{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
946 visninger | Oprettet:

Kan du hjælpe? {{forumTopicSubject}}

Emnet har før været oppe og vende på diverse hundehjemmesider, men vi har ikke følt at spørgsmålet er blevet besvaret helt specifikt.

Vi er et kærestepar i starten af tyverne, som bor i en bylejlighed i provinsen, og ønsker inderligt at få en hund.
Vi har godt og vel 60 kvm. fordelt over 2 etager (hvoraf den øverste vil være udelukket for en hund, da trappen er for stejl).
Vi er studerende - på fuld tid - med små fritidsjobs.
Vi har begge haft hund hos vores forældre, og ønsker nu at få vores egen.

Men kan det virkelig lade sig gøre? Vi havde tænk på hunde a'la labradorstørrelse (+/-). Vi er i tvivl om de økonomiske omkostninger, motion/luftning, og generelt hvor grænsen går for alene-tid derhjemme for hunden, samt om plads er en faktor, som er afgørende for valget af hund.
Vores bekymringer går mest på tidsaspektet; hvad hvis vi begge skal ud en aften, hvis hunden skal være alene fra 8-16, osv. Hvor går grænsen?

Vi er begge færdige med gymnasiet til sommer, og vil derefter tage et sabbat år, med fuldtidsarbejde.

Vi ønsker ikke at gøre noget overilet, og vi vil gerne høre erfaringer og gode råd fra jer, da vi vil være helt sikre på at give hunden det bedst mulige liv med os.

Mvh. Os


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan du hjælpe?
  • #1   22. jan 2010 Har i 5-700 kr om mdr. til de faste udgifter til en hund?
    Har 2-3 timer dagligt til aktivering til hunden?
    Vil i stå op mindst en time tidligere hver morgen for og gå tur med hunden, også i regnvejr?
    Hvis hunden er alene mens i er i skole, så er man hos hunden resten af dagen.ellers skal man ikke have hund.
    Har i penge til dyrlæge på flere tusind krone hvis hunden bliver syg.
    Har i tilladelse til og have hund (skriftlig) hvor i bor.


  • #2   22. jan 2010 en anden vigtig ting nu hvor i er så unge er at gøre op med jer selv hvordan vil i takle det at have hund hvis i ikke skal være kærester mere? Ved godt man ikke tænker på det når man har det godt sammen, men hvad nu hvis... Hvad når i skal til at have jer en uddannelse hvor i landet er det, og er i villige til at lede efter steder hvor i må have hund selv om det måske er dyrere og ligger længere fra eks. universitet så det bliver mere besværligt for jer? Eller hvad i vil i de næste mange år. Altså kort sagt hvad er jeres fremtidsdrømme og er i klar til at prioritere en hund de næste manga mange år? Jeg er også selv ung og passer mit studie, arbejder lidt og læser en masse lektier, jeg prioritere en hel masse fra for at have Pina, for hun skal ikke være alene mere end max 8 timer om dagen, og hvis jeg har været ude om dagen køre jeg ikke fra hende om aftenen. Hunden vælger ikke jer, i vælger den så sørg for den får det bedste hjem hvis i beslutter jer for at i er klar til det.

  • #3   22. jan 2010 Jeg synes at det er super at I beder om råd herinde. Jeg håber så bare at I følger dem:-)

    MIT råd er HELT klart at I skal vente!!!! Prøv at se rundt omkring hvor mange hunde der omplaceres, fordi folk har påtaget sig mere end de kan klare.

    Ja, gu er det skønt at have hund, men det ER ikke en dans på roser!! Vi bliver stort set altid hjemme på hverdagsaftener, fordi hundene har været alene i nogle timer.

    Vi sover aldrig RIGTIG længe i weekenderne eller ligger i sengen med den bærbare hele dagen.

    Når vi bliver ringet op ang. familiebesøg i jylland eller Bornholm, skal vi altid have nogle til at komme og bo her og passe hunde.

    Vi kan ikke bare daffe på ferie i et par uger. Skal vi afsted i EN uge, kræver det en frygtelig planlægning med hundepassere og lignende.

    VI er oppe i alderen og har indstillet vores liv derefter......... Er I klar til det?????

    Også økonomisk??


  • #4   22. jan 2010 I er så unge.
    Jeg syntes i skal vente til der er lidt mere ro på jeres liv. I ved jo reelt ikke hvad i skal/gør om feks 2-5 år. På det tidspunkt kan der være en mulighed for, at jeres liv ikke kan indeholde ansvaret for en hund? Hvem ved?
    Jeg taler af erfaring. Jeg fik min første hund da jeg var 20 år og det endte med at hun måtte overtages af mine forældre 3 år efter pga uddannelse, mange flytninger osv.
    Jeg kender jer selvfølgelig ikke, men jeg syntes bare i skal overveje det nøje og tænke mange år ud i fremtiden.
    Man binder sig ved at anskaffe en hund, næsten som når man får børn.

    Held og lykke med beslutningen.
    PS HVIS i vælger at få hund syntes jeg i hvert fald i skal vælge en mindre race der ikke kræver så meget plads. 60 m2 i 2 plan er altså ikke ret meget i labrador str. og slet ikke hvis 1. salen er udelukket! Hvad med have?


  • #6   23. jan 2010 Udover alle de andre indlægs ting at overveje, så skal I også vide, at en lejlighedshund har sværere ved at blive renlig. En hvalp skal ud mindst en gang i timen, og den må ikke gå på trapper. Det bliver en hel masse ud og ind, op og ned, hvis ikke man har en indhegnet have at gøre brug af.
    Når man får en hvalp, eller ny unghund, hjem, kræver det nogle ugers fri fra arbejde for at få hunden ind i sin nye rutine samt lære at være alene. Det er så ufatteligt vigtigt at alt bliver gjort korrekt. Har i tid til det?
    At få hund er et større arbejde end man lige regner med.

    Held og lykke.


  • #7   23. jan 2010 Nicolai og malene

    Det er noget pjat at sige, at en lejlighedshund er længere tid om at blive renlige.
    Min hunde gennem tiden har max været 3 uger om at blive renlige, der er bare mere arbejde , når man ikke bare kan lukke dem ud i haven.


  • #8   24. jan 2010 Tak for de mange og fyldestgørende svar!

    Der kan vel konstateres, at I fraråder os fra det. Det er forståeligt, da I har mere erfaring end os. Jeg vil dog samtidig sige, at jeg er sikker på, at hvis man er indstillet på ansvaret kan det godt lade sig gøre! smiley

    Men er klogeste er nok at vente til tiden er rigtig, og så tage den derfra.
    Det har været en stor hjælp til at få afklaret vores spørgsmål.

    Tak for svarene!


Kommentér på:
Kan du hjælpe?

Annonce