{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.076 visninger | Oprettet:

Tinna
Tinna
Tilmeldt:
29. apr 2005
Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822

Jagthund med krøllet hale {{forumTopicSubject}}

Ja, måske et underligt spørgsmål - men efter at have kigget lidt på Lilly og lidt på mange slædehunde, kom jeg til at tænke på hvorfor man ikke avler jagthunde med krøllet hale i stedet for en alm lige hale?

Hos 5 racer er det jo tilladt at kupere halen fordi hundene bruges til jagt og de ikke skal smadre den når de er ude - men hvis disse 5 racer havde krøl-hale ville det vel ikke være et problem for dem?

Er jeg helt galt på den? Og er der en dybere mening med den lige hale der bliver kuperet. Eller er der ligeså store problemer med krøl-halede hunde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jagthund med krøllet hale
  • #2   17. dec 2009 Man skal jo starte et sted? Og der findes vel jagthunde med denne "defekt" ligesom hos andre hunde med lige hale?

  • #3   17. dec 2009 den lige hale bruges også som styrepind og signalering

  • #4   17. dec 2009 Også hvis den kuperes?

  • #5   17. dec 2009 Hvad med slædehundene? De har krøllet hale og løber på is?
    Men igen, det var også bare en tanke. Aner intet om jagthunde, ved bare at Lilly aldrig slår sin hale, fordi den bare ligger og vipper på ryggen af hende :o)


  • #7   17. dec 2009 Ulla: Men hvis den havde krøllet hale kunne den stadig bruge den til signalering? Det gør jo ikke halen dårligere. Men bare sådan den ikke kommer til skade med den eller man skal kupere den.
    Ved godt det kræver en masse avlsarbejde osv - men hvis vi glemmer det, ville det så ikke være praktisk med den krøllede hale? Eller gemmer den hale på nogle skumle ting jeg ikke kender til?


  • #9   17. dec 2009 Helt almindelig hundetosset: Ja de lige haler ser super pæne ud smiley Jeg var heller ikke vild med de krøllede i starten. Tænker bare mere praktisk mht skader og kupering.

    Men du har nok ret. Den lige hale må have en mening. Ville også gerne vide hvor krøllen hos slædehundene kommer fra og om den har en mening smiley


  • #11   17. dec 2009 Ok :o) Har aldrig set en jagthund på jagt, så ved ikke så meget om det. Men du har nok ret i at den får svære ved at signalere med en krøllet hale

  • #12   17. dec 2009 Problemet med en "krøllet" hale er i reglen fordi krydset er for kort.
    Halen bliver derved for højt ansat.
    Der er også hunde med normalt kryds med "krøllet" hale således de danner en krog. For aktionen har det ingen betydning.
    Men den med for kort kryds der bliver hundens bevægelsesapparat anerledes - dens gallopaktion ikke flydende og den slider på leddene.


  • #14   17. dec 2009 Det er jo på den måde alle hunde er lavet. Man har blandet de forskellige, til ønsket resultat.

  • #15   17. dec 2009 Karin: Ok, det lyder fornuftigt :o) Selvom meget af det var lidt russisk for mig ;o)

    Doggymom: Sikke et godt svar, det er VIRKELIG noget jeg kan bruge til noget smiley


  • #16   17. dec 2009 I Norge og Sverige b.la. bliver flere af spidshundene brugt til jagt.
    Bla. den karelske bjørnehund, norsk elghund, jämthund og buhunden

    de har alle krølle på halen


  • #17   17. dec 2009 De japanske spidser har jo også en fortid som jagthunde på især storvildt..

  • #18   17. dec 2009 Hvis nu de havde en krøllet hale der går op over hundes ryg, er det vel nemmere for byttet at se hunden??
    Ej aner det ikke, var bare et skud i tågen. Har heller ikke en fis forstand på jagthunde :S


  • #21   17. dec 2009 maria*ønsker alle en glædelig jul* .: Hvem har sagt at de bare kan få en krøllet hale?

  • #22   17. dec 2009 Der er tale om vidt forskellige hundetyper og dermed også bevægmønster.
    En Engelsk (Sættere) og kontinental (Tysk ruhår, Vizsla o.m.a) hund søger stort og bredt fx samt den kontinentale hund også bruges allround - dvs i skov - krat - vand osv. Derfor er de mest udsatte racer kuperet.


  • #24   18. dec 2009 Velhængte endda *GG*

  • #25   18. dec 2009 Spændende emne, har nemlig tit tænkt på, at når jagtfolk beklager sig over at deres hunde slår halerne til blods, så er det da mærkeligt at man i avlen ikke forsøger at gøre halen mere robust, men i stedet vælger at kupere.... bare tanker herfra


  • #26   18. dec 2009 Helt almindelig hundetosset: De fleste jagthunde har vel hængeører, så mangler de bare den krøllet hale ;D
    Ville ikke ret gerne se alle racer med det smiley


  • #27   18. dec 2009 Maya

    Det har man forsøgt gennem flere generationer - men uden held


  • #28   18. dec 2009 Fætter Karin: okey, troede ikke det kunne være det store problem, når man tænker på hvad vi ellers kan avle os frem til.

  • #29   18. dec 2009 Tjaaa vi falder jo ind imellem - men det har vi da ikke fået hårdere skalde af *GG*

    Helt almindelig hundetosset .


    Jeg havde helt overset dit spørgsmål

    Det er en blandet landhandel hvordan de ser ud.
    Men krog er ikke ønskeligt. Og for høj ansat hale for den ofte til at stå i en bue over ryggen


  • #31   19. dec 2009 Ulla

    Præcist - samt slække på fx HD


  • #33   19. dec 2009 Men hvordan kan I synes at det fungere, når hundene får fjernet noget af deres hale for at fungere? Jeg tænker da at det ville være økonomisk og mere etisk korrekt at give dem en hale der ikke bliver slået i stykker - uden at lave et indgreb. Ja det ville da tage tid - men det var da et mål?

    Vi får jo heller ikke fjernet vores skald ved fødslen, for at vi ikke slår den i stykker - for at bruge Karins eksempel.



  • #35   19. dec 2009 Er det alle hunde af de 5 racer der får fjernet noget af halerne, eller kun de der skal sælges til familier der går på jagt?

  • #37   19. dec 2009 Ja ok, det kan jeg godt se smiley

  • #39   19. dec 2009 Nå ok. Så der findes jagthunde derude med indtakte haler.

  • #41   19. dec 2009 Jeg kender faktisk kun en pt der ikke er kommet til skade med halen i Danmark.
    De der har valgt at beholde halen i opdræt er alle kuperet senere pga brækket halerodsben - brækket midt på - en halespids der ikke ville læge osv.
    Nu medgiver selv Svenskerne der er problemer med skader.

    At en "ikke jagthund" dvs - de der "kun" bruger dem til udstillinger - ikke bliver kuperet er i og for sig okay. Der er dog også en del af dem med skader.

    Det er iøvrigt yderst få der bliver solgt som rene familiehunde.
    Jeg vil tro 95% er i jægers hænder.


Kommentér på:
Jagthund med krøllet hale

Annonce