{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæve vs. hanhund?
  • #1   22. jan 2010 hvad for en hund skal du have???

  • #2   22. jan 2010 Hej Nini B.

    Åh, jeg husker tydeligt hvor meget i vildrede jeg selv var da vi skulle vælge. Min kæreste havde altid haft hanhunde ved sine forældre, så han var ikke i tvivl. Men vi snakkede med opdrætteren om det og hun fortalte fordelene og ulemperne ved hvert køn og så endte jeg med at vælge en han (jeg fordi det i bund og grund er MIN hund - så jeg har sidste ord i hunde sammenhænge)

    Jeg endte med at vælge en han fordi deres humør ikke svinger i løbetider som tævers kan gøre. En hans humør er det samme hele tiden. Selvfølge kan de ændre sin når de bliver kønsmoden, men det har vi ikke oplevet noget af - heldigvis :o)

    Håber du kan bruge min erfaring til noget...hi hi :o)


  • #3   22. jan 2010 Jeg skal have en cavalier king charles spaniel.

    Ina tak for beskeden :o) Altid rart med andres syn på sagen.


  • #4   22. jan 2010 Ina:

    Vi er nu ikke helt enige i det med svingende humør:-))

    Jeg har haft hanhunde i 30 år. Lotus og Kaido er mine første tæver.

    Hanhunde kan saftsuseme også skifte humør, når der er tæver i løbetid i området:-)

    Og Lotus har aldrig været humørsvingende i sine løbetider hvorimod Kaido er det lidt. Men slet ikke noget bemærkelsesværdigt:-)

    Men hannerne er oftest fysisk stærkere end tæverne. Det skal man lige have med i betragtningerne, hvis det er en større hund, man vil købe:-)


  • #5   22. jan 2010 at ha' hund betyder at...

    Der er hundehår i maden. I kaffekoppperne. I bilen. Bare overalt. Det er en naturlov.
    Vi køber biler så der er plads til vores hunde.
    Lægger tæpper i sofaen, ( de kan vaskes ).
    Der er store lommer i vores frakker. Så er der plads til godbidder, høm høm poser, legetøj og camera.
    Vi sjosker rundt i al slags vejr.
    Vi ved ikke hvor hunden har lært at tigge !!!.
    Hele stuen ligner 'gul stue' ved sengetid.
    At kigge på hundens aff. er ganske naturligt ..
    Vores ordforråd indeholder ord som.... dyyyyygtig, neiiii, kom her, mor's/ far's lille nuttelas.
    Vi flintrer rundt på træningsbanen, når andre sidder foran fjernsynet.
    Vi elsker vores hund, og der burde være :hundens første sygedag:
    Vores egen hund er selvfølgelig den klogeste og kønneste, og det er uklogt at sige DEN påstand imod.
    Vi køber ind i dyre domme, og finder os i at legetøjet bli'r bidt istykker. .... Det er jo kun yndigt..
    Vi har ikke lyse bukser på......... ret lang tid af gangen.
    Vores sokker, fra dengang hunden var hvalp, ligger stadig i skuffen..... fuld af huller.
    det er garanteret et billede af vovsen, der pryder dit skrivebord på p-c'en !!!
    Der ligger pakker under juletræet... fra hunden til......og fra mor til Fido.
    Der er store huller i haven og så 'vokser' der pølser og ben op under buskene.
    Det er aldeles formålsløst at gå tur, UDEN hund.
    Der er godbidder i alle dine lommer. ....sammen med byttepenge og nullermænd.
    Når du siger mor's pige eller far's dreng, er det hunden du snakker om.
    Det gør ikke noget du får hår i munden, når du kysser din hund


    Husk det smiley


  • #6   22. jan 2010 "Blandinger, nej tak!" : Jeg glæder mig :o) Tror ikke at der er noget der kan opveje det positive det vil være at have en hund.

    Men er stadig itvivl om kønnet...


  • #7   22. jan 2010 Jeg har altid hørt tæver en nemmer end en hanhund, men er ikke sikker..

  • #8   22. jan 2010 Det svingende humør kan jeg heller ikke nikke genkendende til. Selv UNDER løbetiden, er Gaia fuldstændigt som hun plejer. Blot lidt mere hys, hvis hanhundene kommer til bagdelen af hende (hvad de self ikke får adgang til. Men de kan jo finde på at snuse, når de kommer forbi på træningspladsen)

    Hun er faktisk meget ens uanset hvor hun er i sin cyklus. Men det er rigtigt at nogen tæver svinger meget.

    Om det ene køn knytter sig mere end det andet, synes jeg er svært at sige. Tror det er meget raceafhængigt hvor meget en hund knytter sig til sit menneske, og osse afhængig af linier indenfor den enkelte racer.

    Jeg bor alene med mine to (en han og en tæve) og de er begge meget tæt knyttet til mig, omend på forskellig vis (grundet racerne -ikke så meget kønnene)

    Hvad du skal vælge er svært at sige. Jeg foretrækker hanhundenes udseende. Jeg kan godt li' det maskuline udseende ved langt de fleste racer.
    Og løbetider er heller ikke lige min favorit, men jo noget der hører med når man vælger tæve, hvis ikke man vælger at sterillisere.

    Begge dele har +'er og -'er... det er så med at hitte ud af hvad man vægter højest.


  • #9   22. jan 2010 Mette: Nå ja, havde lige glemt tæverne. Min hanhund har heldigvis ikke være helt ude af den over en tæve endnu, men så pige glad som han er kommer det nok :o)

    Jeg har som sagt aldrig haft en tæve, så jeg ved kun det jeg har fået afvide ;o)

    Blandinger: Hvor er det sandt det du skriver :o) Må jeg stjæle den?


  • #10   22. jan 2010 Ina Elsborg P - nej det må du ikke smiley jo self gør bare det smiley

  • #11   22. jan 2010 Blandinger, nej tak!

    Hahahahaha hvor er det godt skrevet, det er lige sådan det er, at ha hund.


  • #12   22. jan 2010 Blandinger: Og så er det ikke engang løgn *GG* Hvor er den god!!!

    Nini B: Der er fordele og ulemper ved begge køn, og det hele afhænger meget af hvad man syntes er fordele og hvad der er ulemper.
    Tæver kommer i løbetid.... Nogen er ligeglade og andre syntes det er ulækkert og at det sviner (altså ejere ;0))
    Tæver kan være lidt mere emsige, tøsekællinger. Men de kan også være lidt mere puttepiger end hannerne.
    Tæverne er ikke lige så store som hannerne og de "puster sig ikke op" som nogle hanner kan gøre.
    Hanner er mere guffi-agtige, med alle 4 poter på jorden, mere lalleglade og ikke så sippet som tæverne.
    Hannerne kommer ikke i løbetid, men til gengæld kan de strejfe og hyle hvis der er tæver i nærheden der er i løbetid.
    Hannerne har lidt flere hormoner der flyver og farer rundt i kroppen, kan puste sig op og spille karlsmart (mere end hvad tæver gør) osv. osv. osv.......
    (Det skal siges at dette er en blanding af erfaringer og fordomme *GG* Jeg har altid sværget til hanner, aldrig i mit liv skulle jeg have en tæve!!! Men blev træt af hannerne, deres hormoner osv., så jeg valgte en tæve - har pt. 2, men jeg er ikke i tvivl om at næste hund skal være en han.....Der er nogle ting ved tæverne som der ikke er ved hannerne, så.... Det er en smagssag, og det er skide svært, for der er fordele og ulemper ved dem begge :0)
    Og forresten - man kan ikke komme til træning når tæven er i løb, dette problem slipper man for med en han :0)


  • #13   22. jan 2010 Jeg har valgt hanhund, fordi jeg ikke gider løbetid og humørsvigninger - synes at jeg har rigeligt i mine egne smiley smiley

  • #14   22. jan 2010 Riley -hvorfor i alverden skulle man ikke kunne komme til træning når tæven er i løb?

    Hvis jeg ejede en af de tæver der totalt taber hjernen under løbetid, ja så ville jeg self holde den hjemme. Ingen grund til at tage unødige konflikter med tæven, når de skyldes hormoner hun ikke selv kan styre.

    Men hanhundene (eller måske ligeså meget deres ejere) må bare stramme ballerne og lære at arbejde, osse når der er tæver i løb.

    Jeg er selv ejer af en intakt hanhund, så jeg er skam HELT klar over hvor svært det kan være, særligt i den tid hvor det går op for dem, hvad en tæve i løbetid er for noget.
    Men det er altså noget de kan lære. Tæveejerne bør self udvise hensyn og f.eks. ikke lade tæven vifte måsen lige op i hovedet af en han der er midt i en øvelse. Men hvis tæveejer viser hensyn, så må hanhundeejer sgu knokle på og lære kræet at arbejde;o)

    Jeg møder troligt op til træning med min tæve, ude efter uge... Osse lige nu hvor hun er i løbetid.
    Det er vilkårene og jeg har osse betalt for træningen, og er dermed berettiget til at komme.
    "min" træningsplads tillader løbske tæver, men self skal der udvises hensyn.


  • #15   22. jan 2010 Jeg vil da også fortrække at de tæver vi går til træning stadig møder op selv om de er i løb, men de skal selvfølgelig ikke stå lige ved siden af min, efterhånden ret pigeglade, hanhund og vifte med måsen - der må tæve og hanhunde ejere hjælpe hinanden og holde lidt afstand, så selv hanhunden får noget ud af træningen. Det er jo det eneste sted jeg specifikt kan træne det at kunne arbejde selvom der er tæver i løb. Så de hjælper mig faktisk lidt - selvom jeg skal arbejde DOBBELT så hårdt for at holde kontakten. Jeg skal virkelig finde min indre idiot frem sådan en dag...hi hi :o) Med så er det godt jeg er god til at grine af mig selv ;o)

  • #16   22. jan 2010 Michelle: Fordi at ved Dch her i byen må man ikke komme med dem, eller de syntes i hvert fald ikke det er en god ide.... (Nu træner jeg så ikke lige ved dem), og så fordi jeg syntes (min fornemmelse) er at træningsstederne ikke er vilde med at tæverne er der når de er i løb.
    Som jeg skrev er det egne erfaringer, men måske jjeg tager helt fejl....
    Syntes det er dejligt at du må komme med Gaia, selv om hun er i løb.
    Hvor træner du egentlig??


  • #17   22. jan 2010 Pt træner jeg Gaia ved Karmdal ved Esbjerg. Men ellers træner jeg ved DCH i varde + rally ved DKK i esbjerg

  • #18   23. jan 2010 Danni -nu er det så ikke en af de "etablerede klubber" jeg pt træner med Gaia i;o)

    Jeg træner primært sammen med stående jagthunde af forskellig type (der er bl.a. weimaraner og ruhårede hønsehunde), og det gav ingen som helst problemer, andet end at den ene lige snusede efter hende et par gange, da hun var dækket af og den skulle passere.

    Jeg betaler osse for at komme til træning, og må jeg ikke komme der når min hund er i løb, vil jeg da have nogen penge tilbage. Jeg skal da ikke betale fuld pris, hvis jeg ikke må komme hver gang.

    Jeg har som sagt osse en intakt hanhund (islandsk fårehund), og jeg skal gerne indrømme at de første mange gange jeg trænede ham mens der var løbske tæver på pladsen, var han fuldstændig hjernedød og træningen var mere eller mindre ødelagt. Men han fandt da ud af at det kunne lade sig gøre, så længe jeg ikke ligefrem vadede i hælene af den løbske tæve.
    Og det er jo noget han nødvendigvis SKAL lære, så han osse kan begå sig på udstillinger og prøver, hvor løbske tæver altså osse ofte forefindes på pladsen.


  • #19   23. jan 2010 Danni -spørgsmålet er jo så om blodproppen ligefrem kan siges at skyldes en løbsk tæve. Det er meget muligt hunden har stresset over netop dette, men der må have været et problem i forvejen, siden stress ligefrem kunne føre til blodprop.

    Men med det sagt -de steder jeg kommer med mine hunde, har vi ikke haft problemer. Eller jo, som sagt er det svært for en ung hanhund at koncentrere sig, og et par trænings-sessioner vil jo derfor være ødelagt (og dog -for i løbet af disse har hunden jo så lært at arbejde på trods af tæverne).
    Ingen af hundene de steder hvor jeg træner, har været ude af stand til at lære det (og de får hverken bank eller bliver råbt af)

    Jeg skal ikke udelukke at enkelte hanhunde ikke kan lære det -men endnu har jeg ikke mødt sådan en. Jeg har tilgengæld mødt et par ejere der var ude af stand til at lære deres hund det;o)
    (og det betyder ikke at jeg mener du er en af dem)

    Men som sagt: til prøver, udstillinger mm. vil min hanhund osse bliver udsat for at skulle arbejde trods løbske tæver. Det skal han lære, hvis han skal kunne begå sig sådanne steder. Hvis ikke de kommer på træningspladsen, bliver det dælme ikke nemmere når engang man står til en prøve og en løbsk tæve er på pladsen.


  • #20   23. jan 2010 Jeg har to af hvert køn, og kan ikke pege på hvad der er bedst. Det handler helt og holdent om selve hunden og det sind den har.

    Baloo er morsyg og meget afhængig. Han er en livsnyder, der absolut er en skødehund. Har gået til agility men gør det kun fordi mor siger jeg skal.

    Belvedere er sød og aldeles jaloux når tøserne prøver at indynde sig på min mand. Han er klog og kan så meget uden vi overhovedet har gjort noget for at lære ham det, f.eks. at gå løs når min mand løber på rulleskøjter og løbe ved siden af når han cykler. Være med på arbejde hvor der kommer mange kunder og der er trafik uden for.

    Bianca er sig selv nok og får så anfald af både mor og farsyge. Hun vælger lge præcis det hun har lyst til. Men hun er meget klog og har mottoet "kan selv, vil selv" og det formidler hun på en rigtig god måde.

    Cassie er bare en lille pige som er ved at lære livet at kende. Hun giver sin mor trods og det er en del af det at have mor og datter. Men der er så sandelig også megen opdragelse i det. Hun er meget ivrig for at lære nye ting og laver megen fis og ballade.

    Har dog gjort op med mig selv, at når drengene om mange år ikke er mere, så er det kun tæver vi skal have. Det er nogen gange hårdt at have hanhund med tæver i løbetid. Det er kun Baloo der reagerer, da Belvedere er kastreret.


  • #22   23. jan 2010 Jeg har haft han hunde, og har nu 2 tæver.

    Jeg syns der er stor forskel fra hund til hund hvordan de opfører sig også mht. løbetider.
    Nogen sviner temmelig meget og nogen bløder nærmest ikke.
    Nogle tæver bliver nærmest "deprimeret / hænge hoveder" og andre tæver kan man ikke mærke forskel på.

    Nogle tæver kan godt blive MEGET territoriale mht., hvor man bor, hvor nogle hanner syns det er mere interessant at tjekke div strint fra andre for at se "hvem har været her sidst"

    Han hunde hyler og savler og klapre tænder hvis de er meget driftige på de løbske tæver, og andre er "ikke så tossede"
    Nogle han hunde skal "vise sig / bryste sig " når der er andre hanner i nærheden og andre er venlige over for alle uanset kønnet.

    De trænings baner jeg er kommet på , der har nogle accepteret tæver i løb og andre har IKKE.
    Det kan man som regel få oplyst INDEN man melder sig til træningen på banen.

    Som allerede tidligere er nævnt er der fordele og ulemper ved begge køn, tror det er en smag sag hvad man bedst kan lide.

    >>> Blandinger Nej tak..
    Wow det er lige hovedet på sømmet :o) - Sådan er det bare :o)


  • #23   23. jan 2010 Tja jeg har altid været til hanhunde udover at jeg ikke gider løbetid ved jeg ikke rigtig hvorfor, muligvis fordi jeg er vokset op med at vi udover min Mors kennel altid har haft en schæfer han som familiens hund ( de andre varselvfølgeæig også en del af familien men nogle blev solgt osv)
    da jeg skulle have EB blev jeg rådet til at tage en tæve da de eftersigende skulle være nemmere at have med at gøre, men da jeg er vokset op med masser af hunde samt har haft to hanhunde selv inden Linksen var jeg nu ikke så bekymret, og det er da bestemt heller ingen uoverkommelig opgave udover at han er en ret dominerende hund I forhold til andre hanner har vi ingen problemer


  • #24   23. jan 2010 Tak for de mange indlæg. Jeg tror at jeg er mest til at skulle have en tæve :o)

    Så nu glæder jeg mig bare til at jeg har fundet hende og kan få hende hjem...


  • #26   23. jan 2010 Ja, jeg skal have en cavalier King Charles spaniel smiley
    håber jeg kan finde en som er klar til påskeferien, så jeg har 14 dage til at vende den til de nye omgivelser og mennesker.


  • #27   23. jan 2010 Jep... Det har jeg godt hørt lidt om... Tak, jeg gælder mig til den lille nye kommer...

  • #28   23. jan 2010 Danni:

    FY for sytten da en sygdom!!!!

    (link fjernet)


  • #29   23. jan 2010 Danni:

    HELT sikkert.... Den sygdom kendte jeg slet ikke..... Puha, bliver helt dårlig!!


Kommentér på:
Tæve vs. hanhund?

Annonce