{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
527 visninger | Oprettet:

Den fantastiske hund... {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har observeret en helt fantastisk ting ved mine to tæver....

Jeg har aldrig haft to tæver samtidigt, men nu har jeg en helt ung tæve Zofi (1 år) og en gammel Zif (11 år).

I naturen ville alle tæver i en flok ikke få hvalpe....det er de ældste (højest rangerende) tæver med mest erfaring der typisk ville sætte hvalpe i verden.

I Juli gik Zofi for første gang i løb, og umiddelbart efter hun var færdig kom Zif i løbetid.

Nytårsaften kom Zofi igen i løbetid, men tilsyneladende var der intet med Zif.
For tre dage siden så jeg at hanhundene begyndte at interessere sig for Zif så jeg begyndte at passe på. (Jeg er ude af stand til at se om Zif er i løbetid da hun ikke bløder. Det er udelukkende hanhundenes interesse og hendes "haleføring" der fortæller mig hvor langt hun er i løbetiden).

I går var mit hus så "belejret" af naboernes to hanhunde. Jeg gik tur med mine to tæver og de to hanhunde, som fulgte med.

Det underlige er; for det første at Zif bliver højløbsk præcis samtidigt men Zofi, samt at hanhundene udelukkende var interesseret i Zif.....de ignorerede totalt Zofi.

Zif bliver i dag passet hos en anden, og jeg har lige været ude at gå med Zofi. Nu er hanhundene totalt forhippet på at komme til Zofi.....og hun er så sandelig også villig.

Tilsyneladende tilpasses den dominante tæves (Zifs) løbetid, så hun er modtagelig for parring, præcis samtidig med den lavere rangerendes (Zofis) til trods for forskellen på starten af løbetiden?

Tilsyneladende er det den højst rangerende tæve der tiltrækker den fulde opmærksomhed til trods for at begge tæver er højløbske?

Er der andre der har gjort lignende observationer?

Hilsen Lise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den fantastiske hund...
  • #1   16. jan 2010 Hvis man ser det ud fra et flok-synspunkt kan det i høj grad betale sig, at de øvrige tæver er i løbetid samtidig med den tæve, der laver hvalpe i flokken.

    Det som vi jo kalder falsk drægtighed har en stor nytteværdi i en flok - for når hvalpene er født, er det samtlige voksne tæver, der hjælper med pasning og plejen.
    Og det hjælper hormonerne med at gøre muligt.


  • #2   16. jan 2010 Ja.....det er absolut en fordel i flokken....jeg synes det er forunderligt så klogt tingene indrettes i naturen. Det er kemi der styrer det hele.....også hos os mennesker.
    Man ser jo også, hvordan man i en personalegruppe koordineres med hensyn til cyklus hos de kvindelige ansatte. Det må være de samme mekanismer der træder i kraft.


  • #3   16. jan 2010 Ja, der er en, der har lavet et temmelig godt stykke ingeniørarbejde der ;o)

Kommentér på:
Den fantastiske hund...

Annonce