1.363 visninger
|
Oprettet:
Hvorfor galge? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige været på udstilling i Herning og her undrede jeg mig over alle de hunde der står i galger, nogle af dem også i lang tid. Jeg synes personligt det er synd og efterlyser nogen der eventuelt kan fortælle hvorfor. Jeg tænker hvorfor ikke bare træne hunden til at stå? Kan da ikke passe at de racer jeg har set stå i galge er dummeren end dem der ikke gør?
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
selv synes jeg det ser dumt ud og får i hverttilfælde vores race til at blive kohaset.
men det er ikke fordi de ikke kan stå...det kan de fleste udstillingshunde, når man lige holde snoren oppe så gør det noget ved halsen.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
Det praktiske i at have en galge er, at man har begge hænder fri til at ordne hunden, hvis den ikke vil blive stående uden nogen form for line til at holde lidt på den.
Min galge er dog oftest så langt nede, at hundene kan lægge sig på bordet uden at blive kvalt.
Jeg ser dog med stor foragt på dem som har deres hunde stående i en stram galge i flere timer inden de overhovedet skal i ringen. Har set det en del gange og jeg fatter ikke at folk kan få sig selv til at gøre det. De racer jeg mest har lagt mærke til det, er pudler, Airdale terrier og en anden terrier-race (husker ikke lige navnet).
feb 2006
jeg troede, det var når man var i ringen.
galgen på udstillingsbordet giver jeg dig ret i Camilla
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
men han står aldrig så stramt i dn at han ikke kan komme ned og ligge. den bruges kun som sikkerhed.
ved nogle udstillere bruger det man kalder happyfeet til træning -det syntes jeg er afskyeligt.
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 29 Svar: 608
Men hvis det er p.g.a. sikkerheden hvorfor er det så ikke alle hunde med behov for at stå på bord der bruger den?
feb 2006
hvorfor ikke putte dem i bur istedet.
jeg har ikke en galge, men mangler ofte en ekstra hånd, når jeg børster min hund. netop for at holde i hunden så den ikke falder ned.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.177
I følge DKK´s udstillingsregler ,er det forbudt at bruge galge, så mon ikke udstillingsudvalget skulle håndhæve denne regel.
Jeg mener det er direkte dyrplageri, at have sin hund stående i galge, fordi de ikke kan lægge sig ned, men er nødt til at stå i samme stilling i længere tid.
Jeg har hørt begrundelser med " at jeg lige har børstet hunden op, og hvis den lægger sig ned, ødelægges dette", eller denne " jeg kan ikke både børste og holde på hunden" - alt sammen nogle idiotiske undskyldninger for at bruge galge.
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 21 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 99 Svar: 2.073
DKK og dommerne bør virkelig stramme op, og håndhæve deres egne regler.. som det foregår nu er det bestemt ikke på hundenes præmisser... )-:
Hvorfor galge?