malinois?? malinois??
Vi skal have hund i nær fremtid og det skal være en vagthund. Vi er faldet over Malinois, men den virker i beskrivelsen til at være meget hård.
Hvordan er den som familiehund og kan den gå frit omkring, vi bor på en gård.
Vi ønsker en vagthund i middelstørrelse og meget lidt pelspleje. Har tænkt på Rottweiler, men syntes den er for stor.
Vi har tidligere haft Briard og Islandsk fårehund. Ville gerne have Briard igen, som er en super hund, men orker ikke pelsen igen.
Er der nogen der ved omMalinois minder lidt om dem.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg synes heller ikke det er en hård hund, men det er en ekstrem driftig hund, som skal bruges aktivt. Det er en udpræget brugshund og i mine øjne mindre anvendelig som vagthund.
Den har ikke i sig selv en skræmmende fremtoning, og dens halsgivning er ikke noget at prale af.
Det er i mine øjne en sportshund eller en oplagt tjenestehund. Hvis den da ikke skal fungere som det, den er avlet til - en hyrdehund.
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
- og det skal den ikke
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 8
En betjent har sagt den bedste vagthund vil være en Malinois...men
Hunden vi skal have skal være vagtsom.
Vi må høre om der er nogen der har gode forslag.
aug 2006
Conni - jeg vil anbefale en rottweiler ell lign.
Eller - rent faktisk vil jeg slet ikke anbefale en hund til at holde vagt, men derimod en husalarm ;o)
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.938
feb 2008
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.469
Ej heller en hovawart..
Hvis i holder af islandsk fårehund så tag da sådan en igen..
jul 2006
jul 2006
Der er bestemt ikke noget galt med højavlsschæferen.Jeg anbefaler dem jo netop at få en...(ikke en grå f.eks.)
aug 2006
Hvorfor mener du ikke det?
Hvis man ikke er til irriterende pels, så skal man ikke vælge schæfer. Det er et underuldshelvede ;o)
jul 2006
Og jo Maller er familiehunde men de skal aktiveres en hel del... derfor ikke en hund for hvem som helst, og en man nemt kan få hænderne for fulde med... Men det er jo bare min ydmyge mening;-)
jul 2006
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Jeg vil IKKE anbefale en malinois til andre end folk, som skal bruge den i brugshunderegi.
En malinois egner sig efter min bedste opfattelse ikke til at være vogterhund på en gård!!!
(Ps. Jeg har selv brugssch og malinois)
aug 2006
Sarah, vi er enige om, at maller kan være glimrende familiehunde, men ikke KUN familiehunde. De skal bruges og bruges meget aktivt.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.054
maj 2008
Jeg har samme holdning.
Mine to brugsschæferhunde plejer jeg at sige, at de kører på "duracell - batterier", men min malle kører på "beriget uran" med stikket direkte i Barsebæk *s*
Jeg har flere venner og bekendte, som også har maller. Samme oplevelse her.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
okt 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 64 Svar: 383
Skal den fungere som udelukkende familiehund uden alverdens mentalarbejde/træning eller ønsker i en brugshund, som som i skal træne med 2-3 timer dagligt??
En malinois er en TOP brugshund som virkelig kræver en person der vil arbejde med og have en sådan hund.
Jeg har selv tidligere haft 2 af de andre 4 belgiere - nemlig tervueren og groenendael.....disse er også brugshunde, men på et noget lavere plan set i forhold til en malinois.
Jeg ville personligt holde mig fra en malinois, ganske enkelt fordi en sådan hund kræver ekstrem meget stimulation og mentalarbejde i hverdagen. At gå til træning en gang om ugen og leve et almindeligt hverdagsliv kan ikke gøre det for denne race!!
Men hvad er det for en type hund i ønsker? Hvor meget arbejde ønsker i, at lave med jeres fremtidige vagthund?
Før vi ved dette vil det være svært, at rådgive jer i valg af race....
okt 2009
Boxeren er en SKØN hund ja - men kræver også en del træning for ikke, at rende rundt på væggene;)
Ihvertfald er det en meget aktiv race set i forhold til f.eks. molosserne:)
Har selv haft boxer og elsker simpelthen den race - men efter nu, at have mødt doggeren.....så ved jeg godt hvad for en der passer til mig....og doggeren er næsten for mig en forvokset boxer - bare med en helt anden ro over sig:)
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Vi ser tit, at når de andre hunde er ved at køre træt, så er Lia først ved at være igennem opvarmningen. De fleste af de hundefolk, der besøger os har faktisk nogenlunde samme reaktion som Danni J. og det ved en hund, der ikke kører nær så højt som en Malinois.
Lia er en suveræn vagthund (hun regner dog med at vi beskytter hende og ikke omvendt), men skal man kun have en hund til at vogte og så ellers være familiehund og tulle rundt på gården, så er en Belgier ikke det bedste valg.
Har I kigget på de Schweisiske gårdhunde? De er som regel til at have med at gøre og kommer i flere forskellige størrelser og også i korthårsvarianter.
feb 2008
Hun er med på lange rideturer hver dag, men bliver aldrig træt.
Ærgerligt med Malinois, men den lyder som at have for meget damp.
Hvor meget tid vi har ?? vi har 3 drenge, så skal kun have en hund der tøffer hyggeligt med rundt. Vi vil ikke have for meget pelspleje og fældning. Ellers havde vi valgt Briard igen, men den er ikke så praktisk med den store pels og landbrug, der bliver slæbt dynger at møj med ind - så det vil vi have begrænset.
okt 2009
Belgierne (tervueren og groenendael) har lige været mig, men jeg ville også gerne træne og bruge min hund til mere end "bare" hygge.
Er så et andet sted i livet idag og har nu dogger og den race afstresser mig og giver en dejlig ro.
En hund der bare tøffer med rundt på gården.... Altså alle hunde har jo behov for stimulering af en eller anden art...
Selv en hyrdehund som i den grad ønsker, at holde styr på sin egen flok, vil begynde at strejfe eller andet, hvis den ikke stimuleres.
Jeg ved ikke hvilken race der kan anbefales...udover, at det nok ihvertfald bør være en selskabshund og ikke en brugshund?
De fleste selskabshunde er jo relative små....sådan lige af dem jeg kender til - ellers er der grand danoir....men det er jo absolut en stor hund!
Men igen alle hunde bør stimuleres og komme ud og opleve verden, bruge deres sanser og læse dagens avis - vi gider jo heller ikke læse den samme avis hver dag;)
maj 2008
I det hele taget bør man efter min mening ikke anskaffe sig en race af en udpræget brugshund, som man alligevel ikke vil bruge til noget.
Der er jo også en grund til, at f.eks. schæferhunden som race er i den sørgelige situation, som vi ser det nu......og det hænger netop sammen med, at man har ville have en vis hund, men ikke de egenskaber, som er fulgt med - jammen, så laver man da bare en look-a-like, - en udstillingsmodel af selv samme race, som ligner, men som er en "tom skal" uden de drifter og det væsen, som ellers hører med til racen.
Her et eksempel på, hvordan den mekanisme har gjort den pragtfulde, driftige schæferhund til en grotesk wanna-bee-udgave. Klippet er taget fra den nutidige største avlsskue i schæferhundes moderland, Tyskland , og viser store "flotte" "driftige" hanner, som kan skræmme enhver .....................hm...flue.....væk :
http://www.youtube.com/watch?v=10-bn34-2fE
Så hvis man vil være fair overfor en udpræget brugsrace, synes jeg ikke man skal anskaffe sig sådan en, medmindre man skal bruge den til det, den er fremavlet til.
maj 2008
Ja, hvis du kalder agility og lydighed for en brugssport, så kan man da godt kalde en groenendael og en tervueren for en "brugshund".
Der er SÅ meget forskel på malinois på den ene side og groenendael/tervueren på den anden side, så jeg SLET ikke kan synes andet, end at man med rette kunne kalde det for forskellige racer, - selvom det på papiret ( - og historisk) er varianter. Det holder bare ikke i virkeligheden.
Efter min bedste overbevisning er groenendael og tervueren langt mere a la en collie i sin væsensstyrke, mens malinoisen hvad væsensstyrke angår ligger langt mere opad schæferhunden.
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.043
maj 2008
Problemet er jo, at I stiller et krav, som er relativt uforeneligt.
I vil have en hund, som vogter/holder vagt - men samtidig vil I også have en hund af en relativ lille størrelse.
De hunde, som "sparker r..." hvad vogteregenskaber angår, - og som er mere end bare præventive, dvs. hunde, som rent faktisk kan gøre en forskel, HVIS/SÅFREMT/I FALD der skulle komme nogen på gården, som ikke burde være der - ja, det er og bliver jo hunde af en vis størrelse ( riesen snauzer, airredale terrier, hovawart, rottweiler, schæfer, dobermann, boxer)
Så er der de hunde, som bestemt kan sige til ( - men nok heller ikke så forfærdeligt meget mere), som har den "rigtige" størrelse - men det bliver jo stort set så bare en "levende ringklokke".
Så hvad er vigtigst for jer? Størrelsen eller vogteregenskaberne?
Nogle af de eneste racer, som jeg kender, der nogenlunde kan leve op til begge krav ( samt lette at holde i pelsen) er: Kerry Blue terrier, Mellem snauzer eller chow chow ( kan fås i korthår).
maj 2008
Ja - for slet ikke at se på deres udstråling.....eller rettere mangel på samme, når de "arbejder". Prøv at se, hvor trykkede de fleste ser ud også inden den "farlige" figurant kommer frem fra skjulet.
Det er eksempler (rent udseendesmæssigt) på de ypperste højavlshunde indenfor schæferhunden, som her ses.
Jeg anbefaler ALDRIG højavlshunde - hverken til fam.brug eller selvklart til brugshundebrug.
Og det gør jeg ikke fordi
1) - jeg kan simpelthen ikke få over min samvittighed at anbefale en type og de mennesker, som laver dem, som jeg i den grad mener er med til at ødelægge en ellers god race.
2) Fordi jeg helt reelt mener, at udstillingstypen er langt mere væsenssvag og dermed langt mindre egnet også til "alm." familiebrug i en aktiv familie.
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.043
maj 2008
Kom da lige i tanke om Picarden. Den har da en ret nem pels. Og hvis I egentlig godt ville have haft en Briard, så ligger Picarden jo lige til højrebenet?
apr 2007
M
apr 2007
BRUGSLINIERNE
maj 2008
Det er jeg enig med dig i, - men stadig har det desværre smittet noget af på brugs-/sports-schæferen, at udstillings-/højavlsschæferen er blevet mere og mere skå og forkvaklet at se på.
Jeg har set hunde af brugslinier, som har haft nogle af de samme ekstreme eksteriørtendenser, som stort set samtlige udstillings-/højavlsschæfere har.
Ikke at det er kendetegnende for brugsschæferen, - men den afsmittende tendens er der iflg. det gl ordsprog; "Når det regner på præsten, så drypper det på degnen", hvis du forstår min sammenligning.
Derfor er det jo også, at man nu er ved at vågne op forskellige steder indenfor brugshundene hos racen og er begyndt at snakke om andre eksteriørkrav til brugssch. og på den anden side andre brugs-krav til showschæferen.
Og derfor er det også, at rsv2000 ( den nye schæferhundeklub) er begyndt at dukke op i Danmark.
Ps. Synes at "Den grå schæfer" som udtryk for en schæferhund af brugslinier er misvisende, - der findes pt. grå udstillingshunde, og der findes en hel del sort/gule brugshunde.
aug 2006
Jo, brugslinjerne er i nogle tilfælde vinklede, men ikke ekstremt. Alligevel er der ikke den store forskel i forekomsten af HD - og sandsynligvis heller ikke i lidelsen Cauda Equina, som jo desværre ikke bliver registreret.
Dog har jeg indtil nu kun haft kendskab til brugslinjehunde, der har fået Cauda Eguina som følge af ekstremt arbejde, hvorimod højavlen får det uden at have været i ekstrem fysisk belastning.
maj 2008
Hvilket jo også viser, hvor håbløst det er, at stille 3 store krav til brugshundeavl:
1) eksteriør ( om man vil eller ej, så SKAL hundene jo partout igennem en eksteriørbedømmelse, - også brugshundene. Og som sagt - det kan jo ikke undgå at der er en afsmittende effekt fra måden man bedømmer show- og brugshunde. Så jeg har da min ide om, hvorfor der stadig ikke ses særlige forbedringer i skelet-sygdommene blandt brugshundene)
2) sundhed
3) brugsevner & væsen
Hvad i al verden skal en brugshund med eksteriørbedømmelser?
Det er rigeligt svært at lave en hund, hvor både sundhed og brugsegenskaber/væsen går op i en højere enhed.
Lad dem, som siger, at "jeg vil ha´en schæferhund, som man kan se er en schæferhund" rende rundt med de der "tomme skaller" af en wanna-be-udstillingsschæfer, - og prøv så ellers at redde hvad reddes kan for brugsschæferen.
Og til dem, som ikke mener, at der findes overtypede brugsschæfere:
http://www.jabina.dk/a_dansk/index_hanner.htm
http://www.jabina.dk/a_dansk/index_hanner.htm
maj 2008
Uno vom Stadtfeld
og
Basko v. Haus Heldmann
apr 2007
M
maj 2008
Når du skriver:"den grå schæfer har ikke de problemer..."
Så er det jo ikke kun din egen hund, du forholder dig til.
Men jeg giver dig som sagt delvist ret, - mine to skråner helle ikke så meget som en udstillingsmodel, - min grå skråner dog lidt mere end min sort/gule.
apr 2007
det var heller ikke for at generalisere på den måde.....
maj 2008
"men min oplevelse har indtil videre været at de fleste af brugshundelinier har er mindre vinklede end højavl.... "
Jeg er helt enig!
apr 2007
Det nu HYSTED ggggg
det er en blanding mellem mit efternavn og tines he he
maj 2008
*SS* Sorry - det gik vist lidt for hurtigt. Det er da altid noget at jeg ikke i farten fik skrevet "Hystade" *GG*, - aj.....det har INTET på sig! Bare en ord/bogstav-joke *s*
apr 2007
malinois??