfte.

• #4   30. sep 2009 mit indlæg var egentlig også et svar til Krumme. Maria - dit indlæg havde jeg ikke set

• #6   30. sep 2009 er det ikke ligegyldigt i hvilke sammenhænge, hunden skal vel acceptere at den bliver løftet.

Jeg ved ikke hvad der skal gøres,synes det virker tideligt at hunden begynder at knurre og nappe.

• #8   30. sep 2009 Krumme - det er også derfor jeg gerne vil høre mere om i hvilke situationer det sker og på hvilken måde der bliver løftet

• #9   30. sep 2009 Hvorfor skulle han blive en bisse, fordi han ikke kan lide at blive løftet ? Han har ikke andre måder at gøre opmærksom på, at han ikke bryder sig om det.

Hvordan løfter du ham ? Jeg spørger fordi jeg ind i mellem har set folk løfte små hunde på måder, der ser ret ubehagelige ud for hunden.

Husk, at det skal være positivt for ham at blive løftet, hvis der er behov for at løfte ham.
    Det eneste jeg kan foreslå er at være sikker på, at han er opmærksom på, at du vil tage ham op. Tag ham stille og rolig, og hold så han har ordentlig støtte uden direkte at kramme ham.

• #11   30. sep 2009 Jeg tænker, om han måske har ondt?

Og ja, det kan være nødvendigt at løfte sin hund - fx op på dyrlægens bord, op og ned af trapper osv. Det er jo rart nok, at hunden finder sig i det, uden man bliver bidt...

• #12   30. sep 2009 Krumme & Maria: Jeg tager ham op for at kæle med ham. Han er jo svær at stå for, og man har lyst til at kæle med ham indimellem.
    Han skal jo også løftes når jeg børster ham - hvilket han ikke har noget imod, altså at blive børstet. Når jeg løfter ham er det under maven jeg holder. Har også problemer med at få ham helt hen til mig når jeg kalder. Han står altid 30 cm. fra mig som om han er bange. Noget der pludselig er opstået.

• #14   30. sep 2009 Okay, det vil jeg prøve, hvis altså jeg kan få fat i ham.

• #16   30. sep 2009 1000 tak for linket. dem vil jeg studere. Jo der er hvalpe træning i nærheden og har også tænkt mig at tage over og kigge på i morgen. Melder mig til hvis det er godt

• #17   30. sep 2009 Har han altid været ked af at blive løftet op? Hvordan var det hos opdrætter? Har han været vant til at være i arme dér? Eller har han haft kedelige oplevelser - fx med børn?

Jeg vil give Daisie ret - I skal i gang med nogle tillidsøvelser, så han stoler 100% på dig og at du altid vil ham det bedste..

• #18   30. sep 2009 Synes ikke han altid har haft det sådan, men er jo også blevet ældre. Måske keder det ham at være i armene, da der jo er knald på ham det meste af dagen. Tilter omkring kl. 20.00 hver aften og står op kl. 05.15 - dog afbrudt af en tissetur om natten - nogen mener det er en dårlig vane at lukke ham ud om natten, men han kan jo ikke holde sig en hel nat endnu.

• #19   30. sep 2009 Jeg vil så lige sige at jeg også har en lille hund og han bliver tit løftet - hver gang vi skal op og ned af trapper. Og det er da nødvendigt at lære sin hund at blive løftet, hvad når den skal op på briksen hos dyrlægen fx? Så det behøver altså ikke være fordi man leger Paris Hilton at man løfter sin hund smiley

• #20   30. sep 2009 Øv øv øv. Har lige tjekkert hvalpetræning i Bramming. De tager først nye ind i januar 2010... Det er godt nok lang tid at vente.

• #21   30. sep 2009 prøv at spørge dyrlægen, det er tit de laver små kurser eller kender til private der har kurser

den der med at holde sig udenfor en arms længde er en klassisk adfærd. der er kommet af at du har hapset ham, når han endelig er kommet hen til dig - selvfølgelig fordi det har været svært at få ham ind til dig.

du skal i gang med tillidsøvelser og indkaldsøvelser

rundt om dig skal der altid være rart og det er det bedste sted i verden. - det er jeres fælles mål

indkaldsøvelser øver du med en lang snor - fx flagline, når han er kommet lidt væk fra dig, et par meter, så kalder du, måske begynder du at løbe eller laver andet sjovt, bare kald på ham med navn....når han kommer går du ned på hug og roser og giver godbidder - ikke holde ham fast, så giver du ham fri igen og fortætter det nogle gange

lav noget sjovt der altsammen foregår inden for en arms længde, lad fx være med at kaste en bold væk fra dig, men leg med noget legetøj han synes er spændene, vær med til at grave i et muldvarpehul - alt muligt du kan finde på

jeg forstår godt du løfter ham op - mine bliver også løftet. jeg løfter - så længe de er hvalpe - op og ned fra bilen, trapper og sofa

jeg børster min hunde oppe på et bord, så der skal de løftes op og ned - også som voksne

men du løfter lidt forkert. du skal tage med den ene hånd om numsen og den anden oppe mellem forbenene

• #22   1. okt 2009 Connie kennel. Tak for dit var. Kan ikke lade være at smile, når du skriver jeg skal være med til at grave et mulvarpehul ;o)). Igår gik jeg en tur i skoven med ham, og havde en blanding af alm. godbidder og små pølse stykker i en lille pose. Det gik rigtig godt med at kalde ham hen. Nu har han bare fået en ide om, at han skal sætte sig 5 meter bag mig, og så løbe frem og sætte sig foran mig, når jeg kigger på ham, og haps der falder en godbid af. Så nu sætter han sig hele tiden, ikke nem når man har snor i ham. Han er meget lærenem tror jeg, siden han gør det hele tiden, da jeg kun har brugt det på ham 2 gange. Det hjælper også at komme ham nær, når jeg sætter mig på hug. Prøver fra nu kun at tage ham op når han skal børstes, i sofaen eller renset øjne - altså steder hvor det er nødvendigt at tage ham op. Bliver sikkert svært ikke at tage ham op og nusse.

• #23   1. okt 2009 Iøvrigt tak for alle svar jeg har fået. Man kan hele tiden blive klogere herinde.

• #24   1. okt 2009 så må du ned på gulvet og nusse i stedet for.

det er fristende at løfte en lille hund, når den skal nusses
    det gør jeg også

• #25   1. okt 2009 Uh ja, Connie, det er nemligt rigtig fristende! Vi har jo tidligere haft schæferhund og man render ikke og løfter i en 35-40 kg's hund, og vi har ofte herhjemme snakket om dem, der har små hunde og hvordan de hele tiden bliver løftet op. Nu har vi så Luna - og ja, hun bliver også løftet (dog langt fra hele tiden).. Vi kan ikke lade være.. Men hun nyder det så rigtig meget - putter sig ind til os og er helt, helt rolig og afslappet. Ja, man har et standpunkt, til man tager et nyt smiley

• #26   1. okt 2009 mine elsker også at blive løftet op og gør det samme som Luna.
    men selvfølgelig ikke hele tiden....måske de får en knusetur en gang om dagen

i disse dage hvor Bianca er løbsk vil hun dog gerne putte hele tiden

• #27   1. okt 2009 Her i huset er det fast ritual, at Luna bliver løftet op af min teenagesøn på 17, når han kommer hjem fra gymnasiet. At se den lille hund på armen af den store, muskuløse teenager - at se den gensidige kærlighed mellem de to - ja, det kan smelte en sten smiley

Gitte: Det lyder som om, I er på rette vej smiley Det er så vigtigt med tilliden mellem hund og ejer. Når først tilliden er der, så kan alt lade sig gøre!

• #28   1. okt 2009 Måske har jeg været lidt for stresset i nogen sitiuationer. Det mærker han jo også straks, det lille pus.

• #29   1. okt 2009 Bente man kan se at Luna elsker at dine unger tager hende op og nusser med hende :o)

Nej jeg slæber ikke rundt på min bjæfer. I stedet sidder jeg på gulvet og lader hende komme til mig.

Er meget enig i at I skal i gang med tillidsøvelser og at du skal komme oftere ned til hunden end omvendt. Men klart at den skal lære at du løfter den når det er nødvendigt.

Men ligesom når man træner indkald så skal hunde komme 9 gange og få guffere og fri igen og først d. 10. gang kommer den i snor eller afdækkes inden den får fri så hunden lærer at det at komme ikke betyder at legen stopper.

Din hund skal lære at den ikke hver gang den kommer skal løftes op :o)

Og du skal endelig lære at respektere når den siger fra, brummer eller markerer. For ellers holder den op med at sige fra hvis du alligevel ikke hører efter og så har du en hund der går direkte til at bide og det ønsker du ikke.

Da Kia var lille måtte jeg løfte hende op og ned fra 2. sal hver dag x mange. Man tager hunden med en hånd på brystet mellem forbenene og med en hånd på bagdelen. Sådan løfter man også en kat :o)

Kommentér på:
Bør jeg være nervøs?

Annonce