5.264 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Hotspot, noget fanden har skabt Hotspot, noget fanden har skabt

Øv øv nu har jeg kæmpet med hotspot de sidste 10 dage på Tica og det begyndte at se fornuftigt ud, men men men her til morgen jeg skulle smørre hende med creme så opdagede jeg bare 4 NYE steder det er startet. Øv altså, har heldigvis altid massere af piller og creme mod det liggende, men hold da helt K... det er træls at blive ved at slogs med det.

Så nu ligner hun bare sådan en hottentot med bare plette rundt om halsen

skulle lige ud med min fustration.

Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• justerer terrassedøren som hænger 600 kr.
  • Male rum på 10 m2 2.000 kr.
  • Opsætning af diverse ting 2.900 kr.
  • Hænge to spejle op 500 kr.
  • Vandtilførsel til vask / opvask virker ikke 800 kr.
  • Reparation af lampe 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hotspot, noget fanden har skabt
  • #1   15. okt 2009 Ja det er noget lort smiley

Husk at barbere områderne lidt større end selve spottet.

Hvad smører du med ?

• #2   15. okt 2009 ja der er barberet derfor ligner hun noget der er løgn ;o)

Cremen hedder Fuciderm vet og pillerne hedder Clavubactin

Det virker fint nok, det er bare træls det kommer 4 andre steder nu hvor det endeligt var blevet fint det første sted ;o(

• #3   15. okt 2009 Umuli A: Tak for råd det vil jeg da prøve, Hvor købe du det henne??

• #4   15. okt 2009 Aica har også Hotspot, vi var ved dyrlægen igår, og fik en masse piller med hjem ... + en skærm, suk suk hun render rundt med halen mellem benene, og er total stresset den stakkel ....
    Vi skal til tjek igen om 10 dage, og så håber vi det er væk.

er det bare startet flere forskellige steder på kroppen?

• #5   15. okt 2009 Jeg fik noget "nyt" af dyrlægen sidst, men har heldigivis ikke fået efterprøvet det endnu,det hedder cortavance og er lige til at spray på områderne.

• #6   15. okt 2009 Mia A: ja det er noget vi til tider kæmper med, og de sidste gange har det været ved halen det har væet galt, men denne gang er det rundt om halsen, og det spreder sig så hurtigt, derfor er vi meget obs på at tjekke hundene tit og ofte for det.

De siger det mest er langhåret hunde der får det, så jeg håber virkelig det passer så har vi da "kun" to der er specielt udsatte for det.

Men tror det er noget fanden har skabt i vrede lige som tæger og andet kryb

• #7   15. okt 2009 René Okay det er ikke noge jeg har hørt om, har ellers kæmpet med alle de golden retrievere vi har haft, men vil da også ha det i tankerne hvis det bliver ved med at bryde ud som det gør nu, for det er så synd for hende hun klør samtidig med at man kan se det ikke gør særlig godt.

• #8   15. okt 2009 Aicas sidder også ved halen denne her gang .... Har jeres også skærm på når de har det?

• #9   15. okt 2009 Nej det har de ikke, det er så fordi vi har 4 hunde og synes det er synd hvis en skal gå med skærm.

• #10   15. okt 2009 anja¨'

virkon kan du købe ti de fleste bytikker der sælger heste ting fordi man bruger det til heste med svamp

• #11   15. okt 2009 Anja:

Kan du lugte det, når dine hunde får det? Jeg synes at det har en helt speciel grim lugt, så da jeg havde goldens kunne jeg lugte det ret hurtigt og få barberet og smurt. De skulle meget sjældent have piller, fordi jeg opdagede det så hurtigt.
    Jeg købte en klippemaskine. Både til at kunne klippe området helt frit hver gang og så til at klippe, og ikke trimme, mine goldens, når de blev gamge og lidt tyndhudet:-)

• #12   15. okt 2009 Jeg synes også det er synd ! men det forsvinder hurtigere hvis de ikke kan slikke/pille i det.

• #13   15. okt 2009 thresa:
    undskyld med jeg forstår intet af det du har skreven?

• #14   15. okt 2009 Hotspot er hudbetændelse og kan stamme fra allergi og andet:

(link fjernet)

• #15   15. okt 2009 Luna har (7-9-13) heller aldrig haft det

• #16   15. okt 2009 Okay? Jeg søgte på Hotspot på google og så foreslår den furunkulose

Så må du da meget undskylde, men jeg havde forståelsen af at det var det samme.

• #17   15. okt 2009 Men søger man igen, så er hotspot stadig beskrevet som hudbetændelse, så helt gal på den er jeg da ikke

• #18   15. okt 2009 Nej jeg synes ikke det lugter, men som skrevet kigger vi stort set vores hunde igennem hver dag, også fordi vi ved hvor hurtigt det kan sprede sig hvis det ikke opdages i tide. Hun har ikke skærm på da det sidder rundt om halsen på hende, så det vil nok ikke lige være det bedste at der skal sidde halsbånd/krave lige der hvor det er.

• #19   15. okt 2009 "Det lyder som om, jeres hund har fået betændelse i sin hud på kinden. Det kaldes i daglig tale ”hot spot” og er en relativ overfladisk hudbetændelse, der især har tilknytning til hårsækkene. Det starter typisk med et lille fugtigt hudområde, men breder sig hurtigt og kan blive voldsomt stort. Det bliver hurtigt meget ildelugtende, fugtigt og betændelse vil sive ud gennem hudoverfladen. Hunden vil typisk forsøge at klø og kradse i det og dermed blot forårsage yderligere skade på huden og derved sprede betændelsen til et endnu større område. Det er ikke en betændelse, der smitter til andre dyr eller mennesker.

Det er en hudbetændelse, der forårsages af bakterier, der konstant er til stede på normal hud i lavt antal uden at forårsage sygdom. Hvorfor bakterierne får lov at blomstre op i stort antal og forårsage en egentlig hudbetændelse ved man ikke med sikkerhed, men der er tilsyneladende flere faktorer involveret.

Ofte er det hud, der er fugtig i længere tid. Dette kan skyldes, at hunden har en lang pels, evt. uden tilstrækkelig pelspleje. Det ses ofte hos hunde, der slikker sig meget på et bestemt hudområde, evt. af psykologiske årsager (frustration/ kedsomhed).

Man har desuden, som du også nævner, fornemmelse af, at badning i enten salt- eller ferskvand er medvirkende årsag til, at der opstår betændelse i huden.

Ofte fortæller ejeren til hunde med ”hot spot”, at det hele startede med, at der sad en skovflåt på stedet. Et bid fra en insekt gennembryder netop den naturlige barriere og åbner op for, at bakterier har adgang til de dybere lag af huden. Således kan hudbetændelse starte.

Hos særligt følsomme hunde med f.eks. allergi er det ikke nødvendig med insektstik eller andre traumer før hudbetændelse er en realitet. Hos sådanne dyr opstår betændelsen tilsyneladende spontant og ofte på samme tid af året. Det at jeres hund netop har hudbetændelse om sommeren, hvor der er mange pollen i luften kunne godt lede tanken hen på, om det i virkeligheden er en allergisk tilstand, der ligger til grund for at han får sin ”hot spot”.

Jeg vil anbefale jer, at jeres hund snarest kommer til dyrlæge for at blive behandlet. Dyrlægen vil starte en behandling med antibiotikum og desinficerende shampoo-vask. Samtidig har jeres hund fortjent noget smertestillende, da hudbetændelse gør temmelig ondt. Bedst vil det være, hvis I kan komme til at barbere pelsen væk fra det betændte. Det kan imidlertid være så smertefuldt, at jeres hund er nødt til at blive bedøvet for at det er forsvarligt at barbere ham.

Om kan I undgå, at jeres hund får ”hot spot” fremover, det er svært at sige, men der er nogle ting I bør forsøge.

For det første skal I tale med jeres dyrlæge, om der kan være tale om en allergisk hudlidelse. Hvis der er det, kan man overveje at teste for, om det er en allergi der evt. kan vaccineres for. Ved en sådan vaccinations-behandling søger man, med højere og højere dosis af det allergifremkaldende stof (f.eks. pollen), at gøre hunden mindre følsom. Denne behandling er en såkaldt hyposensibilisering.

Hvis man ikke vil starte en sådan behandling, så kan man bl.a. gennem fodring og tilskud med nogle særlige olier i foderet bedre hudens modstandskraft mod infektioner. En god idé er det også at vaske en hund som jeres med desinficerende shampoo jævnligt (f.eks. hver måned). Tidligere troede man, at det skadede hundens hud at bade den hyppigt. I dag ved vi, at hyppig vask fjerner de allergifremkaldende stoffer, der sætter sig i pelsen og måske forårsager, at huden til sidst reagerer med hudbetændelse.

Det er desuden en god idé at beskytte jeres hund mod bid fra skovflåter. Spørg jeres dyrlæge eller veterinærsygeplejerske på dyrehospitalet, hvilket middel, der passer bedst til jeres hund.

Håber, at I snarest får behandlet jeres hunds pinefulde hudlidelse. Hudlidelser kan være meget komplekse at kurere 100 %. Det kræver ofte flere diagnostiske undersøgelser og gentagne behandlinger. Jeg håber, at I har tegnet en god sygeforsikring for jeres hund, det er altid rart at have et forsikringsselskab at sende dyrlægeregningerne videre til."

Taget herfra:

(link fjernet)

• #20   15. okt 2009 Nej det har du ret i, sorry.

• #21   15. okt 2009 Umuli:

*Hotspot i sig selv er stort set smertefrit*

DET er jeg så ikke enig med dig i. Hot spot kan være ekstremt smertefuldt!!!
    Første gang en af mine goldens havde et (og jeg selv oplevede det første gang), var vi selvfølgelig hos dyrlægen med det samme. Hunden var normalt en hund, som både vi og dyrlægen kunne gøre ALT ved. Men denne gang måtte vi være 5 til at holde ham, så han kunne blive barberet. Og for at smøre det de næste par dage, måtte jeg LIGGE ovenpå ham. Og her taler bi om en hund, som har fået lagt dræn i et sår og fået det syet fast i huden UDEN bedøvelse og UDEN at komme med et pip. Så dette var MEGET smertefuldt.

• #22   15. okt 2009 Umuli - Sofus kan man også gøre alt ved - men at få baberet området der er hotspot på er ikke sjovt synes han ! Så nej smertefrit er det bestemt ikke - det er et åbent sår fyldt med betændelse ! Så UANSET hvilken bakterie det er smittet med gør det da hulens ondt på hunden !!!

Kommentér på:
Hotspot, noget fanden har skabt

Annonce