{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.398 visninger | Oprettet:

Knytte bånd {{forumTopicSubject}}

Hvordan knytter man bånd til en meget, og jeg mener virkelig meget bange hund ?

Sagen er den, at jeg netop er flyttet ind på en slags gård, hvor jeg har mit eget hus. Parret som jeg lejer fra, er et ældre par. De har en lille jagthund - en støver.
Denne hund, er en utrolig blød hund. Dette er en hund, som man aldrig bør hæve stemmen over, da hun utrolig let bliver stresset, forvirret og bange.
Det er tydeligt, at den manden i huset er "herre" hos hunden. Er manden bare i nærheden af hunden, så ligger hun helt krøllet sammen på sit tæppe, og tør næsten ikke at åbne øjnene.
Det værste er, at hunden vil så forfærdelig gerne hilse på, når der kommer gæster. Men hun tør ikke, og kæmper med sig selv, for at holde sig tilbage, og være "på sin plads". Hvis hun så alligevel bliver lidt for nysgerrig og bare tænker på at komme over og hilse, så siger manden bare lige en lyd - i bestemt tone, og så skammer hunden sig så meget, at man næsten skulle tro, at hun var ved at dø.
Jeg tror ikke ejeren mener det ondt, jeg tror bare, han kan lide at se, at hunden kryber for ham. Han omtaler endda hunden som verdens bedste hund. Han har bare helt forkært race. Hunden han har, er det man ville kalde et nervevrag.

Hvis det ikke var fordi, at jeg bor som jeg gør, uden nogen familie i dette land, og har kun en eneste ven her oppe, så ville jeg 100% melde manden. Men det kan jeg ikke. Så jeg vil gerne frabede diskussion om lige dette.

Men det som jeg gerne vil høre meninger om er, hvordan får jeg kontakt med hunden ?
Jeg ved, at jeg om et par uger, kommer at være alene på gården sammen med hunden, da husværten skal på en lille ferie.
Jeg ønsker så brændende, at hunden tør, at komme hen til mig, så jeg kan give hunden nogle gode og positive oplevelser, hvor hun ikke skal gå og frygte for, at hun kommer til at lægge poten forkært, eller kigger i forkært retning.

Jeg har rig erfaring med hunde, og desværre også med hunde, som er blevet svigtede af sin ejer på den ene eller anden måde, da jeg har siddet i bestyrelsen af et dyreværn.
Jeg plejer altid at give hundene tid. I forsøg på at vise dem, at jeg ikke er nogen trussel, plejer jeg at sætte mig ned, og bare vente på, at de selv opsøger min kontakt. Andre gange er det, ved at stille rette hånden ud, så de kan dufte den. Aldrig mere end det til at starte med, og så derefter stille og roligt opbygge tillid.
Nogle gange har jeg også brugt en lille godbid som "lokkemad".
Selv om jeg har mødt nogle forfærdelige syn, så har jeg aldrig oplevet en hund som denne.
Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal bære mig ad, for at knytte bånd med hende.

Jeg modtager gerne gode råd.
På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knytte bånd
  • #1   12. apr 2015 Det er slet ikke sikkert det bliver et problem.

  • #2   12. apr 2015 mine forældre overtog en gang en hund der var lige sådan, den rendte simpelthen alt hvad remmer og tøj kunne holde, ved en lyd en bevægelse og andet ... vi gjorde som du beskriver, men det tog da sin tid .... men tænker ikke der er andet du kan gøre ... ned at sidde, hav noget lækkert med, kast evt lidt til hunden så den kommer nærmere osv, du kender rumlen kan jeg fornemme, og ja så tager det den tid det tager, men jeg tror såmænd det kan lykkes ....

    ellers gør det jo bare ondt at læse din beskrivelse ...


  • #3   12. apr 2015 I går var det så slemt, at hun gik frem og tilbage og stressede helt vildt. Fordi hun ville så frygtelig gerne hilse på, men hun turde ikke.
    Kvinden i huset og de andre gæster, lagde tydeligvis ikke mærke til hundens opførsel.
    Jeg sad længe og små kiggede over på hunden, der hvor hun lå på sit tæppe. Hun fik øjenkontakt, og det var som om hun lyste helt op. Hun satte sig op, sad og ønskede at logre helt vildt, men hun turde ikke, og forsøgte virkelig at holde sig tilbage.
    Manden i huset var gået i seng.
    Jeg satte mig stille og roligt på gulvet. Den kære hund blev så glad - i et lille øjeblik. Hun var lykkelig. Men pludselig, kom hun i tanker om, at hun måske ikke måtte. Så hun begyndte i stedet at stresse. Hun vandrede frem og tilbage, lagde sig ned, krøllede sig sammen, for så igen, at stresse og bange krybe frem og tilbage.
    Jeg valgte stille og roligt at rejse mig, og sætte mig op på stolen igen, for ikke at stresse den stakkels hund yderligere.
    Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal bære mig ad. Hun stresser bare man kigger på hende, fordi hun vil SÅ gerne, men hun er bare så bange for at gøre "Herren" utilfreds smiley


  • #5   12. apr 2015 Jeg ville slet ikke tage kontakt når ejerne er i nærheden når hunden stresser så meget over det.

  • #6   12. apr 2015 Åh hvor er det synd , det kunne jeg ikke holde ud at se på ,nå Undskyld mit udbrud smiley
    Du skriver at hunden gerne vil hen til dig , men hvis manden så siger noget tør den ikke .Nu skal du jo være allene med hunden , så tror jeg det hele kommer af sig selv , hvis du taler stille og roligt med den , den ville kunne fornemme du vil den det godt smiley


  • #7   12. apr 2015 hvis du fornemmer et godt forhold til ejer, så kunne du måske med tiden fortælle at du gerne vil kontakt til hunden, så han ikke sender den lyde og blikke når du er der ...

  • #8   12. apr 2015 Tid, tid tid..gode guffer og rolig adfærd.
    aldrig pres den til noget, lad den selv styre tempoet.

    men jeg ville da også forsøge at tale med ejeren, fortæl at du mægtig gerne vil blive gode venner med hunden..

    og så skærer det i hjertet at læse om dens adfærd smiley


  • #9   12. apr 2015 Jeg kan slet ikke komme hen til hunden. Heller ikke når jeg er inde i samme hus som den. Så at ligge nede med den, er 100% udelukket - desværre smiley
    Det tætteste jeg er kommet, på hunden, er 1 meters afstad.

    Selv når ejer ikke er i nærheden, så stresser hunden på den samme måde, "for hvad nu hvis ejer kommer tilbage".
    Jeg har boet her oppe i lidt over en uge.

    Heldigvis for hunden, så har hun tendens til ca. en gang i ugen, at stikke af smiley Vi bor meget langt væk fra andre mennesker, og fra vejen, så på den måde kan hunden trygt være væk i et par timer. Det må være fantastisk for hende, når hun finder et lille smuthul, hvor hun bare kan være sig selv og lade sit instinkt som "støver" tage overhånd, og bare følge efter næsen i 1-3 timer, uden bekymringer smiley
    Men hun kommer altid selv tilbage. Og heldigvis, så bliver hun ikke skændt ud, når hun så er tilbage.


  • #10   12. apr 2015 Vil prøve at tale stille og roligt med ejeren, når og hvis lejligheden byder sig smiley Han er en meget flink og venlig mand, så ja, måske han vil holde lidt inde ved at "håne" hunden på den måde, når jeg er i nærheden..
    Må bare finde en god lejlighed at sige det i.
    Men det kommer virkelig at tage tid, at lære hunden at forstå, at det er okay, også for ejerens skyld..


  • #11   12. apr 2015 Jeg tænker, at det ikke er din hund, og hvis ejeren også fremover - altså efter sin lille ferie - ønsker at hunde konstant skal ligge på sit tæppe, så gør du den måske ikke en tjeneste ved at lære den at komme hen til dig. Vil den ikke bare få flere problemer hvis den forlader sit tæppe for at komme hen til dig ?

    Jeg kan sagtens forstå, at det er rædselsfuldt at se på. Jeg fatter ikke, at nogen vil have hund på den måde, og jeg kan få det helt dårligt af at tænke på det. Men det er hans hund, altså ham der bestemmer, så længe vi ikke er ude i fysisk mishandling.

    Du siger, du ikke vil melde ham, har du nogen mulighed for at snakke med ham om det ? Hvis du skal passe hunden, mens han er på ferie, må han vel også have en ide, om hvordan du skal kunne håndtere den.

    Men for at svare på dit spørgsmål, om hvordan du får kontakt, kommer det vel an på præcis hvad problemet er. Er hunden bange for fremmede, eller er den bare bange for sin ejer. Min egen metode for at få kontakt med usikre hunde, ville være meget som du beskriver det: give masser af tid, ignorere og så måske godbidder ved forsøg på kontakt.
    Nu skriver du så, at hunden gerne vil hen og hilse, det lyder for mig som om det er manden, den er bange for og ikke fremmede mennesker, og så er det måske ikke noget problem at få kontakt, når han først er rejst. Men igen, hvis han insisterer på, at den ikke må hilse på folk, så skal den jo gerne kunne blive liggende på sit tæppe, når han kommer tilbage.
    Jeg kan sagtens sympatiserer med dit ønske om, at give den en god tid, mens han er væk, men man skal bare hele tiden være opmærksom på, at han kommer igen, og så skal hunden jo ikke gerne betale en pris for at have haft mere frihed.


  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #12   12. apr 2015 Jeg ser, at du har to valg
    1. Tale med ejerne om det
    2. lade det være.

    Der findes ikke en mellemting for du skal tænke på, at hvis du og hunden får nærmet jer hinanden den tid du er alene med den, vil dens dilemma være endnu større, når dens ejer kommer hjem igen. For så kommer den i endnu større konflikt mellem at være lydig og at følge sin lyst til samvær med dig.

    Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge, man kan sige tingene på mange mere eller mindre neutrale måder og lidt af gangen.

    Du skriver at du ville melde ham hvis... Men der er slet ikke nok "kød" på sagen til at nogen ville gribe ind.
    Han sidder hårdt på sin hund og det er det - mange synes endda det er fint uanset hvad vi andre synes om det.


  • #13   12. apr 2015 Jeg ville da simpelthen sige til ejer, nu hvor du skal være alene med den Om det ikke er ok at du tager dig af den på din måde ,og at han så ikke skal blive hård ved hunden, når han kommer hjem

  • #14   12. apr 2015 Jeg tænkte som Lene og Irene: pas nu på, at du ikke gør hunden en bjørnetjeneste!

    Jeg kan sagtens se trangen til at ville være kærlig om hunden, men hvad gør du, hvis den er blevet tryg ved dig og opsøger dig, når ejer kommer hjem - og den derfor får mere skældud?
    Jeg synes du skal snakke med ejer. Det er for mig at se den eneste løsning. Snak med ham om det er i orden, at du tilbringer tid med hunden, og prøv langsomt at snakke med ham om, at hunden er bange, og om i ikke i fællesskab skulle arbejde på at gøre den tryg. Uanset hvad synes jeg kontakt til ejer skal være det ALLERførste du gør, for ellers gør du nok desværre bare hunden en bjørnetjeneste smiley


  • #15   12. apr 2015 ser intet problem hvis det er afklaret med ejer inden ferien, at du passer godt på hunden med den viden du nu har om hunde, da han lyder flink nok overfor dig, så vil han sikkert bare sige det er ok ... når så de kommer hjem, så kan du nok få ham til at acceptere den måde du og hunden så omgås på efter I har haft nogen tid alene ...

    det er jo klart hunden reagere ens om ejer er der eller ej, dens "sociale" evner er jo helt skudt i sænk .... dens instinkter og sind siger et, den erfaring siger noget andet ... og den kan jo ikke, endnu i hvert fald skelne at den vil få anden reaktion fra dig end fra ejer ...

    håber ved gud det lykkes dig at give hunden nogle positive stunder, også efter ejer er kommet tilbage ....


  • #16   12. apr 2015 Jeg ville simpelthen tage kontakten udenom tæppe situationen, nu har den jo fået besked på at den ikke må tage kontakt når den ligger på tæppet. Men den skal vel luftes en gang imellem og så er der jo ikke den regel som hunden skal omgå og kan komme i "moralsk" konflikt ved.

  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #17   12. apr 2015 Der er også den mulighed, som jeg i øvrigt ofte anvender, når jeg skal nå ind til nogen i en svær situation: At tage den på dig selv. At sige at DU savner at have med hund at gøre og spørge, om du ikke må "låne" hans hund til selskab og gåture.
    Det er min erfaring at man når meget langt ved at køre det over på sit eget behov i stedet for evt. at kritisere.


  • #18   12. apr 2015 Irene Det tror jeg er en god ide

  • #19   12. apr 2015 Irene, det har du helt ret i. De fleste lukker meget hurtigt ned, når man kritiserer dem, og da specielt, hvis det er en, der lige kommer ind fra sidelinjen og "gør sig klog". Jeg fik i hvert fald indtryk af, at ts ikke har kendt hundejeren ret længe, eller kender vedkommende ret godt, og så skal man gå varsomt.

  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #21   13. apr 2015 Ja, man skal passe på.
    Retfærdig harme og kritik er fint nok, man skal bare prøve at sætte sig i modtagerens sted, så ser billedet noget anderledes ud smiley

    Jeg har endnu ikke oplevet at den tilgang til kritik/konfliktløsning ikke har virket. Jeg har sågar oplevet at en meget irriteret, frustreret og vredt råbende hvalpeejer gik smilende og småsnakkende med sin hvalp efter jeg havde tiltalt hende på gaden. Hvalpeejeren var irriteret over hvalpens opførsel og jeg spurgte så til racen (som jeg naturligvis godt kendte) og sagde at jeg selv savnede at have hvalp, at jeg kunne huske denne lidt vanskelige alder og hvor var hendes hvalp smuk og bla. bla. bla. Det virker altså og alle er glade...


  • #22   13. apr 2015 Det er ikke det, at hunden ikke må hilse på. Jeg spørger altid ejer om lov først - uanset hvilken hund der er tale om. Jeg går aldrig bare hen til en hund, uden tilladelse fra ejer.
    Ejer i dette tilfælde, synes desværre bare, at det er uhyre morsomt at se sin hund krybe. Og dette er meget forkært, især når han uheldigvis har en meget blød hund.
    Når hunden overvejer at give efter og hilse på, så siger ejer bare en lyd, og hunden kryber omgående sammen. Tilbage står ejer med et bredt grin på læben... Fordi han har magt over hunden.

    Har heldigvis også set gode sider, når de to er sammen. Han kan også godt lide, at tale blidt til hunden, hvor efter hunden bliver dybt lykkelig og løber frem og tilbage med vildt logrende hale.
    Hunden får også lov til at gå ud alene, da vi bor så øde, og hunden gør ikke en flue fortræd.

    Jeg føler bare ikke, at jeg kan tillade mig at sige til ejer, at det at håne/mobbe hunden på den måde er forkært. Måske jeg kan sige det om noget tid, men ikke nu. Jeg har kun boet her i en uge, og ønsker ikke at risikere at de skal føle sig generede af mig. Jeg skulle gerne bo her i et par år.

    Men ja, det kommer sikkert af sig selv, der i juni måned, hvor ejer er på ferie smiley


  • #23   13. apr 2015 Jeg har ikke fået besked på at hunden ikke må tage kontakt når den ligger på tæppet. Men jeg lægger aldrig op til kontakt, når hunde ligger på sit tæppe, i sin kurv, sin seng, eller hvor deres plads end er. Når hunde ligger på sin plads, så mener jeg, at man skal acceptere det, og give dem fred - det skulle gerne være hundens frirum.

    Jeg er sikker på at jeg kan låne hunden, hvis jeg spørger. Men jeg mener ikke at hunden er klar til dette endnu. Først skal den have tillid til mig, inden jeg sætter en snor på hunden, hvorefter hunden er tvunget til at følge med mig, og gå ved min side. Det ville bare ikke føles rigtig.
    Som sagt, så må jeg gerne hilse på hunden. Det er slet ikke problemet. Problemet er til dels, at ejer synes det er sjovt at se hunden krybe for sig, og derved er hunden møg bange for at gøre noget forkært, selv om den rent faktisk ikke har gjort noget.

    Men jeg vil bestemt bruge nogle af jeres råd, og ellers bare give hunden tid smiley
    Det hele så bare så håbløst ud lige før smiley


Kommentér på:
Knytte bånd

Annonce