1.973 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
Kryptorchisme? kræft? Kastrering? Kryptorchisme? kræft? Kastrering?
Kære HG'er
Jeg er i tvivl om hvorvidt min kryptorchide hanhund skal lade sig operere/kastrere eller ej?
Jeg er klar over faren ved kræf, og havde derfor også bestemt mig for operation og kastrering.
Men.. Så fik jeg at vide at chancen for at de pga. kryptochisme for kræft er meget lille og at det kan ændre din hunds adfærd mv.
Nogle der har erfaringer inden for det område? Råd? Meninger? Erfaringer? Hjæælp..
Den fortvivlede..
0 synes godt om
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det har jeg selv gjort, og jeg har valgt ikke at kastrere hunden på grund af en minimal forhøjet risiko.
Jeg er glad for hanhundepræget så han beholder sine testikler. De bliver kun fjernet, hvis der opstår et problem med dem.
aug 2006
aug 2006
:o)
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
Hun sagde at det ikke var nødvendigt at kastrere hanhunden, da man, hvis den fik kræft, fandt ud af det i så god tid, at det ikke kunne nå at brede sig. Stenen "hopper" ud af lysken og "falder ned", så den tydeligt kan ses. Det er i et meget tidligt stade af kræft at det sker. Så derfor anbefalede hun, ikke at kastrere en hanhund.
aug 2006
Førhen sagde man, at man pr. definition skulle kastrere kryptorchide hunde fordi kræftrisikoen var ALT for stor.
Nu ved man, at kræftrisikoen ikke er så stor, at det ikke pr. definition bør give anledning til kastration medmindre der er andet i vejen.
Nogen vælger at gå med livrem og seler. Jeg selv er for glad for min hund, som han er og ønsker ikke adfærdsændringen, som der sandsynligvis vil komme.
Hvad trådstarter vil gøre er op til dennes mavefornemmelse. Og naturligvis et kig på hunden, om den er velfungerende som den er, og ikke har nogen problemer som kan relateres til den kryptorchide sten.
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 479
jeg læste et eller andet sted om at det vist tager længere tid for racen at begge sten falder ned,. men ved nu ikk helt.. :S
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.456
eller har jeg misforstået man kan gøre det?mener at have læst det et sted
aug 2006
Det giver ikke den store mening at få den sat på plads, hvis det ikke er fordi, man ønsker at snyde med det.
Ofte er den kryptorchide sten deform.
Nogen vælger at få fjernet den kryptorchide sten og lade den normale blive tilbage - hvis det altså er en ensidig kryptorchisme.
Det er det, der ville blive relevant her hos os, hvis der skulle komme problemer.
aug 2006
Den må IKKE lave hvalpe.
Så kan man ikke kontrollere sin hund, så skal den af med bollerne - ingen upskuld. (Hvilket så ville være aktuelt, selvom man ikke havde en kryptorchid hund.)
okt 2008
okt 2008
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
aug 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 306
Super dejligt at høre jeres input.
Maldini kan ikke udstilles pga. kryptochisme og må ikke avles på, så det bliver han selvfølgelig ikke
Maldini har et stort ego ift. bestemte hunde. Han kan finde på at gø og kan være dominerende. Det er ikke et stort problem og med en "begrænsning" så plejer han at stoppe. Jeg har selvfølgelig fået at vide af min dyrlæge at ved en kastration kan det aftage, men igen ingen sikkerhed. Han lider af separationsangst, men det har vidst ikke noget med kryptorchisme.
*CH* Tavlemafioso ! - min mavefornemmelse siger at jeg skal vente og se tiden an også derfor jeg ikke helt sådan lige springer ud i en kastreration
Gitte M * Skiferie kom hid - Altså at stenen nærmest hænger ud fra hoften, hvis hunden står oprejst?
Miss Andre ! - Ved ikke om de er længere tid om det. Jeg tror ikke det er generelt for racen, men det kuld Maldini kommer fra var hans bror også længe om dat stenen faldt på plads. DKK har en tid på inden 9 måneder.
aug 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 306
Kryptorchisme? kræft? Kastrering?