Pas på når i fodrer fugle! Pas på når i fodrer fugle!
En lille advarsel herfra, til de der fodrer fugle i haven.
Min mors tæve måtte i dag akut til dyrlægen, og endnu er hun ikke kommet hjem.
Hun har haft voldsom diarre hele natten, og da min mor kom hjem fra arbejde i morges (min far var hjemme hos hende i nat), var hun stiv, kold og havde tydeligvis ondt.
Til dyrlægen det gik. Han mener det skyldes det fuglefoder der er lagt ud i haven. De ser det jævnligt om vinteren, og af og til osse at hunden har spist nettet som "bollen" er i.
Al fedtet sammen med kornet fra bollen, giver diarre i en grad så hunden ikke kan få væske nok, og oftest ender de med helt at stoppe med at drikke.
Molly (min mors tæve), var faktisk på grænsen til at gå i chok.
Nu håber vi at hun snart må komme hjem igen, og så får vi i hvert fald hegnet et område af haven ind, hvor fuglene kan have deres foder, uden at hundene kan komme til.
Så tænk jer om når i vil være god ved fuglene:o)
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.949
Rigtig god bedring med hende!
Tak for info - det er ikke lige noget man tænker over...
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Mange dyr kan komme til skade i det - også fugleunger, hvis redde er blevet foret med det.
God bedring med din mors vaps, Michelle - jeg håber hun kommer sig hurtigt.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.955
De bolde o.l. der hænges op, er naturligvis ikke et problem.
Anja -nej vi havde da heller ikke tænkt over det. Altså jeg var da klar over at fedtet da nok kunne give lidt dårlig mave, skulle hundde få spist for meget. Men herregud, det er jo ikke så slemt -troede jeg.
Hos mine forældre bliver fuglene fodret i haven, hvor hundene stort set aldrig kommer. De bor på gård, så hundene render jo rundt alle mulige steder, men sjældent der. Men Molly må have lugtet sig frem til et lækkert måltid.
jan 2007
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
Det tiltrækker rotter her, så de råder os til IKKE at fodre fuglene:-(
Men mine hunde har nu også fået nappet nogle net. Enten har der været store fugle i træerne og "vippe" nettene ned eller også er det egern, der har været på spil.
Så at hunden får fat i et net behøver søreme ikke at betyde at man er uansvarlig.
Pøj pøj med hunden, Michelle:-)
jan 2007
Hos mine forældre er der en del solsorte (som altså spiser fra jorden), så der bliver fodret på jorden (fremover i en indhegning)
Og derudover har de jo så foderbræt til rødkælkene o.l. Men der kan altså osse falde noget ned fra.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Vi bor langt ude på landet, så her er rotter en gang i mellem, men det tager vil lidt som det kommer.
Tror ikke vi tiltrækker så mange rotter, som naboerne gør - med køer og mink ;o)
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.981
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 584
jan 2007
Men det er vel osse lige meget. Det var ikke for at få en debat igang om hvor ansvarsløse du mener mine forældre er for at fodre fugle på jorden(!).
Jeg ved at MANGE gør dette, og det er såmænd blot en opfordring til folk om at passe på.
sep 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 29 Svar: 114
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.456
Der er ikke nogen der med vilje gør noget for at skade ens hund vi kan i øjeblikket måske ikke tænke så langt og fejler for vi er kun mennesker
god bedring til hende
sep 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 29 Svar: 114
jul 2005
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 3 Emner: 586 Svar: 5.805
jeg vil da lige huske det der emd foderboldene for min Bella kan skam godt finde på at snuppe en med net og det hele hvis de falder ned af træet.... Så mange tak infoen......
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.240
Jeg kan også kun sige: både for at undgå rotter og for fuglenes skyld (i fred for hunde og katte) skal foderet placeres så højt at fuglene kan æde i fred.
Desuden advarer naturfredningsforening (eller ornitologisk forening) mod fedtkugler i net og anbefaler at man fjerner nettet og i stedet placerer kuglerne i en beholder f.eks. ½ kokosnød, foderautomat, foderbræt el.lign. Fuglene kan nemlig også komme til skade i nettene.
En god ide til fedtkuglerne er at tage et lille fladt stykke træ, bore et lille hul og med en nål føre snor dennem en perle eller møtrik, op igennem træbund igennem kuglen og derefter hænge det højt i et træ eller lign.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.198
Kaoz er kræsen og spiser ikke fuglenes mad selvom der er fedt i og det ligger på jorden hvor vores solsorte altså også kun spiser fra..
- Men jeg vil da advare omkring mig, for det er på ingen måde noget man kan tænke sig til er farligt for hunden med mindre de er allergiske for korn..
Manne - Jeg synes ikke du kan være bekendt at kalde Mic´s forældre uansvarlige. Vil du virkelig påstå at du sagtens vidste at det faktisk er meget farligt for hunde at indtage? I min verden er müsli med margarine ikke noget at slå alarm over, men det har jeg så via Mic erfaret at det er.
jan 2007
Hun har spist hvad der svarer til ca ½l fedt/korn-blanding, og er en hund på ca 16-17 kg (lidt overvægtig og evigt på kur;o))
Molly er kommet hjem nu. Hun har det bedre, men kaster stadig op og er absolut ikke på toppen. De skal se hvordan det går med hende, og komme igen hvis det bliver værre igen.
Hun skal den næste tid være på STRENG fedtfri diæt, og må ikke få så meget som en lille bitte godbid.
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.043
For et par dage siden havde han dog på en eller anden måde fået nuppet noget på foderbrættet, noget fedt med foder, og det åd han!!
jeg vidste godt at det var usundt og farligt, men ikke så farligt...Så det er hermed noteret.
God bedring med den bette hund
jan 2007
Heldigvis går det da vidst sjældent SÅ galt. Men dyrlægen sagde at det ikke var et enestående tilfælde, selvom de fleste problmer med fuglefoder faktisk var at folk ikke fjernede net/plastic o.l. og at hundene derfor åd det sammen med foderet.
Men galt kan det i hvert fald gå, og jeg tror da nok lige vi kan passe på fremover.
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.609
det var en meget sjov l . . t skulle jeg lige hilse og sige, måtte lige kigge 2 gang da der lå sådan en grøn satan ude på græsset
jan 2007
Pas på når i fodrer fugle!