NyChihuahua

NyChihuahua

Medlemmer: 430
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
1.356 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Kryptorchisme? kræft? Kastrering? Kryptorchisme? kræft? Kastrering?

Kære HG'er

Jeg er i tvivl om hvorvidt min kryptorchide hanhund skal lade sig operere/kastrere eller ej?

Jeg er klar over faren ved kræf, og havde derfor også bestemt mig for operation og kastrering.

Men.. Så fik jeg at vide at chancen for at de pga. kryptochisme for kræft er meget lille og at det kan ændre din hunds adfærd mv.

Nogle der har erfaringer inden for det område? Råd? Meninger? Erfaringer? Hjæælp..

Den fortvivlede..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montere fatning 400 kr.
  • Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Hækkeklipning 500 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kryptorchisme? kræft? Kastrering?
  • #1   6. jan 2010 jeg har hørt det modsatte, at en krypt. har større risiko for at udvikle kræft:-(

(link fjernet)

• #2   6. jan 2010 Karin J - Det er også rigtigt, der er risiko for kræft. Jeg har også bare fået at vide at det kun var en minimal risiko.. Men det er derfor jeg er i tvivl :S

• #3   6. jan 2010 ja, der er jo nok delte meninger om det at operere, jeg ville ikke løbe risikoen:-), men nu er begge mine hanner også kastreret, jeg er ikke modstander af kast. når de ikke skal bruges i avl:-)

men som du kan læse i det link jeg satte ind, så råder de til at kastrere, men det er jo nok også forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge

• #4   6. jan 2010 ja, helt sikkert at der er delte meninger. Og derfor jeg er et stort spørgsmåltegn.

Jeg har selvfølgelig snakket med min dyrlæge, hun sagde at det hastede ikke med kastreration og kuglerne var helt normale.

Det jeg sådan set er bange for er om han ændre adfærd. han er hanhund med stort H og det vil jeg alligevel ikke helt af med, hvis du forstår.

har dine ændret adfærd? på godt og ondt?

• #5   6. jan 2010 Altså der er også en risiko ved en opr. Jeg ville ikke opr. med mindre dyrlægen anbefaler dette... Det kommer an på om de kan mærke stenen, dam na så vil kunne følge den f.eks så man ved om den bliver større end den bør osv. Der er en risiko før at de lettere får kræft som ældre hunden, men den risiko ville jeg tage med mindre, at der var andre grunde til at jeg ville kast.

• #6   6. jan 2010 Hej Sanne

Jeg sidder i samme dilema som dig med min lille milo ....

Min dyrlæger råder til at jeg får milo kast da han siger at der er store chancer for at det udvikler kræft sener hen

Birgit

• #7   6. jan 2010 Jeanette - Jeg er helt enig. Jeg vil nødigt ha' Maldini i bedøvelse og krave, og der er altid risici ved operationer. Jeg ved hvor depri han bliver når han har krave på smiley

Min dyrlæge sagde som sagt det ikke hastede og alt så normalt ud. Hans kugle ligger yderelig dvs. nem at se og føle, så jeg vil have god chance for at se om det udvikler sig.

Som sagt er hanhund, en meget stor en smiley og det sagde hun ville kunne afhjælpe, men det kan nemt klares med et par "begrænsninger". Hans separationsangst her ikke noget med kryptorchisme at gøre.

• #8   6. jan 2010 fimze blev kastreret fordi hans hormoner var ved at tage livet af ham, han humbede alt og alle, fik fråde om munden og gik helt ind i sig selv, og når vi prøvede at stoppe ham, så bed han ud efter os, og han var kun 6 mdr. på det tidspunkt, og vores nabo havde en tæve i løbetid, og til sidst sad han i benene på os piger når vi havde menses. det var simpelthen en belastning for både ham og os.

han er holdt op med sit pjat, men har ikke ændret sind. Han er stadig en kæmpe rottweiler hvad angår selvtillid og udstråling.

Carlo blev kastreret fordi han dominerede fimze totalt til sidst, han kunne ikke gå forbi ham når han sov uden han sad i nakken på ham, og han begyndte at strinte indenfor. Dette fik vi dog stoppet ved at følge efter ham konstant og så brøle af ham når han skulle til at lette ben.

I dag der sover de sammen, men kan sagtens tage deres ture, men på en helt anden legende måde:-)

• #9   6. jan 2010 Karin - Jeg kan godt forstå at du har valgt lade dine kastrere. Jeg har dog ikke disse problemer eller i nærheden af dem. Men dejligt at høre at det ikke har ændret dem rent personlighedsmæssigt smiley

• #10   6. jan 2010 Hej Sanne.
    Jeg har selv en lille "Einstein" Balder på 5 måneder. Dyrlægen har udsat kasteration 3 gange, for at give stenen en chance for at falde ned i pungen, men da de helst skal kastreres inden 6 mdr. så bliver det altså gjort i slutningen af Januar. da stenen jo i øjeblikket sidder langt oppe godt gemt bag i bugen ville min egen dyrlæge skulle lave et større indgreb på dens lille mave, for at få fat i stenen. Men hun har anbefalet mig at tage til dyreklinikken i Varde, hvor de kan kikkertoperere den ud, så der kun kommer et minimalt operationshul.
    Vi har også Buddy på 14mdr. som også er blevet kastereret da han var 4mdr. Han var på det tidspunkt godt igang med at lette ben op ad alle vore møbler. Det hjalp næsten omgående. Alt det tisseri inde var slut. Hans i forvejen skønne personlighed har på ingen måde ændret sig og at de skulle kunne gøre det, er kun noget jeg har "hørt" herinde, jeg har aldrig selv oplevet det på nogen hunde. Vi har haft flere schæfere og de er alle blevet neutraliseret, hun-som hanhunde og med stor succes. Når man ikke ønsker at avle på dem, så er det det eneste rigtige, da de som der bliver skrevet, jo er mere udsat for sygdomme i forplantningsorganerne med alderen, hvis de forbliver "intakte". Så hvis du er sikker på at du ikke skal have hvalpe med ham, ja så ville jeg ikke betænke mig et øjeblik. Vh. Tina og de snart to eunukker.

• #12   6. jan 2010 Tina - Jeg ønsker på ingen måde at avle på ham når han er kryptorchid og det er fuldstændig bandlyst at avle på en ikke avlsgodkendt DKK hund og det bliver han aldrig, så ingen avl på ham:) Jeg har ikke de problemer, endnu heldigvis.. Jeg kan også godt se det praktiske i at få ham "fixet" dernede. Jeg ved bare ikke om det er det værd ift. risikoen for kræft. Kikkertoperation, er måske noget jeg sku' få undersøgt nærmere. Tak for tippet smiley

Christina F - Det lyder til at være lignende placering som hos Maldini, kuglen er tæt på pungen og har fået dyrlægen til at kigge på den og bekræftede også at det var en af de nemmere at fjerne. Slikkede han i såret? Kunne være rart at slippe for kraven. Jeg har aldrig set en så deprimeret hund, som da han havde krave på og det ødelagde alt vores alene-hjemme-træning.

• #14   6. jan 2010 Christina F - Ja det ser ud til at være lavet flot smiley Hvor lang tid gik der før såret var helet?

• #15   6. jan 2010 og jeg tror at ud fra billedet at vurdere.. at kuglen ligger i samme side og samme sted. Måske ligger Maldini tættere på pungen. Bliver helt nervøs bare at tænke på at han skal i narkose osv. Ja pylret er jeg altså smiley

• #17   6. jan 2010 carlo skulle have sine sting i 10 dage. Han havde bodystocking på, da vi ikke ville byde ham krave. Det klarede han fint, han havde den på de første 4 dage og så gav vi ham den kun på om natten, og når han var alene hjemme, det var slet ikke noget problem:-)

• #18   6. jan 2010 Karin J - Bodystocking? Sådan en til babyer? klippede i den til eller gav i ham den bare på som den var? Hehe.. Jeg kan lige forestille mig det smiley Maldini i en bodystocking..

• #19   6. jan 2010 vi købte str. 52 og så klippede vi hul til halen, og 2 små huller ved halsen, hvor vi satte halsbåndet ind i, så kunne han ikke få den af:-)) og det sjove var, at han kunne 'lægge en lort' ud gennem hullet til halen:-))

• #20   6. jan 2010 Hehe.. Sikke en god ide, den må afprøves, hvis det en dag bliver aktuelt.. Maldini vil helt sikkert syntes bedre om den alternative "krave" fremfor den "modbydelig" krave smiley Tusind tak for rådet..

• #21   6. jan 2010 selv tak, vi fandt på det da vores gamle geser blev kastreret, han kunne ikke nå vand/madskål pga den flade næse og han var jo ikke så høj at han kunne bøje hovedet ned til det, så det var den eneste løsning:-)

Kommentér på:
Kryptorchisme? kræft? Kastrering?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce